Talbot Matra Murena 2.2 (1983)

Talbot Matra Murena 2.2 (1983)
Talbot Matra Murena 2.2 (1983)Talbot Matra Murena 2.2 (1983)Talbot Matra Murena 2.2 (1983)Talbot Matra Murena 2.2 (1983)Talbot Matra Murena 2.2 (1983)Talbot Matra Murena 2.2 (1983)

UitvoeringMatra Murena 2.2
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2000

Aanschaf

Toen ik de Murena kocht werd hij gebruikt als enige en dagelijkse auto, maar dankzij een auto-van-de-zaak en een nieuwe gezinswagen mag hij nu zijn dagen in de garage slijten.

Ik heb de Murena gekocht bij Carjoy, de Matra-specialist van Nederland. Ik was op zoek naar een Murena die ik kon betalen, technisch okee was en het liefst zwart. Het werd dus inderdaad een mooie zwarte 2.2 uit 1983. Deze Murena was echter bij aanschaf al niet meer origineel. Andere spiegels en een aftermarket (maar bescheiden) spoiler verraden dat aan de kenner.

Waarom een Murena? Om de looks, het gevoel als je erin rijd en het vriendelijke onderhoud (verzinkt chassis en polyester panelen)Ik had er een artikel over gelezen en was verkocht.

De eerste jaren dat ik de Murena in bezit had heb ik hem als dageijkse auto gebruikt. Het was verrassend comfortabel en praktisch. Achter de motorruimte is een bagageruimte met een behoorlijke inhoud. Genoeg voor boodschappen in ieder geval. Maar nadat er een zakelijke auto bij kwam ben ik hem hobbymatig gaan rijden.

Knallen met de V6

Na jarenlange hobbymatige sleutelpret is het moment aangebroken dat de Murena met een Alfa V6 in het achteronder weer over de wegen rijd.

Waarom een andere motor?
Omdat ik wat meer vermogen dan de 118 pk uit het standaard blok wel bij deze auto vind passen.

Waarom een Alfa V6?
Omdat dat een schitterend blok is natuurlijk! En bovendien een reeds beproefd blok in de Murena. Ik weet niet hoe veel er nu rond rijden maar ik schat tientallen.

De +190pk hebben een zeer verslavende werking in een auto van onder de 1000 kg. Hij is snel, erg snel en omdat het een atmosferisch blok is loopt hij soepel, rustig en levert hij zijn vermogen in een mooie curve af.

Uiteraard komt er nog wat finetuning bij kijken als het allemaal uiteindelijk werkt. Zo bleek de constructie van de nieuwe aandrijfassen het vermogen niet te kunnen. Tot 2 maal toe viel plots het vermogen helemaal weg. De as welke afgescheurd was draaide als een dolle terwijl de as welke nog aan een wiel verbonden zat keurig stil bleef staan. De constructie van 2 asdelen aan elkaar lassen in een dikke overmaatse buis kan ik niemand aanbevelen en dus heb ik maar assen laten maken op maat.

Er zullen nog best meer dingen zijn die nog wat aandacht nodig zullen hebben de komende tijd, gelukkig maar want dan heb ik vaker een testritje te maken. :)

Af en toe vind ik het wel jammer dat de auto niet meer origineel is trouwens. Mijn Murena was echter sinds aanschaf al niet origineel, en met deze motor is het een wel heel leuk speeltje geworden. Voor originaliteit zal ik dus ooit een mooie Murena 2.2S moeten zien te vinden voor erbij. ;)

Finetuning

Na nog wat finetuning aan de motor heb ik verschillende problemen verholpen.

Zo bleek de brandstofpomp niet voldoende zelfaanzuigend om op de hoge plaats te zitten waar ik hem gemonteerd had. Deze werd verplaatst naar een plek lager in de motorruimte, wat ook gelijk betekend dat hij minder aanwezig was kwa geluid. Helaas nog steeds wel een duidelijk hoorbare brom welke na een tijd gewoon te overheersend wordt omdat je erop gaat letten. Dus dat moest anders! Gelukkig vond ik een geruikte brandstofpomp van een Honda Accord welke de juiste specs had. Dit is een pomp welke in de tank gemonteerd moet worden. Met wat aanpassingen aan de tankaanzuig van de Murena is het gelukt deze erin te friemelen en het resultaat is dat je geen pomp meer hoort.

