Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1997)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf198.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volgende maand 1 jaar Baleno

  • 230.000 km

Van de week kreeg ik een bericht van Independer.nl: 'U heeft nu de kans om eventueel over te stappen van verzekering.' Volgende maand heb ik mijn auto namelijk één jaar. Tijd dus om eens mijn ervaringen met anderen te delen.

LELIJK?!
Ik kocht de Baleno eigenlijk uit noodzaak. We zouden met het bandje de studio in gaan in Tsjechië. Om daar te geraken met alle apparatuur hadden we natuurlijk een iets ruimere auto nodig. Ik ging dus meteen op zoek naar een leuke station, liefst van Japanse afkomst.
Na ongeveer een half uurtje het internet afgestruind te hebben kwam ik uit bij deze (spuuglelijke) Baleno. Maarja, muzikanten hebben niet veel te besteden, dus voor 300,- euro neem ik 'm. Diezelfde dag nog reed ik naar huis in de Baleno.

EERSTE LANGE RIT
Zoals gezegd zou ik met het bandje richting Tsjechië gaan. Helaas besloot het bandje om uit elkaar te gaan. Stond ik daar dan met m'n Baleno. Ondertussen zijn we zo'n 2 maanden verder en de auto bevalt mij wel. Hij rijdt lekker, is comfortabeler dan verwacht en ik heb 'm natuurlijk allang 'gepersonalized' (mooie blauwe Sony Bluetooth radio met handsfreeset, subwoofer achterin, ALLE binnenverlichting vervangen door blauw LED en een subtiele 'Q' op de achterklep).

Ik besluit dus om maar gewoon eens lekker naar Spanje te gaan op vakantie en de Baleno eens lekker op de proef te stellen.

'NO PROBLEMO!'
We zijn nu dus een jaar en 32000 km verder. Voor 300,- euro zou je verwachten dat de auto er na zo'n 3000 km wel mee op houdt, maar nee hoor. De Baleno gaat door!

De auto kwam moeiteloos door de APK, maar twee maanden geleden begonnen de remblokken geluiden te maken. Die moesten uiteindelijk vervangen worden, maar dat is dan ook het enige onderhoud wat ik heb gehad. Samen met de APK ben ik dan 100,- euro kwijt aan de auto.

WEG OF NIET WEG?
Zoals je hierboven kon lezen heb ik het afgelopen jaar 32000 gereden met de auto en dat zou komend jaar wel eens meer kunnen worden. Misschien dus toch die overstap naar Diesel? Ik weet het niet. De Baleno bevalt mij zo erg dat ik bang ben dat de brandstofkosten die ik bespaar met een diesel niet opwegen tegen de lage onderhoudskosten van de Baleno. Momenteel ben ik dus nog in dubio, maar als er iets veranderd zal er zeker een update volgen.

COMFORT
Erg lage zit. Nu ben ik nog jong, maar mijn moeder stapt niet graag bij mij in de auto. Verder mist eigenlijk alleen de Airco. De el. ramen achter maken veel goed.

PRESTATIES
De auto lijkt langzaam, maar nu heb ik hiervoor een Opel Astra GSI 2.0 gehad, dus toch maar eens kijken wat er gebeurt als ik de Baleno doortrek tot de 6500 touren. Bij ong. 4000 touren merk ik dat de auto meer vermogen heeft dan je zou denken. Maarja. Zuinig is het niet.
Verder zwabbert de auto bij +120 km/h. Het lijkt wel alsof de hoge neus, wat fijn is bij drempels, veel wind vangt en de auto onstabiel maakt.
Vering reageert soms vreemd bij drempels en hoor dat meer Baleno-eigenaren dit vinden. Verder is dat niet storend. Gewoon niet te hard over drempels rijden.

BETROUWBAARHEID
Heeft met moeiteloos door bergen in Spanje begeleidt. Heeft hoge en lage temperaturen te verduren gehad. 1500km in 18 uurtjes. Ik heb er alleen nog niet mee op het strand gereden. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.

GEBRUIKSKOSTEN
100,- onderhoudskosten per jaar? Ik hoop dat we dat zo kunnen houden. Verder 990kg voor een station. Tot op de dag van vandaag geen auto gevonden met een betere gewichts/volume verhouding.

MINPUNTEN
- De motor zweet een beetje
- Heb in het begin last gehad van inhouden, bleek uiteindelijk een lege tank te zijn. De benzinemeter stopt met dalen na 2/3 leeg te hebben gereden.
- Zwabberen bij +120 km/h
- geen airco
- geen centr. deurvergr. met afstandsbed. (komt er wel in als ik de auto 2 jaar heb)

- En Last, but nog Least. WAAROM BOUWEN ZITTEN DE ACHTERSPEAKERS IN HET MIDDEN VAN DE LAADRUIMTE??? Ik heb vaak de achterbank opgeklapt en vervoer veel grote en vaak ook lange spullen. Links en rechts achter de achterbank zit de ruimte voor twee achterspeakers (welke ik er tevens zelf in het moeten zetten). Hierdoor kan ik lange statieven en kisten niet tegen de zijwand plaatsen en verlies hierdoor heel veel ruimte. Dit is voor mij de enige reden om evt. een andere auto te kopen. Dus veel grote, lange spullen. Geen Baleno.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens