Suzuki Swift 1.3 GL (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GL |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 134.558 km |
Fijn bakkie hoor
- 134.558 km
Als je een student bent en een goedkoop autootje voor 'erbij' zoekt, ga je op zoek naar iets betrouwbaars en kleins. En het liefst Japans. Ik vond bij een handelaar in Ede een leuk Swiftje uit '93. Rood, 3-deurs, 1.3 liter 4cil blokje en...ja hoor....automaat. Niet mijn eerste keuze, ik had liever een handbak gehad. Niet in de laatste plaats omdat het maar een driebak is en je dus van 40 tot 158 km/h in hetzelfde verzet zit. Het verbruik valt dus niet mee. Enfin, voor 500 euro was ik de trotse eigenaar van mijn eerste auto. Nieuwe bandjes, elf maanden APK, nieuwe einddemper, allemaal mooi meegenomen. Een beetje zenuwachtig reed ik terug naar Utrecht. Doet alles het wel? Valt ie straks uit elkaar?
Ik rij nu een jaar met het autootje en hij gaat steeds lekkerder voelen. Het zijn nog steeds vaak kleine stukjes, maar je voelt wel dat hij steeds beter begint te snorren. Wat wil je ook, na 126.000km in achttien jaar tijd!
Een paar maanden geleden heb ik zelf wat klein onderhoud gedaan. Nieuwe olie, nieuw luchtfilter en nog wat kleine dingetjes. Een onderhoudsbeurt had ik er niet voor over en ik kocht hem met 11 maanden APK. Prima dus. Elke gereden kilometer was winst. Zoals ik schreef rijdt en schakelt de Japanner zijdezacht en ook op de snelweg sprint het 770kg wegende lichtgewichtje (zij het wat luidruchtig) de rechterrijstrook voorbij als het moet. Verder rijd ik altijd rustig, zuinig (voor zover het automaatje het toelaat) en vind ik 100km/h op de teller hard zat.
Afgelopen week (1 juni '12) was het dan zover; de apk-keuring. Ik koos voor een onafhankelijk bedrijfje in Utrecht, dat voor drie tientjes keurt. Je kunt zonder afspraak binnenrijden, prima. Ik wist dat alle standaard zaken als gordels, claxon, lichten etc. werkten. Ook met de roest valt het alles mee. Misschien wat oppervlaktecorosie aan de draagarmen. Mag het na 19 jaar?
Resultaat: Afgekeurd. De Swiffer haalt de remvertraging op de remmenbank niet. "Hij moet wettelijk 5.3 meten, ik kwam nauwelijks tot 4.3", was het oordeel van de keurmeester. De voorremmen hebben extra te lijden omdat het een automaat betreft. De vorige eigenaar(es) heeft waarschijnlijk de bak nooit in N gezet bij lang wachten voor een verkeerslicht. Ook heb ik nooit bagage achterin, waardoor ie voor meer dan 80% op de voorremmen remt, en zelden de achterremmen om hulp vraagt.
Op de linkerachterband kreeg ik een 'adviesje' in verband met de profieldiepte.
Teleurgesteld ging ik de volgende dag naar een buurtgarage in Utrecht om de remmen te laten checken. 'Weer even gangbaar maken'. De keurmeester dacht gelukkig dat het niet aan de schijven lag. De garagehouder haalde het zooitje uit elkaar en zei: "ik zie eigenlijk niets bijzonders." Toch maar even de blokjes opgeschuurd, de leidingen ietwat ontlucht, en de bandjes op 2.5 bar gezet. "Dat helpt straks wat op de remmenbank", sprak hij knipogend.
Nou, op naar de apk-meester. Hup, erop met dat ding, even remmen. Duimpje omhoog. 30 euro extra kostte het uiteindelijk. Opgelucht reed ik weer naar huis, met het idee dat ik nog een jaar een fijn bakkie heb voor 3 tientjes aan kosten.
Binnenkort een update.
Update (139.455 km)
Nog steeds niets aan de hand en geen kosten aan gehad. Nieuwe accu alleen, voor 5 tientjes. Verder rijdt ie nog steeds goed, start in 1x in kou, loopt mooi. Alleen ik moet de voor- en achterbumper eens goed vastmaken. De lip zit los en nu hangt het er een beetje onder. Ach, geen big deal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
