Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara 1.6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Spartaans
- 86.000 km
Inmiddels alweer 4 jaar deze Suzuki Vitara in bezit.
Na de kleine MB A een andere ervaring.
De Vitara is een spartaanse auto. Geluidisolatie matig, wegligging goed, echter stuurgedrag op de snelweg is niet rustig boven 100 km.
Al is het niet echt hinderlijk. Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging negatiever zou moeten zijn boven 90 km/ u. Maar qua kosten(onderhoud & verbruik) vol lof over de Vitara.
De standaard band was een Continental 17” 215 hoogte 55. Om het spartaanse karakter van de auto te veranderen, heb ik er inmiddels Michelins met een hoogte van 60 opgelegd. Dat scheelde veel.
De hogere band geeft meer veercomfort het rijgedrag is rustiger. Maar het kan ook aan de kwaliteit van Michelin liggen en dat het een 4 seizoenen band is. De ruimte in de wielkast is ruim voldoende. Eerlijk gezegd vind ik de opvulling van de wielkast mooier staan.
De snelheid afwijking is gering. Geijkt met deTom2 was 100 107 op de teller. Nu met de hogere band (5% meer omtrek) 104.
Zeer zwak vind ik de audio-installatie van de Vitara Daar is op bezuinigd. Jammer. Goede muziek verzacht file leed.
Absolute top zijn de kosten en betrouwbaarheid. 1:18 is makkelijk haalbaar. De boordcomputer geeft dan 1:19 aan. Is het hartje zomer dan is 1:19 tot zelfs 1:20 (buitenweg) mogelijk. Garagekosten zijn ook gering.
Het valt me altijd op hoe laag de motor temperatuur blijft.
Conclusie:
Een spartaanse degelijke auto, met dito rijeigenschappen.
.
Verbruik
- 89.000 km
Voor de ongelovigen fotografeerde ik het verbruik van 1:20 op een rit van 110 km autoweg. (2e foto bovenaan deze review).
Geen zorgen over het brandende olielampje. Dat geeft aan dat de olie moet worden ververst. Gedurende 20.000 km geen olie verbruik.
Update
- 119.000 km
Na een korte vakantie met ruim 1.600 op de teller en snelheden van 110 tot 120 het verbruik geijkt aan de pomp 1:19,2 waarbij de boordcomputer 1:19,8 aangaf.
Blijft een opmerkelijk resultaat voor deze 1.6 motor.
De Vitara blijft nog wel even in bezit. Omdat i) hij nog als nieuw glimt na een wasbeurt ii) Geen enkel mankement toont iii) de investering in een E-auto niet lonend is. iv) de E bike vele korte ritten vervangt v) max no claim korting en betaalbare wegenbelasting het beperkte gebruik rechtvaardigt. In het kader daarvan begrijp je niet waarom mensen bij beperkt gebruik een diesel blijven rijden.
De vervanging van de banden met een hogere wang ( 60 ipv 55) bevalt nog altijd uitstekend.
De slechte audio heb ik opgelost door spotify te gebruiken. In Spotify zit een equalizer. Door de middentonen te downsizen is het blikkerige geluid weg.
En wordt de audio-installatie aanvaardbaar.
Overigens luister ik naar melodieuze muziek en is mijn auto geen boomkast bij de stoplichten.
Concluderend: het blijft een Spartaanse degelijke auto met minimale verbruik- en onderhoudskosten. Koop gerust een occasion boven 100.000 km
Het model is nog altijd niet gedateerd. Overigens is de nieuwe aanstormende facelift een verademing. Back to basic design. Minimale opsmuk minder bling, bling aan de voorkant.
Goed gedaan Suzuki. Nu nog de IgNis breder maken aub dan toont die ook stoerder. Hopelijk blijft het merk nog zelfstandig de komende jaren.
APK + onderhoudsbeurt
- 123.000 km
De Suzuki Vitara scoort weer een 10 in kosten en betrouwbaarheid.
De extra werkzaamheden betroffen i) versnellingsbakolie verversen ii) deurdranger passagiersdeur vervangen. De deur bleef niet meer openstaan.
Totaal 395,— incl. mobiliteitspas voor weer een jaar zorgeloos rijden.
Dat maakt de Vitara een topper.
Nog altijd glimt de lak als nieuw na een wasbeurt.
Hybride, wat scheelt het?
- 127.000 km
Na 6 jaar en ruim 100.000 met deze Vitara kijk je rond. De Vitara wordt al ruim een jaar weinig gebruikt. Korte ritten zijn met de ebike “zo gefietst”.🦾 . Resteren ritten naar de familie en vakantie.
Op zoek naar een gebruikte met circa 100.000 minder op de teller,
Brengt je naar de 1.0 en 1.4 boosterjet. Allebei heerlijke motoren.
Geluidsniveau ook opmerkelijk stiller.
Bijzonder blijft het gewicht van deze 1.6 Vitara handgeschakeld. 1.050 kg betekent slechts 38,- per maand wegenbelasting. Elke andere versie valt boven de 1.050 kg. De 1.0 boosterjet zal gelijk zijn qua verbruik. Alleen de wegenbelasting 10,- duurder per maand.
Wil je echt minder verbruik dan de full- hybrid. Ik schat in dat het 3 liter op de 100 km scheelt. Bij 15.000 p j 150 x 3= 450 liter x 1,90 =-/- € 855 Wegenbelasting 64-38= 26 x 12 = +/+ 312.- Verschil dan 543,- per jaar.
Verwaarloosbare kosten. Dan denk je kosten voorblijven. Maar mijn Vitara kan bij het gebruik van 15.000 km p.j. niet veel kosten meer geven de komende 4 jaar. Maar ja, je wilt wat anders na 6 jaar. De ratio zegt echter gewoon houden deze Vitara, die als hij is gewassen nog blinkt als nieuw.
5 jr oude Vitara 1.000 onder nieuwprijs
- 128.000 km
Onder foto’s is te zien dat een per jan. 5 jaar oude Vitara 1.0 automaat slechts 1.000 euro onder de nieuwprijs wordt verkocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
