Suzuki Vitara 1.4 S (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara 1.4 S |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 28.500 km |
Vandaag nieuw bij de garage opgehaald
- 5 km
Vanmorgen bij Suzukibedrijf Kroon in Veenendaal mijn gloednieuwe metallic witte Suzuki Vitara 1.4s Turbo automaat opgehaald.
De reden dat ik mijn handgeschakelde Mazda 5 voor deze auto inruilde was dat wij tot vorig jaar met een vouwwagen op vakantie gingen. Veel spullen konden we niet kwijt in de vouwwagen dus moest er veel in de auto passen, waaronder een koelkastje en ook onze 2 honden. Inmiddels hebben we een caravan gekocht en konden we dus een iets kleinere auto kopen omdat veel spullen in de caravan kunnen.
Daarnaast hadden we voor het trekken van de caravan, een Trigano Silver 380CP (max beladen 1200 kg) ook liever een auto met een aardig koppel bij een zo laag mogelijk toerental. Nu een automaat i.p.v. handgeschakeld omdat vooral m'n linker knie nogal eens protesteert en als je die dan niet hoeft te gebruiken voor een koppelingspedaal dan scheelt dat weer. Bovendien: als er steeds meer dingen in je auto automatisch geregeld worden, waarom dan ook niet de versnelling.
Omdat onze Mazda ook nog net onder de 100.000 km zat, was het dus een uitstekende gelegenheid om ons zelf te verwennen met deze nieuwe Suzuki Vitara 1.4S Turbo.
Met 140 PK en 220 NM koppel tussen 1500-4000 toeren moet die met onze caravan niet al te veel problemen hebben.
Alle knoppen in de auto zitten op een goed bereikbare en logische plek. De lichtschakelaars zitten zoals bij elke Japanse auto aan de stuurkolom en niet als vreemde uittrekbare, en alle richtingen draaibare schakelaar op het dashboard, zoals ik wel bij een Ford C-max heb gehad. Daar kon ik maar niet aan wennen en vond ik moeilijk te bedienen, zeker als je naar de werking van mistlampen, e.d. zocht. Gewoon aan de stuurkolom dus, en makkelijk te bedienen. De snelheidsmeter en toerenteller zitten gelukkig daar waar ze horen, recht voor de bestuurder en niet ergens midden op het dashboard. Waarom sommige autofabrikanten dat zo nodig moesten invoeren is mij nog altijd een raadsel.
De auto zit vol snufjes, zoals adaptive cruisecontrol, start-stopsysteem (en dat op een automaat), automatische verlichting en automatische hoogteverstelling van de verlichting, automatische ruitenwissers, airco, key-less entry en een startknop (sleutel kan op zak blijven), enz. De auto heeft elektrisch inklapbare buitenspiegels. Tegen 99,- meerprijs kon je die ook automatisch inklapbaar laten maken. Dat heb ik er ook maar op laten zetten. Werkt prima. Als je de auto start klappen ze automatisch open, als je uitstapt en de deur op slot doet, klappen ze weer in. Hoef je dus niet meer over na te denken.
Er zit een mooi multimediasysteem in dat ook direct via Carplay contact maakte met mijn iPhone 5s (werkt alleen indien aangesloten op de USB en met Siri ingeschakeld op de iPhone.). Naast Carplay ondersteunt het apparaat ook Mirrorlink maar geen Android Auto. Je telefoon moet dus wel compatible zijn met Carplay of MirrorLink. Er worden bij CarPlay alleen een aantal standaard apps getoond zodat bv navigatie van HERE of TOMTOM op de iPhone niet wordt weergegeven op het display van het Bosch MultiMediaSysteem van de Vitara. Maar misschien heb ik dat nog niet uitgevonden en kan het wel. Even verder zoeken dus.
Het systeem (touchscreen) werkt wel erg snel en reageert dus vlot op aanrakingen, ziet er ook mooi uit maar ik vind het erg jammer dat er geen navigatiesoftware van TomTom op zit zoals bij Renault of zoals die in de nieuwste losse TomTom's zit en dat er dus ook geen live traffic info op die via de dataverbinding van de telefoon binnen kan komen. We moeten het dus doen met TMC. Gemiste kans. De navigatie die er nu op zit zou niet eens je eigen snelheid weergeven. Dan maar even met een losse TomTom de afwijking van de snelheidsmeter onderzoeken.
Ik zal er nog een tabelletje van maken en met jullie delen.
Na thuiskomst met de Vitara eerst maar eens wat radiozenders vastgelegd in het geheugen en wat favorieten en mijn thuisadres in de navigatie vastgelegd. Ik moet nog even nakijken of de firmware en kaart wel up-to-date is maar ik betwijfel dat. Het huisnummer van de woning van mijn dochter werd niet gevonden terwijl ze er al een paar jaar woont......
Tijdens de (nog korte) rit van de garage naar huis moest ik toch constateren dat de automaat wel erg fijn schakelt en dat het motorgeluid mooi wordt gedempt. De auto is stil genoeg. De stoelen zijn stevig en over het comfort kan ik pas wat schrijven zodra ik er wat meer kilometers mee heb gereden. Ook over vering kan ik nog weinig zeggen omdat ik nu alleen nog maar een paar asfaltwegen heb gehad.
Mijn voornemen is hier regelmatig meer ervaringen vast te leggen. Ik heb een verbruiksmonitor voor deze auto gestart en iedereen kan die inzien. Ik ben benieuwd wat ie in de praktijk doet.
Ook als ik er met de caravan mee weg ben geweest, zal ik die ervaring delen. Ik heb er een Brink trekhaak op zitten met afneembare kogel (749,-). Die moet wel afneembaar zijn omdat ie precies voor het mistachterlicht zit die zich dus in het midden van de auto bevindt (niet echt slim).
Jammer genoeg zat er niet standaard een volwaardig reservewiel in maar een reparatieset. Ik zou toch niet graag in binnen of buitenland langs de weg staan met een scheur in mijn band want dan heb je niets aan zo'n reparatieset. Tijdens b.v. mijn vakantie wil ik dan mijn band kunnen verwisselen en met normale snelheid verder rijden. Met een thuiskomer gaat dat niet. Ik heb er daarom een stalen velg met normale maat band bij gekocht. Hierdoor komt de afdekplaat wel iets omhoog (ik denk een centimer of 3-4). Omdat er een dubbele afdekplaat in de kofferbak zit en de bovenste plaat niet omhoog komt, is het volledig onzichtbaar. Sleepkabel, startkabels, reservelamp, veiligheidshesjes, regenjas, voor Frankrijk verplichte alcohol-adem-testers, e.d. heb ik in het reservewiel liggen en is dus mooi opgeruimd.
Ik heb niks te klagen over de opbergruimte. De vakken in de portieren zijn behoorlijk ruim. Dashboardkastje is redelijk qua ruimte. Vakje voor de zonnebril aan het plafond bij de achteruitkijkspiegel ontbreekt jammer genoeg.
Eerst maar wat kilometers maken en de fijnste zithoogte en stand van de stoel vaststellen. Daarna eens kijken hoeveel beenruimte er overblijft voor de passagier achter mij (ik ben 1,91 lang). De passagier achter mijn echtgenote zal wat meer ruimte hebben. Zij haalt de 1,60m nog niet eens ;-). Beschrijving van de binnenruimte volgt dus ook nog.
7-2-2016:
Zojuist even een stukje gereden met de TomTom op m'n voorraam om het verschil van de snelheidsmeter t.o.v. de snelheid die de TomTom aangeeft te vergelijken.
Vitara / TomTom / RPM (ongeveer)
50 / 47 /
53 / 50 /
70 / 66 /
74 / 70 /
80 / 76 / 1450
84 / 80 / 1500
100 / 95 / 1800
105 / 100 / 1900
120 / 113 / 2200
128 / 120 / 2300
Ook gelijk een goede zitpositie ingesteld en daarna eens "achter mezelf" gaan zitten. Even op de achterbank met de voorstoel in de voor mij prettigste zitpositie dus. Met mijn 1,91 kan ik dan nog goed zitten. M'n knieën raken de voorstoel wel maar zitten niet klem. Prima dus voor een auto van deze lengte.
2x woonwerkrit
- 100 km
De eerste 100km zitten erop. Lekkere zitpositie gevonden dus tijd voor de eerste "ervaringen" van het rijden.
De auto is redelijk stug geveerd maar absoluut niet oncomfortabel. De stoelen zijn ook behoorlijk stevig en geven goede zijdelingse steun. Ze zijn niet al te breed maar mijn goddelijke lichaam (haha, en nee, niet zoals die dikbuikige Boeddha) past er prima op. Ik kan me voorstellen dat mensen met een "kilotje meer", en dan vooral diegenen met een breed onderstel, er wat krapper op zitten. Ik vind de stoelen prima maar verwacht dus geen weelderig zachte Franse zetels,
De auto stuurt prima en lekker strak en is gelukkig rond de middenstand niet zenuwachtig. Je slingert bij de minste of geringste kleine beweging van je stuur dus niet heen en weer.
Tijdens de hevige wind van 8-2-2016 geen last gehad dat de auto opzij werd geblazen. De auto lijkt dus weinig zijwind gevoelig.
Op 8-2-2016 ook nog bij de dealer langs geweest. Ik moest nog even de optie voor de automatisch inklapbare spiegels van € 99,- en een volwaardig reservewiel (€ 150,-) betalen. Gelijk even navraag gedaan naar de update van het navigatiesysteem en de kaart daarvan, want die was van 2014!! (Suzuki: foei, dat kan echt niet)
Op de site van Suzuki NL staat dat er geen update voor de Vitara beschikbaar is en dat werd mij ook n.a.v. een mail aan NIMAG door hen medegedeeld.
Dat klopt echter niet!!!!
Als de dealer op dit artikelnummer zoekt: 990E0-54P32-000
dan kan hij de 2015 versie gewoon vinden/bestellen.
NIMAG had dit bij nieuwe auto's al moeten installeren.
Als je je nieuwe Vitara dus nog krijgt, let op de versie die in je toestel zit!
Die update is op Duitse en Zwitserse sites ook gewoon te vinden:
http://autofuerst-shop.de/SUZUKI-Original-Zubehoer/Vitara-Suzuki-49/Upgrade-Navigations-Funktion-fuer-den-SUZUKI-VITARA.html
http://shop.suzukiautomobile.ch/karten-update/navi-upgrade-vitara-compact.html
De dealer zei me dat de vertegenwoordiger vandaag bij hen zou komen en ze zouden hem dus gelijk even aan z'n jas trekken hierover.
Van de dealer kreeg ik nog een krik die ze nog hadden liggen. Toch wel handig als je een reservewiel in je auto hebt liggen.
Natuurlijk kon ik de weg van mijn werk naar huis wel vinden maar ik moest toch even de navigatie proberen. Navigatie gaat redelijk goed, niet altijd even logisch, maar de stem is erg gekunsteld. Het lijkt wel of er allemaal woorden en stukjes van een zin achter elkaar worden geplakt om duidelijk te maken wat je moet doen. Zoiets als:
"Verlaat de rotonde na de tweede | afslag"
Gemiddelde gebruik volgens de boordcomputer vanmorgen 6,9l/100km en vanmiddag toen ik thuiskwam 6,5l/100km. Ben benieuwd op hoeveel die staat als de bodem van de tank in zicht komt en wat het werkelijke verbruik dan is. Mijn verbruiksmonitor zal dit inzichtelijk maken. Nu maar hopen dat die bodem van de tank niet te snel in zicht komt.
De Vitara 1.4 S automaat heeft een conventionele koppelomvormer en is van het merk Aisin. Toyota is Aisin’s grootste aandeelhouder. Een koppelomvormer is veel slijtvaster en ongevoeliger voor storingen dan andere soorten automaten. Het koppel van de motor wordt bij lage toeren en lage snelheden vergroot, zodat de meeste automaten met koppelomvormer geweldige aanhangwagentrekkers (bij lage snelheden) zijn. Daarnaast kun je nagenoeg eindeloos lang (zeer) traag rijden zonder dat dat slijtage aan (onderdelen van) de auto oplevert. Probeer maar eens in een handgeschakelde auto een kwartier lang met slippende koppeling in de eerste versnelling een steile helling op te rijden. De rook komt dan onder de auto vandaan, terwijl dat met een automaat met koppelomvormer geen probleem is. Een automaat met dubbele koppelingsplaten vindt zoiets ook niet zo leuk.
Bronvermelding: Dit laatste stuk info over de automaat is afkomstig van "Dynaflow" op het Vitara Forum: http://suzukivitara201.forum2go.nl/nieuw-in-dit-theater-hijlko-t519-15.html
10-2-2016: Dealer belde dat de nieuwe kaart binnen is,
1e tankbert
- 580 km
Na 580 km maar eens een benzinepomp opgezocht en de tank (bij)gevuld met 39,88 liter. Dat betekent dus 6,88 liter per 100 km ofwel 1 liter per 14,5 km. Display gaf 15,5 km/L aan.
Met mijn vorige auto, een handgeschakelde Mazda 5 1.8 Business van 2011 reed ik gemiddeld 1 op 12,78.
Ik verwacht dat de auto nog welk zuiniger zal worden als die een beetje 'los' is en als we wat warmer weer tegemoet kunnen zien.
De auto rijdt uitstekend en de automaat doet het ook goed. valt me wel op dat ie na een verkeersdrempel wat 'zoekt' naar de juiste versnelling (al dan niet met cruisecontrol aan).
Tot nu toe geen tegenliggers gehad die seinen over te groot licht dus de lampinstelling lijkt prima.
Nog een opmerking in zijn algemeenheid over 50/50 deals:
Let hierbij op want het wordt niet altijd van te voren duidelijk gemaakt dat de "gratis financiering" van de helf van de aankoopprijs gebaseerd is op "HUURKOOP" waarbij Suzuki Finance (geldt w.s. ook bij andere merken) de tenaamstellingscode achterhoudt. Die krijg je pas terug als het volledige bedrag is betaald. Dat hoeft niet echt een groot probleem te zijn, echter er is een zeer grote "MAAR".
STEL: er overkomt je wat en de achterblijvers kunnen de financiering niet afbetalen. In dat geval zegt Suzuki Finance dat ZIJ de auto innemen en verkopen. Van de opbrengst wordt de helft van de nieuwprijs ingehouden om de financiering af te kopen en het "restant" gaat naar achterblijvers. Suzuki Finance heeft echter maar 1 belang en dat is HUN deel veilig stellen dus het zal hen dan worst zijn of de auto überhaupt meer opbrengt dan de helft van de nieuwprijs. Ze zouden net zo goed een opkoper kunnen bellen en zeggen "Hé, ik heb hier een teruggenomen Vitara van 30.000 euro van b.v. 1 maand oud. Wil je die voor 15.000 opkopen?" Ik ken het antwoord dan wel. In 1 minuut geregeld, de financieringsinstantie heeft z'n geld terug en de achterblijvers kunnen naar hun deel fluiten.
Er staat NERGENS beschreven hoe voor de klant de beste koopsom wordt gerealiseerd of er staat NERGENS dat de klant altijd akkoord moet gaan met de koopprijs die er kan worden gerealiseerd.
woon-werk verkeer en langere ritten achter de rug
- 1.250 km
Ik was al erg blij met mijn nieuwe bungalowtje waar ik vanaf oktober 2014 woon en geniet steeds van het behoorlijk vrije uitzicht. Dat uitzicht wordt nu dus sinds een paar weken extra opgeleukt door mijn Vitara. Tot nu toe erg tevreden met de gemaakte keus. Ik ben heel erg benieuwd hoe die het over een paar maanden gaat doen als ik mijn caravan erachter hang.
Tot nu toe vooral woon-werk verkeer gehad en een paar wat langere ritten. Het rijden gaat heerlijk relaxed. Ik heb een rustige rijstijl want snel rijden levert vaak nauwelijks tijdwinst op. Scheelt ook behoorlijk in het brandstof gebruik. De automaat helpt in belangrijke mate mee aan het relaxte rijden. Optrekken kan echt behoorlijk rap maar ook heel rustig. Voor de motor en de automatische bak geen enkel probleem. Rond 2000 toeren hoor je de motor wat meer. Dan gaat die wat meer brommen.
Afgelopen zondag even van Veenendaal naar Heiloo (bij Alkmaar) en meteen weer teruggereden (234km totaal). Volop gebruik gemaakt van de adaptive cruise control. Werkt erg goed. Je hebt natuurlijk altijd wel automobilisten die, zodra ze je voorbij zijn, al na een paar meter weer pal voor je gaan rijden. Als ze sneller blijven rijden, dan gaat de cruise control daar goed mee om en houdt die niet te veel in. Als ze meteen voor je blijven hangen dan zal die meteen inhouden. Ook op binnenwegen functioneert het goed. Tot nu toe niet meegemaakt dat de auto inhoudt bij tegenliggers in flauwe bochten. Als je een fietser 'achterop rijdt', zelfs als die uiterst rechts rijdt, ook dan wordt die door de adaptive cruise control opgemerkt. Ik ben er vol lof over.
Ervaring met het radiogedeelte tot nu toe zijn wel goed. Ik heb hem doorgaans steeds op dezelfde zender en er is voldoende signaalsterkte voor een storingvrije ontvangst. Ik hoor wel eens andere signalen van anderen. Mijn Sony MP3 player, die via de USB poort is aangesloten, klinkt werkelijk fantastisch. Daar hoeven dus geen andere speakers in. De mp3-speler is ook uitstekend te bedienen via het scherm van het Multimedia systeem.
Het navigatiegedeelte vind ik maar matig. Geen weergave van toegestane snelheid, geen weergave van eigen (echte) snelheid, gesproken teksten lijken aan elkaar geplakte woorden of stukjes van een zin. In de verste verte geen TomTom kwaliteit.
Tijdens de afgelopen natte en koude dagen geen last gehad van beslagen ramen. Wel lekker dat je jezelf na ruitenkrabben even met de stoelverwarming (lage en hoge stand) kan opwarmen. Het leer van de stoelen voelt prima aan. Ik vind het allemaal netjes afgewerkt. OK, er zit in het interieur wat hard plastic op de portieren en het dashboard is ook gewoon van hard plastic maar het ziet er wel netjes uit. Het zou wel heel erg mooi zijn geweest als het dashboard ook met een zachter materiaal zou zijn afgewerkt met aan de zichtzijde rode stiksels, zoals op het stuur en op de stoelen. Dat zou een echte luxe indruk geven. Er zijn diverse losse kunststof onderdelen te bestellen die de grijze plastic delen op en rond het dashboard kunnen vervangen. Wel mooi.
Kan je hier zien (Duits filmpje). https://www.youtube.com/watch?v=dAYrbgzKIM0
Paasweekend naar Luxemburg
- 3.100 km
Het Paasweekend 2016 was een mooie gelegenheid om de Vitara op een flinke rit mee te maken en wel naar Luxemburg. Een hotel vlak bij Asselborn geboekt. SImpele gedateerde kamers maar lekker eten!!!!
Maar goed, het gaat nu over de Vitara. Ik was met name benieuwd naar het zitcomfort tijdens een lange rit en of je dan vermoeid of gebroken uitstapt. Nou, nee hoor. De stoelen van de Vitara zitten uitstekend (al hadden de zittingen van mij een fractie (2-3 cm) breder mogen zijn. Je voelt de 'zijwangen' van de zitting wel. De een zal zeggen dat je daarmee voelt dat je goed op je plaats wordt gehouden, de ander zal het als voortdurende "drukpunten" aanmerken. Ik vind het niet hinderlijk en zie het maar als steunen aan de zijkant die je goed op je plaats houden. Ik heb ooit wel eens een proefrit gemaakt in een Fiat Croma. Dat vond ik een uitstekende ervaring op de stoelen na, die (in de gereden uitvoering) totaal geen zijdelingse steun gaven.
Van vermoeidheid na aankomst had ik geen last. Ik moet dus zeggen dat de stoelen van de Vitara prima voldoen.
Het materiaal van de stoelbekleding in de 1.4S vind ik erg mooi en plezierig aanvoelen.
In de Belgische Ardennen heb ik gelijk kunnen ervaren hoe de automaat zich hield op de flinke heuvels. Ik had de cruise control er uiteraard op en de snelheid omhoog werd keurig aangehouden en de automaat schakelde bijna ongemerkt terug als dat nodig was. Als je omlaag gaat dan doet de zwaartekracht het werk en dat moet je toch af en toe de rem gebruiken. Ik ben nu nog benieuwd hoed de Vitara dit gaat doen als ik mijn caravan erachter heb hangen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook prima zal lukken. Brandstofverbruik zal dan flink hoger zijn. Zonder caravan was het gemiddelde verbruik volgens de rekenmachine 1 op 15,3 bij een snelheid van ongeveer 120 km/uur op de teller (of minder waar het minder snel mocht). Aan snelheden van 130 km/u doe ik in principe niet.
Op naar de volgende ervaringen.
Start-STop systeem
- 4.300 km
Hier weer even een vervolg op de gebruikservaringen.
Heel aan het begin van mijn verhaal had ik al melding gemaakt van de aanwezigheid van een start-stop systeem. Dat had ik nog nooit gehad. De dealer had mij verteld dat de werking o.a. afhankelijk was van de buitentemperatuur, accuspanning, en nog wat factoren.
Tot een week of twee terug had de start-stop het nog niet 1 keer gedaan en we hadden inmiddels ook dagen van 19 graden gehad. Zouden de mussen soms eerst van het dak moeten vallen van de hitte voordat het eindelijk zou werken?
Ik ben maar eens van alles gaan proberen. In het display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller was 1 van de opties dat het start-stop systeem op standard, comfort en economy kon worden ingesteld. Ik meende te begrijpen dat dit ook afhankelijk zou zijn van de airco instellingen.
Hmmm, ik had de luchtstroom handmatig op de voorruit gezet en de airco niet op AUTO staan. Toen dat eerst maar eens op AUTO gezet en de A/C uit. En waarempel. De start-stop deed het toen zowaar. Blijkbaar werkt die niet als je het systeem op voorruit-ontwaseming hebt gezet. Beetje vreemd, maar hij doet het nu in ieder geval.
En zodra de motor op temperatuur is en je volledig tot stilstand bent gekomen, dan gaat de Start-stop in werking Bij rempedaal iets verder indrukken meteen en ander ietsje later. Als je de rem omhoog laat komen dan start ie meteen. Voordat je voet bij het gaspedaal is loopt ie al en kan je er als een haas vandoor. Werkt erg snel.
Multimediasysteem:
Inmiddels worden nieuwe Vitara's met een nieuwere softwareversie geleverd in het MultiMediasysteem (versie 840). In die van mij zit nog versie 830. Wel vreemd dat er nog geen Update beschikbaar is. Foto van het display van een nieuwe versie naar de dealer gestuurd. Die zou dat doorsturen naar de importeur en vragen waarom de update nog niet beschikbaar is.
Wonderlijk dat je voor dit soort software updates naar de dealer moet. Als er een nieuwe versie van de software voor b.v. mijn home cinemaset is, dan kan ik die gewoon zelf downloaden en volgens bijgeleverde instructies installeren. Zou bij het MultiMediasysteem eigenlijk ook zo moeten kunnen. Downloaden, op SD kaart of USB stick zetten, die op het systeem aansluiten en installeren maar. Kind kan de was doen. Maar nee, het moet kennelijk op een moeilijke manier. Nou ja, als die maar komt. Ben benieuwd naar de verschillen. Tot nu toe had ik geen problemen met het systeem. Nou ja, de navigatie blijf ik erg matig vinden met die hakkelende stem die woorden of stukjes van zinnen aan elkaar knop om aanwijzingen uit te spreken, geen weergave van de eigen snelheid en geen weergave van de maximale snelheid die is toegestaan op de weg waar je op dat moment bent. Ook geen Life Traffic maar TMC. Jammer, het had zo mooi kunnen zijn.
Verbruik:
Bij lange na is de opgave van Suzuki van 1 op 19,2 niet te halen. Wat dat betreft is ook Suzuki niet goed bezig om een zo onrealistisch verbruik voor te spiegelen. Desalniettemin is mijn werkelijke gemiddelde verbruik tot nu toe 1 op 16,5. Erg netjes.
Het gemiddelde zal wel weer wat zakken als ik met de caravan ben weggeweest maar zal toch zeker een stuk gunstiger zijn dan de 1 op 12,7 die ik gemiddeld met mijn vorige auto, een Mazda 5 1.8 met handgeschakelde versnellingsbak reed.
Oproep aan Suzuki: Jullie hebben nu een werkelijk-verbruik-app geïntroduceerd. Gebruik die gegevens om het gemiddelde gebruik van je diverse auto types aan te geven en geef niet van die onhaalbare waarden op.
De eerste 5000 km (en eerste wasbeurt)
- 5.020 km
De eerste 5000 km zitten erop. Omdat pollen en het Sahara zand de afgelopen dagen m'n Vitara een andere aanblik hadden gegeven, de hoge druk spuit er eerst maar eens opgezet en daarna met een slang en zachte borstel de auto weer terug gebracht naar z'n originele, witte kleur en glans.
Nu staat ie weer trots te blinken voor m'n deur.
De ervaringen tot nu toe blijven onverminderd goed op een paar kleine hick-ups na. Werkelijk gerealiseerd brandstof verbruik is 1:16,5. Erg netjes maar beduidend minder dan fabrieksopgave, die onrealistisch is.
De auto is lekker comfortabel, rijdt zeer rap als het moet en als dat niet nodig is dan heerlijk relaxed.
Het multimediasysteem blijf ik ondermaats vinden maar gelukkig heb ik m'n 6 inch TomTom nog.
Tot nu toe 3x een vanzelf uitgeschakeld Radar Brake Support systeem gehad. 1x was tijdens een zware sneeuwbui. Ik kan me voorstellen dat de radar door de vele sneeuwvlokken even niet meer wist wat die moest doen maar de 2 andere keren was tijdens lange ritten bij prima weer (1x heenreis naar Luxemburg en andere keer op terugreis uit Luxemburg). Enige remedie dan is een parkeerplaats/tankstation opzoeken, motor uitzetten, opnieuw starten en alles werkt weer.
Dit zou je bij Japanse auto's eigenlijk niet verwachten.
Nog 1 punt van kritiek kan wellicht de ruimte in de kofferbak zijn. Die had van mij best wat groter mogen zijn.
Voor de rest: Een erg fijne auto.
Rijden met de caravan erachter:
Zaterdag voor Pinksteren even met de caravan (1200 kg max beladen) naar een dagrecreatie terrein op de Utrechtse Heuvelrug gereden (20 km heen en 20 km terug). Wat trekt de Vitara de caravan toch makkelijk. Geen enkele moeite mee. Heel verschil t.o.v. mijn vorige auto (Mazda 5 met 1.8 benzine motor en handbak). Bij de Mazda kon ik duidelijk merken dat er een caravan achter hing en die had er best meer moeite mee. (Minder vermogen en max. koppel pas bij veel hoger toerental).
Over een paar weken gaan we met de caravan naar Frankrijk (Bretagne). Dan gaan we een uitgebreidere ervaring opdoen met het trekken van de caravan. Ben benieuwd hoe die het doet bij de Pont de Normandie.
