Suzuki SJ 413 QJX (1987) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | SJ 413 QJX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 199.469 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik twaalf was, heb ik leren autorijden in de Suzuki SJ 413 van mijn vader. Vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb, moest en zou ik ook een SJ gaan rijden. En uiteindelijk vond ik er een in hele goede staat.
Na mijn Ford Sierra is dit qua comfort natuurlijk een hele achteruitgang. Maar wat een lol heb je van zo’n auto. Eindelijk wordt ik niet meer afgesneden, hoef ik niet meer bang te zijn voor mijn lak en kan ik gewoon met vieze schoenen in de auto stappen. En uit ervaring weet ik al dat die dingen niet te houden zijn in het terrein. Afgelopen weekend zijn we voor het eerst met onze eigen SJ gaan terreinrijden, en het was een moment van herkenning. Dat kleine, oude vierkante ding klautert overal door- en overheen zonder moeite. En dat met een 1.3 motor.
De SJ van mijn vader trok zeker twee keer per week (hoogst illegaal) 1500 kg voort en daar had die auto absoluut geen problemen mee. Ik heb er zelf nog niets achter gehad, maar als ik kijk naar hoe dat vroeger ging, moet dat geen probleem gaan opleveren.
Die SJ’s, en de latere Samurai’s worden met gigantische hoeveelheden in het terrein ingezet en hierdoor zijn ook de onderdelen vrij makkelijk overal te vinden. Die Suzuki terreinwagens zijn net zo in elkaar gezet als oude Landrovers. Is er wat stuk, kun je het losschroeven en een nieuw onderdeel opzetten. Rijd ik ook een spatbord kapot, kan ik voor €50 ergens een ander ophalen en deze met een paar bouten gewoon weer vastzetten. Wat wil je nog meer? Dat doe je niet met een moderne auto.
Deze auto is een droom die voor mij uitgekomen is. Deze gaat ook niet meer weg, al verdien ik een ton per jaar. Zodra hij 25 is, gaat de benzinemotor eruit en komt er een 1.6 diesel in uit een Golf II. En zodra de carrosserie helemaal op is, laat ik er een NXT carrosserie opzetten die bij Suzi’s Place wordt verkocht. Nee, deze wagen gaat niet meer weg. En laat iedereen mij maar uitlachen om zijn lage topsnelheid en weinige comfort. Bij de APK en het onderhoud hoef ik niet bang te zijn voor mijn portemonee.
Update:
18-02-2008
En dat was drie weken geleden de APK. Kosten? Een rechterkoplamp die te hoog stond en een achteruitrijlamp die niet werkte omdat de stekker was losgeschoten. En dat voor een auto van twintig jaar oud. Wel nog even gelachen want de RDW kwam voor een steekproef. Ze wilden onder de motorkap kijken maar wisten zelf wel hoe het moest. Na vijf minuten moest de man van de RDW toch om hulp vragen want hij wist niet hoe de motorkap open moest. (De hendel zit namelijk in het dashboardkastje)
PROBLEMEN
Deze auto geeft helemaal geen problemen op dit moment. Ik ken het type auto dus ik weet dat de carrosserie op een gegeven ogenblik goed gaat roesten. Daarnaast is de carburateur van dit type auto storingsgevoelig. Maar als die van mij problemen gaat geven, zet ik er een in van een Daihatsu Charade. Die is degelijker en past ook.
De kachel is niet zo warm als die in mijn personenwagens was, maar dat is een bewuste keuze. Dat wist ik vantevoren dus kan ik eigenlijk geen probleem noemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren