Suzuki Vitara 1.6 Diesel Exclusive (2017)

autoreview

Suzuki Vitara 1.6 Diesel Exclusive (2017)

Signalement

UitvoeringVitara 1.6 Diesel Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Overstap

  • 800 km

De Overstap
Een grote overstap, van twee auto’s naar een. We hadden een Citroen C6 en een Suzuki Jimny, de C6 werd zakelijk gereden en met de Jimny gingen we met de hond naar het strand en het centrum van Rotterdam, waar het met een C6 nu eenmaal moeilijk manoeuvreren is.
In verband met een naderende pensionering aldus besloten de zaak wat te herstructureren en naar een auto minder te gaan.

De C6 werd prive verkocht en terwijl de Jimny voor een apk bij Suzuki Dekker in Spijkenisse te gast was terloops eens gevraagd wat de inruil zou zijn bij aankoop van Suzuki Vitara Exclusive diesel. De keuze was gevallen op de diesel in verband met het grote koppel van 320 Nm plus een groter jaar kilometrage met een auto ipv. twee. Tevens speelde mee dat als oud scheepswerktuigkundige van de grote vaart een diesel mij als extra ook wat gratis nostalgische gevoelens opleverde, hoewel ik dat argument liever voor mij zelf bewaarde om niet emotionele dwaas te worden versleten.

De inruil van de Jimny viel alleszins mee, mooi aanbod gekregen van Dekker en tot aankoop van de Vitara besloten. Gekozen voor de Exclusive, bij de High Executive zat ik op de achterbank, achter mijzelf zittende, met mijn knar tegen het plafond. Moeders vond Galactic Grey de juiste kleur, trekhaakje, leer, midden armsteun, een echt reserve wiel en navigatie erbij besteld en de deal was rond. Wel een lange levertijd zeg, zes maanden maar liefst. Niet zo heel erg omdat er nog werk te doen was in het buitenland.

Dekker maakte van de aflevering wel een mooi feestje moet ik zeggen, de auto stond voor de showroom ingang gepositioneerd met welkomstkaartje, moeders kreeg een boeketje en er was koffie met gebak. Na afhandeling van de formaliteiten werd een zeer uitvoerige uitleg gegeven waar ruim de tijd werd genomen alles uit te leggen en te demonstreren, opnieuw hulde aan Dekker. Mocht je een Suzuki overwegen en in de buurt van Spijkenisse wonen dan is Dekker zeker een aanrader. Na een laatste groet aan de Jimny op weg met de nieuwe Soes!

De eerste 800 km.
Binnen een week zaten de eerste 800 km. erop. Moet zeggen niet tegen gevallen, ik had proef gereden met de 1.6 benzine maar de turbo diesel is zeker een betere keus, ieder geval voor ons. Een fijne motor, de handbak schakelt lekker, al moet ik wel zeggen dat ik vaak een versnelling achterlig op wat de zuinig rijden indicator aangeeft. Verbruik indicator zit zo rond de 1 op 25, als de motor goed is ingelopen bij zo’n 10,000 km ga ik eens een serieuze meting doen.
Het inleggen van de achteruit gaat wat ongemakkelijk, de combinatie van oplichten van de vergrendelings-ring met het extreem naar rechts bewgen van de knuppel gaat stroef en vraagt assistentie van de linkerhand, hopelijk moet het systeem een beetje inslijten en gaat het in de toekomst beter, gelukkig maken we de meeste kilometers vooruit.

De bladen en auto testen op tv zijn over het algemeen lovend over de Vitara maar klagen over een blikkerig geluid als je de deur dicht gooit. Is misschien waar maar ik koop geen auto op het geluid dat de deur maakt als je ‘m dicht gooit. In het Midden Oosten waar ik werk rij ik een Toyota Landcruiser Prado, daar moet je zowat met zijn tweeen de deur dicht gooien zo zwaar is alles uitgevoerd, da’s ook niet alles.

Ontvangst van de radio is minder dan ik gewend ben, was in de Jimny beter, daar ga ik in de toekomst wel wat aan doen denk ik.
De positionering van de middenarmsteun had naar mijn gevoel wat meer naar voren gemogen voor een comfortabele zit. Ik zit nu naar mijn gevoel een beetje te ver naar achter met mijn linkerschouder, voelt een beetje aan als Lee Towers die zijn beroemde “schouder move” inzet.
De stoelen zijn inderdaad wat aan de korte kant maar geven naar mijn gevoel wel voldoende steun, een echt lange rit moet het gaan leren.

Wat ik echt naadje vind is is het “start stop” system, het werkt zoals bedoeld maar oud machinisten houden er niet van als een motor om de haverklap uitvalt. Of het goed is voor de motor waag ik te betwijfelen, bij het stoppen stopt ook de smeerolie pomp en tijdens het starten heeft de motor kortstondig geen smering. Gelukkig is er een knop waar je het systeem mee kan uitzetten. Mijn excuses alvast aan de milieu-rakkers.

