Suzuki Baleno 1.6 GLX (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Baleno 1.6 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een perfecte 2e auto. Iets te klein als primaire auto voor een gezin van 4 personen, maar daar hebben we onze Chrysler Voyager voor. Als goedkope, veelzijdige backup hebben we deze midi-sedan, zuinig en toch lekker pittig, klein maar toch volledig.
Met ABS en airco standaard, en ’dealer-geinstalleerde’ cruise-control is ons Balletje geeen compromis, afgezien van de geringe ruimte op de achterbank die een volwassen persoon genoeg beenruimte laat, maar een Maxi-Cosi in de slaapstand maar krap faciliteert. De kofferruimte laat, met onze G3 LPG installatie, nog net een opgevouwen grote wandelwagen toe, maar is zonder die tank (of met een kleinere vouwwagen) groot genoeg voor een weekendtrip.
Ik kan niet in deze auto rijden zonder een glimlach te onderdrukken. Een volledige sedan op 3/4 schaal, met prima performance en voor een fractie van de volledige kosten... Welke andere auto geeft je ZOVEEL voor zo weinig belasting-, verzekerings- en brandstofkosten?
Ik heb de (lagers in de) versnellingsbak voor 500,- laten vernieuwen (een zwak punt in de Baleno) zodat hij NOG 200.000 kilometer verder kan,maar afgezien van dat zijn er geen onderhoudskosten. De techniek in deze auto is niet super-gaeavanceerd, waardoor je zelf nog wat onderhoud kan plegen, mocht je dat willen. Hij heeft in ieder geval de laatste 50.000 kilometer en 2 APK’s doorstaan zonder noemenswaardige onderhoudskosten of gebreken.
De Baleno heeft weinig restwaarde; onbekend maakt onbemind... Voor de 2e-hands koper betekend dit een geweldige deal, maar wel 1 waarvan je niet de illusie moet hebben dat hij na 5 jaar nog inruilwaarde heeft. Rijden tot hij OP is, en dat is nog een verrassend lange periode als de tekenen mij niet bedriegen. Wat mij betreft is de 1.6 sedan, met de (voor mij zelf-)verwisselbare kleppenriem (in tegenstelling tot de 1.8 ketting-versie) de ideale familieauto.
Ik vind het jammer dat Suzuki ervoor gekozen heeft dit model te schrappen, anders zou ik zeker een nieuwer model hebben aangeschaft na deze, hoewel ik ervan overtuigd ben dat ons autootje nog minstens 3 jaar en 200.000 kilometer mee kan... Tegen die tijd zal hij onze Hyundai Sonata, EN de Voyager, ingehaald hebben voor respectievelijk 2/3 en 1/3 van de totale kosten. Niet slecht voor een gigantische Suzuki, wat?!
PROBLEMEN
Gieren van de versnellingsbak, een probleem waarvan ik wist voordat ik de auto kocht. Bij 200.0000 kilometers zijn de lagers in de versnellingsbak vernieuwd door de dealer. Sindsdien is het de ideale auto.
25 Euro verzekering, 30 Euro wegenbelasting (op LPG G3) per maand, 1:12 voor 1/3 van de brandstofkosten; ideaal!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.