Suzuki Vitara Cabrio JLX (1993)

autoreview

Suzuki Vitara Cabrio

Signalement

UitvoeringVitara Cabrio JLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nieuw huis met mogelijkheden (lees garage!) dus nieuwe hobby auto. Na een proefritje in een Samurai en een Vitara heb ik besloten dat het toch een Vitara moest worden. De Samurai was wel heel erg spartaans...
En de Vitara (een voormalig grijs kenteken auto) werd het. Met een 1.6 liter carb. motor geen snelheidswonder, maar dat zocht ik ook niet.
Het is gewoon leuk om er mee te rijden. Soms is het een cabrio, soms een 4x4, soms gewoon de 2e auto in het gezin.
Voor de Vitara maakt het niet uit. Als er maar genoeg benzine in gaat doet deze wat we vragen. Dus, altijd starten en zo, heel erg betrouwbaar. Maar wat zuipt zo’n Vitara zeg, 1 op 8, met deze benzineprijzen....@$%^&^$... juist ja.
Toch blijft het leuk om in te rijden, ondanks het hobbelen en de stugge vering. De Vitara laat je lachen. Je zit lekker hoog en gaat er rustig van rijden. Het hoeft niet zo hard om toch lol te hebben. Vooral in het weekend, met het vrouwtje rechts naast me en hond achterin, via de B-weggetjes naar bos of strand. Lekker even weg.
Ook af en toe een beetje terrein rijden; dat kan zo’n Vitara best goed.

PROBLEMEN

Ik zocht een hobby auto (wilde dus wel een beetje sleutelen) en dat was ook nodig. De auto had zeer weinig onderhoud gehad en jaren met te weinig koelvloeistof gereden. Resultaat, klepseals verbrand, hoog olie verbruik, walmen e.d. en uitlaatspruitstuk gescheurd. Cylinderkop is er af gehaald en (zelf) gereviseerd. Ook de klepgeleiders (zelf gemaakt !!) zijn vervangen. 2e hands uitlaatspruitsuk gemonteerd. Verder een echte grote beurt voor de motor en deze loopt weer als een naaimachientje. Nieuwe banden (half-terrein) en uitlijnen. Daarna echt gaan rijden. De versnellingsbak is niet fris meer, olie verversen gaf een kleine verbetering (was volgens mij nog nooit gebeurd !!). Er is nu lekker mee te rijden. Verder betrouwbaar, remmen OK. Toch is deze km-stand een hoop voor een dergelijke auto.
Je moet leren leven met wat meer transmissie geluid, rijwind-geluid e.d.
Ook aan het verbruik valt schijnbaar weinig te doen. Maar het blijft leuk.


Augustus 2006
De Vitara-bak gaat nu wel erg veel lawaai maken, en bij de dealer zag ik een mooie 2-liter staan.....
Ook de starterkrans en het stuurhuis van de oude Vitara gaan behoorlijke slijtage verschijnselen tonen.
Dus, oude ingeruild en een 2.0 16v aangeschaft.
Meer details volgen in een nieuwe review, maar dan moet ik eerst wat meer ervaring hebben met deze auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
€ 489
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.