Suzuki Jimny 1.5 Stijl (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jimny 1.5 Stijl |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 40.269 km |
Nieuwe Jimny op de oprit!
- 780 km
Na 13 maanden wachten was het dan eindelijk zover. de dag dat 's avonds de lockdown begon in België. Dus veel rijden kon ik nog niet buiten de zogenaamde essentiële verplaatsingen. (naar de winkel en terug)
Vorig weekend mochten we na een lange tijd voor de eerste keer naar ons tweede verblijf in de Ardennen...ideaal om de Jimny daar eens voor te nemen.
Toch tijd voor al m'n eerste indrukken te delen. Ik heb er nog niet offroad mee gereden maar daar vind je op het internet hopen filmpjes over...ze zijn echt tot veel in staat , zelfs op hun standaardaardschoeisel (195/80-15) voor de weg.
Welke uitvoering heb ik? Ik heb de full option (GLX) in België. In two tone kleur (Ivory/black) Dit was de keuze van m'n echtgenote maar ik ben erg blij met de keuze. Het staat hem prima.
Qua uitrusting hebben we zeker niet te klagen. Van ledkoplampen met automatisch grootlicht, tot radio met DAB+, navigatie en auto android/apple carplay, automatische noodstop, verkeersbordherkenning, zetelverwarming, automatische airco, hillhold, cruisecontrol,... Prijs is hier in België prima...21000 Euro (BTW 21% incl.)
Hoe rijdt dat nu? Na alle tests gelezen te hebben zou het rijden op asfalt een ware marteling moeten zijn...wel, dat is het niet.
De vering is soepel en heeft een grote veerweg, hij heeft apart chassis met starre assen en korte wielbasis met grote wielen. Toch rijdt dit eigenlijk vrij comfortabel. Drempels nemen resulteert in een sprongetje maar verder vangt hij, het dikwijls pokdalig wegennet in belgië, prima op. Dwarsnaden worden echter duidelijk doorgegeven. Zeker is dat de zetels goed zitten en zeker genoeg comfort bieden voor langere ritten. De motor is nog niet ingereden maar voelt vrij vining aan. Hij geeft een sportieve brom bij doortrekken in de toeren. Schakellui rijden is door de kortere versnelingen zeker mogelijk. De vijfde versnelling is echter op de snelweg iets te kort...120 km/h zorgt voor een toerental van 3650tr/min. Een zesde versnelling zou hierbij soelaas bieden, echter niet verkrijgbaar. Op de snelweg is een kruissnelheid van 110km /h (3200tr/min) echter erg prettig. Cruisecontrol op en genieten...ja genieten doe je elke keer als je ermee rijdt...echt een funauto en een auto die je weinig ziet en veel aandacht krijgt door medeweggebruikers :-) In de lange rit naar de Ardennen bleek dat je in vijfde 110km/h netjes kan aanhouden op de wat zwaardere hellingen...terugschakelen bleek niet nodig.
De koffer: Ja, die is erg klein...dat wisten we natuurlijk. We zijn echter met twee volwassenen en een kind van tien en dat lukt prima...even een rugleuning plat en je krijgt een mooi plat vlak dat eenvoudig nog redelijk wat lading toelaat. met de twee rugleuningen plat heb je de ruimte van de koffer van een astra of golf...maar netjes vierkant en hoger. Het verbruik is inmiddels gedaald tot 7 liter gemiddeld...met het profiel van een legoblokje valt dit best mee vind ik.
Momenteel erg tevreden dus...ik zal m'n bevindingen blijven posten zodat een globaler beeld mogelijk wordt. Inmiddels is het elke rit genieten...vrouwlief laat er zelfs haar lease-Mercedes voor in de garage. :-)
verbruik blijft dalen
- 1.393 km
kleine update: Nogmaals een langere rit gedaan naar de Ardennen. Verbruik blijft dalen: Inmiddels 7 l/100km (14,29km/l)
Het stelt me niet teleur met de stroomlijn van een baksteen. Verder alles prima. De airco kon zich gisteren eens bewijzen bij een buitentemperatuur van 28gr. Hij koelt erg snel en regelt goed...na het instellen van de temperatuur gaat hij snel naar de ingestelde waarde waarna hij deze rustig aanhoudt. Inmiddels begin je stilaan te voelen dat alles wat soepeler gaat...schakelen, hernemen,...
