Suzuki Vitara Cabrio 2.0 16V (1997)

autoreview

Suzuki Vitara Cabrio

Signalement

UitvoeringVitara Cabrio 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf109.144 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 125.000 km

Mijn vorige Vitara (1.6 met carb.) ging wel erg veel slijtage verschijnselen vertonen. Ipv. alles te repareren heb ik gekozen voor een andere. De 1.6 was nogal licht gemotoriseerd, daarom heb ik voor een 2.0 liter Vitara gekozen. Nu dus ook een 4-zitter ipv. een ex grijs-kenteken auto. Met een motor die aanzienlijk wat meer power heeft. Nou, die power valt wel mee. Je hebt niet echt het idee dat er 132 pk onder de kap ligt, maar de auto komt behoorlijk vlot mee met het overige verkeer, even inhalen is nu wel mogelijk, en de 2.0 is nog zuiniger ook, al zal geen enkele Vitara een zuinigheids wonder worden. 1 op 10 a 11 is echter een keurige score tov. de 1.6 die 1 op 8,5 liep.
Het interieur is veel verbeterd, en alles functioneerd met de spreekwoordelijke Japanse betrouwbaarheid. Geen rammeltjes, goede stoelen en erg overzichtelijk.
De auto is voorzien van een wegklapbare softtop zodat de softtop zeer snel te openen en te sluiten is. Geen klitteband, drukkers e.d. maar 2 klemmetjes los en neerklappen die handel. Erg handig. Ook produceerd deze softtop veel minder rijgeluiden waardoor rijden op de snelweg nu ook goed vol te houden is.
De wegligging is behoorlijk verbeterd, vooral de koersvastheid is erg prettig bij hogere snelheden. Niet meer zwabberen en minder hobbelen.
Kortom, deze uitvoering is veel beter geschikt voor dagelijks gebruik, en langere ritten. Een nadeel van deze auto is wel dat er bijna geen bagage ruimte overblijft als de achterbank rechtop staat. Ook blokkeert de gordel wel erg snel, maar dat kan exemplarisch zijn.
Oke, een Vitara is nu niet de meest handige en zuinigste auto, maar het rijden is erg leuk, en de techniek erg betrouwbaar. Of de auto nu gebruikt wordt als 2e auto, cabrio, 4x4, de Vitara vindt alles prima en laat je niet in de steek.

Update, nu 125000 km, 02-06-2010
De auto houdt zich erg goed ondanks dat deze behoorlijk op leeftijd begint te komen. Aangezien ik bijna nooit de achterbank gebruik, heb ik deze er maar uit gehaald om zo wat meer bergruimte te krijgen. De auto blijft betrouwbaar en doet het altijd. Cabrio rijden is nog steeds heerlijk en gaat erg gemakkelijk met die neerklapbare softtop. Omdat het zo makkelijk gaat, doe je het ook gewoon vaker, open rijden.
Het brandstof verbruik blijft behoorlijk hoog, maar de auto wordt ook vrij veel voor korte ritjes gebruikt.
Af en toe even een bospad op om de 4wd weer eens even te laten werken zodat deze soepel gesmeerd blijft.
Het onderhoud doe ik nu voor bijna 100% zelf. Ik kan het zelf en heb er ook de spullen en de ruimte voor. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Ook doe ik preventief onderhoud. Zo heb ik alle transmissie olie in de versnellingsbak, tussenbak, en beide differentieels ververst. Ook wordt de onderkant van de auto regelmatig bekeken en onder handen genomen. Schoonmaken, even opnieuw tectyleren,wat smeren, enz.
Het werkt want de auto blijft goed en betrouwbaar functioneren, en dat is erg prettig.
Gelukkig is het een auto waar ook nog zelf goed aan te sleutelen is, zodat het onderhoud simpel is en erg goed zelf te doen.

PROBLEMEN

De auto had behoorlijk lang stil gestaan, waardoor de motor nogal stotterde. Ook brande er een paar dashboard lampjes niet maar dit is onder garrantie door de dealer verholpen. Na nieuwe bougies en het reinigen van het brandstof systeem is het stotteren geleidelijk over gegaan. Alleen met koude motor blijft het stotteren een beetje aanwezig. Verder moest de auto opnieuw uitgelijnd worden. Ook dit is keurig door de dealer verholpen. Prima service.
Na bovengenoemde reparaties ben ik gaan rijden en geen problemen meer tegen gekomen.

Update 02-06-2010

De startmotor is inmiddels vervangen voor een gereviseerd exemplaar. De oude was op. Was wel duur 232 euro!
Ventilator weerstand is ook vervangen maar dit was minder duur. +/- 30 euro.
Al deze reparaties heb ik zelf prima kunnen doen. Het vervangen van de startmotor was een klein kwartiertje werk!
Ik heb de cabrio kap opnieuw door laten stikken en er een nieuwe ritssluiting in laten zetten bij een zeil/tent makerij. De ritssluiting van de achterruit (is een transparant zeiltje) was versleten. Verder geen problemen.
Roest is de auto vreemd en de slijtage is erg gering. Geen uitlaten, accu's banden oid. hoeven te vervangen.
Prima kwaliteitje hoor, zo'n Suzuki Vitara.
Kanttekening hierbij is wel dat de auto altijd in een (verwarmde) droge garage overnacht. Een maat van me heeft een 1.6 16V exemplaar, die altijd buiten slaapt en die is er veel slechter aan toe. Goede stalling is dus belangrijk bij een wat oudere auto.
En op tijd onderhoud natuurlijk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
€ 489
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.