Talbot Matra Murena 1.6 (1982)

autoreview

Talbot Matra Murena 1.6 (1982)

Signalement

UitvoeringMatra Murena 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf265.000 km
KM-stand laatst320.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Je hebt Franse auto's en andere auto's

  • 320.000 km

Lang geleden deed ik een poging om in het leven te slagen als automonteur. Maar met spijt tot op de dag van vandaag moest ik concluderen dat ik daar weinig talent voor heb.
Mijn 'kunsten' heb ik één jaar vertoond in een Simca garage en één jaar bij VW.
Daaruit is een 'faible' voor Simca ontstaan. De 1100 reed fantastisch en de motoren waren lekker fel (Special en TI) en niet stuk te krijgen. Wel een beetje distributie- en kleppengeluid, maar gáán als de brandweer. Prachtmerk, Simca.

De mooiste auto in die tijd was de Matra Murena, voor een flink deel voorzien van Simca techniek (o.a. voorwielophanging, motor) - dus een uiterst begeerlijke combinatie. Alleen niet de juiste auto op het juiste tijdstip voor mij (gezin, hypotheek).

Vele jaren later lag dat laatste anders en dankzij het geniale concept van de Murena waren de meesten er nog. De dragende delen zijn bij de productie ondergedompeld in een zinkbad (20kg per auto) en de carrosseriedelen zijn van kunststof. De firma Carjoy in Leerdam heeft vervolgens ook nog eens alle onderdelen (tegen schappelijke prijzen) in het magazijn liggen.

Van 2007 tot 2018 heb ik veel plezier van mijn Murena gehad. De kosten voor onderhoud waren gemiddeld plm. €1000 per jaar. Dat lijkt misschien veel, maar verzekering, mrb en afschrijving zijn zeer voordelig.

Het rijden : meer comfort dan verwacht, praktischer dan verwacht (3 zitplaatsen en een bagageruimte waar een vouwfiets in past).
Niet heel snel, maar leuk genoeg, door de korte overbrengingsverhoudingen van de bak.

O ja, de auto verkocht (in 2018) met 320.000 km op de klok, lopen als een zonnetje, geen olieverbruik. Simca dus.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.