De dochter vond het interessant om in de koffer een 12V aansluiting te hebben om haar tablet op te laden tijdens de langere rit.
GPS van de auto werkt goed maar de mogelijkheid om via de smartphone via Android auto op Waze te navigeren bevalt me beter...autoradio (DAB+) speelt goed maar een upgrade van de twee luidsprekers in de deuren en bijplaatsen luidsprekers achteraan (bedrading reeds voorzien vanuit fabriek) speelt in mijn gedachten. Intussen voldoet het prima.
wat kleine updates
- 6.600 km
Inmiddels de 6500km overschreden. Zoals het een Suzuki betaamt, geen enkel probleem te melden. Inmiddels begint hij wat meer los te komen. Het verbruik blijft rond de 7l/100km schommelen. De auto doet het erg goed.
inmiddels wat gedaan aan de audio. De luidsprekers zitten in de de voorste deuren onderaan en door de wat mindere isolatie speel je veel van het volume kwijt. Luidsprekers zijn nu vervangen door een composysteem van Focal met tweeters op oorhoogte. Luidsprekers in de deur onderaan zijn nu 13cm ipv 10cm voorheen en dat klinkt vele malen helderder. Om het laag wat op te krikken heb ik een underseat subwoofer van Musway (Sub1) onder de bestuurderszetel... De deuren zijn nu ook voorzien van dempingsmatten; klinkt nu prima.
Zijn er wat minpuntjes? Jazeker. Het is niet zo prettig als je iemand achteraan laat instappen langs de bijrijderskant je die stoel daarna volledig terug moet instellen. Wat ook een minpuntje is dat de interval van de ruitenwissers vast is en de achterruitenwisser steeds wist op de eerste snelheid (geen interval).
De rechtopstaande voorruit is nu met de vele insecten een kerkhof.
Dit zijn echter kleine dingen...over het algemeen is het nog steeds een tof wagentje waar we hier allemaal maar al te graag mee rijden.
Deze week ook per wijze van proef even het oliepeil gechecked...zoals verwacht ..geen olieverbruik.
trouw maatje
- 8.820 km
Even korte update. Weinig te melden...nog steeds erg blij met de aankoop.
Nu bijna 9000km. Zoals verwacht 0,0 problemen.
Verbruik nu iets hoger door meer korte afstanden door thuiswerk en Covid.
Nog steeds onder de 8 liter wat ik zeer redelijk vind met de stroomlijn van een betonblok. Ook als stadsauto erg geschikt, geen angst voor drempels en in de kleinste parkeerplaats krijg je hem geparkeerd. Door z'n vierkante vorm en grote ramen is dat niet moeilijk. Als het wat kouder was hebben we de de zetelverwarming getest...werkt snel en goed...wel zelf terug uitzetten...knop is drukknop met twee standen aan en uit. Deze blijft dus aan als je de volgende keer terug vertrekt. Automatische klimaatregeling werkt ook bij kouder weer prima...bijna onmiddellijk warme lucht na het starten. Oliepeil een paar keer nagekeken...geen olieverbruik zoals verwacht. Hij moet pas binnen voor eerste nazicht na een jaar of 15000km (wat het eerst bereikt wordt).
10000km bereikt!
- 10.105 km
Hier een kleine update. De 10000km bereikt. Alles nog steeds naar wens. Nu het wat frisser is heb ik de gelegenheid om te verwarming en ontwaseming eens te testen. Gebeurt allemaal feilloos in de "auto" stand. Interieur warmt snel op. De zetelverwarming is van het snelle en erg hete type. Het is een schakelaar aan/uit zonder verdere regeling of tijdsfunctie. Na een halve minuut wordt je zitvlak flink warm. De leuning is blijkbaar niet voorzien van verwarming. Door Corona en een operatie bij m'n vrouw doen we nu alleen ritjes rond de kerk waarbij de motor ook niet echt warm wordt. Het verbruik is daardoor natuur verhoogd. Toch is 8 liter niet snel overschreden. Deze week de waxlaag nog eens wat opgefrist en de voorruit voorzien van een waterafstotende laag. Hij ziet er weer als nieuw uit. Een tevreden eigenaar tuft verder :-) Volledig probleemloos...zo hoort dat.