Momenteel staat de Vitara aan de druppellader te wachten totdat we weer terugkomen vanuit het Midden Oosten, ik hou jullie op de hoogte van onze verdere ervaringen.

35000 km verder

  • 40.000 km

Inmiddels 35.000 km verder en nog steeds zeer tevreden met deze auto. Jammer genoeg is de dieselversie niet meer te koop, met ca. 60 verkopen en de algehele aversie van de milieu rakkers tegen de diesel heeft Suzuki besloten de dieselversie te schrappen uit het leveringsprogramma, vermoed ik.
Ook schijnt de Fiat diesel, die gebruikt is in deze auto, besmet te zijn met het dieselgate virus, het wachten is op een software update van de dealer, hopelijk gaat dit niet ten koste van het vermogen en/of koppel.

De auto is een prima caravan trekker, met een Caravelair aan de haak van 1100 kg, waren de Duitse- en Zwitserse bergen geen bezwaar. Met een koppel van 320 Nm was dit ook niet te verwachten. Snoepen uit de tank neemt wel fors toe, 1 op 10 l/km was het gemiddelde. Bak in z'n 5 op de snelweg maar soms ook in 6. Inhalen was geen probleem, soms piekten we ruim boven de 100 km/h voor het weer invoegen op de rechter baan.

Comfort op lange ritten (900 km/dag) was ok voor mij met 1,80 m. De reviews spraken van te korte stoelzittingen maar ik heb dit niet als probleen ervaren.
Ook het gebruiksgemak en de ruimte voldoen, bankje klappen en je hebt een zee van ruimte. Als schoonmoeders mee moet bieden de dakdragers ook nog uitkomst.

Een paar keer het werkelijke verbruik gemeten door getankte brandstof te verrekenen met afgelegde km. Resusltaat was ongeveer 1 op 22 km. Meeste km's worden afgelegd buiten de stad. Het dieselgeluid is wel altijd nadrukkelijk aanwezig, voor mij geen probleem, maar voor de fijn besnaarden onder ons kan dit als wat storend ervaren worden als ze naar hun klassiekers luisteren. Het lijkt trouwens wel zo dat de kwaliteit van de radio ontvangst en geluid is verbeterd, heeft Suzuki in het geniep misschien een upgrade gedaan?

Nadelig puntje is wel dat bij het voeren van licht de dashboard display/gps wat moeilijk afleesbaar wordt bij daglicht, Ook heeft de motorkap nu een vingerafdruk van mij in zich. Het plaatwerk is aan de dunne kant en te hard dichtdrukken laat sporen na. Voordeel is wel het lagere gewicht en dito wegenbelasting voor deze diesel. Schakelen gaat nu soepeler, was waarschijnlijk een kwestie van een beetje inslijten.

Zou ik de auto opnieuw kopen? Zeker, als ie nog te koop zou zijn, op naar de 250.000 km met deze fantastische diesel.

Enkele opmerkingen van lezers waarom ik een diesel heb gekocht met zo weinig km's op de teller. Verklaring hiervoor is dat mijn contract in het buitenland met 2 jaar is verlengt terwijl ik de auto al had gekocht. In deze periode uiteraard zeer weinig gereden, auto is wel geschorst geweest dus relatief weinig kosten. Het laatste jaar ruim 30.000 km afgelegd hetgeen de diesel weer rechtvaardigd. De auto wordt onderhouden door de dealer. APK doe ik bij de goedkopere aanbieders.

50,000 km update

  • 49.000 km

Inmiddels staat de teller op bijna 50 k en is er het een en ander gebeurd dat een update rechtvaardigt.

- De auto is bij de dealer geweest voor een "diesel update" die de Fiat sjoemelsoftware teniet zou doen. Gevraagd wat deze update precies inhield was bij de dealer niet bekend, ook of er effect zou zijn op vermogen, koppel of verbruik was onbekend of rust op embargo. Alleen werd gezegd dat het "rijden" niet zou worden beïnvloed. Wat precies "rijden" inhoud wist men ook niet nader te definiëren. Ongetwijfeld heeft een ijverige jurist aan deze definitie een middagje zweterig gewerkt om gedoe later te voorkomen. Inmiddels, volgens de dealer, was deze software aanpassing bij een 5 tal Vitara diesels gedaan en er was geen feedback over merkbare performance issues. De 35 km terug naar huis heb ik ieder geval geen bijzondere dingen opgemerkt.

