Suzuki Vitara Cabrio JLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara Cabrio JLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nieuw huis met mogelijkheden (lees garage!) dus nieuwe hobby auto. Na een proefritje in een Samurai en een Vitara heb ik besloten dat het toch een Vitara moest worden. De Samurai was wel heel erg spartaans...
En de Vitara (een voormalig grijs kenteken auto) werd het. Met een 1.6 liter carb. motor geen snelheidswonder, maar dat zocht ik ook niet.
Het is gewoon leuk om er mee te rijden. Soms is het een cabrio, soms een 4x4, soms gewoon de 2e auto in het gezin.
Voor de Vitara maakt het niet uit. Als er maar genoeg benzine in gaat doet deze wat we vragen. Dus, altijd starten en zo, heel erg betrouwbaar. Maar wat zuipt zo’n Vitara zeg, 1 op 8, met deze benzineprijzen....@$%^&^$... juist ja.
Toch blijft het leuk om in te rijden, ondanks het hobbelen en de stugge vering. De Vitara laat je lachen. Je zit lekker hoog en gaat er rustig van rijden. Het hoeft niet zo hard om toch lol te hebben. Vooral in het weekend, met het vrouwtje rechts naast me en hond achterin, via de B-weggetjes naar bos of strand. Lekker even weg.
Ook af en toe een beetje terrein rijden; dat kan zo’n Vitara best goed.
PROBLEMEN
Ik zocht een hobby auto (wilde dus wel een beetje sleutelen) en dat was ook nodig. De auto had zeer weinig onderhoud gehad en jaren met te weinig koelvloeistof gereden. Resultaat, klepseals verbrand, hoog olie verbruik, walmen e.d. en uitlaatspruitstuk gescheurd. Cylinderkop is er af gehaald en (zelf) gereviseerd. Ook de klepgeleiders (zelf gemaakt !!) zijn vervangen. 2e hands uitlaatspruitsuk gemonteerd. Verder een echte grote beurt voor de motor en deze loopt weer als een naaimachientje. Nieuwe banden (half-terrein) en uitlijnen. Daarna echt gaan rijden. De versnellingsbak is niet fris meer, olie verversen gaf een kleine verbetering (was volgens mij nog nooit gebeurd !!). Er is nu lekker mee te rijden. Verder betrouwbaar, remmen OK. Toch is deze km-stand een hoop voor een dergelijke auto.
Je moet leren leven met wat meer transmissie geluid, rijwind-geluid e.d.
Ook aan het verbruik valt schijnbaar weinig te doen. Maar het blijft leuk.
Augustus 2006
De Vitara-bak gaat nu wel erg veel lawaai maken, en bij de dealer zag ik een mooie 2-liter staan.....
Ook de starterkrans en het stuurhuis van de oude Vitara gaan behoorlijke slijtage verschijnselen tonen.
Dus, oude ingeruild en een 2.0 16v aangeschaft.
Meer details volgen in een nieuwe review, maar dan moet ik eerst wat meer ervaring hebben met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
