Suzuki Vitara 1.4 S (2016)

autoreview

Suzuki Vitara 1.4 S (2016)

Signalement

UitvoeringVitara 1.4 S
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's met de Boosterjet

  • 149 km

Afgelopen vrijdag (de 13e) heb ik mijn nieuwe speeltje opgehaald bij AutoReef in Nieuwegein. De Suzuki Vitara 1.4S met automatische transmissie.
Na een beknopte uitleg over alle aanwezige knoppen, schakelaars en de vele technische snufjes en mogelijkheden er op de auto aanwezig zijn, ben ik maar eens gaan rijden met de nieuwe bolide.
Het eerste wat me opviel was het schurende geluid tijdens het remmen. Dit kwam door de corrosie vorming op de remschijven, welke zeer snel plaats vind bij stilstand van iedere auto. Echter dat werd al snel minder.
Het is een fijne auto om mee te rijden, de auto is lekker stil en weinig wind geruis langs de portier rubbers.
Nadat ik eerst even naar huis ben gereden om wat te eten en te drinken ben ik weer op stap gegaan met de auto. Eerst even de brandstoftank vol gegooid, want de dealer doet er voor € 30,= brandstof in en dan kan je geen goed brandstof verbruik gaan meten.
De wegligging van de auto is zeer goed te noemen.
2e pinksterdag staat er een grotere rit op de agenda, dan gaan we vanaf de Utrechtse heuvelrug richting het zuiden, in dit geval naar Limburg.

De 1e 750 km zitten er al weer op

  • 750 km

2e pinksterdag hebben we de eerste rit gemaakt naar Hulsberg in Limburg. Tijdens de rit van alles en nog wat uit geprobeerd. De navigatie valt mij eerlijk gezegd niet tegen, maar er zit helaas nog wel een kaart in van 2014, hetgeen ook al is besproken in een ander review en de importeur is hier al enige tijd van op de hoogte. Dat is dus wel een min puntje vind ik. De adaptive cruise control heb ik ook getest en deze werkt netjes. Ook de afstand op de voorgangers is instelbaar. De climat control was in mijn vorige auto niet aanwezig en dat is ook weer een hele verbetering, werkt prima. De gemiddelde snelheid welke ik heb aangehouden op de snelweg is zo rond de 100 km/u. De automatische transmissie schakelt netjes en rustig over, hetgeen tijdens de stadsritjes heel plezierig is en waarbij de opschakeling tijdens lage toerentallen gebeurd. Hetgeen m.i. verbruiksvriendelijk is. De eerste tankbeurt liet een verbruik volgens de boordcomputer zien, dat ik ongeveer 5.6 liter per 100 km had verbruikt. Echter na mijn handmatige berekening kwam ik uit op 5.8 liter per 100 km, wat neer komt op ruim 1 op 17. Hetgeen ik beslist niet verkeerd vind. Echter is na één tankbeurt nog niet goed in te schatten wat het verbruik is, maar het eerste resultaat is hoopvol. Nu eerst maar even rustig om me heen gaan kijken voor een degelijke afneembare trekhaak en een paar rubber vloer en kofferbak matten. Word vervolgd .....

Ervaringen na ruim 22 maanden

  • 38.000 km

Vandaag maar weer eens even de ervaringen met mijn Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet met automatische transmissie met u allen delen.

