Suzuki Alto GL (1989) #3

autoreview

Suzuki Alto GL (1989)

Signalement

UitvoeringAlto GL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf5.900 km
KM-stand laatst9.942 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze Alto heb ik naast mijn Audi Coupé van 1984 (deze staat nog steeds opgeslagen) en onze Kever uit 1967, een restauratieobject. Ik heb hem gekocht in Duitsland bij de eerste eigenaar, een man van 78 jaar oud.

De Alto heeft origineel (bijna) 6000 kilometer gereden. Desondanks is de auto niet in gehele nieuwstaat, het blijft natuurlijk een auto van een opa, dus een krasje is niet vreemd. Het interieur is wel als nieuw, afgezien van de afzichtelijke radio, deze is niet origineel en ook nog eens erg lelijk ingebouwd, die ga ik dus nog vervangen.

Nadat ik de auto heb opgehaald heeft de auto eerst een grondige poetsbeurt gehad, hier ben ik intotaal twee dagen mee bezig geweest, het resultaat is dan ook top. De kunststoffen zijn stroef, de stoffen helder en er hangt een sterke ''nieuwe auto'' geur.

Omdat ik 15 jaar oud ben is het rijden in de auto op de openbare weg (nog) illegaal, ik rijd er mee op het terrein van mijn vader. Mijn (en zijn) ervaringen zijn erg goed, de auto rijdt superstrak, geen speling in het stuur o.i.d.

Wat de auto echt bijzonder maakt is dat het een door Steinwinter omgebouwde 25-km voertuig betreft, deze Alto valt in Duitsland in de aparte ''Mofa'' categorie. In Nederland wordt de auto omschreven als een: ''motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker, bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen.''

Zo'n voertuig mag eigenlijk zonder rijbewijs worden bestuurd, je moet alleen 16 jaar zijn.

Voor comfort geef ik drie sterren, de stoelen zitten goed maar de deuren zijn karig bekleed en in het interieur zijn redelijk veel (motor) geluiden te horen.

De prestaties zijn natuurlijk moeilijk te beoordelen als het om een 25-km voertuig gaat. Ik geef ze 4-sterren omdat ondanks de lage topsnelheid de pittig optrekt en dus goed van z'n plek komt.

Betrouwbaarheid is over het algemeen geen probleem bij Suzuki, zo ook bij die van mij. De auto start met een draai aan de sleutel, mede door de choke. Verder voelen alle materialen zeer stevig en robuust aan, dit is waarschijnlijk ook de reden waarom in 21 jaar nog nooit iets kapot is gegaan aan de auto, zo de vorige eigenaar.

De gebruikskosten zijn te overzien, ondanks mijn voor het brandstofverbruik ongunstige ritjes blijven de benzinekosten binnen de perken. Vloeistoffen zijn tevens goedkoop te vervangen doordat mijn vader een eigen autobedrijf heeft. Reserveonderdelen zijn goedkoop te krijgen bij de plaatselijke sloperij.

Kortom, als auto voor een 15-jarige is de Alto ideaal, zeker in deze staat. Ik ben er daarom ook zeer blij mee!

De eerste kilometers....

Ik ben inmiddels 16 dus ik rij nu al een paar weken rond in de Alto, het bevalt uitstekend. Hij is erg betrouwbaar en is nog best vlot.

De verzekering was aan het begin een groot probleem, ik heb hem nu echter toch verzekerd. Ook heb ik bij de RDW een IGC opgehaald, de RDW bevestigt hiermee dat de Alto officiëel 25 km per uur loopt.

Ik heb al een paar modificaties aan de Alto gedaan, ik heb er nieuwe velgen onder gezet (van een Toyota Tercel) en wat andere kleinere dingetjes. Een originele achterspoiler en witte knipperlichtjs wachten nog. Ik wil de Alto graag een sportievere look geven, maar het moet wel zo origineel mogelijk blijven.

Ondertussen heb ik al meer dan 200 kilometer gereden in minder dan 8 uur. Ik ga er iedere morgen mee naar school en ik haal vaak onderdelen op voor mijn vader. Het is erg leuk om te rijden in de Alto en vooral om de verbaasde gezichten te zien van andere weggebruikers!

So far so good!

  • 7.500 km

Inmiddels heb ik de kilometerstand van de Alto al ruim over de 7000, en het is tot nu toe een hele fijne auto!

Allereerst gaat het benzineverbruik verder naar beneden, het is nog steeds niet erg zuinig maar het is nu enigzins betaalbaar.

Wat me ook opvalt is dat de kachel heel goed werkt, hij krijgt het kleine autootje erg snel warm, alleen is de aanjager op de hoogste stand wel een beetje lawaaiig.

Via Marktplaats heb ik een middenconsole uit een Suzuki Swift MK1 gekocht, deze past perfect en is erg handig, standaard heeft de Alto namelijk nogal weinig opbergvakjes.

Ik weet niet precies hoe lang ik nog in de Alto ga rijden, ik ben op dit moment bezig met een Fiat Seicento 25 KM-auto en die is toch een stuk moderner. Misschien wordt hij dus binnenkort vervangen.

Still going strong!

  • 9.000 km

Ik rijd inmiddels al bijna een jaar probleemloos in de Alto! Het is gebleken dat ook een 23 jaar oud Japannertje nog heel betrouwbaar is.

Hij heeft de winter goed overleeft, iedere morgen starten zonder problemen en door de goede kachel had ik de voor- en achterruit binnen enkele minuten schoon.

In de wintermaanden heb ik een paar kleine modificaties aan de Alto gedaan, zo heb ik mijn eerder gekochte middenconsole geplaatst. Bij dagelijks gebruik is die echt hartstikke handig en ik zou er eigenlijk niet meer zonder willen!
Ook heb ik een paar (originele) witte knipperlichten gemonteerd, zo lijkt de Alto aan de voorkant nog iets ''dikker'' en moderner.

Inmiddels ben ik al druk bezig met mijn B-rijbewijs en heb theorie al op zak. Als ik straks mijn rijbewijs heb wou ik in iets anders rijden dan de Alto. Wat dit precies moest zijn was nog niet helemaal duidelijk, maar inmiddels heb ik een '86-er Swift 1.3 GS gekocht!

De Swift gaat de Alto dus in de loop van dit jaar opvolgen, en ik hoop dat ik er net zo veel plezier mee ga beleven als met de Alto!

...en hij is verkocht!

  • 9.942 km

Sneller dan verwacht heb ik deze week de Alto verkocht. Met een KM-stand van net geen 10.000 heb ik afscheid genomen van de Alto.

In de 2 jaar en 2 maanden dat ik de Alto heb gehad heb ik er dus bijna 4000KM mee gereden, en geen enkele KM spijt! Hij is me echt uitstekend bevallen.

De Alto blijft een 25KM-auto en gaat nu weer naar een 16-jarige jongen hier uit de buurt, ik zou hem dus nog wel een keer tegenkomen. Ik rijd zelf (de overige drie maanden) tot ik 18 ben in een Daihatsu Feroza met 25KM-platen, maar dit zie ik puur als een tijdelijke auto.

Langzamerhand komt mijn 18e verjaardag dichterbij en dus ook de Swift 1.3 GS. Ik zal hier ook weer een review over gaan schrijven, en hoop natuurlijk dat jullie weer meelezen!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens