Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1999)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1999)

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.6 GLX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf134.560 km
KM-stand laatst147.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki Baleno Wagon GLX

  • 136.200 km

Deze review betreft de aanschaf, het rijden en onderhouden van een Suzuki Baleno Wagon uit 1999 die 1000 euro heeft gekost.

Naast leaseauto's hebben we altijd zo goedkoop mogelijk een tweede auto willen rijden. Sleutelen is altijd een hobby geweest. Aanvankelijk reden we diesels op grijs kenteken (tot de overheid...) en later oldtimers (totdat de overheid...). De laatste auto was een Corsa B uit 1994 van 900 euro die 3,5 jaar en 60,000 km dienst heeft gedaan. Het Corsatje reed nog prima maar er was iets afgebroken van de koppelomvormer waardoor hij het geluid gaf alsof iemand een zak knikkers in het blok had gegooid. Reparatie loonde niet meer dus de Corsa laten ophalen door een sloopbedrijf voor 100 euro. Totale afschrijving 800 euro en totaal iets meer dan 700 euro kosten aan onderhoud en apk's.

De opvolger moest een automaat zijn (mijn vrouw heeft verschillende hernia operaties gehad en heeft problemen met koppelen), zo groot en licht mogelijk, een trekhaak hebben en niet duurder zijn dan 1000 euro. Door deze eisen kwamen we uit op de Daihatsu Gran Move of de Suzuki Baleno Wagon.
Het is een Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX geworden met 134.000 km op de teller.
Geen wagen waarmee je een stoet schaars geklede dames trekt die op zoek zijn naar een WIFI hotspot. Maar als de afschrijving en de onderhoudskosten weer binnen de 500 euro per jaar blijven zijn wij tevreden.

Bij de aankoop heb ik (voor zover mogelijk zonder brug) gekeken naar de zwakke punten die uit de reviews op Autoweek naar voren kwamen: de subframe's en de homokineten. De subframe's blijven min of meer een gok. Zo goed als mogelijk de onderkant bekijken. Niets getectyleerd maar weinig roest zichtbaar, ook niet aan de subframe's. Bij de APK in februari zal blijken of een subframe van toch niet binnen uit is (door)geroest. Homokineten hoor je nog niet. Wel de bekende rammelende geluiden in de voorwielophanging bij hobbels. Volgend jaar is (na 10 jaar) de distributieriem aan vervanging toe. De winterbanden (op lm velgen!) moeten na de winter vervangen worden door zomerbanden (zitten niet bij de auto). De Baleno was aangepast met handgas en handbediende rem. Hierdoor was de stuurkolom vastgezet in de bovenste stand en kan dus niet meer worden versteld. Alles werkt verder, c.v. met a.b., airco, ABS en elektrisch bedienbare ruiten en spiegels. Het blok is kurkdroog en de automaat schakelt zoals het hoort. Het rijcomfort is niet te vergelijken met dat van een moderne auto, maar een enorme verbetering t.o.v. van dat van een Corsa uit '94 zonder opties zoals stuurbekrachtiging.

Na 3 tankbeurten (zie verbuiksmonitor) is het gemiddelde verbruik 1 op 13,7 (Corsa 1 op 11).

Tot zover voorlopig. Updates met ervaringen met name t.a.v. gebreken, reparaties en kosten volgen ter lering en (leed)vermaak.

Update

  • 140.730 km

Inmiddels is de Baleno 6000 probleemloze kilometers verder. De vrouw gebruikt de Baleno voor woon-werk verkeer en is er -net als ik- erg tevreden mee. De Baleno wordt ook geregeld mishandeld als werkpaard door er (veel te) zware lasten in te gooien en achter te hangen. Ik schat dat de Baleno er zo'n 1000 km stevig doorrijden met aanhanger/vouwcaravan op heeft zitten. In dit licht valt het verbruik mee. Dit is overigens 3.2% gunstiger dan de verbruiksmonitor aangeeft, omdat de bandenmaat 185/65/14 is i.p.v. de door Suzuki voorgeschreven 185/60/14.

De Baleno is vandaag, 8-12-2017, APK goedgekeurd. De enige reparaties: remleiding ontroest en koplamp gesteld. Totale kosten: 59 euro. Enig aandachtspunt is het minimale profiel van de voorbanden. De keurmeester gaf aan dat het subframe achter "dun is, maar nergens door" en dat het subframe voor ooit is vernieuwd. Hij ziet op dit moment geen reden waarom de Baleno niet nog een paar jaar mee zou kunnen gaan. Hierop heb ik een afspraak voor volgende week gemaakt om de distributieriem (is van oktober 2007) en multiriemen te vernieuwen.

De kosten van de distributieriem zal ik verwerken in een volgende update.

distrubutieriem

  • 141.000 km

Na de APK zijn de distributieriem en 2 multiriemen vernieuwd.
Tevens zijn twee banden, die ik nog op velg had liggen, van de velg gehaald en op de LM velgen onder de Baleno gezet.
De totale kosten incl. de 59 euro van de APK: 334.90 euro.

Van het voorjaar zet ik het subframe achter in de lijnzaadolie.
Eens kijken of dit de levensduur verlengt.

update 10.000 km

  • 144.600 km

De laatste paar maanden is er minder met de Baleno gereden maar de 1e 10.000 km zijn een feit. De laatste maanden vnl. woon-werkverkeer (45 km per dag) en boodschappen.
Zaken die zich de laatste maanden hebben voorgedaan:
-de achterklep wilde niet meer open, terwijl je het motortje van de c.v. hoorde lopen. Smeren van alle draaiende en scharnierende delen heeft dit verholpen;
-een lampje van de tellerklok en de indicator van de stand van de automaat vervangen (1,40 euro);
-Op weg voor een boodschap liep de motor temperatuur opeens op. Met de verwarming vol aan naar huis gereden. Het bleek dat de motor er bijna 2 liter koelvloeistof had uitgegooid. Ik heb de radiateur, slangen en waterpomp gecontroleerd maar geen lekkages gevonden. Ook geen aanwijzingen voor een lekke koppakking. Heb de koelvloeistof bijgevuld en sindsdien (ca. 3000 km) geen problemen meer gehad. De oorzaak blijft een mysterie voor me.

Vorige week de vloeistoffen gecontroleerd. Nogmaals een half litertje koelvloeistof bijgevuld. Ook ca. een halve liter olie bijgevuld. Met de hogedrukspuit heb ik de onderkant van pekelzooi ontdaan. Helaas ook het plaatwerk. De blanke lak van het linker voorscherm, de linker deuren en de voorbumper bleken niet (meer) tegen de hoge druk bestand, die begint hier en daar los te laten.

Dat de lak van de Baleno geen topkwaliteit is blijkt ook uit het volgende. Sinds de aankoop staat de achterbumper in de primer. Ik zit er niet mee maar de vrouw vroeg of ik de bumper wil spuiten.
Omdat lak in de loop der jaren verkleurt heb ik de kleur bij een autozaak laten scannen. Een app. genereert vervolgens kleurcodes van merken en kleurcodes die de kleur het meest benaderen. In mijn geval was dat 94% Volkswagen 19 Fortanarot-metallic. Bij de eerste 10 meest gelijkende kleuren zat geen Suzuki! (spuitbus 375 ml, 26,50 euro).

Tot slot. De homokineet aan de linker wielzijde wordt hoorbaar. Deze ratelt heel zachtjes bij een scherpe bocht vanuit stilstand.

Update

  • 145.737 km

De Baleno staat op zomerbanden. Een set l.m. velgen met Vredestein Ttrac banden in de maat 175-65-14 met ca. 5 mm profiel. Gratis opgehaald en laten monteren bij een bandenboer. Inclusief centreer ringen en voorbanden balanceren voor totaal 50 euro. De schroefraad van een wielbout en wielmoer is aan gort gedraaid. Of dit lompigheid was van de bandenboer of dat er ooit een moer met verkeerde draad/spoed is opgedraaid, wie zal het zeggen.
De wielbout en moer zijn vervangen door de Suzuki dealer in Heerde (een ouderwets betrouwbaar familiebedrijf). Deze heeft tevens airco bijgevuld met 370 gram koelmiddel (en 3 cc olie?). Totale kosten 125.63 euro.

Met de winterbanden is op te teller 10.992 km gereden. Gelet op de bandenmaat 185-65-14 is de werkelijk gereden afstand 11.278 km. Met een verbruik van 862 liter is het werkelijk verbruik 1: 13.08. Dit moet zeker zuiniger kunnen. Het 'nieuwe rijden' is ons vreemd. We rijden 'gewoon' en blijven dit doen met de iets kleinere (2.18%) zomerbanden. De verbruiksmonitor zal uitwijzen wat het verbruik met deze banden zal zijn.

Jaar in bezit

  • 147.800 km

Sinds de vorige update zijn er weinig bijzonderheden te melden.
De Baleno blijft zijn werk doen. Problemen zijn er niet geweest, ook niet met de koelvloeistof. Een homokineet is nog af en toe zachtjes hoorbaar, maar dit is niet merkbaar erger geworden.
De remschijven lijken wat aan de dunne kant, maar de auto remt uitstekend. Aan het behandelen van het subframe achter ben ik nog niet toegekomen, ik weet niet of dat er nog van komt. Onlangs zag ik een blauw rookpluimpje bij het starten nadat de auto een aantal dagen niet was gebruikt. Niets verontrustends lijkt me maar we gaan het zien bij de APK in december.

Normaliter heb ik het liefst zo weinig mogelijk opties op een auto. Wat er niet op zit kan niet stuk gaan en of je nou op een knopje drukt of aan een slinger draait om een raam te openen of sluiten...
Maar gelukkig werkt alles nog en ik moet toegeven, met de hitte van de laatste tijd is airco wel erg aangenaam. Blij dat ik deze voor de zomer heb laten vullen.

Van de week heb ik, door over een boomstronk te rijden, een deuk(je) in de linker dorpel veroorzaakt. Dat is het prettige aan een oude goedkope auto rijden, je bekijkt de deuk even, haalt je schouders op en rijdt verder.

De Baleno heeft zich het afgelopen jaar bewezen als een betrouwbare ruime praktische wagen. De afgelopen weken nog tijdens een verbouwing. Hout in lengtes van 3 meter gaat er in met gesloten achterklep (achterbank en passagiersstoel plat). En onlangs bij het wegbrengen van lege kratjes. Er blijken 12 kratjes in de bagageruimte te passen. Met de achterbank plat moeten er zeker 20 inpassen. Dus: hittegolf, airco, en 20 kratjes. Proost!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.