Suzuki Wagon R+ 1.3 GLS (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Wagon R+ 1.3 GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 39 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ´n stadsbus achteruit was ingereden op mijn Swift, kreeg ik tijdens de reparatie ´n WagonR+ 1.0 GL als vervangend vervoer. Gemotoriseerd orthopedisch schoeisel vond ik dat altijd, net als Atos en Matiz e.d. Maar het was liefde op het tweede gezicht. Wat ´n lief, passief smoeltje; wat ´n overzicht, interieur en exterieur; wat ’n doordacht concept en wat ´n volwassen gevoel!
Ook toen ik mijn Swift keurig hersteld terugkreeg, bleef de angst voor dat gevoel van ´dat voelde anders voordat ik die schade kreeg´. En de Swift was inmiddels 4 jaar oud en uit productie genomen. Opeens voelde die Swift gedateerd, rammelig en te licht.
De WagonR+ 1.3 GLS S-Limited die bij de dealer stond te glimmen, voegde zoveel zinnigs en leuks toe aan mijn enthousiasme over m"n leenauto, dat ik snel was verkocht. Zinnig zijn de 1.3 16V motor, die vooral voor het gehoor nodig is, maar ook ´n pittige sportiviteit toevoegt; slimme en uitgebreide afstandsbediening op de centrale vergrendeling, in de sleutel; metaallak; mistlampen voor. Leuk zijn de dakspoiler; fraaie LM velgen; mooie bekleding; lederen stuur en pookknop; alu- en chroomaccenten binnen. Dat alles tegen ´n relatief lage meerprijs en bovenop de toch al volwassen standaard.
In het gebruik blijf ik genieten. Van de goede afwerking en soliditeit (mede met dank aan Opel?) en dat superieure gevoel in het verkeer. Ik kijk op bijna alles neer en voel me veilig en beveiligd, en comfortabel. Ik zit lekker, kan overal makkelijk bij en stationair moet ik op de klokjes kijken of de Soes niet is afgeslagen. Ik zoef overal tussendoor, parkeer op ´t kleinste plekje en als ik snel weg moet uit ´n penibele situatie, antwoordt ie meteen, zelfs in z´n 5de.
En kom ik thuis van al dat plezier, dan geniet ik van dat solide geluid van het dichtslaand portier, nadat ik zonder enige moeite ben uitgestegen. Ik druk op m´n sleutel en Soes knippert dierbaar met al haar lichtjes.
PROBLEMEN
Binnen een week rijd ik al in m´n nieuwe Soes. Hoewel snel, is de aflevering wat onder mijn verwachting, zeker in vergelijking met m´n Swift, destijds. Er zitten wat vlekjes op de bekleding die onder mijn kritisch oog snel worden weggewerkt, maar toch. En volgens de uitrustingslijst ontbreekt de opbergtas in de rugleuning van de bestuurdersstoel. De door mij extra bedongen 3-delige bumperstootsierlijst blijkt ´n iets goedkopere 4-delige, maar okay. Verder voel ik mij de koning te rijk, mede dankzij het feestelijk tintje dat de dealer aan de gelegenheid geeft.
Bij het wegrijden ontdek ik het eerste nadeeltje: de motor slaat af. Het voordeel van dat geruisloos stationair draaien is dus tevens ´n nadeel, want je merkt niet meteen dat ie is afgeslagen. M´n reactie is: meer gas. Dan schrik je meteen, want licht intrappen van het gaspedaal veroorzaakt onmiddellijk veel toeren en gegier. Ik ontdek vrij snel dat ik het koppelingspedaal in z´n 1 eerst wat moet laten opkomen, alvorens gas te geven. Maar het luistert (te) nauw en bij afslaan in het verkeer wil je al gauw wel meer gas geven.
Dat de Soes zowel heel vlot als wendbaar is, blijft verrassend gezien de afmetingen (hoogte). Ook de stabiliteit in bochten, het ontbreken van onderstuur en overhellen, de relatief lage zijwindgevoeligheid. Daar kon m´n lage, compacte Swift heel wat lesjes van leren! Die kwaliteiten, in combinatie met de krachtige, alert reagerende motor, blijken ook ´n nadeel te bevatten: het imago in de ogen van andere automobilisten. Zij lijken dat aanmerkelijk lager in te schatten, dan deze ruimteSoes verdient. Links op de snelweg zie je ze mopperen achter het stuur van hun onbeschofte Golfjes of hun te zware hij-is-toch-niet-echt-van-mij,-dus-scheuren-maar-leasekarren.
Krijgen ze door dat die Soes prima meekomt, sterker nog, in sommige situaties superieur is, dan zie je hun verbazing, maar de irritatie lijkt dan alleen maar nog groter.
Zo niet voor mij, want ik rijd erin en geniet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Wagon R+ 1.3 GL | NIEUW APK|AUTOMAAT| RIJD SCHAKELT GOED|
- 2001
- 191.879 km

Suzuki Wagon R+ 1.3 Season 162.000 km, perfect rijdende auto, grote beurt , 4 x nwe banden en nwe apk recent gedaan apk 23-03-2026
- 2002
- 162.844 km

Suzuki Wagon R+ 1.3 GLS AUTOMAAT Airconditioning, Park. sensoren achter, Hoge instap,
- 2003
- 133.912 km
Lezersreacties (0)
Reageren