Tevens heb ik het interieur aangepakt en is de auto nu bijna weer helemaal netjes. Jammer dat de winterperiode aangebroken is want ik kan niet wachten op de komende meetings en ritten....

Murena uitgevoerd....

....en ingevoerd!

Wij zijn namelijk geëmigreerd naar het mooie Noorwegen en uiteraard is de Murena met os mee gegaan. Dat betekende naast het nodige invoer-geregel ook een nieuwe keuring voordat er nieuwe kentekenplaten gehaald konden worden.

Het Noorse equivalent van de RDW was niet echt bekend met de Murena en ik was bang voor allerlei vragen omtrent de "vremde" motor die in de Murena gemonteerd was. Dat was echter niet het geval. Alles werd bekeken, de uitstoot gemeten, geluid gemeten, remmen getest enzovorts enzovoorts.

En toen..... kwamen ze erachter dat op de Wikipedia-pagina (!) stond dat er een andere maat banden onder de Murena hoorde dan dat ik eronder gemonteerd had! Dat klopt want er zaten op dat moment 16" velgen onder en de Murena is enkel met 13 en 14" geleverd. Na veel heen en weer gepraat en na uitgelegd te hebben dat in Nederland het gewoon is andere maat velgen te plaatsen zolang de rolomtrek van de gemonteerde band binnen de marges blijft heeft men oogluikend een aantekening in de autopapieren gemaakt dat de door mij gebruikte 16" maat banden een toegestaan alternatief is. Pfoe!

En daarna mocht ik met de benodigde papieren op zak weer terug naar huis en het kenteken aanvragen!

Door zijn hoeven

Dat was even balen! Na de winterperiode op stal te hebben gestaan had ik de Murena klaargemaakt voor het seizoen. De motor startte als een zonnetje in één keer! Het geluid blijft mooi van de V6 Busso!

Achteruit reed ik voorzichtig over de laatste richel sneeuw die nog voor de garage lag en schrrrrrkkkkk! De onderzijde van de wagen schraapte over het ijs. Zo dik lag het er toch niet meer? Voor de zekerheid ben ik maar uitgestapt om eens te kijken hoe het kwam dat ik met de bodem op het ijs zat en tot mijn schrik zag ik dat het voorwiel aan de bovenzijde diep weggedoken achter het spatbord weg viel. Een sturuitslag en ik zou een nieuw scherm nodig gehad hebben.

Oorzaak van dit euvel bleek een gebroken torsie-as te zijn. Nou mag er van mij best af en toe wel eens iets kapot gaan aan een 35 jaar oude auto maar dat zo'n as gewoon afbreekt terwijl hij netjes stil geparkeerd staat dat had ik toch niet verwacht.

Gelukkig is er op internet tegenwoordig alles te vinden en de nieuwe gebruikte as is weer gemonteerd.

Klaar voor het seizoen! Eens kijken wat voor leuke meetings er allemaal in de buurt georganiseerd worden dit jaar!

Gebruikskosten

Ik heb de verbruikskosten een extra ster gegeven omdat de auto nu al behoorlijk lang geen gekke gebreken heeft en de delen die vervangen moeten worden (regulier onderhoud of schade) eigenlijk zeer goed betaalbaar zijn. Als ik de prijzen van onderdelen vergelijk met mijn andere wagens dan is de Matra zeer voordelig.

Zomerseizoen 2018

De zomer in Noorwegen was lang en warm. In Nederland nóg warmer heb ik me laten vertellen maar ik vond de Noorse variant al warm genoeg. De Murena is mee geweest naar verschillende auto-bijeenkomsten en veelvuldig gebruikt als dagelijkse wagen dit seizoen. En dat alles zonder noemenswaardige problemen.

Een van de dingen die men mij altijd vraagt is hoe het zit met de koeling van de V6 in de krappe motorruimte. Nou.... kennelijk is die voldoende. :) Ik heb de temperatuurmeter niet boven de gebruikelijke stand gezien en geen problemen ondervonden. Zelfs niet bergop met erg warm weer. Wel wil ik nog gaan proberen een manier te vinden om de luchtinlaat direct van buitenaf naar de motor te voeren in plaats van het filter boven de warme motor in de kleine ruimte want ik denk dat daar nog wel wat winst valt te behalen.