Bijna een jaar oud!
- 11.096 km
Op 13 maart heb ik hem een jaar in mijn bezit. Bijna tijd dus voor z'n eerste beurt. het onderhoudsschema zegt dat hij elk jaar of om de 15000 km een keertje binnen moet. Hetgeen het eerst voorvalt telt. De voorbije weken heb ik mogen rijden in sneeuw en ijzel bij barkoude temperaturen. De verwarming en zetelverwarming werken prima. De motor komt redelijk snel op aanvaardbare temperatuur. Ik merk dat de standaard Bridgestone Dueler H/T banden zich erg goed gedragen op besneeuwd of beijzeld wegdek. Eeen paar keer de vierwielaandrijving mee ingeschakeld en dat werkt prima. Laatste maand door Covid en thuiswerk erg weinig gereden. Enkel korte verplaatsingen naar het warenhuis en om mijn dochter van- en naar school te brengen. Het verbruik ligt daardoor natuurlijk wat hoger maar blijft toch aanvaardbaar. Kortom, het is saai maar weer niks negatiefs te melden. Alles werkt naar behoren en ik blijf er erg graag mee rijden. Binnenkort afspraak regelen met de garage en dan kan ik misschien weer wat interessant nieuws brengen.
Eerste onderhoud achter de rug
- 11.573 km
Het eerste onderhoud bij de Suzukidealer is achter de rug. Oliewissel en tevens oliewissel van de differentiëlen. Verder gewoon nazicht. Ze hebben ook de banden voor /achter gewisseld. In totaal was ik 235 euro kwijt. Prijs viel me zeker mee.
Er waren geen opmerkingen...Na een jaar niet het minste probleem.
M'n eerste auto waar er totaal niks valt te melden. Volgende onderhoud is binnen een jaar of op 30000km...hetgeen het eerst voorvalt is bepalend.
update verandering benzinesoort
- 17.893 km
Nog steeds erg tevreden, betrouwbaar en leuk wagentje dat nog steeds koppen doet draaien. Ze blijven zeldzaam op de Vlaamse wegen.
Probleemloos tot op heden, niks te melden op dat vlak.
Wegens de enorme benzineprijzen intussen....98 E5 inmiddels opgelopen tot 1,77 euro/liter besloten om over teschakelen naar 95 E10. (1,59 euro/liter) Benieuwd wat dat gaat geven in prestaties en verbruik. Wordt vervolgd dus.
update na rijden op 95 E10
- 19.170 km
Inmiddels een paar bakken leeggereden op 95. Totaal geen verschil in rijden, geen voelbaar prestatieverlies. Verbruik niet gestegen. Aangezien hij regelmatig rijdt en niet veel stilstaat zal dat een blijvende verandering zijn. Prijzen blijven inmiddels stijgen aan de pomp.
Verder geen problemen....pure fun om mee te rijden.
twee jaar oud!
- 21.417 km
Inmiddels twee jaar in mijn bezit. Tijd voor een korte update.
Gisteren is hij bij dealer geweest voor z'n jaarlijks onderhoud. Ook was er een terugroepactie geweest van Suzuki Belgium voor het vervangen van de bedrading in de voordeuren. Blijkbaar hadden ze in Japan een aantal gevallen gehad waar deze kabelboom in de doorgang naar de deuren kon doorschuren en voor slechte contacten kon zorgen. Preventief vervangen dus. Na twee jaar ineens de ruitenwisserbladen eens vernieuwd. Olie, filters voor het onderhoud en hij kan er weeral een jaartje tegen. 240 euro voor dat onderhoud inclusief het vervangen van de drie ruitenwissers is erg betaalbaar. Ook veel lof voor de garage. Erg vriendelijk en no-nonsense service. Deze dagen erg uniek. Ik blijf elke dag met veel plezier rondrijden.
Het verbruik is nu wat gestegen door de vele korte ritjes. Ik werk nog steeds grotendeels van thuis.
drie jaar oud!
- 28.300 km
Hier zijn we weer. Inmiddels drie jaar eigenaar van dit leuke voertuig. Nog steeds super tevreden. Nooit gedacht dat dit een zeldame verschijning ging worden in Vlaanderen. Door de hoge CO2-uitstoot werden ze dan ook erg karig ingevoerd. Buiten de tweezitter is er dan ook niks meer te verkrijgen.
