Suzuki Vitara 1.6 High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara 1.6 High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Suzuki Vitara High Executive
- 150 km
Het is zover, onze Suzuki Vitara High Executive staat voor de deur.
Maar goed, na erg lang ( 6mnd) wachten mochten we hem vandaag ophalen. Dus nu nog erg weinig te melden na de enkele kilometers die we ermee hebben gereden.
Voor velen de grote vraag waarom na een Toyota RAV4 een Suzuki Vitara kopen?
Eigenlijk wilden we gewoon iets anders, vier en een half jaar met dezelfde auto is me nog nooit overkomen. De RAV4 bevalt ons tot op heden perfect, maar het word allemaal wat duur. Bijna €400,- minder wegenbelasting is toch wel heel lekker. Verzekering ook €220,-- goedkoper. Ja en natuurlijk het verbruik, moet zich nog wel gaan bewijzen maar de 1 op 11 is toch hopelijk verleden tijd.
We waren eigenlijk opzoek naar iets jong gebruikt. Nadeel is echter dat je dan niet de drie jaar garantie hebt en weer niet de auto van jou keus maar van een ander. Ook scheelde het bar weinig in aanschaf en aangezien Suzuki echt goede inruilprijzen geeft was de keus snel gemaakt.
Alleen de levertijd was onwijs lang, alsof we een auto met gouden deurklinken hadden besteld. Maar na het wachten is er nu hopelijk plezier. Tijdens het wachten heb ik me al aardig kunnen oriënteren op wat er mogelijk is met de Vitara, zie mijn bijdrages op o.a. de reviews van Erik.
De keus van de Vitara was eigenlijk niet eens zo moeilijk, een Yeti of Qashqai met dezelfde opties is al snel € 5000, duurder. En als je wilt bezuinigen dan is dat niet zo slim. Moet toegeven dat ik ook gelijk verzot was op de Vitara. In eerste instantie gingen we voor een Exclusive maar na veel vergelijken toch maar voor de duurste versie gekozen, een High Executive automaat met extra armsteun in de kleur Atlantic Turqoise Metallic & Cosmic Black Pearl Metallic dak, gemonteerd op Michelin Crossclimats.
Alles wat je kan wensen zit zowat op deze auto en dan is die meerprijs van de Executive het meer dan waard.
Oké enkele accessoires zou ik nog wel willen zoals spatlappen voor en achter en eigenlijk een rvs set sidebars ( zijn eerdaags leverbaar voor een redelijke prijs). De sidebars staan niet alleen mooi maar geven ook veel bescherming tegen zijdelingse schades. Tevens houden ze veel vuil tegen. De Vitara is snel smerig aan de zijkanten vandaar spatlappen,aangezien die voor de helft te koop zijn in Duitsland moet ik maar eens een plezier ritje die kant op maken. Daar zijn trouwens bijna alle accessoires stukken goedkoper.
Aangezien we geen proefrit konden maken met de automaat gaan we die nu maar eens flink uittesten, ook de flippers aan het stuur maar eens gebruiken.
Vandaag de eerste kilometers gemaakt, de Michelin Crossclimats hoor je niet en ze kleven aan de weg. Qua stuurgedrag heeft hij veel weg van de RAV4, dus valt er wat dat aangaat weinig te wennen.
De auto is heerlijk stil en het zitcomfort is erg prettig, de alcantara bekleding houd je heerlijk op je plek. Mocht je plots koude billen krijgen dan is er de lekkere stoelverwarming.
Het brandstof verbruik is nu nog moeilijk te zeggen maar na de eerste 150km (stukje autobaan, binnenweggetjes, stadsverkeer) staat hij op 1 op 15,9 en dat voor een automaat met vier seizoenen banden. Nu valt het me al mee en hopelijk word nog beter na een paar honderd kilometer.
Hoe alles werkt moet zich nog gaan bewijzen maar de eerste noodstop ging perfect( was wel even schrikken), veel geknipper en alles tussen de klokken werd rood.
Het dynamische cruisecontrol werkt perfect, oké als het erg druk is dan moet je gewoon lekker zelf bepalen hoe je rijdt maar hier op de polderwegen is het heerlijk, remde keurig af voor een trekker en toen ik hem er naast zette ging hij er als een speer vandoor tot de 82 km.
Telefoonaansluiting was een fluitje van een cent, speelt ook perfect muziek af via bluetooth. Het Mirrorlink systeem moet ik nog eens voor gaan zitten, daar schijnt zowat iedereen moeite mee te hebben.
De automaat rijd tot op heden heerlijk, was een vier-traps gewend en nu dus een zes-traps. Pakt goed op en als je even vlot wil dan kan je snel je schakelflippers gebruiken. Maar in de praktijk zie ik me die niet vaak gaan gebruiken.
Het schuif-kanteldak was heerlijk met dit weer, je moet met je complete dak open niet boven de 100km gaan dan maakt het lawaai, maar dan zet je hem op kantel en dat is ook erg lekker.
Tot zover de eerste ervaringen. Zodra er meer kilometers op de klok staan zal ik me weer melden.
kleine update
- 1.600 km
Na 1600km kan ik iets meer zeggen over het rijden met de Vitara.
