Suzuki Alto Max (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto Max |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 27.285 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na dat mijn betrouwbare maar roestige Opel Combo op de autosnelweg door een bestuurder die in slaap was gevallen hardhandig de vangrail werd ingeduwd en ik de enigste accesoire die ik nooit had willen uitproberen de airbag voorgeschoteld kreeg moest ik uikijken naar een andere auto.
De Combo was aleen nog goed voor de shredder.
De eisen die ik stel voor een auto zijn niet zo veel.
Betrouwbaarheid en zuinigheid omdat ik veel als monteur rond moet reizen.
Na me rot geschrokken te zijn over hoe weinig ik terug kreeg voor mijn Combo (afschaffing grijs kenteken) ging ik kijken bij diverse dealers voor een ander auto.
Bij een dealer hier in de buurt stond een Alto Max de oer-Alto maar dan met multipoint injectie te koop met heel weinig km’s op de klok (27.000 echte km).
Omdat ik niet zo groot ben heb ik een proefrit gemaakt en was verbaasd van de goede zit en de ruimte ondanks dat het zo een kleine auto is. Ondanks dat hij maar 800 cc motortje heeft is het een snel autotje tot 80 km/u
Nu ik zo een 60.000 km gereden heb in dit doosje kan ik zowel de voordelen als de nadelen uitleggen.
Voordelen
Het overzicht bij parkeren is ongelofelijk goed door de ramen rond om en je kunt dit doosje werkelijk overal wel ergens parkeren.
Het verbruik is laag maar toch verschillend.
Lange stukken op de snelweg geeft een verbruik van 1 op 18, in de stad 1 op 15 en op de 80km weg heb ik zelfs 1 op 20.5 gehaald.
Het start altijd hoe koud ook zelfs onder 1.5 meter sneeuw afgelopen winter in zuid Duitsland starte ie nog.
Omdat hij zo klein is heb je het snel verwarming en zelfs in grote kou kun je het goed warm hebben binnen in.
Nadelen
Iemand groter als mij 1.75 en meer kan behoorlijk opgevouwen zitten achter het stuur.
De alto is heel erg stug geveerd en heeft zodoende meer weg van het veercomfort van een kart.
Wat ik echt mis is een 5de versnelling het motortje is er sterk genoeg voor.
’Hoge snelheden’ van 120 km plus geeft het geluid net of je aan het opstijgen bent met een F16 dus pas je snelheid aan, 100km in de 4de versnelling en het doosje brengt je overal naar toe zonder dat je gehoorbescherming nodig hebt.
Geen rembekrachtiging
Je went er aan maar als je in een auto gaat rijden met rembekrachtiging plak je zowat tegen de vooruit aan als je op de rem trapt.
PROBLEMEN
Draaiknop verwarming defect.
Kon de verwarming niet lager zetten, in de winter was het geen probleem maar in de zomer maar meteen zelf verholpen.
35€ bij de dealer nieuw binnenwerk gehaald en gemonteerd.
Accubeugel afgebroken.
Dit blijkt een Alto kwaal te zijn vooral van oudere Alto’s.
De accu zit vast met dunne draadeinden en een plaat.
Als de draadeinden te dun worden breken deze waardoor de accu losstaat en gaat wandelen onder de motorkap.
22€ bij de dealer nieuwe draadeinden en beugel gehaald en zelf gemonteerd.
Uitbalanceren voorwielen.
Eigen schuld had een stoeprandje geraakt
Hemel losgelaten.
Door het hete zomerweer was de lijm losgelaten van de hemel.
5 minuutjes werk met nieuwe lijm en het probleem was weer opgelost.
Eigenlijk zijn dit geen grote problemen maar kleine iritaties
Als algemeen raportcijfer zou ik de alto een 7.5 geven.
-Update- 04-07-2007 (95,000 km)
Klapband en lekke band gehad doordat er scherpe metaaldelen op de parkeerplaats lagen die de linker voorband liet klappen en linker achterband lek maakte. Anwb gebeld en samen op de lokale sloop voor 35 euro gebruikte banden gekocht en deze erop gezet en later laten uit balanceren.
07-10-2007 (107,000 km)
Kleine suus is de afgelopen weken begonnen met protesteren door mij een jankend wiellager en knarsende achterremmen te laten horen en mij linksvoor te laten voelen door trillen in het stuur (60-90kmh) dat er iets mis is met suus.
Doordat ik tevens ook de distributieriem moet laten vervangen en een grote beurt noodzakelijk is incl. banden en remmen heb ik erover nagedacht om van suus afstand te doen.
Mischien verklaren jullie me knettergek maar door die ongelofelijke betrouwbaarheid die ik met suus heb mogen meemaken, heb ik toch besloten om alles te laten repareren. ( 150 euro boven de dagwaarde 800-1000 euro )
-update- 16-11-2007 (109.200)
De kosten voor de reparaties waren nog meegevallen gelukkig was klaar voor 650 euro voor alles.
Suus reed weer als vanouds en gejank was voorbij.
Maar tot mijn schrik vanmorgen moest ik constateren dat suus ’aangerand’ was, het linker voorportier helemaal inelkaar gereden en natuurlijk van de dader geen enkel spoor of briefje onder de ruitenwisser.
-Laatste update- 05-12-2007
Onverwachts een volvo geerft van mijn oom die ik zelf gebouwd heb destijds in Born.
Heb met pijn in mijn hart kleine suus achtergelaten bij de garage waar ik suus in onderhoud had, had suus ingeruild voor een grote beurt, algehele controle en reparatie van de brandstofmeter van de volvo. Raar hoe verknocht je kunt worden aan zo een simpel autotje maar kan er geen 2 auto’s op nahouden heb er de plek niet voor.
Weet wel dat de komende eigenaar er een hele goed autotje aan heeft.
Het ga je goed kleine suus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.