- 1500 kg aan de haak, met een Hobby 465, met totaal gewicht 1500 is het qua motorvermogen en koppel wel in orde. Snelheid houd ik tussen de 80 en 90 km/u bij een toerental rond de 1800 - 1900. Wel is waar dat de auto relatief licht is met deze Hobby, bij een hobbelige weg "bokt" de combinatie hetgeen een wat oncomfortabel gevoel geeft.
Spiegels zijn er wel speciaal voor de Vitara i.v.m.. weinig ruimte tussen spiegelglas en houder, met een aluminium frame, voldoen goed en makkelijk te bevestigen. Wel prijzig met 99 euro. Tevens geschikt om de lippen even bij te stiften onderweg voor de vrouwelijke bijrijders. Brandstof verbruik op merendeels vlakke wegen is ca. 1 op 12.
We beladen de auto zo veel mogelijk met de zware attributen, lichte zaken in het ruim van de caravan. Gemeten kogeldruk 75 kg. waarbij de trekauto achter matig in de veren zakt. De combinatie is net aan, goed beladen en max. 90 km is het motto. Overigens raadt de ANWB deze combinatie af omdat het trekkende voertuig te licht is.
Dilemma is een zwaardere dieselauto te kiezen, of om dit voor de relatief weinig vakantie kilometers te accepteren, de rest van het jaar betaal je immers meer wegenbelasting en afschrijving, voorlopig hou ik het even bij deze Vitara diesel, inmiddels sjoemelvrij.

- 40,000 km grote beurt, leverde geen verrassingen op. Omdat de voorbanden op 2 mm profiel zaten deze voor de beurt bij een banden boy laten vervangen. De pushbar of bullbar voorop bleek een apk afkeur te zijn i.v.m. ontbreken CE sticker. Ook raakte ik regelmatig verkeersdrempels, i.v.m. de verminderde vrije bodemruimte, hetgeen mede verkeersdeelnemers op de vlucht deed slaan vanwege het kabaal. Inmiddels is de push bar permanent verwijderd. Ook een afkeur is als de afneembare trekhaak voor het mistachterlicht achter zit. Zelf verwijderen, voor de keuring, is beter om te voorkomen dat het in het rapport komt.
Na een aantal relatief korte ritjes binnen een paar dagen, waar de motor niet op temperatuur kwam, begon het alarm "back pressure soot filter" te branden. Instructieboekje raadde aan even met verhoogde snelheid te rijden om de katalysator schoon te branden. 20 minuten A15 richting Maasvlakte met bovenwettelijke snelheid deed het lampje doven.

Tot dusver, ik laat weer wat van mij horen als we de 100 k zijn gepasseerd. Algehele conclusie is dat ik nog steeds tevreden met met deze auto.

Einde review

  • 82.000 km

Met 82,000 km op de teller komt er een einde aan dit review, een familielid wordt er blij meegemaakt.

Enkele wetenswaardigheden tussen de 50 en 80 k.
- verschillende dealers houden verschillende ondehoudsintervallen aan, Dekker in Spijkenisse 30 k en Louwman in Hellevoetsluis slechts 20 k, de laatste vergat overigens de beurt te melden zodat het systeem aangaf na 2000 km weer olie te verversen. Louwman adviseerde ook om bij 60 k de distributieriem te vervangen, kosten 900 euro. Leek mij aan de vroege kant dus in overleg uitgesteld tot 100 k.
- de richtingaanwijzer komt niet altijd uit zichzelf in neutraal na het nemen van de bocht, is mee te leven.
- banden voor gaan 35 k mee, achter 65 k. Achter lek gereden, de prop heeft er 30 k ingezeten zonder probleem
- de hill assist/stop werkt perfect, zelfs met 1500 kg caravan er achter, hebben we gemerkt in de omgeving van Epinal met hellingen van 9%
- de auto bij ANWB aangemerkt als sjoemel diesel voor eventuele compensatie. Suzuki wijst naar Fiat, de OEM van de motor. Gouden tijden voor de advocatuur.

Samengevat:
+ krachtige motor, groot koppel van 320 Nm.
+ value for money
+ betrouwbaar, heeft mij nooit in de steek gelaten
+ redelijk zuinig met 1 op 22/25
+ stoer uiterlijk, alhoewel dat persoonlijk is
+ prima zit voor 180 cm lange en 110 zware jongen

- motor is wat aan de rumoerige kant, nagelt flink zeker bij wat koudere temperaturen bij start, ook warm stationair draaiend is duidelijk te horen dat we met Rudolf Diesel's uitvinding te maken hebben
- interieur is veel harde kunststof delen gebruikt, hetgeen wat plastikkerig overkomt
-achterin is plaats voor 2 volwassenen, 3 wordt wat te amicaal

Slotconclusie is positief, we hebben er ruim 80,000 km met plezier in gereden. Toch leuk dat ie in de familie blijft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.