Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1997)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1997)

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst236.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bal wie; Bal wat? Suzuki Baleno 1.6 automatic

  • 218.000 km

Na 2 Fords, tot de conclusie gekomen dat Ford mijn merk niet is. Niet dat Ford een slecht merk is, niets van dat, het zijn op zich goede auto's, je merkt pas hoe goed een auto is aan het nog steeds grote aantal rondrijdende exemplaren van bv het eerste model Focus. Zie verder mijn Mondeo profiel. Tot mijn volle tevredenheid mijn Mondeo bij Toyota Zonneveld Almere ingeruild voor een groene Suzuki Baleno estate.

Mogelijkheden Baleno: Heerlijk 4 deuren en grote achterklep, met een bagage ruimte waarin 2 (vouw) scootmobielen en nog wat boodschappentassen passen. Toch weegt deze Pausmobiel maar 1010kg schoon aan de haak. Veel afleg mogelijkheden voor je spullen, vakjes in middenconsole, deurvakken, pompadour-tassen aan de stoelen etc. Achterbank in 2 delen neer te klappen, jawel het houdt niet op! Ik ben wel van plan om in het interieur wat vrolijke accenten aan te brengen, want (geeeuwww) wat is het een saaie boel daarbinnen!
Comfort & handling: De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, het stuur ook, toch heb ik een beetje het gevoel hoog op de bok te zitten, echt hinderlijk is het niet. De vering is soepel, bijna op het weke af, kan bij drempels een flinke dreun te horen zijn. Staat tegenover dat het op normale wegen zeer comfortabel veert. De auto stuurt goed niet te licht of te zwaar, maar is niet op BMW nivo
De automaat: (er is een 3 en een 4 versnelling automaat), deze Baleno heeft de 4 speed...met apart in te schakelen overdrive, dus eigenlijk een 5bak. Tevens zit er een schakelaar met 3 posities tussen de stoelen met Snow en Performance stand. En ik kan zeggen dat deze bak sportief kan schakelen. Geef bij 120k/pu gas bij en de bak schakelt weer een tandje terug. Kortom ik rij super relaxed rond.
Ik baseer mijn sterren voor betrouwbaarheid en gebruikskosten op mijn vorige Suzuki(Swift 1.3GTi-twincam)

Vervolg op my review

  • 218.110 km

Bij het kopen was mij uiteraard bekend dat de Suzuki op 11/9/'16 Apk gekeurd moet zijn, aangezien je reeds 2 maanden tevoren mag keuren, ga er binnenkort mee beginnen. Had ik al vermeld dat de Baleno zeker niet de stilste in zijn klasse is? Bij het wegrijden geeft de motor een grommend geluid, maar aan de andere kant klinkt dit wel sportief. Ze zeggen dat in de vloer van de bagage ruimte extra vakken zijn, straks gaan kijken....en kijken of er een reservewiel en gereedschap aanwezig is.

2e tankbeurt

  • 219.000 km

Zoals aangekondigd even wat over het gebruik van deze auto, de tankmeter stond tussen 1/2-3/4 in bij 280km, en ik schat in dat ik bij 300km op de 3/4 tank kom. Dat is ongeveer 1L-9km maar ik rij voornamelijk stadskilometers, met airco aan. Ik ben bij de Makro gaan tanken (€1.36,6) per liter. Hij rijdt niet goedkoop maar ik bespaar wel in wegenbelasting, en verzekering premie. Dit was even het financiële geneuzel.

A P K keuring

  • 219.190 km

Ik had dit veld ook blanco kunnen laten, want mijn Baleno is zonder reparaties APK goedgekeurd! Dit wordt dan ook geschreven door een gelukkig mens. Wel moeten er in de toekomst 2 stuurkogel hoesjes vernieuwd worden om in 2017 weer door de APK te komen. Ik heb ook vanaf dag 1 het idee gehad dat de vorige eigenaar goed voor deze auto gezorgd heeft.

Remmen !, rem dan pokkeding!

Zoals in de koptekst is te lezen, gaat het om op 1 na belangrijkste, na het rijden, het remmen van deze auto. Rijdend op de a10, zag ik laat, heel laat dat de auto voor mij heftig in de ankers ging. Gewend aan het remmen van andere auto's hoorde ik de doffe klap al. Maar niets van dit alles! Zelfs zonder banden gepiep stond ik net op tijd stil, onbeschadigd en wel. Wat me nog bijstaat is de rechte lijn, zonder rare bewegingen van de auto. Wat is een goed werkende ABS toch geweldig. Ik ben zelden (en ik heb meer dan 40 auto's gehad) zo tevreden over een auto geweest.

Dom of liever STOM van mij (2x)

de september maand van 2016 was een maand met dagen van over de dertig graden. Op weg naar huis dwars door het centrum van 020 in de file, airco'tje aan. Opeens viel mijn oog op de temperatuur meter, die bijna in het rood was geklommen. Gelukkig kon ik meteen in een zijstraat parkeren (op een oplaad plek voor elektrische auto's nog wel. Dop van het koelvloeistof reservoir = LEEG!, deksel van radiateur open = ook LEEG!. ANWB gebeld en meer dan een uur gewacht, ondertussen kwamen parkeerwachters een klem op een andere auto zetten, en zowaar ze toonden begrip toen ik vertelde waarom ik fout stond. De ANWB kwam en was vriendelijk, vulde de radiateur (met water) en testte alles op lekkage. Dat was niet het geval, ik heb het nooit gecontroleerd sinds ik deze auto heb, en de garage waar ik hem gekocht had ook niet, de vorige eigenaar ook niet. Tot vandaag is het nivo in orde. Moet het koelmiddel nog verversen. Stommiteit nummer 2 was de achterklep niet goed sluiten = lamp aan en batterij leeg. Gelukkig merkte ik het op mijn vrije dag, en heb ik een acculader. Nooit op gelet... maar er staat wel een heel kleine accu in de Baleno, ik schat rond de 30ah, ga voor de winter een grotere regelen!

2,5 maand stilstaan in de winter/stuurslot heeft k

  • 222.999 km

In November 2016 weg in februari 2017 terug na een lange welverdiende vakantie. Voor ik wegging had ik als enige voorzorgsmaatregel de -pool van de accu gehaald. Na thuiskomst de volgende dag de pool er weer op. Starten - lopen. Maar vanaf nu blijft het abs lampje branden. Moest ook koelvloeistof bijvullen. Maar toen ik de auto uitzette om even later weer verder te rijden.... niets geen zucht, waarschuwings lampjes blijven aan tijden starten. Na talloze keren draaien toch aanslaan. De dag daarop na minutenlang proberen de anwb gebeld, die kreeg hem na forceren gestart, maar op mijn werk kreeg ik de sleutel niet uit het slot. Om een lang verhaal kort te maken: na inspuiten met een olie, doet het slot nu weer normaal. Ook is de kleine koelvloeistof lekkage opgelost.

Apk gtoedgekeurd!

Zoals eerder vermeld brande het ABS lampje sinds de wintermaanden. Maar nu moet de auto voor 11-09-2017 APK gekeurd zijn. En een auto met een niet, of slecht werkend ABS systeem is afkeur! Ben eerst een paar weken geleden, zijn eerste service beurt gaan doen (lucht en olie + filter en bougies). Tijdens het apk voor-keuren, bleek behalve een niet werkend abs, ook een aandrijfas-hoes gescheurd. Heb de Suzuki bij de Suzuki dealer uit laten lezen. Daar kwam uit: geen signaal van het linker achterwiel, oorzaak defecte sensor of draadbreuk. Na de bedrading gecheckt te hebben, voor €50 een 2e hands sensor besteld, en gemonteerd. Uiteraard is ook de ashoes vernieuwd. Vandaag 07-09-2017 is de Baleno weer voor een jaar goedgekeurd.

Snaren en zo

  • 234.000 km

Ongeveer een half jaar terug, was ik met de Baleno bezig (mooi weer), kwam de buurvrouw erbij staan en vertelde dat ze precies hetzelfde model en uitvoering had bezeten. Maar ze verkochten de auto, en ze had spiksplinternieuwe snaren over. Ik kreeg van haar de timing-belt en de 2 andere snaren. Afgelopen zaterdag heeft de monteur ze gemonteerd, en heb ik ruim zeer ruim tevoren (preventief noemen ze dat) deze kopzorg achter de rug. Ik zit erover te denken kleiner (dus lichter, dus minder wegenbelasting) te gaan rijden, tenslotte ben ik al 65, en volgend jaar AOW. Iets goeds en kleins aanbieden, door iemand die groter wil gaan rijden mag altijd.

Een lange rit

  • 233.000 km

Een rit van A naar Z, dus Amsterdam - Zierikzee en weer terug. Ondanks de 99pk (zal wel minder zijn van dit oude beestje) en het in verhouding lage gewicht, mis je tussen de 80-100km/u trekkracht. Dat komt hoofdzakelijk door de automaat. Je kunt ook de power optie inschakelen maar dat doe ik bijna nooit. De besturing dat normaal gesproken stevig is, wordt vanaf 120km/u licht, maar ook dat is een kwestie van wennen, de auto wordt niet zoekerig maar wel een beetje vaag bij 140km op de teller. Het verbruik was gemiddeld 1/13 bij zomerse condities met airco aan. Verder valt er weinig te vertellen over deze rit, oh ja ik stapte redelijk fris uit na de 125km lange ritten, dus het zitcomfort is dik in orde.
(teller liegt 10 km 100=90 en 110=100km/u)

APK #3

  • 234.000 km

Vandaag voor de derde keer sinds ik deze auto heb wederom APK goedgekeurd. Alhoewel het pas op 11-sept zou moeten gebeuren, is de Baleno zonder reparaties door de APK gerold. IKKE BLIJ!!

Tegenstribbelen maar toch verkocht

  • 236.500 km

Wegens mijn aankomende pensionering nu vast een stap terug doen.
Alhoewel 1010kg leeg gewicht en een benzine verbruik van (stad)1L/10km voor een auto van dit formaat en ook nog een automaat niet buitensporig is zal ik toch kleiner moeten gaan rijden. Ik had de volgende auto's in het vizier: Daihatsu Cuore, de 0.8l zit in het 600kg belasting tarief, maar 0-100 in 19sec trekt me niet aan. De Cuore 1.0 van het oude type in de 700kg, en kunnen lekker meekomen met het verkeer, echter in de reviews duikt het olieverbruik heel vaak op, bij deze 3 cilinder blokjes. De Suzuki Alto was ook een mogelijkheid, en zeker de 1.1 (800kg belasting tabel)kan aardig meekomen met zeer gunstige verbruikscijfers. Maar ze schijnen zo smal te zijn dat je schouders in de weg gaan zitten, niet lekker op lange ritten! Verknocht aan Suzuki, de Swift 1,0 kan redelijk meekomen met het verkeer maar 3 cilinder, en bij deze auto's betekend dat een schuddende auto met trillende pook voor stoplichten. Het is tenslotte een Swift 1.3 sensation geworden. Maar in de week voor de verkoop draaide bij het starten de startmotor langzaam rond. Op het werk, draaide de startmotor te traag om de motor te starten bij het naar huis gaan. Thuis aangekomen (na met de booster te zijn gestart) de -pool los, en de volgende dag weer niet starten. Nu staat er een nieuwe accu in, maar stoomde bij de verkoop de motor, en natuurlijk werd er geroepen dat de motor overleden was. Maar de afgesproken prijs bleef staan.

Om een lang verhaal kort te maken: de Baleno heeft mij behoudens lege accu (4x) nooit in de steek gelaten, heeft mij om door 3 APK keuringen te komen 1 stuurkogelhoes en een ABS sensor gekost, heb ik service gedaan en natuurlijk preventief de distributie en de andere snaren vernieuwd. Kortom nauwelijks kosten gehad! Dus na mijn Swift GTi 1.3 16V-twincam review, komt er ook van mijn gewone 1.3 een review

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.