Suzuki Wagon R+ 1.3 GL (2000)

autoreview

Suzuki Wagon R+ 1.3 GL (2000)

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het Suzje

  • 98.000 km

Ik nam deze auto uit 2000 over van mijn moeder toen ze stopte met auto rijden. Een hoog autootje, een automaatje zonder airco en met radio-casseterecorder, maar wel leuk kleurtje (metalic blauw) en met lichtmetalen wielen en 1.3 motor en dus redelijk vlot. En een parkeerdeukje plus alleen het hoognodige onderhoud.

Heb er het eerste najaar nieuwe remschijven (roestig) en blokken onder laten zetten en wat kleine dingen laten doen o.a. aan de achtervering. En APK. Jaar daarna alleen 1 nieuwe band, de oude was lek gereden, plus kleine beurt en APK.

Dit jaar naar een andere garage, hen gevraagd: is deze auto het waard om nieuwe distributieriem (moet elke 10 jaar of 100.000 kilometer) te krijgen en andere dingen te laten doen? Was volmondig : "Ja, is auto geheel zonder roest en het loont om er onderhoud aan te doen, drie jaar of meer kan dan zonder verder te verwachten grote kosten maar het zou ons niet verbazen als het ook langer kan als U hem netjes bij houdt".

Nou, doe maar, gewoon alles wat nodig is, ik wil hem over een poosje weg geven aan een vriendin en wil niet dat ze dan met pech langs de weg komt te staan of kosten krijgt.

Dus ook 2 nieuwe voorbanden, accu vervangen, grote beurt (filters, bougies enz. enz) een wiellager vervangen, de wisserbladen zijn nieuw, onderstel uitgelijnd, remvloeistof en transmissie olie gecheckt, wat lampjes vernieuwd, autootje is weer tip-top. Zelf de lak bij de parkeerdeuk en enkele steenslag plekjes bijgewerkt en drie plekjes van 1 -2 mm aan linker achterwielkast, verder is auto helemaal probleemloos. OH, JA, elke APK werken ze de remleidingen wat bij, daar zitten telkens enkele kleine roestplekjes op. Die moeten voor de keuring helemaal gaaf zijn, lijkt me ook goede zaak.

En hoe rijdt dat nou, zo'n oud bakkie? Met erg warm weer de ramen open, dat allereerst, maar verder? Echt idioot ruim en heel comfortabel, met z'n lage gewicht en 75 pk motortje vlotter dan je denkt en ook stuurt het beter dan je verwacht van zo'n hokje. Kan eigenlijk debiel hard door een bocht! Durf dat sinds de laatste beurt en nieuwe bandjes ook en ontdek een sportieve kant aan mijn Suzje! Dacht vroeger dat het aan de onbesuisde rijstijl van mijn moeder lag dat ze overal als eerste bij het stoplicht weg was, maar als je niet probeert zo zuinig mogelijk te rijden en gewoon lekker op het gas trapt is dit een heel andere auto dan je denkt. Ik lees vaak dat Aygo's en zo wat avontuurlijk zijn met invoeden op de snelweg, mijn Suzje doet dat moeiteloos. Dat overhangen wat je verwacht is er nauwlijks, maar goed ook want de stoelen hebben niet erg veel zijdelingse steun. Met stevige wind opzij voel je wel dat je achter een vrachtwagen of bomenrij vandaan komt, dat wel.

Beetje lawaaiïg bij alles boven de 100, bij 130 echt stevig hoorbaar, vooral wind en banden (all seasons). Daar onder valt het wel mee, windgeruis hoor ik sowieso wat minder door gehoorverlies... :-) En zuinig? Als ik moeite doe lukt 1 op 14,5 maar sinds ik de lol heb ervaren van wat gassen met deze auto is 1 op 14 normaler en als ik 130 ga jakkeren op de snelweg is 1 op 13 het verbruik.
Automaat: met echt koud weer schakelt de bak wat laat op, moet de olie in de koppelomvormer eerst wat op temperatuur komen, verder is het eigenlijk wel erg makkelijk hoor. Ja, schakelen is sportiever en zo, maar als ik deze 4-traps automaat beetje bespeel kan ik op en afschakelen vrij aardig zelf regelen. Vier bakje hé, dus dat draait wel toeren. Maar 100 in z'n twee....gas geven en weg stuiven! Maar bij 130 maakt dat motortje wel toeren hoor (dik 4000). Moet je gewoon voor lief nemen, heeft het ook z'n top aan trekkracht en dat is met 115 Nm echt veel, inhalen is dan helemaal een peuleschil. Dat hoort gewoon bij een atmosferisch blokje. En de rubbers van een auto van 20 jaar oud zijn niet meer 100% maar het valt wel mee, lekkage heb ik hoe dan ook niet.

De teller staat eind 2023 op 11200 en ik rij dus wel dure kilometers, maar met 5-6000 per jaar is dat hoe dan ook zo. Aanschaf was laag, onderhoud en APK tot nu toe ongeveer 1400 en auto is in betere staat dan hij was. Kan echt met gerust hart hem weggeven aan iemand die je niet bij nacht en ontij langs de weg wilt zien staan.

Heeft mijn Suzje me nooit laten staan? Eén keer met een lege tank en toen dat opgelost was groef de vooras zich tot aan de bodemplaat in in de blubber. Door vocht wat slecht metertje van de tankinhoud, is nu er weer wat langere afstanden mee gereden zijn opgelost. Oh, en één keer een lege accu, portier niet goed dicht en interieurlampje heeft een week lang gebrand... En digitaal klokje doet het soms wat minder goed, ook contactje, maar je komt er zo slecht bij. Na paar minuten wordt het meestal wel wakker.

Mijn nieuwe auto gaat echt wel een Suzuki worden, geen Wagon maar een Swift. Maar dat heerlijke onbezorgde rijden, dat je weet dat met een beetje fatsoenlijk onderhoud je een auto hebt die je nooit in de steek zal laten. Die ik dus ook met een hoog niveau van uitrusting kan kopen want ik ga er weet ik hoe lang in rijden (tenzij ik een ongeluk krijg) en een automaat?

Heb er lang over getwijfeld maar neig er steeds meer naar, is gewoon echt heel ontspannen rijden en als je vlot wilt zijn... Mijn Suzje, gas 3/4 in en binnen no time toch 100 in z'n twee... Dan zal een nieuwere automaat vast niet tegen vallen! En in de stad (in mijn dorp ook) is het echt zo relaxt rijden, moet het gewoon even uit proberen.

Vrienden van me hebben een Swift, hand bak 90 pk. Rijdt heel vertrouwd en stuurt lekker, auto is wel traag, ze rijden hem vooral op zuinig (1 op 22 !!!) en auto is merkbaar aangekoekt van binnen. Ze hadden laatst mijn Suzje mee want meer ruimte en ze vonden hem echt vlot en lekker rijden. Vlotter dan hun Swift....

Suzje heeft nieuw baasje

  • 112.000 km

Samen naar Zwolle gereden en mijn nieuwe auto opgehaald, daarna in mijn woonplaats kenteken over gezet. Suzje gaat de komende jaren een leuke vrouw als vervoermiddel dienen. Ze hadden er allebei zin in, we stoven na een kwartiertje wennen continu te hard over de snelweg, komt wel goed met die twee... 😉

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.