Suzuki Vitara 1.6 Allgrip Exclusive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara 1.6 Allgrip Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 5.018 km |
- 600 km
Sinds 20 april ben ik in het bezit van deze auto en heb ik er 600km mee gereden. Ik zal deze review gebruiken om mijn ervaringen met deze wagen bij te houden.
Vanaf mei 2003 heb ik voornamelijk in Suzuki 4WD auto's gereden (Samurai, Vitara en Grand Vitara's). De aanschaf van de nieuwe Vitara inclusief het AllGrip systeem lag daarmee voor de hand. Als je de Exclusive met AllGrip bestelt, krijg je er ook enkele opties bij die standaard op de 'gewone' High Executive zitten: Adaptive Cruise Control, noodstopsignaal en Radar Brake Support.
Hoewel deze auto met zijn 1.6VVT motor geen snelheidsmonster is, wil hij wel degelijk vlot vooruit. De wagen stuurt behoorlijk scherp en het schakelen gaat veel soepeler dan ik bij de eerdere Suzuki 4WD modellen gewend was. De zitpositie is goed in te stellen (ik ben 1,94m lang) en de wagen is voorzien van stevige stoelen. De auto heeft een flinke bagageruimte en het geheel maakt een verzorgde indruk.
Het AllGrip systeem kent 4 standen, waaronder de Sport-mode. Volgens de Suzuki brochure gaat dan o.a. de motor alerter op het gaspedaal reageren. Dat is een understatement. Als je voor het eerst de Sport-mode activeert, krijg je direct het idee dat je in een heel andere auto rijdt!
De nieuwe Vitara wordt standaard geleverd met zomerbanden. Omdat ik graag 4-seizoenbanden op de auto wil en ook af en toe de gebaande wegen verlaat, is de wagen ondertussen voorzien van General Tire All Terrain banden (maat 215/60R17). Deze banden geven wat meer rijgeluid, maar de handling op de verharde weg is zondermeer goed gebleven.
Suzuki adverteert met diverse mogelijkheden om het interieur naar je smaak aan te passen. Omdat deze auto's nog maar net leverbaar zijn, zijn die accessoires nog niet allemaal verkrijgbaar. Gedurende de maand mei gaat dat allemaal goed te komen en zal ik ook de laatste items geleverd krijgen.
Het enige wat mij in negatieve zin op is gevallen, is het gebrek aan afsluitbare bergruimte direct rondom de bestuurder. Ook bij de Exclusive editie zijn al dit soort vakjes open (ik heb de afsluitbare middenarmsteun als optie laten monteren). Tot nu toe had ik bij Japanse auto's altijd een afsluitbaar 'kleingeld'-vakje in het dashboard (ter hoogte van je linkerknie). Bij de nieuwe Vitara zit daar echter een open rechthoekig gat van ca. 20-25cm diep. Ik vraag me af wat daar het nut van is.
Al met al ben ik blij met deze auto en verwacht ik er flink wat jaren plezier aan te beleven.
De 3500km gepasseerd
- 3.580 km
Vandaag (7/7/2015) over de 3500km gekomen, dus kan ik wat meer over deze auto schrijven.
Het verbruik.
Dit is een AllGrip model (iets zwaarder dan de standaard uitvoeringen) en er liggen 3% grotere all-terrain banden onder deze auto. Deze banden zijn grover dan wegbanden en zijn daarom niet gunstig voor het brandstof verbruik.
Toch valt het verbruik zeker niet tegen: 1 op 14 haal ik altijd, regelmatig kom ik gunstiger dan 1 op 15 uit. Helemaal niet slecht als je zo af en toe in 'Sport mode' rijdt :-)
Lekker sturen.
Zoals ik al eerder schreef, stuurt de auto mooi strak. De opmerking in de AW review over 'elastiek' in de besturing, kan ik absoluut niet plaatsen. Wel heb ik elders gelezen (http://www.autozine.nl/text/1285.html) dat de AllGrip modellen een betere wegligging hebben dan de 2WD varianten. Dat zal dan waarschijnlijk hier ook het geval zijn.
Comfort.
De Vitara is gekocht als 'daily driver'. Hij vervangt daarmee o.a. een Rover 75 V6. Eerlijk gezegd was ik bang dat ik door die 75 wel erg verwend zou zijn.
De Vitara blijkt ook qua geboden comfort een prima wagen en is perfect voor langere ritten. Hij is voorzien van een geweldige airco; iets wat de laatste dagen goed van pas kwam......
De motor is rustig en draait weinig toeren (3200rpm bij 130km/h). Als de motor stationair draait hoor ik 'm niet eens.
Op het onverhard.
Tijdens mijn vakantie heb ik de wagen ook uitgelaten op onverharde wegen (daar waar toegestaan). Op droge zandwegen met (veel) rul zand is deze auto helemaal in z'n element. De AllGrip standen "SNOW/MUD" en "LOCK" voeren hun werk voorbeeldig uit :-)
De eerste 5000km staan er op!
- 5.018 km
De kilometerstand is nu 5018. De Vitara houdt zich goed en ondertussen heb ik meer ervaring opgedaan met de ingebouwde electronische systemen.
Zoals ik bij de eerste review al schreef, krijg je bij de Exclusive uitvoering met AllGrip ook de beschikking over Adaptive Cruise Control (ACC), Noodstopsignaal en Radar Brake Support (RBS). Deze systemen zijn standaard aanwezig in de High Executive uitvoering.
De eerste avond na aanschaf moet je wel een flink boekwerk doorlezen, maar dat is de moeite zeker waard.
Achter het Suzuki logo op de voorgrille zit de radar die bij deze 3 systemen wordt gebruikt. Deze systemen werken naar behoren, maar in het begin was het wel even wennen. Noodstopsignaal en RBS staan standaard altijd aan.
Kennelijk was ik een rijder van het type "laat remmen", want de eerste dagen dat ik in deze auto reed hebben ze enkele keren ingegrepen ;-)
Rijden met de ACC went snel. Je zet de ACC aan en vervolgens geef je aan wat de voorkeurssnelheid is. Als de radar een langzamer rijdende voorligger detecteert, wordt de snelheid van de Vitara hierop aangepast. Als je in zo'n situatie in wilt halen en je tikt de richtingaanwijzer aan, zal de auto meteen al gaan versnellen.
Rijden met ACC is alleen aan te raden als het niet te druk is. De ACC kent 3 standen voor de aan te houden afstand tot voorliggers. Bij de minimale stand blijkt deze afstand nog steeds zo groot, dat deze bij druk verkeer onbruikbaar is. Het probleem wat je dan krijgt, is dat andere medeweggebruikers het gat voor jouw auto gaan dichten. De radar ziet dat en remt meteen de auto af. Vervolgens neemt de afstand tot je voorligger toe en... (vul zelf maar in).
Als het niet erg druk is, is het rijden met de ACC uitermate relaxed. Zondermeer een aanrader!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
