Suzuki Swift 1.6 GLX (1994)

autoreview

Suzuki Swift

Signalement

UitvoeringSwift 1.6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst136.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 121.000 km

Via Marktplaats gevonden en voor 1200 euro overgenomen.
Vorige eigenaar zou een oud vrouwtje zijn geweest....
Jaja... De auto was netjes en had weinig gebruikssporen.

Alleen de spatbordranden zaten vol grond en waren daardoor roestig.
Meteen in de menie gezet en vervolgens altijd met rode spatbordranden blijven rondrijden :-)

Stuurbekrachtiging en airco, beide prima werkend waren voor ons de doorslag.
Grote kofferbak was een leuke bonus.

Geen power meer?

  • 135.500 km

Tijdens een lange rit naar huis gaat de Swift steeds langzamer rijden tot uiteindelijk snelwegrijden bijna niet meer mogelijk is.

Er hangt blond haar uit de uitlaat (hebben we een barbie overreden??).
Uiteindelijk blijkt het haar isolatiemateriaal uit de midden- of einddemper te zijn dat losgeraakt is en nu de uitlaat verstopt waardoor de Swift buiten adem raakt.

Vervangen van de uitlaat was nog een hele toer voor de fastfitter want de nieuwe uitlaat bleek uit een stuk te bestaan (van voren naar achter) terwijl de verstopte uitlaat in stukken kon worden gedemonteerd.
Om de nieuwe uitlaat te kunnen monteren moest de achteras worden losgemaakt.
Dit was dermate moeilijk dat ik na de klus ook met zwarte handen stond (kan dat werkloos toekijken niet lang volhouden).

Met een nieuwe pijp en dempers trekt de Swift weer als vanouds!

Sloopregeling

  • 136.000 km

Omdat we toch een veiligere (voor de inzittenden waaronder onze kinderen, dus met dingen als airbags en dergelijke) auto willen kopen gaat de Suzuki eruit.

Het plan om de Swift nog verder te laten rijden met een nieuwe eigenaar wordt door de Sloopregeling van de nederlandse staat doorkruist.
Door de sloopregeling levert de Swift nu, ongeacht de staat waarin hij is, 1000 euro op.
Dat is voor ons een buitenkans want er moest nu echt nog wat aan reparaties gebeuren:

- Ster in voorruit (groter dan hand -> APK afkeur)
- Uitlaatspruitstuk of katalysator rammelen
- Voorbanden niet rond en profiel matig
- Probleem in elektrisch systeem ramen en centrale deurvergrendeling

Op zich niet heel spannend allemaal maar toch een behoorlijke investering, die we eigenlijk niet meer willen doen.

het blijft wel jammer dat een lekker rijdende auto (met airco!) zo klakkeloos naar de sloop moet.

Problemen met deze Swift:
Lekke koppelingscylinder (bij pedaal) (fixed)
Verstopte uitlaat (fixed)
Centrale vergrendeling stuk (laten zitten)
Banden niet rond (laten zitten)
Ster in voorruit (eigen schuld door lading)
Rammelende kat (laten zitten)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.