Suzuki Wagon R+ 1.3 GLS (2003)

autoreview

Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+ - interieur

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf39 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat ´n stadsbus achteruit was ingereden op mijn Swift, kreeg ik tijdens de reparatie ´n WagonR+ 1.0 GL als vervangend vervoer. Gemotoriseerd orthopedisch schoeisel vond ik dat altijd, net als Atos en Matiz e.d. Maar het was liefde op het tweede gezicht. Wat ´n lief, passief smoeltje; wat ´n overzicht, interieur en exterieur; wat ’n doordacht concept en wat ´n volwassen gevoel!
Ook toen ik mijn Swift keurig hersteld terugkreeg, bleef de angst voor dat gevoel van ´dat voelde anders voordat ik die schade kreeg´. En de Swift was inmiddels 4 jaar oud en uit productie genomen. Opeens voelde die Swift gedateerd, rammelig en te licht.
De WagonR+ 1.3 GLS S-Limited die bij de dealer stond te glimmen, voegde zoveel zinnigs en leuks toe aan mijn enthousiasme over m"n leenauto, dat ik snel was verkocht. Zinnig zijn de 1.3 16V motor, die vooral voor het gehoor nodig is, maar ook ´n pittige sportiviteit toevoegt; slimme en uitgebreide afstandsbediening op de centrale vergrendeling, in de sleutel; metaallak; mistlampen voor. Leuk zijn de dakspoiler; fraaie LM velgen; mooie bekleding; lederen stuur en pookknop; alu- en chroomaccenten binnen. Dat alles tegen ´n relatief lage meerprijs en bovenop de toch al volwassen standaard.
In het gebruik blijf ik genieten. Van de goede afwerking en soliditeit (mede met dank aan Opel?) en dat superieure gevoel in het verkeer. Ik kijk op bijna alles neer en voel me veilig en beveiligd, en comfortabel. Ik zit lekker, kan overal makkelijk bij en stationair moet ik op de klokjes kijken of de Soes niet is afgeslagen. Ik zoef overal tussendoor, parkeer op ´t kleinste plekje en als ik snel weg moet uit ´n penibele situatie, antwoordt ie meteen, zelfs in z´n 5de.
En kom ik thuis van al dat plezier, dan geniet ik van dat solide geluid van het dichtslaand portier, nadat ik zonder enige moeite ben uitgestegen. Ik druk op m´n sleutel en Soes knippert dierbaar met al haar lichtjes.

PROBLEMEN

Binnen een week rijd ik al in m´n nieuwe Soes. Hoewel snel, is de aflevering wat onder mijn verwachting, zeker in vergelijking met m´n Swift, destijds. Er zitten wat vlekjes op de bekleding die onder mijn kritisch oog snel worden weggewerkt, maar toch. En volgens de uitrustingslijst ontbreekt de opbergtas in de rugleuning van de bestuurdersstoel. De door mij extra bedongen 3-delige bumperstootsierlijst blijkt ´n iets goedkopere 4-delige, maar okay. Verder voel ik mij de koning te rijk, mede dankzij het feestelijk tintje dat de dealer aan de gelegenheid geeft.
Bij het wegrijden ontdek ik het eerste nadeeltje: de motor slaat af. Het voordeel van dat geruisloos stationair draaien is dus tevens ´n nadeel, want je merkt niet meteen dat ie is afgeslagen. M´n reactie is: meer gas. Dan schrik je meteen, want licht intrappen van het gaspedaal veroorzaakt onmiddellijk veel toeren en gegier. Ik ontdek vrij snel dat ik het koppelingspedaal in z´n 1 eerst wat moet laten opkomen, alvorens gas te geven. Maar het luistert (te) nauw en bij afslaan in het verkeer wil je al gauw wel meer gas geven.
Dat de Soes zowel heel vlot als wendbaar is, blijft verrassend gezien de afmetingen (hoogte). Ook de stabiliteit in bochten, het ontbreken van onderstuur en overhellen, de relatief lage zijwindgevoeligheid. Daar kon m´n lage, compacte Swift heel wat lesjes van leren! Die kwaliteiten, in combinatie met de krachtige, alert reagerende motor, blijken ook ´n nadeel te bevatten: het imago in de ogen van andere automobilisten. Zij lijken dat aanmerkelijk lager in te schatten, dan deze ruimteSoes verdient. Links op de snelweg zie je ze mopperen achter het stuur van hun onbeschofte Golfjes of hun te zware hij-is-toch-niet-echt-van-mij,-dus-scheuren-maar-leasekarren.
Krijgen ze door dat die Soes prima meekomt, sterker nog, in sommige situaties superieur is, dan zie je hun verbazing, maar de irritatie lijkt dan alleen maar nog groter.
Zo niet voor mij, want ik rijd erin en geniet!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.