Inmiddels heb met de auto ongeveer 36000 km gereden.
Het is tot op heden nog steeds een fijne auto om mee te rijden, echter zijn de telkens terug kerende storingen welke ik vanaf het begin al ervaar nog steeds niet opgelost, hetgeen ik als een groot minpunt ervaar. Zo krijg ik regelmatig de storingen van de Radar Breake assist met enige regelmaat in mijn scherm. Op dat moment worden er meerdere functies uitgeschakeld en valt meteen de Cruise control ook weg op dat moment. Dus moet je de auto ergens aan de kant zetten om te resetten, dit is een vrij simpele handeling door het contact uit te zetten en vervolgens de auto weer te starten. Dit ervaar ik zelf als zeer irritant omdat je met regelmaat je rit hiervoor moet onderbreken. Enige weken terug toen ik de auto 's morgens startte begon de motor in eerste instantie even te lopen op drie cilinders, maar de vierde cilinder kwam er wel snel weer bij. Dit heb ik direct gemeld met nog wat andere klachten bij de onderhoudsbeurt welke ik heb laten uitvoeren op 20 maart j.l.
Echter hebben ze mij verteld, dat de oorzaak van het lopen op drie cilinders te maken zou hebben met het wegzakken van de olie tussen de hydraulische klepstoters omdat deze te dun zou zijn (5W-30). Daarom heeft de dealer nu (5W-40) in de motor gedaan, dus dit is niet volgens de gegevens welke Suzuki voor schrijft. Nu vraag ik mij dus af, of dit geen invloed heeft op de levensduur van de Turbo welke op deze 1.4 Boosterjet
motor is geplaatst en natuurlijk vraag ik mij dan ook af, of er nu al ernstige slijtage aan de klepstoters is, gelet op de berichtgeving van de dealer. De tijd zal het wel uit gaan wijzen, ondanks ik er niet gerust op ben als techneut.
De mee geleverde software navigatie bij aflevering van mijn nieuwe auto was ruim twee jaar ouder als de auto zelf en na veel contact over en weer hebben ze mij een ander SD kaartje geleverd welke slechts één jaar recenter was. Maar ook hiermee kwam ik veelal niet aan op de door mij gekozen bestemming, omdat de mappen op de SD kaart sterk waren verouderd. Ook hier heb ik uiteindelijk zelf maar een nieuwe SD kaart aangeschaft welke wel up to date was. Ik vind dit toch wel een min punt als je een nieuwe Suzuki aanschaft uit de duurste prijsklasse. Overigens viel mij bij de laatste rekening welke ik na een onderhoudsbeurt kreeg op, dat plotseling de inhoud van mijn olie carter ruim een halve liter (0,6 liter) was gereduceerd. Bij de eerste onderhoudsbeurt stond er namelijk 3,9 liter inclusief oliefilter op de rekening. Bij de tweede rekening was dit tot mijn verbazing nog maar slechts 3,3 liter inclusief oliefilter geworden. Dus ook hier zal ik bij het eerst volgende bezoek aan de dealer maar eens wat kamer vragen over gaan stellen, aangezien de olie bij de dealer tegenwoordig ook wel gekoppeld lijken te zijn aan de goudprijzen. Mijn vorige auto (Dacia Duster 1.5 dCi ) was ter vergelijking in onderhoud wel even stukken voordeliger in onderhoud overigens. Hopelijk leest Suzuki Nederland ook mee, en gaan ze zich mogelijk ook beseffen dat er nog veel te verbeteren valt aan de betrouwbaarheid van de geleverde auto's met hun geavanceerde technieken en hun service, ook w.b.t. de onderhoudskosten welke door de dealers berekend worden .....

Word t.z.t. weer vervolgd

Gerrit van Ee

Minder goede ervaring met de Suzuki Vitara

  • 68.000 km

Tijdens een korte vakantie in Duitsland kreeg ik pech met mijn Vitara.
Het middelste uitlaatdeel (middendemper met pijp) bleek niet goed aan elkaar gelast te zijn (af fabriek) de las tussen de demper en de pijp was precies naast de verbinding gelast waardoor de uitlaatpijp uit de middendemper is geschoven en vervolgens op de straat terecht kwam. Gelukkig kon ik zonder verdere schade naar een plaatselijke garage rijden. De uitlaat hebben ze daar ter plaatse alsnog gelast. Ik heb al geïnformeerd bij Suzuki of dit een bekend probleem is bij de Vitara, echter zouden ze dit gaan onderzoeken, maar tot op heden niets meer vernomen over het probleem.

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.