Tweedehands halen ze astronomische prijzen.
Genoeg hierover.
Wat zijn m'n ervaringen na drie jaar? Hij is net binnengeweest bij de Suzukidealer voor z'n jaarlijkse onderhoud. Olie, oliefilter en interieurfilter vervangen en algemeen nazicht volgens de voorschriften van de fabrikant.
Factuur voor dit alles inclusief ruitenwasservloeistof bedroeg 268 euro (BTWincl.).
Wat ging er tijdens het voorbije jaar mis? Heel kort antwoord....niks!
Starten, rijden, tanken en wassen....daar komt het op neer. Volledig probleemloos rijden.
Verbruik gemiddeld het hele jaar rond...7,6liter. Valt me persoonlijk mee voor een legoblok met starre assen. Ik rijd vooral in en om Antwerpen dus heel wat fileverkeer. Bij een langere rit naar de Ardennen zakt dit tot 6,9 liter. Op de snelweg is 115km/h de aangenaamste snelheid...harder resulteert in meer lawaai (banden en matige isolatie)
Besluit....een blijvertje zolang het kan in deze snel evoluerende elektrisch-minnende wereld.
Vier jaar oud!
- 37.000 km
Het gaat vooruit. Mijn Jimny is intussen het vierde jaar ingegaan.
Vier jaar betekent in België dat je voor de eerste keer naar de verplichte technische keuring moet van de overheid (De APK genoemd bij jullie)
Ik had er redelijk wat bekijks mee. Er rijden er dan ook maar weinig rond hier. Zeker de vierzitters die maar tot februari 2020 geleverd werden. (afgestraft door de CO2-uitstoot) Daarna was na een tijdje de zakelijke versie met twee zitplaatsen nog te koop; maar deze werd intussen in heel europa ook al van het leveringsprogramma geschrapt.
De keuring bracht niks aan het licht....nog steeds in nieuwstaat. Ik had niks anders verwacht.
Hoe doet mijn beige kubus het verder? Ik blijf er super tevreden over. Absoluut niks te melden, geen mankementen, niks. Inmiddels kreeg ik te horen van Suzuki dat de fabrieksgarantie tot 7 jaar werd verlengd; leuk, maar waarschijnlijk niet eens noodzakelijk. Het verbruik blijft ongeveer hetzelfde, door de vele files hier en wat koudere temperaturen loopt dat in de winter iets op maar blijft tussen de 7,5l en 8 liter/100km; dus heel stabiel. Binnenkort weer even naar de dealer voor jaarlijks onderhoud. Dan zal ik weer even verslag uitbrengen; maar dat gaat waarschijnlijk niet veel spannends brengen.
jaarlijks onderhoud achter de rug
- 40.269 km
Tijd voor een kleine update. Inmiddels de 40000km gepasseerd. Jaarlijks onderhoud heeft intussen plaatsgehad. Geen speciale bemerkingen. Totaal geen mankementen de voorbije 4 jaar. Ruitenwissers nogmaals laten vervangen; ze begonnen strepen te trekken.
Verbruik blijft hetzelfde; tussen de 7 en 8 liter/100km. Veel wordt bepaald door het veelvuldige filerijden om en rond Antwerpen door de beruchte Oosterweelwerken. De Jimny blijft een echte Suzuki...betrouwbaar tot en met. De enige kosten zijn onderhoud en tanken. Onderhoudsfactuur klokte af op 280 euro wat enorm betaalbaar is. Ik overweeg al een tijdje om andere banden te leggen; een maatje breder omdat de huidige 195-80-15 erg smal lijken. Maar de Bridgestones blijken quasi niet te slijten waardoor ik het dan weer weggegooid geld vind en nog maar even doorrijd met de "pizzasnijders" :-). Ze doen het goed op nat en droog wegdek waardoor ze veilig en doeltreffend zijn. Door de vele dagen met regen is dat tenslotte het belangrijkste. Terreinrijden doe ik toch amper en zelfs daar doen die Bridgestones het nog relatief aardig. Weinig spannends te melden dus. We rijden tevreden en onbezorgd verder met onze beige kubus op wielen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.