Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2016)

autoreview

Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2016)

Signalement

UitvoeringVitara 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf16.750 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto opgehaald en meteen op vakantie

  • 16.750 km

Beste lezers,

Dit wordt mijn eerste review op autoweek.nl. Normaal gesproken ben ik niet zo van de reviews schrijven. Echter heb ik met de zoektocht naar deze auto veelvuldig gebruik gemaakt van reviews van deze website. Om anderen ook een klein beetje te helpen deel ik daarom onze ervaring.

Hiervoor hadden we een Kia sportage 2011. Deze hadden we destijds voor een gunstige prijs kunnen kopen bij de KIA dealer bij ons in de buurt. We reden niet veel en we waren op zoek naar een hoge en ruime auto. We hebben dan ook veel plezier gehad aan die auto. Echter ben ik van werk geswitched en is er inmiddels een kindje bijgekomen waardoor we meer zijn gaan rijden. De Kia lust graag een slokje benzine met zijn 2.0 motor. Daarbij was deze prijzig in de wegenbelasting omdat we het meest uitgebreide model hadden. Reden om te shoppen voor iets soortgelijks waarbij de kosten lager zouden zijn. Bij verschillende dealers geweest en toen schrok ik een beetje wat we terug kregen voor onze auto. zelfs bij een goede vriend die werkt bij een suzuki dealer kregen we maximaal 13500 terug. Uiteindelijk bij onze oorspronkelijke Kia garage uitgekomen en daar zagen we ineens een blauwe Vitara met een zwart dak staan. Die auto was een werknemer geweest(behoorlijk op leeftijd) en had iets meer dan 16k gelopen. boordcomputer gaf een verbruik van 1/16 aan, gewicht op 1050 kilo en we kregen 15.000 terug voor onze oude auto! Natuurlijk wel een stukje bijbetalen, maar daarvoor krijgen een auto terug die een stuk goedkoper in het gebruik is en we leveren nauwelijks in op luxe. Vrijwel alle opties zijn gelijk alleen hebben we nu android auto erbij. Flinke testrit gehad en meteen tevreden. Weekje later mochten we de auto ophalen.

De eerste kilometers heeft mijn vrouw gemaakt en die was al gauw tevreden. Vanwege haar werk als mondhygiëniste heeft ze vaak een slechte houding voor haar rug en daarbij tillen we regelmatig de maxi cosi in de auto. Blij met die hoge instap!

Paar dagen na de aanschaf vertrokken we naar een vakantiehuisje +- 200 KM van ons vandaan. Meteen een mooie kans om de ruimte te vergelijken met de Kia. Deze had namelijk een grotere kofferbak. Tot mijn verbazing paste alle onze spullen (grote koffer, buggy, verschillende tassen, bedje, speelgoed, cadeaus en hondenspullen) makkelijk in de Suzuki. Scheelt nauwelijks met de Kia. Hond voorin ging ook prima omdat de stoelen hoog zijn.

Eenmaal onderweg vond ik de stoelen hard en niet lekker zitten. Toch een tijdje bezig geweest om de ideale houding te vinden. Verder zitten alle knopjes op de juiste plek, alleen werkt de volumeknop met een touchknop en had ik liever een draaiknop gezien. De auto start met een ouderwetse sleutel en dat is even wennen als je een startknop gewend bent. Ook missen we automatische verlichting. De airco doet rustig zijn werk en zelfs op de hardste stand is deze redelijk stil. De motor laat wel van zich horen als je het gaspedaal intrapt. De turboloze 1.6 gromt een beetje rauw zelfs al ga je rustig met het gas om. Ben je eenmaal op snelheid dan hoor je het nauwelijks. De auto ligt stabiel op de weg en bochtjes en drempels zijn leuk in deze auto. Zeker bij wat meer gas is het een hele leuke wendbare auto. Eenmaal op de snelweg is alles gewoon prima. 130/140 geen probleem. Er is dan wat meer geluid wat de cabine binnendringt, maar niet heel storend. Bij een snelheid van 130 km/h gaat het toerental naar 3300 rpm en dan mis je toch een zesde versnelling. Bij de Anwb klagen ze over stuurcorrecties bij Suzuki's. Zelf heb ik daar geen last van.

