Suzuki Ignis 1.3 GL (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ignis 1.3 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 166.300 km |
KM-stand laatst | 221.000 km |
ERVARINGEN
- 210.000 km
Na anderhalf jaar Wagon R+ werd het tijd voor weer eens een "leuke" auto. De kinderen kunnen ondertussen zelf lopen en een onhandig grote tweelingwandelwagen hoeft niet meer mee. De Ignis is 15 cm lager en 22 cm langer dan de R+. Dat verschil in lengte lijkt voornamelijk in de motorkap te zitten.
Deze kleur geel (Napels Yellow) staat de Ignis goed. De lchtmetalen velgen (van OZ) die de eerste eigenaar er op heeft laten zetten doen de auto ook geen kwaad. De belangrijkste zaken zitten er op; airco, electr. ramen voor, electr. verstelbare spiegels en hoogte- en lendesteunverstelling bestuurdersstoel. Geen ABS, dat had de R+ dan weer net wel.
De centrale vergrendeling werkt net zoals bij de R+; alleen vanaf de bestuurdersdeur is alles te openen en sluiten. Niet handig met 3 kleine kinderen en 4 te openen deuren. Daarom ook maar een losse afstandbediening voor de CV aangesloten.
Rijden in de Ignis is toch weer heel anders dan in de R+. Je zit wat minder hoog en de auto helt een stuk minder over. De R+ had een 1.2 motor met 69 pk die pas boven de 3000 toeren begon te trekken. De motor in de Ignis is een 1.3 met 83 pk, en deze trekt juist bij lage toeren beter. Hogere toeren zijn minder noodzakelijk. Da’s dan weer gunstig voor het verbruik, dat met gemiddeld 1 op 13,25 over de tot nog toe gereden 34.000 km netjes is te noemen (veel korte stukjes / boodschappenauto / werk in thuiszorg).
Op de snelweg is de besturing wat zoekerig, voelt niet echt prettig aan. Kan ook deels veroorzaakt worden door de erg directe, electrische bekrachtiging van die besturing. Bij 120 maakt de motor 3500 rpm, dat is goed te doen. Inhalen gaat vlotjes en het overige verkeer reageert op deze auto een stuk normaler dan op de vorige.
Een hoedenplank ontbreekt in ons exemplaar. Niet heel erg, want dat is oorspronkelijk niet meer dan een dun velletje kunststof. Onderin de kofferruimte is een houten plaat te vinden die er voor zorgt dat de boodschappen niet zo ver naar beneden zakken en het tillen dus makkelijker maakt. Onder deze plaat is nog een bergruimte met vakken. Handig, maar vanwege het zeer gladde materiaal moet de boel daarin wel op een of andere manier vastgelegd worden, anders hoor je het heen en weer schuiven in elke bocht.
Ook deze Suzuki is niet gek op drempels, maar het is lang niet zo erg als bij de R+. Daarmee bereikte je regelmatig ongewild het einde van de (korte) veerweg. De Ignis is simpelweg erg stug.
Het ontbreken van stootstrippen op de deuren is jammer, de hoeveelheid kleine beschadigingen neemt behoorlijk toe.
In het interieur veel vakjes, bakjes en plaatsen om drinkbekers neer te zetten. Erg prettig. Achter de stoelen is er door een buidelconstructie ook bergruimte in de rug van de stoel. Deze buidels hangen al een beetje (uitgescheurd), de beweeglijke kindervoetjes (vanuit kinderzitjes) maken dat niet beter.
PROBLEMEN
- 221.000 km
We hebben ruim 4 jaar met de auto gereden met realatief weinig problemen.
Het enige echt serieuze probleem zat in de versnellingsbak. Die schakelde vooral als het koud is (in de zin van: koude start in de winter) erg onprettig. De derde versnelling maakt dan vervelende kraakgeluiden bij het inleggen. De garage heeft de versnellingsbakolie vervangen. Dat helpt iets, maar niet voldoende. In de zomerperiode merk je er wat minder van.
Tussendoor is de accu nog vervangen en zijn de kleppen gesteld vanwege moeizaam aanslaan bij het starten (draait wat lang rond). Dat probleem is er niet mee opgelost, maar de motor loopt wel een stuk beter en slaat ook een stuk minder snel af bij het optrekken.
Juni 2008
Eerste onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden. De rammelende uitlaat is vastgezet, maar is ondertussen (nov 2008) alweer aan het rammelen.
Maart 2009
De versnellingsbak giert behoorlijk bij het rijden. Advies van de dealer: reviseren. Van de prijsopgaven die ik krijg worden we niet blij dus op zoek naar een alternatief; een ruilbak met 45.000 km ervaring. Koppeling meteen ook vervangen (waren nog geen signalen van slijtage).
Geheel werkt nu weer prima, schakelen gaat nu zoals het hoort.
Augustus 2009
Er zit een piep in de koppeling / druklager. Bij stationair draaien (versnelling in vrij, koppeling los) is dit goed te horen. Kan niet bijgesteld worden. Enige optie is de bak openmaken, het druklager is in maart al vervangen. We laten het vooralsnog zo en zetten de radio wat harder.
November 2009
De piep is af en toe wel erg luid en de uitlaat rammelt nog steeds flink. Tijd om eens bij een andere garage langs te rijden die er met een frisse blik naar kunnen kijken (luisteren).
December 2009
De auto heeft eind november een setje winterbanden gekregen, die komen in deze periode goed van pas.
Mei 2010
Binnenkort weer tijd voor de beurt/apk. Twijfel een beetje tussen de dealer en een lokale garage. Auto begint kleinere mankementen te vertonen, de deuren gaan niet meer allemaal open (of dicht) bij het gebruiken van de centrale vergrendeling. We laten het vooralsnog zo.
Olie verbruiken doet de motor nog steeds niet.
Juni 2010
De jaarlijkse onderhoudsbeurt is weer geweest. Dit keer in financieel opzicht een grote tegenvaller, beurt was bij elkaar 1200 euro. Na de goedkope beurten was dit natuurlijk wel een keer te verwachten.
Januari - Maart 2011
Eind 2010 zijn beide veren aan de voorkant gebroken. Hier is te lang mee doorgereden en ondertussen zijn ook beide schokdempers lek geslagen. Veren zijn vervangen door nieuwe, voor de schokdempers wordt een gebruikt setje gezocht.
Deze auto rijdt (Thuiszorg) al 4 jaar nagenoeg continue over de hoge drempels in onze regio, dus heel onverwacht is het niet.
In januari 2011 is er een aanrijding geweest waarbij de bestuurdersdeur flink beschadigd is geraakt (reed een auto achteruit in terwijl de Ignis stil stond voor een verkeerslicht). Vervangen door een exemplaar van de sloop dat natuurlijk wel in de juiste kleur gespoten moest worden.
In januari 2012 opnieuw een aanrijding; de Ignis werd over het hoofd gezien door een afslaand busje. Aardig wat schade aan de neusdelen (motorkap, rechterkoplamp, voorscherm, bumper). Economisch total loss. Met het geld van de verzekering en de opbrengst van de verkoop van de - nog rijdende - Ignis een andere auto gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.