Ik ben zeer tevreden over de Michelin Crossclimats die ik er onder heb laten zetten. Stille band met veel grip.
Brandstof verbruik ruim 1 op 16.
Erg netjes voor een automaat met vierseizoenen banden.
Stuurgedrag ronduit goed, rijdt super strak. Rechtuit stabiliteit, perfect loopt als een speer zonder enige correcties. Schijnt een veel besproken dingetje te zijn bij Suzuki. Nou deze rijd geweldig.
De automaat doet gewoon wat hij moet doen, even oppassen met je kickdown anders schakelt hij erg snel terug en loopt hij hoog in de toeren. Kwestie van even wennen. Hij schakelt verder prima, ook met de schakelflippers is prima te schakelen. AL zal dat weinig gebruikt gaan worden, heb niet voor niets een automaat.
Ja en dan een minpuntje, het mediacenter doet niet wat hij moet doen, Mirrorlink werkt voor geen meter. Ja op een Sony en een oude HTC schijnt hij het te doen maar Samsung S5 en S6 werken niet net als Apple.
Tot op heden dus zeer tevreden, heb niet het gevoel dat ik een stap terug heb gedaan van een RAV4 naar een Vitara.
Zodra er weer iets te melden valt zal ik het hier schrijven.
Heb hier inmiddels met de dealer contact gezocht maar dat bied weinig hoop. Nu is er een schrijven naar de importeur om eens te horen hoe of wat. Oké dat Mirrorlink is bijna bij ieder merk een crime, maar het zit erop en dan moet het ook werken.
extra's
- 3.500 km
Nu er ruim 3500km opzit ben ik helemaal gewend aan mijn Vitara. Hij rijdt fantastisch en kan alleen maar tevreden zijn. Het rijgedrag is erg goed, dit zal waarschijnlijk ook mede te danken zijn aan de banden keus. De Michelin Crossclimats bevallen uitermate goed, niets dan lof, zeker nu hier de prut pas echt goed aanwezig is( polderwegen).
Omdat ik erg weinig vertrouwen heb in het reparatiesetje van Suzuki heb ik mezelf maar een ruimtebesparend reservewiel aangeschaft. Was even zoeken maar ik heb een origineel wiel, komt van een S-cross cpl. met inzetbak en moer om hem vast te zetten. De prijs die Suzuki hiervoor durft te vragen vind ik wel heel erg hoog €265,--. Maar nu heb ik er eentje en vind dat prettiger dan die smurrie uit een potje. Er worden nu ook spatsierstukken voor en achter gemonteerd, hopelijk scheelt dat met het vuil op de achterkant.
Want wat kan hij snel smerig worden zeg, ook de zijflanken worden snel vies. Als dit niet helpt dan ga ik toch nog voor sidebars. Ja, maar eerst weer sparen natuurlijk.
Tot de volgende update
Sidebars
- 7.500 km
Sinds kort sidebars laten monteren ( zie foto)
Vind het mooi staan en hebben dus ook duidelijk een functie.
Origineel zitten ze alleen aan de drempel vast maar deze zitten aan de kokerbalken vast. Enorm veel extra steun bij zijdelingse aanrijdingen.
Viel me wel op hoe lichtgewicht alles is. De kunststof bodemplaten zijn erg dunnetjes, alles is werkelijk van plastic ieder boutje en moertje is van plastic.
Verder ben ik zeer tevreden met de auto.
Zijn er dan geen minpunten?
Ja ook die zijn er, zoals het multimediasysteem wat na de update nog steeds niet naar behoren werkt met Android telefoons. IPhone doet het nu prima, maar om daar nu een andere telefoon voor aan te schaffen......
Ook het brandstof verbruik is sinds het kouder is geworden behoorlijk gestegen1 op 14. Hopelijk gaat dit weer naar het oude verbruik als het warmer word.
Wat het harde plastic betreft, waar de heren journalisten zo lekker negatief over oordeelden, kan ik alleen maar zeggen ja het is hard maar het kraakt of piept nergens en eigenlijk valt het helemaal niet op, blijft gewoon een kek wagentje!!
Update 15000
- 15.000 km
Update na 15000 km
Na deze kilometerstand kan je eigenlijk pas iets zinnigs zeggen over de auto.
In het begin is natuurlijk alles even mooi. Wel ik kan met een gerust hart zeggen dat onze Vitara volledig aan de verwachtingen heeft voldaan.
Natuurlijk zijn er altijd wel wat dingetjes die beter kunnen. Zeker met multimediasysteem, mirrorlink voor android werkt nog steeds niet. Slechts eenmaal terug geweest voor een update van het mediasysteem, camera, RBS en verdere electronica en nu werkt het allemaal redelijk naar behoren.
Echter HET RADAR BREAK SYSTEM heeft ook nog wel eens wat foutjes. Deze week reed ik twee ’s keer ‘s nachts op de A6 met hoge snelheid( ca 160km) bij het ineens gas loslaten om de snelweg te verlaten ging het RBS system volledig op tilt. Het viel dus uit, de tweede keer exact hetzelfde alleen ging hij nu rood branden en zag weer eens dingen die er niet waren. Blijkbaar heeft het ook iets met de snelheid te maken. Toch nog maar eens vragen bij de dealer.
Persoonlijk hebben zowel mijn vrouw als ik geen enkel probleem me de automatische transmissie. Er zijn wat ik begrepen heb wel veel klachten over. Die van ons schakelt als een tierelier.
Bij de aanschaf ben ik zelf uitgegaan van een brandstof verbruik van 1 op 15, nu na 15000km is het gemiddelde verbruik net geen 1op 15 het is uitgekomen op 1 op 14,8.
Deze gegevens heb ik zelf bijgehouden op de fuelio brandstof app. De boordcomputer is optimistischer die gaf 1 op 15,4 aan. Daar ben ik kan ik wel mee leven aangezien de meeste kilometers in de koude periode zijn gemaakt en zoals nu blijkt is de Vitara erg gevoelig voor temperaturen . Dit beïnvloed het verbruik enorm, in de koudste dagen liep het verbruik op naar 1 op 12 , echter toen het warme weer aanbrak liep hij ineens 1 op 16,5.
Dus eigenlijk kan ik pas na een jaar het echte gemiddelde bepalen, de cijfers zijn niet van de auto maar heb ik zelf bijgehouden.
Het rijcomfort is zeer prettig, goede stoelen met heerlijke stoelverwarming. Stuurt heel prettig en over de wegligging niets dan goeds.
Het grote panoramadak is heerlijk, bij helemaal open moet je wel onder de 100km p/u blijven anders maakt het erg veel lawaai. Gelukkig heb je ook tussenstanden en het kanteldeel word door ons het meest gebruikt. Ideaal voor de hond die zo zijn frisse lucht krijgt en ook voor ons als de hond eens iets laat gaan. Oh en zoals de afgelopen dagen met het zonnetje moet ik met mijn kale kop wel oppassen want je verbrand behoorlijk als het dak open is.
Het start stop systeem, iets waar ik eigenlijk geen fan van ben, maar bij de Vitara automaat werkt het perfect, bij zacht indrukken rempedaal blijft de motor lopen en bij iets meer druk stopt hij, zodra je de rem loslaat loopt hij direct. Al met al een goedwerkend systeem.
De kofferbak is niet reusachtig maar voor ons tweeën ruim voldoende, zeker met de onderste laag extra ruimte.
Motorisch doet hij het ook prima, kan zeer goed met het verkeer meekomen en loopt als een naaimachientje bij hogere snelheden.
De gemonteerde Michelin Cross Climat zijn in mijn ogen superbanden, zeer weinig geluid, perfecte wegligging en weinig extra verbruik ten opzichte van normale zomerbanden. Deze band is echt een aanrader zeker voor mensen die veel in polders,bossen e.d. rondrijden.
Na de aankoop nog diverse dingen extra aangeschaft zoals, compleet reservewiel en krik origineel Suzuki, sidebars, automatische opklapbare spiegel module( aanrader!!!) Originele rubber matten in het interieur( perfecte pasvorm) in de kofferbak zelf matten gelegd van industrieel rubber, dashcam( heeft al zijn werk bewezen) , chinese dorpelbeschermers van rvs, haaienvin als antenne, suzuki pads voor veiligheidsriem, beschermfolie in zilvercarbon voor achterbumper, originele spatlappen, rvs sierstuk uitlaat en als laatste sportpedalen.
Is er dan niets op aan te merken?
Jawel, het plaatwerk is superdun. Veel kunststof gebruikt aan de gehele auto, onder de auto hangen twee plastic bodemplaten waar ik het nut niet van inzie. Alles is aan de onderkant ook geschroefd met plastic boutjes. Zal vast voor het gewicht zijn maar doe mij maar iets van metaal.
Weinig opbergruimte voor kleine dingen, hebben dan wel de armsteun erin zitten maar dat is ook maar een beperkt vak en helaas niet gekoeld.
Het multimedia ziet er leuk uit maar daar is dan alles mee gezegd, oké een usb stick klinkt prima maar gewoon de radio aan is niet echt je van het . Ook het mirrorlink waar zowel de importeur als de fabrikant geen oplossing voor heeft. Jammer want dit kost ze klanten. Nu hebben we natuurlijk geen auto gekocht om daar apart muziek te gaan beluisteren maar had toch wel eens een oplossing voor het mirrorlink verwacht, als je iets koopt moet het wel werken.
Al met al zijn we meer dan tevreden over de Suzuki Vitara High Executive Automaat , hebben nog steeds veel bekijks met onze turquoise met zwart metallic dak Vitara
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Vitara BWJ 2016 | 1.6 120PK Exclusive | CLIMA | NAVI | CAMERA | CRUISE | 17'' LMV
- 2016
- 121.965 km

Suzuki Vitara 1.6 High Executive Leder interieur| Elec Schuifkanteldak| Park sensoren voor en achter| Meest luxe uitvoering| Rijklaarprijs
- 2016
- 157.986 km

Suzuki Vitara 1.6 VVT 120pk 2WD Aut Exclusive l Trekhaak l
- 2018
- 93.602 km