Inmiddels bijna 600 km gereden en 39 liter getankt. Dan ben ik tevreden met het verbruik. Zeker als je bedenkt dat we flink gas hebben gegeven om de auto te testen en met een volle auto veel korte stukjes hebben gereden. Volgende tankbeurt wil ik wat meer kilometers eruit persen door mijn rijgedrag aan te passen. Tanken is nooit leuk, maar ben een stuk goedkoper uit dan met de Kia. Wegenbelasting scheelt ook de helft en samen met de goedkopere verzekering een mooie maandelijkse besparing. Het lage gewicht zie je wel terug in de materialen. Het is niet bepaald een bunkerdeur die je dichtgooit. Vooral de achterklep voelt erg dunnetjes aan. Binnen in de auto is het niet bepaald een Audi, gelukkig voelt alles wel degelijk aan.

We willen deze auto toch wel 10+ jaar blijven rijden dus zal zo nu en dan een update geven. Gezien de reputatie van Suzuki verwacht ik geen hoge of onverwachte kosten.

Tweede vakantie

  • 21.000 km

Hier zit ik weer in een vakantiehuisje en tijd voor een update. We hebben de Suzuki ongeveer 4 maanden in gebruik en we zijn er nog altijd erg tevreden over. De auto was gebruikt bij een vrijgezellenfeest en fungeert prima als taxi voor 5 volwassen mannen. Kreeg complimenten hoe ruim het was op de achterbank(voor zover het mogelijk is met 3 man op de achterbank). Paar weken later ging ik met vrienden naar de Ardennen en ook daar kreeg ik de complimenten over de ruimte in de auto. Nu ook weer op stap met vrouw, kind en hond. Alles past erin inclusief een week boodschappen. Wanneer een tweede komt, ga ik wel een dakkoffer aanschaffen. Voor 2 volwassenen en twee kinderen is de kofferbak niet groot genoeg voor vakantie.

Die ruimte hebben we maar een paar keer per jaar nodig. Doordeweeks is de auto lekker makkelijk in gebruik. De buggy past er makkelijk in een 360 graden draaiende autostoel is een genot met een hoge instap. We zullen nauwelijks te bukken met deze auto. Het rijden gaat ons ook goed af. comfortabel genoeg en leuk in de bochten. Schakelen gaat lekker licht en daardoor laat ik de auto regelmatig uitrollen. Van Stiphout naar Mierlo liggen 5 rotondes en een verkeerslicht en met een beetje mazzel kan je zonder te remmen je route voltooien. Leuk om deze auto de rotondes op te gooien. De auto staat ook relatief hoog op de wielen en dat blijft prettig bij drempels op gaten in de weg.

Bij het tankstation gaat er meestal 40-42 liter benzine in. Daarmee rijden we ongeveer 620-700 kilometer. Dat vind ik een mooi resultaat aangezien we meestal ritjes hebben van een paar kilometer. In de Ardennen veel heuveltjes gereden en regelmatig met vol gas gegaan. Heen en terug de maximale snelheid aangehouden op de snelweg. Daar had ik een soortgelijk verbruik. Merkte wel dat ik op de snelweg terug moest naar de 4e versnelling als er een flinke klim aankwam. Op de binnenwegen miste ik wel een turbo voor wat extra pit. Ook als de auto vol zit met mensen mis je net dat extra beetje vermogen. Wie weet ooit wisselen naar een 1.4 turbo :)

Verder hebben we geen defecten of storingen gehad. Wel zijn wel enkele dingetjes opgevallen:
- Tijdens de warmste dagen deed de airco het erg goed
- Ook tijdens die warmste dagen hoorde ik kraakjes in het interieur wanneer ik op slechter wegdek reed
- op de buitenspiegel zit een symbool dat deze verwarmd is, echter wanneer ik de knop indruk, gebeurd er niks. Binnenkort naar de dealer om dit te laten controleren.
- We hebben twee deukjes in het dak. Dit is gebeurd tijdens onze vakantie. We staan bij de beekse bergen en overal zijn eikenbomen. Ik twijfelde of ik mijn auto moest verplaatsen, om mij heen had iedereen de auto bij het huisje staan. De gok genomen en de auto laten staan. Regelmatig een tok of boink gehoord en geen schade na een paar dagen. Vanochtend ineens twee deukjes in het dak. Toch maar de auto verplaatst. Op de motorkap geen schade te zien.

