Suzuki Vitara 1.6 High Executive (2015)

autoreview

Suzuki Vitara 1.6 High Executive (2015)

Signalement

UitvoeringVitara 1.6 High Executive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

GENIETEN

  • 5.500 km

Wie zoekt op Google naar de reviews over de Suzuki Vitara 2015 komt deze in een veelvoud tegen. Verreweg de meesten zijn lovend over de styling en afwerking. Alle pluspunten worden breeduit besproken. De minpunten zijn er natuurlijk ook, alhoewel er ook een aantal is wat toch meer onder de noemer 'we-moeten-er-toch-wel-wat-van-zeggen' valt. Zo wordt er gesproken over het stuurgedrag en er wordt een vergelijking gemaakt met de S-Cross. Hier kan ik het volgende over zeggen. De rechtuitstabiliteit is uitstekend. Geen gecorrigeer op de snelweg ook al lijkt het in begin dat juist dat het gevoel geeft. Het sturen is wat zwaarder dan gemiddeld en dat hoort ook een beetje bij het karakter van de Vitara. Alle maatvoeringen inclusief de wielophanging zijn wezenlijk anders dan de S-Cross (ook al komen ze uit dezelfde fabriek), dus het is appels en peren vergelijken. Wat zeker het rijgedrag positief beïnvloed is het monterenvan een middenconsole (verkeerder bezuiniging van Suzuki). Je arm wordt ondersteund en dat rijdt stukken relaxter. Dat ofer het hoge 'plasticgehalte' aan de binnenzijde. Tsja, dit had hier en daar wat beter gekund, maar storend is het niet. Eigenlijk is het functionele ontwerp heel aangenaam en zitten alle knoppen en schakelaars op de juiste plek. Het voelt meteen vertrouwd. Eerlijk gezegd vind ik de mogelijkheid van'oppimpen' met diverse kleurstellingen vanher dashboard wat over de top. Dit heeft de Vitara niet nodig. Juist de rust aan de ogen is prettig. Geen visuele kermis dus (zoals concurrerende merken). Over de beperkte hoofdruimte op de achterbank wordt ookgesproken. Ja als je langer dan 2 meter bent wordt het iets krapper (doordat het plafond vooral bij de Vitara met panoramadak ruimte inneemt), maar verder is de zit prima. Het gemis van een reservewiel merkje pas als je pech hebt. Een thuiskomertje kan er extra bij besteld worden, maar de reparatiekit schijnt voldoende te zijn. Het gemis van een turbo ervaar ik zelf niet. De 1.6 motor is sterk zat. Maar in januari komt er toch een turbomotor voor wie strepen op het asfalt wil trekken. En als een echte 'trekker' wil is de Diesel er beter in. In Nederland is een 4x4 niet echt nodig maar de Vitara is een echte terreinwagen met de AllGrip. De navigatie is super, maar het vergt wel wat oefening als je de spraakbesturing wil gebruiken (geldt ook voor de telefoon). Er zit zoals op de Garmin geen info op voor de aanbevolen snelheid of flitsinfo. Dat is jammer. De radar werkt uitstekend. Zelfs een slingerende fietser wordt gesignaleerd. De radar kan ook ingesteld worden op het volgen van je voorganger. Gaat prima zolang het niet al te druk wordt. Het gat tussen jou en de voorligger is vrij groot en dat nodigt andere weggebruikers uit er tussen in te duiken en dan reageert de Vitara meteen door snelheidvermindering. En dat kan gaan irriteren als het vaak gebeurt. De toeter is ronduit knullig. Een dubbeltonige hoorn zou er beter op passen. Maar dat kan natuurlijk altijd nog. Het gemis van een 6e versnelling is even wennen, maar meer ook niet. De kofferruimte is iets kleiner dan de S-Cross en de achterbank kan net niet helemaal plat. Wel prettig is de dubbele bodem. Geen losse rommel achterin meer. Er zit een stikker op de achterruit dat er alarm op zit, maar ik ben er nog niet achter wat het inhoudt. Het gewicht van de Vitara is maar net iets meer dan 1000 kilo dat dat maakt dat deuren en achterklep iets 'blikkerig' klinken bij het dicht doen. Het doet niets af aan de veiligheid (5-sterren) maar een kluisdeur is het dus niet. Zijwindgevoeligheid (bij passeren vrachtauto of rijden op de Zeelandbrug) is in mijn beleving nihil. Nu na ruim 5500 kilometer kan ik stellen dat de Vitara me op alle fronten positief verrast heeft. Jammer dat ik er nog zo weinig zie rijden. Er moeten er toch al meer dan 1000 zijn. Ik hoor over (erg) lange levertijden dus een kwestie van geduld voor ik er meer zie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.