Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2017)

autoreview

Suzuki Vitara
Suzuki Vitara 2015Suzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki Vitara 1.4 S BoosterJet AllGripSuzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All GripSuzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All GripSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki Vitara 1.6 Diesel High ExecutiveSuzuki Vitara 1.6 Diesel High ExecutiveSuzuki Vitara 2015Suzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki Vitara

Signalement

UitvoeringVitara 1.6 Exclusive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki

  • 4.000 km

Na ruim 14 jaar Suzuki Liana werd het tijd om een nieuwe wagen aan te schaffen. De concurrentie in dit segment is groot, maar na wat proefritjes in soortgenoten is toch weer een Suzuki aangeschaft.

De auto wijkt op veel technische punten af van de Liana, maar het motorblok blijkt niet gewijzigd. Niet eerder heb ik een auto gehad waarin een motorblok zat dat identiek was aan het blok van een vorige wagen.

Het interieur ziet er netjes uit. Het dashboard van de Vitara heeft gewone klokken en dat is weer eens wat anders dan het digitale exemplaar van de Liana. Er zijn zelfs twee tijdklokken waar de Liana er geen had! De overzichtelijkheid is goed, maar er zijn toch aanmerkingen. De display voor de goed werkende airco spiegelt nogal, zit laag en is daardoor moeilijk afleesbaar. Verder zijn de symbolen van de knoppen op het dashboard, op het stuur en op de deur in het donker te zwak verlicht waardoor je wel erg goed moet kijken om ze te herkennen. Op den duur zal ik ze wel blindelings weten te vinden, maar nu valt het nog op.
Wat ook opvalt is de spiegeling van het dashboard in de voorruit wanneer je in het donker onder brandende lantaarns rijdt. En wat nog meer spiegelt zijn het Suzuki-symbool op het stuur en zelfs de ‘aluminium’ versieringen op het stuur, rond het digitale schermpje en bij de luchtroosters. Bij bepaalde lantaarn- en zonnestanden weerkaatsen deze ornamenten en trouwens ook de ‘blikken’ strook op het dashboard, het felle licht.
De achterste ruiten zijn donkerder gekleurd. Dat ziet er leuk uit. Een opvallend voordeel daarvan is, dat je de anti-verblindingsstand van de binnenspiegel eigenlijk niet meer nodig hebt. Toch voldoen in het donker zulke ruiten niet zo goed, want dan zie je er echt minder door en dat is bij achteruitrijden lastig.
De claxon produceert een geluid, maar dat is het dan ook.
En nu we toch klagen over kleinigheden. Een review-schrijver merkt op dat de gordel rechtsvoor gedraaid gaat zitten na gebruik. Wanneer je vervolgens met een lege rechterstoel rijdt zou gerammel hoorbaar zijn. Dat klopt! Even de gordel bijdraaien en het is over. Een klein, maar hinderlijk detail.
De stoelen zitten prima en zijn goed verstelbaar. Het stuur is verstelbaar en had wat mij betreft nog iets verder naar achter getrokken kunnen worden.
De bagageruimte is goed gevormd, keurig afgewerkt en de dubbele bodem is erg praktisch. Minder fraai is de hoedenplank. Die heeft een scherpe rand die je snel raakt met je hoofd omdat die plank niet erg ver omhoog getrokken wordt.
De achterklep moet stevig dicht gegooid worden, anders sluit ie niet goed. Dit geldt ook bij de deuren.
In het interieur zijn veel harde materialen gebruikt. Maar is dat niet bij iedere prijsgenoot het geval? Zelfs bij de topmerken zoals Volkswagen vind je bij de goedkopere typen weinig zachte materialen verwerkt in het interieur. De deurpanelen van bijvoorbeeld een Polo zijn even hard als die in deze Vitara en dus goedkoop. Jawel, bij elk automerk kookt het water bij 100 graden.

De automaat is niet van het CVT-type met vaste verzetten zoals ik eerder had begrepen, onder andere uit de rij-impressie van Autoweek. Het is kennelijk een sequentiële bak van Aisin. Die werkt toch anders dan een klassieke 4 traps Liana-bak. Soms verneem je schokjes. Verder schakelt de bak wat vroeg op en dan draait de motor in de hogere versnellingen met nog geen 1500 toeren net te langzaam en dreunt zachtjes. Met gasgeven schakelt de bak terug, maar dat zou iets vlugger kunnen. Je kunt terugschakelen met de flippers, maar dat is de bedoeling niet van een automaat. Er zit ook een handmatige stand ingebouwd. Die lijkt me vooral handig in bergstreken. Een echt voordeel ten opzichte van de Liana-bak kan ik niet ontdekken.

De wagen rijdt goed. De vering is aan de stevige kant. De auto rijdt prima door bochten en over rotondes. De handelbaarheid is uitstekend.
Over de stabiliteit is veel geschreven. Deze auto wordt vooral in stedelijk verkeer gebruikt, maar na wat ritten gemaakt te hebben op de snelweg kan ik er nu wellicht beter over oordelen. Bij lagere snelheden vind ik de besturing wel een beetje licht en vaag, maar dat is niet zo erg. Je rijdt dan toch vaak op wat bochtiger wegen en bent meer bezig met het stuur. Mijn indruk is dat op hogere snelheden, 100 à 130, als er meer trekkracht aan de voorwielen moet worden doorgegeven, de wagen toch beter rechtuit rijdt. Na een slinger aan het stuur herneemt de Vitara dan gelijk de bedoelde koers. Al met al rijdt deze wagen wat mij betreft goed. Mocht men denken dat ik alleen maar Suzuki’s berijd en dus niet objectief ben, in de loop der jaren reed ik in diverse kleine en grote Citroëns, Peugeots, een Volkswagen, een Hyundai en een Toyota. Zeker, een paar van die Citroëns waren zeer stabiel op de weg. Daarmee vergeleken is een Vitara wat stugger geveerd en ietsjes rustelozer in het stuur, maar laten we daar geen drama van maken.

Het geluidsniveau is vrij laag. De motor hoor je weinig doordat de automaat het toerental laag houdt. Er is wel wat banden- en windgeruis, maar het blijft zeer acceptabel.

Tot slot het brandstofgebruik. Dat blijkt, zelf gemeten, 1 op 15 ruim te halen en dat is netjes. De boardcomputer presenteert het nog meer dan een kilometer gunstiger, die moet je dus niet zomaar geloven. Een vraagpunt voor mij is nog wel de tankinhoud waarvoor 47 liter wordt opgegeven. Bij de tankbeurten tot nu toe heb ik als het alarmlichtje ging branden snel getankt. Er gaat dan zo’n 45 liter in de tank. Dan zou er nog maar 2 liter resteren. Volgens de boardcomputer zou er nog 65 kilometer gereden kunnen worden. Dit kan dus niet allemaal kloppen. Bij de Liana was er in zo’n geval ongeveer 7 liter over en daar heb ik wel eens net 50 liter in de tank kunnen gooien. Wie heeft exacte cijfers uit de praktijk over de tankinhoud?

Kortom, deze Vitara doet wat ie moet doen. Positief zijn de handelbaarheid en zuinigheid en opvallende negatieve verrassingen biedt de auto niet. De auto ziet er aardig uit, leuker dan een Liana, en wellicht zal de betrouwbaarheid op lange termijn het grootste pluspunt zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.