kleine irritaties

  • 40.000 km

Update:

We zitten weer in een vakantie huisje. Kinderen zijn bijna 1 en 3 en nog altijd rijd mijn vrouw het meeste in de auto. Als vergelijkingsmateriaal heb ik een Toyota Prius 2007 erbij gekregen. Mijn vrouw heeft geen klachten over de auto, al werkt Android auto niet altijd. Maar goed, echt kritisch is ze ook niet op het gebied van auto's. De auto start altijd, nog altijd een verbruik van 1 op 15/16 met heel veel korte stukjes. Goedkoop in de verzekering/wegenbelasting. Hoge instap en voldoende ruimte op de achterbank voor de kinderen.

Wel hebben we een lijstje van dingetjes en irritaties die het vermelden waard zijn. Allereerst de sensoren. In de banden zitten sensoren die aangeven als de bandenspanning te laag is. Handig! wel een stuk duurder als je voor winterbanden gaat kijken. Besloten om met de gewone banden door te rijden en bij heel slecht weer pakken we de Toyota.
Volgende sensor was van de olie. Een jaar na de beurt ging ineens het olielampje branden. Toch enigszins verbaasd ging ik de olie peilen en die zat ruim binnen de marge. Tenminste zover ik kon beoordelen als leek. APK was al gepland en meteen gevraagd wat het olielampje nou precies aangaf. Schijnbaar zit er een timer op die elk jaar afgaat zodat je weet dat de olie een jaar lang erin zit. Had verder niks te maken met een technisch mankement o.i.d. Weer iets geleerd..

Nu de iets grotere dingen oftewel irritaties. Op glad asfalt is de wagen mooi stil en merk je niks geks. Alleen wonen wij is een dorp met "dorpse" wegen waardoor de auto wat meer stuitert. Hierbij is een rammel te horen die uit het dashboard of deur te horen is. Onderhoud was destijds bij de dealer en voor deze klacht ben ik drie keer langs geweest. Ze hadden verschillende dingen vastgezet en extra geïsoleerd, maar de rammel bleef. Ondanks ik elke keer vriendelijk werd geholpen begon het vertrouwen wel af te nemen. Daarom overgestapt naar onze lokale garage en die had het probleem redelijk snel gevonden. Het raammechanisme van de deur zat niet goed vast en ging rammelen. Vastgezet en alles gesmeerd en nu is de rammel verdwenen! De feedback nog doorgestuurd naar de dealer, maar niks meer van gehoord. Ze hadden wel nog het lef om te bellen of ik een afspraak wilde maken voor een kleine beurt. Toch maar vriendelijk bedankt en verwezen naar mijn klacht. Wederom niks meer van de dealer gehoord...
Van de achterklep laat een rubber los. Ik heb deze schoongemaakt en weer vastgedrukt en blijft vooralsnog zitten. Ben wel verbaasd dat zoiets gebeurd na krap 3 jaar. Erger is het rubber van de deur aan de bestuurderskant. Deze sluit niet meer goed aan waardoor er een kleine kier ontstaat. Dit merk je vooral bij snelheden boven de 70 km/h. Hiervoor moet nog een nieuw rubber komen. Geen idee of zoiets vaker voorkomt, maar ook hierbij verbaasd en teleurgesteld dat dit gebeurd bij een auto van 3 jaar oud.

Bovenstaande lijst zijn gelukkig kleine problemen, maar doet wel afbreuk aan de kwaliteitsbeleving en de betrouwbaarheid.
Praktisch gezien heb ik nog een opmerking over de passagiersbank. Hier kan je als volwassenen ruim zitten en ook met 3 man is het erg goed te doen. We hebben twee 360 graden draaiende kinderstoelen erin zitten en die kunnen niet tegelijkertijd draaien. Daarvoor is de auto niet breed genoeg. Ook komen de stoeltjes redelijk ver naar voren waardoor de oudste met haar voeten tegen mijn stoel kan schoppen. Dat zijn van die dingen waar je achterkomt als je kinderen hebt, maar dat waren we waarschijnlijk ook tegengekomen in 90% van de andere auto's. Al moet ik dan wel denken aan de Renault Captur met zijn verschuifbare achterbank.
Zelf rij ik liever en veel meer in mijn 10 jaar oudere Toyota Prius omdat deze wat stiller is van binnen, beter audio systeem en een automaat heeft (veel stadskilometers). Goede kans dat de Suzuki binnen een jaar weer weggaat i.v.m. de overstap naar elektrisch rijden.

