Suzuki Swift 1.3 GLX (1998)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GLX (1998)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf156.997 km
KM-stand laatst198.940 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verbruik

  • 170.000 km

Het verbruik met mijn rijstijl blijkt 1 op 14,75 te zijn, gemeten vanaf de eerste kilometers die ik er mee gereden heb. Ik rij er niet zuinig mee, met zo'n verbruik vind ik dat niet nodig. Mijn dochter rijdt zuiniger, zoals zij dat met haar rijlessen geleerd heeft. Zij scoort met regelmaat 1 op 18, gemiddeld verbruikt zij 1 op 16,5.

Inmiddels heeft dochterlief de auto over laten wennen, ik zie hem alleen nog maar als dochterlief langs komt.

Aanschaf.

  • 155.000 km

Ik had de keuze uit een roestige Ford Ka of deze Swift. De prijs was zodanig dat je aan beide auto's wel wat extra onderhoud mocht verwachten.
Ik heb de Swift gekozen, de Ka had veel meer roest.

Kort na aanschaf zijn de bandjes vervangen, de velgen vervangen, een roestplekje gelast, een aandrijfas vervangen, de remschijven en blokken vervangen, een Scheel stoel er in en de ruitenwissers vervangen.
Toen was hij rijklaar.

Bij aankoop werd verteld dat de schokbrekers door een terugroepactie recent waren vervangen. Dat blijkt, het ding rijdt als een kart :D

Onderhoudsbeurtje.

  • 190.000 km

Dochterlief scheurt in deze bolide. Hij is zuinig en dat is voor een beginnend stelletje best wel prettig. Als je net samenwoont, is een dure sportieve stoere bolide wel super aantrekkelijk maar niet te betalen.

Kort geleden zwaaide ik ze weer eens uit. En ik zag een plons water in de linker achterlicht unit waar een school goudvisjes ruim konden zwemmen. Terwijl ik net een andere lichtunit heb gekocht omdat de vorige zo lang vol met water gestaan had dat de reflecterende laag dof geworden was.

Even zoeken....
De achterkant van de lampunit heeft een wat lompe vorm. En het afdichtrubber zat precies verkeerd om, de open kant zat precies daar waar water in blijft staan. Rubber omgedraaid, lampunit onder de kraan gehouden... hij lijkt waterdicht. Nog even flink getobt met de corrosie van een maandenlange combinatie van water en stroom.
En op de terugweg viel mij de kilometerstand op: 90.000; de vorige beurt was bij 80000.
"Zeg meiske, weet jij dat die dingen af en toe onderhoud nodig hebben?"
Affijn, beurtje met wat extra aandacht voor de voorste remmerij. Eerst even het oliepeil controleren: precies op max na 10000 km. Niet slecht voor een naaimachine met bijna 2 ton ervaring. Gelijk even de bodemplaat controleren, nog steeds dezelfde conditie als 2,5 jaar geleden. Geen nieuwe rottende plekken, maar de winter moet nog komen.

Het autootje weer naar dochterlief gebracht. Kind gelukkig tot ik vertelde dat er de volgende beurt een nieuwe distributiesnaar in moet. En, de kleppen klonken ook "nogal ruim", volgende keer ook maar even de klepspeling controleren.

De kilometerstand is goed te onthouden: dat moet bij de magische stand vijf keer nul gebeuren. Om dat te onthouden zit een briefje van papa op de tellers:
"Onderhoud bij 200.000.
Als de teller op 00000 staat."

Eens kijken of mejuffrouw het wel snapt met deze herinnering.

Na afloop ook nog even de buitenkant van deze rijdende vuilnisbak schoongemaakt. Ziet het er van een afstandje weer als een mooie bolide uit.

Grote beurt, 200.000 km.

  • 198.940 km

Zo.... Eerst maar eens een grote beurt uitgevoerd. De bedoeling was om ook de distributiesnaar te vervangen dus via het grote internjet een set gekocht. Ook voorzag het grote plan in het plaatsen van eventueel noodzakelijke klepstelplaatjes.

Goed, de boel uit elkaar getrokken. H'm... beide multiriempjes zijn niet 100% fris meer. Nog dieper spitten in het blokje en jawel, daar was de distributiesnaar. Helaas was de oude snaar 25 mm breed en de nieuwe ... maar 19. Ik had op internet gelezen dat er 25 en 19 mm snaren te koop waren, dus ik was gewaarschuwd.
Even naar de automaterialenzaak. Multiriempjes geen probleem, maar de distributiesnaar... om 16:00 uur.
Alle tijd dus voor wat foutzoeken: Hoe stel ik de klepspeling en waarom doet de ventilator het alleen op erg hard en voluit.
Die tijd bleek ruim voldoende, de klepspeling stel ik met de boutjes / moertjes in plaats van met klepstelplaatjes (alleen is het dan wel handig dat de distributie werkt) en een kapotte kachelweerstand was snel gevonden.

Geeft niet, ik wandel even naar een suzuki-dealert en haal daar een verse kachelweerstand. Die dingen gaan immers vaker stuk.
Bij de dealer was het rustig en de vriendelijke dame verontschuldigde zich dat het zoeken naar het onderdeelnummer wel even kon duren.
Ma een tijdje toch maar een monteur er bij geroepen... Ja, die kunnen we bestellen, maar hij kost 75 euro....
Sta ik daar met een stukje plastic met drie krulletjes weerstandsdraad waarvan ik had ingeschat dat ik er met een tientje wel zou zijn...

Laat maar zitten, daar verzin ik wel iets op.

Affijn, na nog wat rondhangen en neuspeuteren eindelijk toch de riempjes gehaald. En die lagen keurig, volgens afspraak, klaar met uitzondering van de spanrol. Die spanrol wordt nog nageleverd....
De boel weer in elkaar gefrommeld en het gat van de kachelweerstand maar even met een stukje tape dichtgemaakt. Gestart... mooi draaien. Missie geslaagd.... op een detail na. Op de brug functioneerde alles perfect maar toen dochterlief de volgende ochtend wilde wegrijden, piepte de riem van de stuurbekrachtiging / aircopomp erg luidruchtig. Toch nog maar een slagje meer spanning gegeven.

Voor de kachelweerstand heb ik draad gekocht bij Conrad. Ik heb drie weerstanden nog van een, twee en drie ohm nodig en bij Conrad.nl was ik voor weerstandsdraad een lieve 10 euro kwijt. Maar ik heb dan wel 15 meter weerstandsdraad terwijl ik pakembeet aan een metertje al voldoende heb. Nu nog even met de soldeerbout zwaaien.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.