Suzuki Grand Vitara 2.0 TDi II (2002)

autoreview

Suzuki Grand Vitara 2.0 TDi II (2002)

Signalement

UitvoeringGrand Vitara 2.0 TDi II
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een prima concept, deze Suzuki, voor het gezin soms net wat aan de krappe kant (vooral de bagageruimte) maar dat heeft in de stad ook weer zo zijn voordelen. En geen valse beloftes maar een echte terreinwagen. Stoer, maar niet oncomfortabel.
Des te meer betreur ik echter de vele technische storingen en probleempjes. Een aaneenschakeling van meestal (maar niet altijd) kleine euvels veroorzaakten de eerste 100.000 kilometer te veel ergernis om ongestoord te kunnen genieten. Daar kwam als frustrerende factor bij dat de dealer ondanks alle inzet en de ingeroepen hulp van de importeur een zeer lange tijd nodig heeft gehad om de steeds weerkerende problematiek definitief op te lossen. Hoewel dat nu dan toch eindelijk gelukt is (vervanging van de computer) is het vertrouwen in de techniek van deze Suzuki met het verlopen van de tijd stevig gedaald, hetgeen toch wel erg in strijd is met het imago van dit merk.
Een ander knelpunt betreft de stekker van de trekhaak. Deze is zo laag geplaatst dat hij bij een beetje terreinactiviteit al de grond raakt. Ik ben inmiddels al aan de tweede stekker toe en dat terwijl ik bij het terreinrijden toch echt de uiterste zorgvuldig betracht. Dat dat een deel van de funfactor van deze auto wegneemt mag duidelijk zijn. En dat terwijl het een auto is die qua karakter toch veel als trekker zal worden ingezet. Daar zou een betere oplossing voor mogelijk moeten zijn.
De kwaliteit van het interieur is overigens beter dan je op het eerste gezicht zou denken. Het lijkt allemaal wat goedkoop plastiekerig. Maar na ruim anderhalve ton gereden te hebben, inclusief kids en hond en alles wat daar bij komt, houdt het zich nog steeds prima.
Al met al ben ik matig tevreden.

Gelukkig is de auto nu vrijwel storingsvrij. Natuurlijk is er bij de huidige kilometerstand wel af en toe enig werk aan de winkel, maar dit blijft beperkt tot kleine zaken die bij de reguliere onderhoudsbeurten worden meegenomen. Zo had deze auto van meet af aan moeten functioneren!

Inmiddels is gebleken dat de stoelen en de zitpositie t.o.v. het stuur voor veelrijders niet echt ideaal zijn. Dit veroorzaakt klachten aan nek en schouders. Sinds enige maanden is nu een stoel op maat (Savas) gemonteerd en dat blijkt een wereld van verschil uit te maken.

Een nadeeltje van het systeem van inschakelbare vierwielaandrijving is dat je in situaties van plotselinge gladheid altijd te laat bent met inschakelen. Ik ben al twee maal stevig weggeslipt. Da’s dan toch even schrikken. De auto is overigens op zich wel snel uit de slip te krijgen. Maar toch, het is wel iets wat met een automatisch werkend systeem wordt voorkomen.

Tot slot nog dit. Zowel ikzelf als de dealer vinden de auto tijdens het rijden bovenmatig rumoerig. Dit blijkt maar in beperkte mate te verhelpen en is dus iets waar je maar mee moet leren leven.

PROBLEMEN

1. Olielekkage in de aandrijflijn: meerdaagse stilstand.
2. Steeds terugkerende storingsmeldingen terzake het emissiesysteem.
3. Bij lage temperatuur en vocht verlies van kick-down, weigering tot opschakelen, inhouden bij gasgeven, oftewel een volledig ontregelde automaat. (Steeds terugkerende storing tussen de 60000 en 105000 km, inmiddels opgelost door vervanging van de computer)
4. Hardnekkig trillen van de auto boven de 100 km per uur (20000 km lang, inmiddels opgelost door vervanging van drie van de vier stalen velgen).
5. Bij 135.000 km. bij noodstop haperende remwerking. Euvel was dealer en importeur niet bekend. Middels nalopen en afstellen gelukkig wel verholpen.
6. Bij 164000 terugkeer van de bekende problemen zoals beschreven bij punt 3, blijken dit maal veroorzaakt door een defecte luchtdruksensor. E.e.a. kon gelukkig in frankrijk snel gerepareerd worden.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.