Suzuki Swift 1.3 GS (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 89.250 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het betreft hier de 1.3 GS uitvoering uit 1994 en hij wordt gebruikt als 2e auto.
Ik ben zeer tevreden over de auto, ik heb hem in de mooiste kleur (zwart metallic) met mooie sportvelgen eronder. Ook binnenin is de auto mooi verzorgd, sportstoelen en elektrische ramen en ect. De auto is voor zijn klasse zeer comfortabel en bij een kruissnelheid van ca 110 km/h aangenaam rustig. De motor maakt dan niet teveel toeren en dit komt mede door de 5e versnelling die een echte overdrive is, wat ook duidelijk aan het brandstofverbruik te merken is. Hij rijdt nu bijna 1:17 en er wordt altijd pittig mee gereden. Hij moet binnenkort een grote beurt krijgen en APK. Ik ben benieuwd wat er dan allemaal naar voren komt.
Update; 16-9-2009
Ik heb de Swift nu vanaf maart 2004 in mijn bezit en daarvoor toen €2400,- voor betaald. We zijn nu dus 5,5 jaar verder en kan niets anders zeggen dat ik de Swift als geweldig heb ervaren. En deze tijd hebben we samen ruim 71000 km onder ons door laten glijden.
Hij is zeer betrouwbaar, zuinig 1;16,5 en ook het onderhoud is zeer betaalbaar. De laatste jaren heb ik het onderhoud zelf gedaan en dan alleen als hij kuren begon te vertonen.
Normaal zijn de beurten jaarlijks en worden dingen preventief vervangen, volgens mij maak je dan al kosten terwijl ze nog niet nodig zijn. Hierop heb ik dus enorm bespaard. De laatste jaren heeft hij dus alleen een APK gehad. De laatste APK heeft hij op 3 september 2009 gehad. Hij is goedgekeurd na een aantal reparaties, [zie kader problemen] echter bij de APK bleek wel dat op sommige plekken de kokerbalken geheel waren doorgeroest. We zitten nu dus in dilemma om de stukken te vervangen d.m.v. lassen of deze kosten te besparen en voor een andere auto te gaan. In ieder geval heb ik een uitstekende ervaring met de Swift.
Update: 4-5-2010 km stand:170325
Zoals in de vorige update al vermeld kwamen er kosten aan voor de Swift om hem nog te laten rijden. Naast de kokerbalken was nu ook de uitlaat, remschijven, remblokken en schokdempers rondom aan vervanging toe. Dit zou allemaal een boel geld gaan kosten dus hebben we besluiten op de laatste dag nog gebruik te maken van de slooppremie en nog € 1000,- ontvangen voor de swift. Met pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van mijn zeer trouwe swift, het afscheid is iets dragelijker geworden omdat ik hem heb vervangen door een suzuki ignis uit 2004. zie de review
PROBLEMEN
Na aanschaf bleek bij het remmen de auto te gaan trillen, dit was me bij de proefrit niet opgevallen. Daarom zijn de remschijven vervangen wat het niet bleek te zijn. Het zijn de achterremtrommels.
Het elektrische raam aan de bestuurderskant drukt zichzelf uit zijn geleiders, hierdoor sluit de raam niet meer goed. Als je hem begeleidt dan werkt het wel goed. Hier moet ik binnenkort even naar kijken.
(ik heb op advies van de dealer de geleiderubbers ingespoten met siliconenspray, hiermee is het probleem opgelost)
Voor de rest is het starten en lopen.
update: 2-9-2004 kmstand 94000
Bij de grote beurt is vervangen/ gerepareerd, achterrem cilinder, remtrommels uitgedraaid i.v.m. trillende remmen, uitlaat dicht gekit. Voor de rest was er niets op de auto aan te merken.
Update: 12-08-2005
Grote beurt + APK. aantal dingen gelast voor de APK, wiellagers vervangen. In totaal €800 kwijt. Was bij de dealer in Zaandam. Was eens maar nooit meer, veel te duur. Trouwens wel erg goed en klantvriendelijk geholpen.
Update: 25-08-2005 km stand 101355
Distributieriem vervangen
Update: 07-02-2006
Auto begon in te houden tijdens het gas geven. Dealer heeft geconstateerd dat de verdeler, bougies en rotor vervangen moesten worden. Was €149 kwijt. Ook nog injectiereiniger gebruikt
Na de beurt bij de dealer, zie update 12-08-2005, heeft de Swift geen beurt meer gehad. Als de auto wat slechter begint te lopen doe ik een aantal dingen zelf vervangen.
Update: 24-08-2006 km stand 121757
APK. Geen bijzonderheden, was €49 kwijt.
Update: 05-09-2007 kmstand 135883
APK. Geen bijzonderheden, alleen een stadslampje moest worden vervangen, was €71 kwijt.
Update: 28-01-2008 kmstand 141000
Auto begon weer te stoteren na 2 jaar geen onderhoud. Vervangen van de bougies, rotor, luchtfilter, bougiekabels en verdeelkap hebben het probleem weer opgelost. Ook nog een injectiereiniger toe gediend. Kosten €76 voor 2 jaar rijden.
Update; 3-9-2009 kmstand 160581
APK, 2x dimlichtlampjes vervangen en 2 achterste draagarmen. draagarmen kwamen van de sloop a €60,- per stuk. kosten incl; vervangen lampen, draagarmen en APK €330,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