Brandstofverbruik zal dan wel "tikkie" minder gunstig zijn :-)
Eerste 10.000 km en vakantie met caravan
- 10.159 km
Tot 4 juni 2016 had ik met ruim 6.000 km een gemiddeld brandstof gebruik kunnen realiseren van 1 op 16,7 waarbij de zuinigste tankbeurt op 1 op 19,6 was uitgekomen. Echt mooie cijfers. Dat gemiddelde is nu naar 1 op 14,7 gedaald door mijn vakantie naar Italië met de (hefdak)caravan (een Trigano Silver 380CP max beladen 1.200kg) erachter.
Ik heb alle tankbeurten van mijn vakantie samengevoegd en als 1 grote tankbeurt bij de gebruiksmonitor opgenomen. Het verbruik tijdens de vakantie kwam uit op 1 op 12,1. Ook erg nette cijfers.
En dan nu de ervaringen van het rijden met de caravan. Optrekken en remmen vormen geen enkel probleem. Op de Duits Autobahn na een pauze op een rustplaats is de invoegstrook niet altijd erg lang dus als er verkeer aan komt dan is het nodig om snel te kunnen optrekken. Dat blijkt geen enkel probleem. In no-time is de combinatie op snelheid. Fluitje van een cent.
Vervolgens de bar slechte wegen in het heuvel-/bergachtige Italië met de vele haarspeldbochten. Ook die waren geen probleem. Ik ben erg onder de indruk van het gemak waarmee het gaat, vooral ook door de automaat die je een hoop werk uit handen geeft.
Pas op de camping op een redelijk steil pad naar de plaats die we hadden gereserveerd gaf de auto, bijna bovenaan, niet meer thuis omdat de voorwielen gingen doorslippen op het zanderige pad met los grind daarop. Een AllGrip zou het makkelijk hebben gered maar voor die ene keer per jaar heb ik die niet gekozen. De camping-eigenaar bleek dagelijks druk met het omhoog slepen van caravans van alle eigenaren van een voorwiel aangedreven auto (het merendeel dus). De Vitara hoeft zich er niet voor te schamen dat ie dat pad niet kon overwinnen.
Mijn conclusie is dat de voorwiel aangedreven Vitara 1.4S zeker met een automaat, een uitstekende caravantrekker is. De auto zou zeker meer dan 1.200 kg kunnen trekken maar de limiet is 1.200 kg. Omdat het eigen gewicht van de Vitara relatief laag is, is dat begrijpelijk. De AllGrip met dezelfde motor zal dus ook zeker een prima caravantrekker zijn, hoewel ik niet weet hoe de automaat daarvan (ik meen met dubbele koppeling) reageert, waaronder in file rijden.
Update MultiMedia systeem en Android Auto
- 28.500 km
Inmiddels heb ik er zo'n 28.500 km op staan en nog dik tevreden. Bij de aflevering had ik destijds ook de optie voor het automatisch laten inklappen van de spiegels gekozen. Afgelopen week deed die het niet meer. De dealer heeft een nieuw relais besteld en die ingebouwd. Werkt weer prima.
Ik rij erg rustig en zoveel mogelijk op de Cruise Control. Op snelwegen waar ik rijd is altijd een groot deel 100km/uur, een aantal stukken 120 en een klein stukje 130 km/uur. Om dat steeds te wisselen vind ik onnodig en ik blijf doorgaans 100km/uur (volgens TomTom, 105 op te teller) rijden. Ik tank vaak rond de 1:17. Erg netjes.
Onlangs heb ik mijn Multimediasysteem geüpdate, van versie 850 naar versie 1840 waardoor Android Auto nu door het systeem wordt ondersteund.
Mijn Samsung Galaxy S5 werkt er niet mee. Toen die kapot ging kwam ik in het bezit van een LG G4 en die werkt wel met Android Auto. Jammer genoeg kan je TomTom nog steeds niet op het MultiMediasysteem laten werken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.