Suzuki Celerio 1.0 Comfort (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celerio 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 33.069 km |
KM-stand laatst | 49.100 km |
Suzuki Celerio Comfort 1,0
- 33.069 km
Na precies 11 jaar, onze uiterst betrouwbare Honda Jazz 1.2 Cool ingeruild voor een Suzuki Celerio Comfort 1.0.
Van de Jazz in al die jaren alle kosten bijgehouden, wil ik tzt ook eens een review over schrijven. Nu eerst de ervaringen betreffende de Celerio over de eerste 3 tankbeurten, een ruime 2200 kilometers. Deze zijn heel positief. Was al bekend met het type auto, heb er ooit één gehuurd, wat zo goed beviel, dat mijn vader er één heeft aangeschaft. Wel één met een gerobotiseerde versnellingsbak. Een jong gebruikte met weinig kilometers met zo’n bak, viel net buiten onze begroting, vandaar toch maar een handgeschakelde versie. En dat is ook geen straf. Schakelt voortreffelijk, misschien nog wel beter dan de Jazz! Gelukkig maar, want schakelt een auto niet prettig, dan heeft dat z’n weerslag op het rijplezier. Vriendin van ons heeft een Skoda Citigo, en dat schakelt toch minder plezierig. En die is voor ons te krap, kun en mag je niet met 5 volwassenen in zitten. In de Celerio wil dat best behoorlijk. Ik ben zelf 1 meter 80 en kan ook redelijk goed de benen kwijt achterin.
En dan het rijden. Heb ergens in een review gelezen, dat de spiegels zouden trillen en de besturing vaag zou zijn. Misschien had die persoon domme pech of een schade-auto, maar van trillingen heeft deze Celerio absoluut geen last en de besturing is prima. Daarbij een heel fijne licht schakelende versnellingsbak en het is een genot om te rijden. De zit achter het stuur is voor mij net goed, heb ook door de stevige stoelen minder last van mijn heup bij langere ritten, heb ik bij zachtere stoelen wel.
De motor trekt in de eerste 3 versnellingen best vlot, vlotter nog, dan de Jazz en ook een heel stuk vlotter dan onze Suzuki Wagon R+ 1.0. Wil je in de 4e en 5e versnelling vooruit, moet je wel wat geduld hebben, of gewoon even terug schakelen.
De auto is lekker stil, de motor hoor je amper, wel kan er wat bandenafrolgeluid doordringen in het interieur. Na het monteren van 4 nieuwe Vredestein Quadrac 4 seizoensbanden, is dit ook een heel stuk minder geworden.
De auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer, ongeveer 38 kilometers enkele reis, waarvan het grootste deel over 60 km wegen. Verder vaak nog wat korte ritten met de hond naar het bos en gemiddeld zo’n 75 km snelweg verkeer per week. Score tot nu toe 2 keer 1 op 25,8 en één keer 1 op 24,6. Vind ik netjes. Ben voornemens dit in de verbruiksmonitor bij te gaan houden.
Wat mij overigens wel opvalt, is dat de lak een stuk krasgevoeliger is, dan bij oudere auto’s.
Zal proberen af en toe een update te geven.
Update na 11 maanden
- 49.100 km
Alweer ruim een halfjaar verder met de Celerio en zonder mankementen. Pas 1024 kilometer op één tank gereden, gemiddeld verbruik 1 op 29,7! Dit bereikt, door kleine ritjes te vermijden, meest woon-werkverkeer op voornamelijk 60 km wegen. Vlot doorrijden en dan snelheid zo gelijkmatig mogelijk houden. Ik tank euro95 e5 in Duitsland, heb het idee dat ik er zuiniger mee rijdt, dan euro98 e5 in Nederland. Nog meer mensen met die ervaring?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.