Talbot Samba 1.3 Cabriolet (1984)

autoreview

Talbot Samba 1.3 Cabriolet (1984)

Signalement

UitvoeringSamba 1.3 Cabriolet
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf1986
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst88.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een zeldzaam verschijnsel, dit kleine cabriootje. Niet zo heel gek, gezien de terechte reputatie van roestduiveltje. Toch is het een leuk autootje, dat onverwacht comfortabel is. Ik heb er een in 1986 gekocht die toen twee jaar oud was. In 1997 begon de APK en de betrouwbaarheid een probleem te worden en is hij weggegaan. Na een jaartje begon ik al spijt te krijgen, maar slechts onlangs heb ik exact dezelfde wagen in een relatief goede staat weergekocht. 21 jaar terug in de tijd!
Na enig laswerk aan de dorpels en het vervangen van twee wiellagers is hij weer door de APK en kan ik er volgend zomer weer van genieten. Er is geen vergelijk te maken met zijn feitelijke opvolger, de 206 CC (voor de niet-kenners, de Talbot Samba was een poging Simca te redden door een innige samenwerking met Peugeot. De Samba is eigenlijk een verlengde 104 ZS. De motoren, dashboard, wielophanging, heel veel onderdelen zijn gelijk. Overigens ook op de Citroen LNA en Visa te vinden, en nog wel meer afgeleiden. Ook veel overeenkomsten met de eerste series 205.)
Geen logische, verstandelijke redenen om hiermee te rijden, alleen nostalgische. Totdat de zon gaat schijnen en het dakje er af kan!
De 80 pk motor lijkt klein, maar met 843 kg is het een vrij vlotte auto.
Een sloopexemplaar er bij hebben is handig voor de onderdelen.

PROBLEMEN

Roest. Roest. En verder roest, en de wiellagers zijn vervangen. En een hoes om een aandrijfas lekte. En een lege accu.

Update

  • 88.000 km

De diverse rubbers beginnen het nu soms te begeven, zelfs de versnellingspook verkruimelde min of meer in mijn handen. De motor blijft draaien, en altijd leuk met open dak te rijden! De roest valt nu wel mee, alleen de voorspatborden roesten nu van binnenuit.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens