Suzuki Swift 1.2 Exclusive (2011)

autoreview

Suzuki Swift 1.2 Exclusive (2011)

Signalement

UitvoeringSwift 1.2 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst45.463 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Reden van aanschaf + de eerste kilometers

  • 2.600 km

Allereerst een (korte) introductie hoe ik tot mijn keuze ben gekomen. Onder het kopje 'Het rijden' begint de review over de auto pas echt.

Eind vorig jaar op zoek gegaan naar een wat grotere auto dan de C1 die we toen al weer ruim 3,5 jaar hadden. De C1 was de tweede auto in het gezin en een prima auto die 3.5 jaar lang geen enkel mankement heeft gehad. Na 3,5 jaar wilde ik wel weer eens wat anders en dit keer 'wat meer auto'.

Van te voren al een shortlist gemaakt die bestond uit een VW Polo, Seat Ibiza en een Suzuki Swift. Het werd uiteindelijk dus de Swift. Voornamelijk vanwege de rijeigenschappen, gunstige prijs voor een volle auto, maar bovenal vanwege de manier waarop de VW dealer over kwam (lees: niet geinteresseerd). De Ibiza was wel een leuke auto, maar de Swift beviel gewoon beter, die moest het dus worden. De dag na de proefrit in de Swift de deal kunnen maken. Op 1 februari was de Swift dan ook besteld.

Dit is ‘m geworden: Een Suzuki Swift 1.2 Exclusive 5-deurs in de kleur Cool White Pearl (metallic wit). De Exclusive is de meest luxe uitvoering met o.a.:

- Metallic lak dus
- ESP, ABS, BAS etc. etc. (ik weet ook niet waar het allemaal voor staat, maar het klinkt in ieder geval veilig)
- 7 Airbags (ik wist ook niet dat er zoveel in een relatief kleine auto passen)
- Lederen multifunctioneel stuur
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
- Affabriek radio/CD met Bluetooth telefoonfunctie (incl. bedieningstoetsen op het stuur)
- Stoelverwarming (leuk, maar niet echt nodig natuurlijk)
- Keyless entry/lock
- Keyless start (startknop dus. Die hoef je trouwens maar een keer even in te drukken en de motor start zelf. Je hoeft de knop dus niet ingedrukt te houden tot de motor is gestart)
- Cruisecontrol
- Climate control (volautomatische airconditioning)
- Uitgebreide boordcomputer (temp. weergave, verbruik etc.)
- USB- aansluiting (voor IPod o.i.d.)
- In hoogte en diepte verstelbaar stuur
- Lichtmetalen velgen 16 inch (met 17 inch proefgereden. Dat staat optisch heel leuk, maar werd mij toch te ‘bonkerig’)
- Elektrische ramen voor én achter
- Privacy glass achter (incl. achterruit)
- Mistlampen voor

Al met al dus zéér compleet. Ik heb hier nog een paar kleinigheidjes aan toegevoegd:

- Luxe Velours mattenset met rode stiksels (staat wel leuk in combinatie met zwart interieur)
- RVS instaplijsten (mooi en tevens functioneel)
- ‘Ingebouwde’ Lifehammers (2) in het interieur (dat vond mijn vrouw belangrijk)
- Waxoyl behandeling. (kreeg ik er onder andere gratis bij)
- Een zogenoemde 'Console trim'. Dit is een zilverkleurige omlijsting rond de versnellingspook die omhoog richting de radio loopt (zie foto). Geeft het interieur net even dat beetje extra naar mijn mening.
- 'Luxe' kentekenplaten met opgelegde letters
- Kentekenplaathouders voor en achter zonder reclame.

Begin april werd ik al gebeld dat de auto op het terrein van de dealer stond, terwijl de de auto pas eind april werd verwacht. Dit was dus een leuke verrassing en we zijn meteen even gaan kijken. De eerste indrukken waren natuurlijk helemaal geweldig. Mooie kleur ook dat metallic wit!

De auto werd een aantal dagen later netjes afgeleverd door Suzuki Bakker in Sassenheim. Ik kan iedereen die dealer aanbevelen! Hoewel het bedrijf groot overkomt is de sfeer er erg persoonlijk en hebben ze aandacht voor detail. Al met al dus uitstekende service tot nu toe.
Alle functies van de auto werden keurig uitgelegd en al snel konden we met een mooie bos bloemen en de nodige papieren en boekjes richting huis.

Het rijden:

De eerste kilometers waren best wel 'schrikken'. De auto was natuurlijk nog niet ingereden, maar wat was die motor lui zeg! Al snel dacht ik aan de proefrit en was ik weer opgelucht, de proefrit beviel namelijk prima. Het luie karakter had dus alles te maken met dat de motor nog ingereden moest worden. Dat kan ik inmiddels beamen, want de motor is inmiddels na 2600km lekker los. Toch lees ik veel dat de motor pas echt los is gekomen na ongeveer 10k kilometer, dus het wordt zelfs nog beter. Ik heb dus absoluut niks te klagen over de motor.
Natuurlijk, de 1.2 motor (94pk) is geen strepentrekker, maar kan wel prima meekomen met het overige verkeer. Als je het vergelijkt met de 3 cilinder van de C1, is het toch weer een hele stap vooruit moet ik zeggen.
De trekkracht is niet echt volop aanwezig (aldus ook AW), maar wel prima voor het dagelijkse verkeer in een (lichte) auto als deze. Zeker als je hoger in toeren komt schiet het allemaal toch wel lekker op. Het is dus 'lekkerder' om de auto op toeren te houden, alhoewel je dan wel minder zuinig rijdt natuurlijk. Achja, daar had ik de auto toch niet voor gekocht...

De vorige Swift stond natuurlijk bekend om z'n leuke uiterlijk en puike rijeigenschappen. Daar doet de nieuwe naar mijn mening niets voor onder. Het uiterlijk is niet veel veranderd, eerder wat opgefrist dan een nieuw model, maar toch is geen enkel stuk plaatwerk hetzelfde.
De rijeigenschappen van de nieuwe Swift hebben nog steeds het karakter van de 'oude'. Het is nog steeds een heerlijke ‘gooi een smijt’ auto. Hij is qua weggedrag wel wat volwassener geworden, maar nog steeds heerlijk direct en tegelijk ook comfortabel. Ik heb dit uitgebreid kunnen vergelijken met vorige model. Alles is in het nieuwe model wat meer verfijnd en verbeterd, maar dus niet radicaal veranderd. Alleen maar goed wat mij betreft!

Het verbruik:

Het verbruik heb ik zelf netjes bijgehouden ipv af lezen van de boordcomputer. Daar zit toch wel een aardig verschil in. Inmiddels vier maal getankt. Respectievelijk
1 op 14,9
1 op 15,5
1 op 16,3 en de laatste keer 1 op 15,63.

Met de de temperaturen van de laatste tijd is het verbruik de laatste keer dus iets gestegen, dit doordat de airco wat meer gebruikt wordt. Als je het vergelijkt met de fabrieksopgave van 1 op 20 dus erg netjes wat mij betreft voor de eerste paar keren, zeker als waarschijnlijk dus nog beter wordt naarmate er meer kilomters op de teller komen te staan.

Dit was het even voor nu. Ik zal de review regelmatig updaten en de volgende keer ook ingaan op de werking van de opties. Als er wat meer kilomters gemaakt zijn kan ik ook betouwbaarder sterren geven voor de kosten en betrouwbaarheid, ik zet ze nu even zo. Als er nog vragen zijn tot nu toe hoor ik het graag.. :)

Update: aardig wat kilometers gemaakt...

  • 4.687 km

De afgelopen weken weer aardig wat kilometers gemaakt met de Swift, die erg goed bevallen zijn. Gewoon woon-werk verkeer, maar ook een paar dagen weg geweest hier in Nederland en werkelijk het hele land door geweest. Van Limburg tot Friesland, echt overal geweest.. maar twee provincies niet gezien geloof ik. Tijdens die kilometers heerlijk genoten. Ik kan niet anders zeggen dat ik erg blij met m'n keuze ben geweest om voor de Swift te gaan! Ik was al enthousiast, maar begin de Swift meer een meer te waarderen. Echt een heerlijk tweede autootje voor erbij.

In het vorige stukje al aangegeven wat meer op de opties etc. in te gaan, dus bij dezen:

Climate control:
Vanaf de Exclusive uitvoering is climate control standaard en ik ben erg blij met deze vorm van klimaat beheersing in de auto. Dat geklooi met die draaiknopjes (warm/koud) is niet meer, maar je stelt gewoon de temperatuur in en de airco doet de rest (ook volledig automatisch indien gewenst). Er zijn voldoende uitstroom mogelijkheden voor de lucht. Door op het knopje 'Mode' de drukken kun je dat instellen. Tevens ook onder de voorstoelen een 'uitlaat' voor koude lucht voor de achterpassagiers, dat zie je in deze (kleine) auto's toch niet veel, netjes.

Tijdens het warme weer de afgelopen dagen de airco goed kunnen benutten en één ding is zeker: wat is het snel lekker koel zeg! Zelfs met een koude motor is het in een paar minuten heerlijk behaaglijk in de auto en dat blijft het ook. Daar kan mijn Passat (voor hoelang dat nog duurt) niet tegen op, erg netjes dus.


Radio (af-fabriek):
Ik ben ook erg te spreken over de standaard radio. Simpelweg gewoon een erg goed geluid voor een auto als deze. Tijdens proefritten in verschillende auto's viel dit mij al in positieve zin op. De radio heeft een goede ontvangst, zelfs in parkeergarages waar m'n Passat het af laat weten heeft de Swift vaak nog gewoon bereik. Ook hoeven de handen niet meer van het stuur om het volume etc. aan te passen, want dat kan allemaal via de toesten op het stuur.

Standaard zitten er zes speakers ingebouwd incl. twee tweaters in de deuren. Met de uitgebreide instelmogelijkheden kun je een behoorlijk zuiver geluid krijgen. Ook met een hoog volume gaat er niets resoneren en blijft het geluid netjes. Het is natuurlijk geen B&O waardig geluid zoals je dat bij Audi bijvoorbeeld kunt kiezen, maar in deze klasse gewoon een goed geluid.

Tevens ook al een USB stick op de radio aangesloten. De USB aansluiting zit netjes weggewerkt in de middenconsole achter de versnellingspook. De stick zit dus netjes weggewerkt en zit haast niet in het zicht. Op de USB stick gewoon netjes de mappen en nummers een naam geven en de radio neemt dat automatisch over zonder problemen. Met de rechter draaiknop van de radio (zie foto) kun je tussen de mappen switchen en met de pijltoetsen onder die knop kun je in die map nummers kiezen. Je kunt er ook voor kiezen om de nummers willekeurig door de radio af te laten spelen, dit kan per map, maar ook tussen alle nummers die op je stick staan. Als je een lange rit voor de boeg hebt weet je dus zeker dat je altijd gevarieerde muziek kunt luisteren als je dat wilt, daar is over nagedacht! :)

Ook de bluetooth werkt uitstekend! Hier ben ik echt enthousiast over, want ook dit is in mijn Passat een stuk slechter en onhandiger, kunnen ze nog wat van leren dus... Het koppelen van een telefoon vergt even wat tijd en moeite, maar in de handleiding staat het goed uitgelegd, dus ook dit ging bij mij zonder probelemen. Alleen het telefoonboek overzetten is niet gelukt, maar dit lag aan de telefoon zelf, nu inmiddels een nieuwe telefoon, dus nu moet het wel lukken.
Ook hier is de dealer weer zeer behulpzaam mee. Als het niet zou lukken met het telefoonboek overzetten kan ik gewoon langs komen en gaan zij het proberen. Als dat niet lukt wordt er zelfs gebeld met de importeur om een oplossing te vinden. Ik had hier verder helemaal niet om gevraagd, maar hier kwam de verkoper gewoon zelf mee, zo hoort het! Dat zie je helaas niet vaak meer tegenwoordig...

Als de telefoon gekoppeld is aan de radio (en je de verbinding automatisch toestaat in je telefoon) hoef je verder helemaal niets meer te doen. Gewoon je bluetooth aan laten staan en elke keer als je in de auto stapt wordt de telefoon in een paar seconden 'overgenomen' door de radio en kan je handsfree bellen met de bedieningstoetsen op het stuurwiel. Alle informatie (nummerweergave etc.) is te zien op het scherm van de radio. Ook het geluid in de auto als aan de andere kant van de lijn is duidelijk en helder.


Boordcomputer:
De boordcomputer en tellers zijn duidelijk afleesbaar door de witte instrument verlichting. Gelukkig heeft de blauwe of oranje verlichting van weleer plaats gemaakt voor duidelijke en heldere witte verlichting. Staat ook een stuk netter.
De boordcomputer heeft aardig wat functies, zoals de temperatuurweergave, huidig verbruik, gemiddeld verbruik en hoeveel je nog kunt rijden op de resterende hoeveelheid benzine in de tank. Die laatste functie is wel erg vaak erg optimistisch ingesteld, want naarmate dat minder wordt loopt het getal steeds sneller terug... Ook het verbruik volgens de boordcomputer is (zoals altijd) wat optimistischer dan de werkelijkheid, dat is iets wat je gewoon zelf moet bijhouden (als je dat nodig vind)..
Wat ik overigens ook gemerkt heb is dat in combinatie met de 16 inch velgen de afwijking van de kilometerteller erg klein is. 104km/h op de cruisecontrol is 101km/h op de totmtom. Naarmate je harder gaat wordt de afwijking wel groter, maar dat is alsnog marginaal. Daar moet je best op letten dus...


Keyless entry en start:
Ook dit vind ik een handig systeem met startknop waar over nagedacht is. Ik kende dit systeem nog wel van een aantal vakantie auto's, vaak Renault's waar ik toen niet over te spreken was. Je had toen zo'n 'kaart' en binnen het bereik van de kaart kon de auto geopend worden. Toch vond ik dat systeem (op de franse manier) niet handig.. (zit ie nou op slot of niet? He, waarom gaat ie nou niet open/op slot?) Ik weet niet of het nog steeds zo werkt op franse auto's, maar op de Swift werkt het wel lekker.
Op de deurgrepen zit een knopje waarmee je de auto kunt openen en sluiten als de sleutel binnen bereik is. De auto geeft dan een pieptoon (1x piep=op slot, 2x piep= open), zodat je altijd zeker weet of de auto dicht of open is. Natuurlijk kun je ook gewoon met de afstandsbediening de auto openen en sluiten, maar het is toch wel handig in sommige situaties om je sluitels niet te hoeven zoeken in je tas/broekzak en toch je auto in te kunnen...
Ook als je bij de achterklep staat kun je de auto gewoon openen/sluiten, want daar zit ook een knopje onder de rand. Je hoeft dan dus niet naar de bestuurders- of passagiersdeur te lopen om de auto te openen/sluiten. Ook daar is over nagedacht dus, dit is ook weer iets wat VW vergeten was, want daar zit bij de achterklep dus geen knopje.

Het enige wat ik irritant vond (vond ja, want je went er wel aan) is dat bij het openen van de auto je twee keer op de open knop moet drukken. Bij één keer drukken gaat alleen de bestuurders kant open en bij twee keer drukken is alles open.
Ik dacht dat de dealer dat wel kon veranderen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Jammer, maar ben er al aan gewend inmiddels.


Interieur:
Ik vind het interieur goed en netjes over komen. Alles zit erg netjes in elkaar en is netjes afgewerkt met kleine naden. Na ruim 4500km op vele verschillende wegen ook nog geen rammeltje of kraakje te horen (even afkloppen, want daar kan m'n Passat wel wat van helaas). Natuurlijk is het geen VW Polo om maar een concurrent te noemen qua kwaliteit van de materialen, maar dat verwacht ik ook helemaal niet gezien het grote prijsverschil. In de Polo wordt zacht platic gebruikt terwijl het in de Swift toch wel gewoon hard plastic is. Gelukkig zien de materialen in de Swift er dan wel weer mooi uit (geen kleurverschillen o.i.d.) en is het zoals gezegd wel erg netjes afgewerkt (wel op Polo niveau). Tevens ben ik toch niet zo'n dashboard knuffelaar, dus wat maakt mij het nou uit of het materiaal zacht of hard is, als het er maar netjes uit ziet. Zeker in het donker met de witte verlichting van de klokken, radio en climate control en de rode verlichting van de knoppen is het echt een mooi gezicht.

Ik ben ook erg tevreden met de console trim, RVS intaplijsten en de velours matten. De zilvere console trim geeft samen met de zilveren strips in het interieur net even dat beetje extra, het is gewoon beter in lijn met het hele dashboard, dus eigenlijk zou het er gewoon standaard in moeten zitten.
Ook de matten met de rode stiksels vind ik een meerwaarde hebben. Ze zien er minder snel vies uit en de rode stiksels geven een sportief tintje aan het verder zwarte interieur.
De intaplijsten met Swift afdruk zijn gewoon mooi. Heb er al veel complimentjes over gehad van mensen die mee hebben gereden.

Ook de stoelen vind ik meer dan goed, ze zijn breed genoeg en hebben een lekker lange zitting voor deze klasse, aldus ook Top Gear Magazine. Opvallend genoeg vond autoweek de stoelen te kort t.o.v. de concurrentie, aldus een vergelijkende test met de corsa, fiesta etc. van eind 2010. Als je dan kijkt naar de interieur afmetingen in die zelfde test zie je dat de Swift juist de langste zittingen heeft van allemaal. Dat commentaar snap ik dus niet helemaal..
Jammer is wel dat alleen de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is en de passagiersstoel niet.. Ook hier had de dealer een oplossing voor. Hij kan in Engeland via de importeur een engelse bestuurdersstoel bestellen (rechts dus) en die als passagiersstoel monteren op de europese Swift, slim bedacht! Dat moet kunnen voor €300 a €400,-incl. montage. Handig om te weten dat het kan, maar vind het geen probleem.

Ook de ruimte in het interieur is goed te noemen. Voorin heb je lekker de ruimte en zit je opvallend ver van de voorruit. De behoorlijk toegenomen lengte van de New Swift t.o.v. vorige Swift zit vooral in de lengte van de motorkap. In de showroom stonden een 'oude' en de nieuwe Swift naast elkaar en dat verschil was best opmerkelijk. Dit heeft alles te maken met de toegenomen veiligheid (4 sterren voor de oude en 5 voor de nieuwe), vandaar dat je zover van de voorruit zit in de nieuwe Swift. Achterin wordt de ruimte al minder. Je kunt je voeten goed kwijt onder de voorstoelen, alleen de knieen van volwassenen komen snel tegen de stoel aan, maargoed dat is te verwachten in een auto van dit formaat. Wel zit de achterbank goed met voldoende lange zittingen en hoofdruimte.
De kofferbak is het zwakste punt van de Swift. Die is t.o.v. de concurrentie gewoon klein(er). Je kunt er wel prima boodschappen mee doen (twee kratjes passen naast elkaar), maar het blijft krap als je naar de concurrentie kijkt. Jammer, maar geen probleem voor mij.


Verbruik:
Het verbruik blijft redelijk stabiel. Tijdens tour door Nederland veel gereden, ook op de snelweg en toen was het verbruik ruim 1 op 16,5. Bij woon-werk verkeer en de kote ritjes hier in de buurt ligt het verbruik rond de 1 op 15,5.
Vanwege het vele gebruik van de airco en na meer kilometers verwacht ik wel dat dat nog wat beter wordt, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Ik ben er wel tevreden over, want dit had ik van te voren ook gedacht. Toch lees ik op het Swift forum dat na 10k kilometer het verbruik pas echt regematig zal zijn. Ik heb daar ook al waardes van 1 op 17 en 1 op 18 gezien, dus het kan wel...

Problemen:
Helemaal geen. Heb wel een issue met de ruitenwissers, maar dat heb ik aan mezelf te danken. Heb namelijk RainX aangebracht op alle ruiten, het werkt super (geen ruitenwissers meer nodig), maar op lage snelheden of als je stilstaat is het wel nodig om te wissen. Door de RainX gaan de ruitenwissers dan 'bibberen' over de voorruit als je wist, dus binnenkort even langs de dealer om de wisserarmen af te laten stellen en dan is dat ook weer opgelost. Een probleem kan ik het dus niet noemen.

Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag. Tot de volgende update!

Vakantiepret + gewoon woonwerkverkeer

  • 10.112 km

Al weer aardig wat kilomers verder sinds de laatste update!

Afgelopen weken twee keer met de Swift naar het buitenland geweest. Vakanties zijn prima bevallen en dat komt zeker ook door het fijne rijgedrag van de Swift. Motor is na 10000km pas echt los en een wereld van verschil in vergelijking met de eerste kilometers! Motor kan nu prima meekomen en mis eigenlijk geen vermogen meer.

De eerste vakantie de Swift helemaal goed uit kunnen testen, de trip bracht ons naar Duitsland!
Een hoop autofabrieken en musea gezien, erg leuk geweest! Van NL naar Neckarsulm (Audi), daarna naar Stuttgart (Porsche en Mercedes), Ingolstadt (Audi) en als laatst door naar Wolfsburg naar Autostadt. Erg leuke ervaring geweest.
In 5 dagen in totaal 2220 km gereden, dus dat is aardig wat. In Ingolstadt de fabriekstour gemaakt en dat is echt een super ervaring! Gezien hoe de A4, A5 en noem het maar op in elkaar worden gezet. Begin augustus een A4 Avant besteld en dan is het erg leuk om te zien hoe je eigen auto daar gemaakt wordt, eigenlijk moet iedere Audi rijder dat eens doen!

Tijdens de trip in Duitsland vielen mij een aantal dingen op aan de Swift:

- Wat mij al eerder was opgevallen wanneer ik met de GPS aan rijd is de hele kleine tellerafwijking van de Swift. Hier in Nederland is bij mij (i.c.m met de 16'' Exclusive velgen+banden) 125km/h op de cruisecontrol 121km/h op de GPS! Die afwijking is echt heel weinig en heb zo'n kleine afwijking nog nooit gezien eigenlijk. Bij trajectcontroles etc. moet je daar dus best op letten.

- Het vermogen van de motor lijkt nu pas echt goed los te zijn gekomen. In het begin had ik echt wel het gevoel te weinig te hebben, maar dat is nu echt wel veranderd. De motor is pas echt los na een paar duizend kilometer! Voor in NL vind ik de motor dus prima, in duitsland is meer vermogen altijd welkom natuurlijk! :)

- Jammer dat er geen 6e versnelling op zit. De motor maakt best veel toeren op de snelweg. Voor woonwerkverkeer eigenlijk geen issue. Op hele lange ritten wordt het pas wat meer 'storend'.

- Tot slot de topsnelheid. Volgens de fabrieksopgave 165km/h. In Duitsland echter hele andere waardes (op de GPS!) voorbij zien komen! Dit wel i.c.m. met V-power/ Ultimate. Komt ie... 188km/h! Dat voor een 1.2tje vind ik nog best wel veel! Ook hier was de tellerafwijking minimaal: 188km/h op de GPS was net geen 195km/h op de teller (en de teller gaat maar tot de 200... )

De Swift heeft zich echt super gehouden tijdens de trip. Ik ben best wel wat duurdere auto's gewend en vind het daarom erg leuk dat hij zo bevalt! Soms meer dan 3 uur achter elkaar gereden voordat ik de eerste stop had gemaakt. De stoelen zitten echt goed voor een auto in deze klasse en alle luxe opties van de Exclusive (o.a bluetooth+automatische airco) waardeer je tijdens zo'n trip steeds meer. Zelfs de stoelverwarming een paar keer gebruikt al. Ik denk dat veel auto's in deze klasse daar niet in de buurt komen voor het geld van een Swift!

Week na thuiskomst weer een weekje weg richting Luxemburg en Belgie. Totale trip inclusief Duitsland was iets meer dan 3200 km in drie weken tijd.

Alles zonder problemen verlopen en ook het 'probleempje' met de ruitenwissers heeft zichzelf opgelost. Op naar de 20000km en (wat sneller natuurlijk) de volgende update!

En weer wat kilometertjes erbij...

  • 15.650 km

Inmiddels staat de teller al weer ruim over de 15000km heen. De eerste beurt is dus al achter de rug. Kosten waren vooraf al bekend, omdat Suzuki met flatrate tarieven werkt. Beurtje was verder niet bijzonder, alles prima en gratis vervangend vervoer. Ik blijf gewoon enthousiast over Auto Bakker, gewoon prima service.

Alle kilometers zijn naar volle tevredenheid, niks te klagen! Kraakje in de passagiersdeur bij vastpakken van de handgreep was bij de beurt ook meteen opgelost. Zelfs met de kou van nu nergens kraakjes of rammeltjes. ESP doet z'n werk ook goed met de sneeuw. Besloten om er geen winterbanden onder te laten leggen, gaat prima zo. Ook de stoelverwarming is heerlijk met dit weer!
Verbruik ligt stabiel rond de 1 op 15-16, wat in mijn ogen gewoon prima is. Kan beter (1 op 19 is ook mogelijk), maar rij liever wel wat door.

Tja, wordt misschien een beetje saai zo, maar alles is gewoon prima. Nog steeds erg blij met de keuze. Je ziet de Swift wel steeds meer, maar toch niet heel vaak, wat een leuke bijkomstigheid is.

Na de winter de Swift maar weer eens een goede poetsbeurt geven en wat nieuwe foto's maken! Op naar de 20000km!

De 20k voorbij...

  • 21.123 km

Sinds de laatste update zijn de kilometers weer wat sneller onder de wielen van de Swift doorgegaan dan gedacht..
11 april was de ''verjaardag'' en toen al ruim 18k op de klok staan. Voorheen was dat ongeveer 11k per jaar, nu dus een stuk meer. Komt mede doordat de Swift gewoon zo leuk rijdt en vaker gepakt wordt, zeker ook omdat inmiddels iedereen in het gezin een rijbewijs heeft. Tja dan gaan de km's wat harder he..

Alle kilometers tot nu toe zijn probleemloos, alles functioneert prima.
Ook het verbruik ligt stabiel. In de winter rond de 1 op 15 a 16 en met wat warmere temperaturen tussen de 1 op 16 a 17. Dit zijn alle zelf uitgerekende waarden, boordcomputer is te optimistisch. Laatste tankbeurt was 1 op 16,9. Dit was met lekker doorrijden en altijd wel wat boven de maximum snelheid. 1 op 18 a 19 is, zoals al vaker gezegd, ook mogelijk. Echt zuinig kan dus wel, maar ik vind het verbruik nu meer dan acceptabel.

In april een setje gloednieuwe achterlichten via eBay op de kop kunnen tikken van de nieuwe Swift Sport die net uit is. Lampen kwamen vers uit de fabriek, maar waren tijdens het assembleren in de fabriek op de Sport beschadigd geraakt. Fabriek heeft de units daarna doorverkocht aan een eBay verkoper. Zaten alleen wat butsen en krassen op de units en dacht die er wel uit te kunnen polijsten machinaal. Gok gewaagd en ja hoor, lampen zijn weer als nieuw! En dat voor nog minder dan de helft van de prijs voor nieuwe units bij de dealer. Koopje!

Eind april ook de achterbumper voor een gedeelte laten wrappen met carbonfolie. Standaard zit er al een vouw (lijn) in de bumper die een diffusor immiteert. Standaard is dat gewoon de kleur van de carrosserie, maar dat gedeelte zwart maken geeft dus een mooi effect. Via de dealer kun je daar een zogenoemde bumpermask voor krijgen. Zo'n stuk plastic kost bij de dealer een hoop geld en tevens vind ik de pasvorm ronduit slecht. Voor ongeveer de helft van de prijs dus maar laten wrappen, wat er veel strakker uit ziet!

Wat mij wel steeds bleef storen was de blikkerigheid van de deuren bij het dichtgooien daarvan. Vond het gewoon niet echt solide klinken vanaf het begin. Ook dat heb ik inmiddels zelf opgelost door de deuren van binnenuit volledig te 'ontdreunen'. Zijn een soort isolatieplaten speciaal gemaakt voor de automotive sector wat duitse merken vaak standaard al monteren bij fabricage van hun auto's. In de Swift zat helemaal niks daarvan, dus maar zelf aangebracht. Spul is vocht en vuil bestendig, dus verder geen onderhoud aan. Was een klus waar ik 2,5 dag mee bezig ben geweest. Op maat snijden en aanbrengen kost veel tijd. Resultaat is echt geweldig, dus de moeite zeker waard geweest! Blikkerigheid is nu totaal weg en deuren hebben nu zelfs bijna een Duitse plof bij het dichtgooien! :-)
Met het los halen van de deurpanelen ben ik er ook achter gekomen dat de auto na bestelling vorig jaar nieuw is gemaakt. Op de deurpanelen zitten namelijk controlestickers met daarop een prroductiedatum. Voor 2 panelen lag dat op midden maart 2011 en voor de andere 2 op begin maart. Een week of 3 later was de Swift al afgeleverd. Gelukkig dat het niet een van de vele voorraadauto's is geweest die van het fabrieksterrein af is gekomen, maar echt een verse. Vaak staan die voorraadauto's er namelijk al even...

Aangezien ik nog wel meer wilde aanpassen aan de Swift heb ik nu ongeveer 3 weken geleden een aantal aanpassingen laten doen aan de Swift. Via het suzuki swift forum in contact gekomen met een specialist in Nijmegen. Na leuk en professioneel contact te hebben gehad een afspraak gemaakt. Wat er nu allemaal is aangepast:

- Type-aanduiding verwijderd achterklep (alleen nog de ''S'')
- Led kentekenverlichting (mooie kleur en sterkte, niet overdreven fel)
- Led interieurverlichting (idem)
- Chrome knipperlichtbolletjes voor en achter (hierdoor verdwijnt de oranje gloed van de lampjes in je koplamp- en achterlichtunits)
- ''Smoke'' mistachterlicht in onderbumper met ledlamp i.p.v. normale gloeilamp (om het geheel met de wrap zwart te maken)
- Tweetonige claxon (weg met die miep-miep scooter toeter)
- Swift sport achterlichten
- Eibach verlaging 30mm rondom
- K&N sportluchtfilter (in originele filterhuis, 40% meer luchtdoorlaat)
- Bosch Aerotwin flatblade ruitenwissers (wist een stuk beter en staat een stuk mooier vanuit het interieur. Waarom niet standaard dit soort wissers af fabriek?)

Verlaging wil ik nog wel even op in gaan. Verlaging gedaan dmv nieuwe veren. Heb speciaal deze veren uitgezocht. Eibach staat er om bekend dat ze uitstekende veren leveren (Audi gebruikt ze bijvoorbeeld ook bij achteraf verlagen) met behoudt van comfort. Het zijn veren met progressieve veereigenschappen en geen lineaire (keiharde) veren zoals veel bij verlagingen worden gebruikt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.. Hij rijdt nu veel strakker dan voorheen. In bochten en met optrekken en remmen veel minder hellen en duiken. Dat is eigenlijk waar het mij om ging. Als je niet weet dat 'ie verlaagd is zal je het misschien niet eens zien, maar beter rijden doet 'ie zeker.

Al met al is de Swift dus behoorlijk aangepakt in mijn ogen. Net even die dingen die de Swift onderscheidend maakt tov andere Swifts. Denk alsjeblieft niet dat het nu een ''sjonniebak'' is geworden, daar ben ik ernstig allergisch voor. Gewoon subtiel en netjes aangepakt. Zie de nieuwe foto's. Veel meer aanpassen gaat niet echt gebeuren denk ik. Vind het nu prima zo.

Op naar de 30k!

Vragen/opmerking altijd welkom!

2e beurt achter de rug...

  • 31.022 km

Inmiddels de 30.000km al weer voorbij! Wat gaan de tijd en de kilometers hard.. Maar zeker geen straf in de Swift, want ja.. die bevalt nog steeds prima!

Afgelopen week de tweede beurt uit laten voeren bij de dealer. Kosten waren net als de vorige beurt vooraf bekend, dus achteraf geen verrassingen. Verder niks bijzonders, wat nieuwe olie erin, wat filtertjes vervangen en we kunnen er weer even tegenaan.

De afgelopen keer nog heel ambitieus gezegd geen aanpassingen meer nodig te vinden, maar ja, kriebelen bleef het toch nog een beetje. Dus wederom weer een aantal dingen vervangen/toegevoegd, te weten:

- Nieuwe originele Suzuki xenon koplampen in laten bouwen bij de dealer. Alles compleet volgens de wet goedgekeurd. Koplampen komen van de Swift Sport. Zicht op de weg is echt behoorlijk verbeterd + de koplampen zien er zelf gewoon beter uit, zie foto.
- Aluminium sportpedalen geplaatst inclusief alu voetplaat. Gaat er geen streep sneller van, maar staat wel leuk.
- Nieuw sportstuur laten plaatsen, wederom van de Swift Sport. Ook een leuke toevoeging, zie foto. Vind het een mooie combi met de vloermatten en pookhoes (ook vervangen), alles bij elkaar is het nu een mooi geheel met rode stiksels. Geeft een sportief tintje aan het verder zwarte interieur.
- Slotbouten rondom geplaatst.
- Led zijknipperlichten geplaatst (op maat voor Swift).

Alles bij elkaar is het nu een mooi compleet autootje vind ik zelf. Ben er erg blij mee in ieder geval.