Afscheid

  • 70.000 km

Het is al enige tijd geleden dat ik deze review heb bijgewerkt. Voornamelijk weinig tijd en lage prioriteit i.v.m. gezinsleven. Auto's blijf ik leuk vinden en kan ook enorm genieten van de sportievere modellen. Maar goed, gezinsleven.. Onze kinderen zijn inmiddels 5 en 7 jaar oud en ons gezin is uitgebreid met een aussie. Onze vorige hond ging voorin mee en daar is de Vitara best ruim voor een hond van ongeveer 15 kilo. Alleen niet voor lange ritten. Als ik het zelf mag zeggen, zijn we best saaie mensen en gaan we redelijk dicht bij huis op vakantie. Volgepropt met twee kinderen en een hond en dan kom je een heel eind met de Suzuki. Echt ruim of comfortabel is het niet. Het blijft tenslotte een koekblik wat wellicht net iets groter is dan een Volkswagen golf. Koekblik omdat er weinig isolatie is en je veel rijgeluiden hoort. Niet erg natuurlijk, alleen als je een paar uur in de auto wilt zitten met een podcast dan is het al wat minder. Helemaal als het regent, dan moet je het geluid van de radio best hard zetten. Kwaliteit van de audio is ook niet meer dan prima. Ook mist ik een trekhaak. Kon ik eronder zetten, alleen las ik op verschillende fora, dat hulpveren gewenst waren. Puntje bij paaltje: andere auto die groter is en meer comfort bied.

Dat brengt ons op bij het afscheid van de Suzuki Vitara. Kort samengevat: Ik ben blij dat ik destijds deze auto heb aangeschaft. Betrouwbaar, lage kosten, leuk uiterlijk, hoge zit en genoeg ruimte. Om met het eerste te beginnen:

In het begin een paar kleine dingen gehad, maar verder geen centje pijn. Geen onverwachtse kosten of iets dergelijks. Doet zijn Japanse roots eer aan!

Lage kosten: wegenbelasting mag ik gerust laag noemen voor dit formaat auto. Ook het verbruik van de 1.6 i.c.m. lage gewicht is dikke prima. Gemiddeld komen we rond de 1/15 - 1/16 uit. Nooit exact gemeten, maar wel een paar steekproeven gedaan. We reden voornamelijk korte stukken. Wel gemerkt dat de boordcomputer wat optimistischer is dan de praktijk.

Met een blauw of groene verschijning (zijn de meningen nog steeds over verdeeld...) is het een leuke wagen om te zien. makkelijk te herkennen in het wagenpark. Zou zo weer kiezen voor deze kleur. Ook lekker hoog op de poten. Dat is zeker zo prettig met jonge kinderen als je die in een kinderstoel moet zetten. Extra plusje zijn de offroad capaciteiten. Nouja, die heeft die eigenlijk niet. Maar toch. We zijn een aantal keer in het bos beland en daar kwamen we flinke kuilen en modderpoelen tegen. We zijn geen enkele keer vastgelopen.

2 jaar geleden nieuwe banden erop gelegd. Gekozen voor Goodyear vector 3. Toen merkte ik ineens hoe slecht de Vitara geïsoleerd was. Voorheen regen we nog op de originele banden uit 2016 die eigenlijk nog genoeg proefiel hadden. Met nieuw rubber werd de auto een stuk stiller!

Lang verhaal kort gemaakt: het is een heerlijke no-nonsense wagen die die je niet in de steek zal laten. Dus ik wilde een zelfde soort wagen alleen dan groter, luxer, comfortabeler, automaat en een trekhaak. Dat is een ouderwetse benzine variant geworden van de Mitsubishi Outlander uit 2019 geworden. Daan zal ik binnenkort mijn eerste bevinden online zetten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.