Suzuki Vitara 1.6 Experience (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara 1.6 Experience |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 10.378 km |
De eerste Suzuki kilometers
- 318 km
Na een korte periode wachten, mocht ik mijn Suzuki Vitara gisteren ophalen bij de Suzuki Dealer.
Na flink twijfelen tussen de Toyota C HR, Mitsubishi ASX en de Suzuki Vitara, bleek na een proefrit dat deze het beste bij mij past.
Eigenlijk waren hierin drie factoren van invloed, de Vitara met zijn hoekige vorm vind ik mooier (heel persoonlijk) dan de andere 2 en als echte Nederlander, bij Suzuki krijg je simpelweg het meeste voor je geld. En het enorme schuifdak. En wat ook hielp is het onderzoek van de consumentenbond, met een Suzuki kom je eigenlijk alleen voor onderhoud bij je autodealer, reparaties zijn uitzonderlijk.
Ik ben gegaan voor de meest uitgebreide handgeschakelde 1600 (zonder turbo) de Experience, een High Exclusive met als extra DAB+, een andere grill, bruin lederen interieur met zwart suede, koperkleurige velgen en een in het interieur ook koperkleurige accenten.
Voor de rest alle toeters en bellen, wat veiligheidssystemen, wat wil je nog meer?
Nu ken ik ook de verhalen van het harde plastic dashboard en juist door deze wetenschap heb ik het geprobeerd, en ja dat is juist,....
Maar eerlijkheidshalve, nooit eerder op de gedachte gekomen om mijn dashboard te betasten, dus voor mij geen probleem,...
In 2 dagen de eerste 300 kilometer gereden en de auto voelt als de oude spijkerbroek die je aantrekt als je van je werk komt, prettig en comfortabel, kortom je wordt er blij van.
Op dit moment weinig kunnen bedenken om te klagen, misschien 1 ding, de led verlichting geeft enorm veel licht maar lijkt wat te laag te staan, maar dit ligt misschien aan mij,...
De auto is goed in elkaar gezet, vanochtend vroor het flink, maar het piepte niet, het kraakte niet.
De stoelverwarming zorgde voor een warme stoel en de kou van het krabben was snel vergeten,...
Op de snelweg de eerste keer (in mijnleven) de adaptieve cruise control aan, een rare ervaring maar het werkt uitsteken, mits het niet te druk is. Anders krijg je dat een ander weer in het gat duikt en voordat je het weet rij je 80,....
In de eerste 318 kilometer heeft de auto 19,99 liter verbruikt, dat vind ik niet slecht, maar bij het inrijden haal je je geen gekkigheid uit, dus rustig aan en niet sneller dan 140 km/u.
Het realistische verbruik zal pas na de eerste 1000 kilometer zichtbaar worden.
De eerste 1500 kilometer
- 1.523 km
Twee weken en ruim 1500 kilometer later; onder verschillende weersomstandigheden door Nederland gereden en helemaal blij met de ervaringen tot nu toe. Als eerste hebben we natuurlijk afgelopen week een enorme berg sneeuw gehad en kon ik ervaren hoe de Michelin crossclimate zich gedroegen, voor mij staat nu vast als je niet naar Oostenrijk gaat in de winter dat je met deze band overal uit de voeten kan, in het midden van het land hebben we ruim 25 cm sneeuw gehad en de auto gedroeg zich netjes, geen enkel probleem ondervonden.
De stoelverwarming warmt de stoelen snel op, nog voor het einde van de straat (400 meter), voel je de warmte. afgelopen weekend volwassenen op de achterbank gehad en die waren te spreken over het comfort van de achterbank.
Ik heb de auto ervaren als prettig en ontspannen, het gevoel van de oude comfortabele spijkerbroek heb ik nog steeds. de adaptive cruisecontrole blijkt ook op 80 kilometer wegen fijn te werken. In de afgelopen twee weken, twee maal een waarschuwing gekregen van het veiligheidssysteem wat een botsing moet voorkomen. In een geval, erg overdreven naar de bocht vanaf de A1 naar de A28 schuiven twee rijbanen in elkaar en kom je wat dicht bij elkaar. In het andere geval helemaal terecht, onverwachts ging de rij voor me, vol in de ho-ijzers, Het systeem en ik reageerde min of meer gelijktijdig.
De DAB+, blijft een dingetje, soms werkt het geheel probleemloos, maar onverwachts kan het zomaar minuten wegvallen. En het ergste, bij skyradio (the Christmasstation) heb je geen nieuws. IN navolging van mijn vrouw riep ook mijn dochter geen verschil te horen met FM.
Mijn ervaring met de auto is dat hij volledig voldoet aan de verwachting, hij rijdt prettig en betrouwbaar en is vooral comfortabel. Wel merk ik dat ik rustiger rij en vraag me af hoe dit komt, ik denk dat door de 5 bak je natuurlijk meer toeren maakt, en ik daarop reageer door langzamer te rijden. Was hiervoor de gemiddelde snelheid 140/150, sukkel ik nu met 110 km/u. Het verbruik is volgens de boordcomputer 15.8 kilometer op een liter, in het echt zal het vermoedelijk rond de 14.5 kilometer zitten,....
Op naar de 5000 kilometer,....
5000 kilometer staan er nu op de teller
- 5.378 km
Ruim 5300 kilometer op de teller en nog steeds blij met de keuze voor de Vitara, hij gedraagt zich als een betrouwbare vriend. Het verbruik volgens de boordcomputer is netjes 1:15.2, ik heb zelf het nog niet bij gehouden maar meestal wijken de meters een stukje af, maar zelfs 1:14 is een prima score.
Ik kan niets verzinnen aan de auto wat mij is tegen gevallen, hij doet wat hij moet doen en met plezier. Ook achteraf ben ik nog blij met de keuze voor de Experience te zijn gegaan. Het interieur met zwart suède en bruin leder verveeld me nog niet en ook de koperkleurige accenten in het interieur vind ik nog steeds mooi.
In het dagelijks gebruik voelt de auto prettig en betrouwbaar, bochten laten zich soepel nemen en de auto is enorm overzichtelijk ook naar achteren (bv fietspad rechts)
De adaptieve cruise control is vooral 's avond heerlijk, geen gedoe als iemand onhandig invoegt, de auto regelt het allemaal. Het systeem wat ongelukken moet voorkomen doormiddel van een radar en waarbij de auto (als jezelf niets doet) afremt werkt prima, misschien soms een beetje te snel, maar ik heb wel gemerkt dat als het nodig is, het systeem ingrijpt. Een prettig gevoel!
Het multimediasysteem gemaakt door Bosch werkt ook netjes, ik heb vorige week de update er even opgezet en nu werkt de DAB+ prima, incidenteel valt hij even weg, maar dit is niet noemenswaardig. Handsfree bellen, prima geluid en kiezen van een contact gaat probleemloos.
De navigatie, doet wat die moet doen, het wijst de weg op een goede wijze, geeft aan hoe hard je ergens mag rijden, maar dat is het dan wel. Geen automatische informatie over files via internet (wel via RDS), geen mobiele flitsers, zelf geen vaste flitsers. Je kan dat wel zelf aanmaken, maar dat is een heel gedoe.
Dit alles is te omzeilen door gebruik te maken van Android auto, je sluit met een kabeltje de telefoon aan op het systeem en je kan via het scherm je telefoon bedienen en ook navigeren via Waze, Syngic navigatie. Ik heb het allemaal nog niet geprobeerd, maar via het Vitara forum hoor ik dat het allemaal probleemloos werkt. Je bent dan ook direct verlost van de bizar dure SD kaartjes voor de navigatie (330 euro)
Ik heb op dit moment via internet een module besteld voor mijn panorama dak, het dak is het grootste wat ik ooit heb gehad in een auto, zowel het voorste als het achterste paneel schuiven naar achteren als je het opent. Nadeel is wel als je het vergeet, kan er enorme hoeveelheden water naar binnen komen bij regen. En ik weet van mijzelf dat ik dit nogal eens vergeet. Voor een 84 dollar heb ik ergens in de wereld (absoluut geen idee waar) een module besteld die prima werkt, alle leden van het forum hebben hem netjes binnen gekregen, dus ook bij -ga ik er vanuit- ligt de module over een drie tot vier weken op de mat. Vervangen is blijkbaar 2 minuten werk, we zullen het zien.
Kortom, na twee en halve maand nog steeds blij met mijn Vitara, blij met de auto en blij met de uitvoering en blij met het verbruik. Er is weinig tot niets te klagen,....op naar de 10.000 kilometer.
de eerste 10,000 op de teller
- 10.378 km
Vorige week ging de Vitara over de 10.000 kilometer heen, tijd voor een nieuw stukje tekst. De auto heeft zich zoals verwacht netjes gedragen in de afgelopen maanden. Helemaal geen enkele klacht te verzinnen. Als ik dan toch echt iets te zeuren wil hebben, het radar breakcontrol, wil nogal eens snel reageren (net als mijn vrouw) geeft dan wel een signaal, maar begint gelukkig nog niet te remmen. En in de afgelopen maanden 2x een valse melding. Verder niets te klagen, de auto rijdt prettig en comfortabel. Bij het panoramadak een stukje elektronica gekocht (via internet een emailadres in Servië) voor 80 dollar, het panoramadak gaat nu netjes dicht als je de motor uitzet, ik vergat dat wel eens, vooral met een regenbui is dat minder fijn. En afgelopen maand bij de Suzukidealer sidesteps laten monteren. Vind ik net iets mooier. In september een 2 weekjes naar Oostenrijk, kijken of het zit comfort na 600 kilometer nog steeds optimaal is (wij doen dit in twee etappes). Op naar de 20.000 kilometer, of eerder als er een aanleiding is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.