Problemen dan? Tot nu toe nog helemaal niks groots na bijna 1,5 jaar. Merk nu net wel vlak na de beurt dat er een rammeltje in de bestuurdersdeur zit. Daar mogen ze nog even naar kijken..
Gisteren sinds tijden ook weer de achterruitverwarming aan gehad. Hierbij gaan ook de verwarmbare spiegels aan, althans, dat hoort zo. Rechts ontdooit mooi snel, links helemaal niet, die is dus kapot op de een of andere manier. Schijnt een bekent kwaaltje te zijn (geweest) van het nieuwe type las ik op internet. Volgende week maar weer even een bezoekje brengen aan de dealer.

Verder doet de Swift zoals gezegd gewoon alles nog steeds goed. Verbruik ligt stabiel rond de 1 op 16 a 17. Bij veel snelwegkilometers al een paar tankjes leeggereden met een verbruik van 1 op 17,6. Zuinig rijden is dus niet zo moeilijk.

We karren dus weer vrolijk verder!

45.000km voorbij

  • 45.463 km

Inmiddels is de Swift al weer over de 45.000km heen. Dit wederom zonder problemen en in volle tevredenheid, rijdt nog steeds als nieuw. Het wordt misschien een beetje saai zo, maar ja, er valt niks te klagen.. Japanse kwaliteit zullen we maar zeggen, top.

45.000km betekent ook weer een standaard VOS-beurt, zoals gewoonlijk uiteraard bij de dealer. Gelukkig betreft het weer een standaard beurt met een vaste prijs. Dit keer is er bovenop de werkzaamheden van de standaard beurt wel een aantal extra werkzaamheden nodig, zoals de remmen reinigen voor en achter, versnellingsbakolie verversen, luchtfilter vervangen en interieurfilter vervangen. Deze laatste twee dingen heb ik mooi zelf gedaan. K&N filter schoongemaakt en opnieuw geolied en zelf een koolstofinterieurfilter besteld via internet en de oude vervangen. Scheelt weer een paar euro op de rekening en is nog leuk om zelf te doen ook. Ook bleek na controle dat de Swift uitgelijnd diende te worden, dus dat meteen ook laten doen. Voor al deze extra werkzaamheden word je netjes vooraf gebeld met uitleg, keurig. Gratis vervangend vervoer blijft ook een mooie service.

Waar ze tijdens de beurt ook naar gekeken hebben is een rammeltje in de gordelhouder in de B-stijl aan de bestuurderskant. Die hebben ze geloof ik iets ingevet. Is af en toe nog wel hoorbaar, maar wel minder. Ook heb ik een aantal maanden geleden de Swift een keer op de brug gehad. Wat me toen opviel was dat de coating van een voorste draagarm iets begon af te bladderen. Moet natuurlijk niet kunnen. Dit hebben ze gelukkig opgeschuurd en opnieuw gecoat, dus netjes opgelost. Wel in de gaten blijven houden.

Verder absoluut geen problemen met de Swift gehad in de afgelopen periode. Hij rijdt zoals gezegd nog als nieuw en laat nergens steken vallen na 2,5 jaar. Comfortniveau heb ik wel met een ster naar beneden bijgesteld, want ik vind het onderstel namelijk te ‘bonkerig’ op slechtere wegen en dat is vaak best irritant. Dit is overigens vanaf het begin af aan al zo. In de afgelopen periode heb ik in verschillende andere auto’s gereden van zowel het A- als B-segment en als je dan weer in de Swift stapt, valt dit in het negatieve op. Het onderstel kan gewoon niet veel hebben en dat is jammer. Komt dat dan door de verlagingsveren? Naar mijn mening niet, zeker omdat ik er bewust (dure) progressieve Eibach veren onder heb laten monteren. Als ik in een standaard Swift stap, ook op 16 inch, heb ik precies dezelfde ervaring. Pluspunt van de Swift is dan wel weer het leuke weggedrag en weinig overhellen, dat valt dan weer in het positieve op.

Dan het verbruik. Het verbruik ligt redelijk stabiel en met een beetje moeite is écht zuinig rijden ook mogelijk. M’n zoon heeft van midden mei tot begin juni de Swift ruim 4 weken meegekregen om mee naar school te gaan. Dat was heen en weer zo’n 130km per dag. De rit was ongeveer 80% snelweg en 20% binnendoor en dan bewijst de Swift zich zeker qua zuinigheid. 1 op 20,9, zelf uitgerekend aan de pomp, is dan gewoon haalbaar. Bij normaal gebruik van de auto ligt het verbruik redelijk stabiel rond de 1 op 17. Wat mij betreft erg netjes.

Verder heb ik voor nu niet veel meer te vermelden. Als er nog vragen/opmerking zijn hoor ik dat graag. De volgende update zal ik weer plaatsen binnen 10.000-15.000km. Bedankt voor het lezen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.