Suzuki Alto GLS (1994) #2

autoreview

Suzuki Alto

Signalement

UitvoeringAlto GLS
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor een appel en een ei een 2e handsje gekocht voor moeders, die vanwege haar lengte (1.65) moeite had met de Fiat Brava van mijn vader. (ze keek bij wijze van spreken tussen het stuur en het dashboard door naar de weg...)

Moeders is dolgelukkig met de Suzuki, want deze rijdt als een trein, en ze heeft nu goed overzicht naar alle kanten.

De Alto biedt onverwoestbare en oerdegelijke techniek, behalve de carrosserie, want die roest sneller dan uw internetverbinding.

Over snel gesproken: dit karretje rijdt rustig 140, en je kunt als je doortrapt prima meekomen. Keerzijde hiervan is dat je snel aan een gehoortoestel toe bent, want het lijkt wel alsof hij dan op gaat stijgen, wat een gebrul!

Voor comfort krijgt de auto 1 ster, omdat ik niet lager kan geven.

Qua kosten: je lacht je dood. Brommer rijden is duurder, en dan mag je maar 40.

--- update ---
Een jaar en 25000 km verder.
Mijn moeder is dolgelukkig met dit koekblik, want eindelijk een auto die bij haar maat past (1.65 mtr.) In deze auto heeft ze goed overzicht, en vind ze autorijden weer leuk. Ze kart met dat malle ding het hele land door, terwijl je haar vroeger alleen met zachte dwang achter het stuur kreeg (kadett, brava, fabia)

--- update 2 ---
Moeders heeft nu een nieuwere suzuki. Wij hebben deze van haar cadeau gekregen.
Na het vervangen van koppeling en startmotor (samen 500 euri) hebben we er al weer een jaar probleemloos mee gereden. De hele auto is inmiddels kanariegeel (met de verfroller) en het staat hem best goed. We krijgen er namelijk opvallend veel complimenten over, en dat voor een gratis auto die met een roller is overgeverfd!

--- update 3 ---
probleemloos!
Nog steeds geen comfort, maar oerbetrouwbaar en je rijdt voor een prikkie. Ontzettend leuke auto om mee in de sneeuw te spelen door ontbreken stuurbekrachtiging & rembekrachtiging, lage gewicht en smalle banden.

PROBLEMEN

Kort na aanschaf 2 gaten dichtlassen in de bodem, veel roest optisch bijwerken.

Verder geen problemen, normaal onderhoud en de originele(!) distributieriem vervangen.

---update -----
Het linkerportier moest vervangen worden wegens een groot roestgat. Het wordt hierdoor wel een vrolijke boel: rode auto met blauw rechterspatbord en groen linkerportier. Heeft er nog iemand plaatdelen in andere kleuren?

Ook andere roestgaten dienden wederom te worden gerepareerd.
De alto is bij de eerste nachtvorst gestrand, omdat de carburateur nog op de zomerstand stond. Kun je de auto en mijn moeder niet aanrekenen, dom dat wij er niet aan gedacht hadden.
De achterruitenwisser heeft enige tijd dienst geweigerd, maar dat bleek door een los contact te komen. Reparatie was een fluitje van een cent.

---update 2 ---
Koppeling behoorlijk versleten (als je hem op de handrem zette en dan in de 2e versnelling de koppeling op liet komen bleef hij gewoon doordraaien...) en de startmotor heeft het begen (na een bemoedigend tikje met de hamer deed hij het weer, maar dan wordt het echt tijd voor vervanging)

---update 3 ---
Jaartje verder zonder problemen! Autorijden kan simpelweg niet goedkoper (of je moet een auto stelen...)

Afscheid

  • 70.000 km

Helaas... de bodem van de auto was - zoals de monteur het omschreef - nogal krokant geworden. Op 2 plaatsen aan het schutbord, bij de wielophanging en bij de bevestigingspunten van de bestuurdersstoel (!) was het roestproces in verregaande staat. Jammer, want hij was verder nog in goede staat. We hebben veel plezier gehad van dit eigenwijze kar(re)tje, was oerbetrouwbaar. Een jaar later moet ik nog wel eens met een glimlach aan hem/haar terugdenken. Geweldig hoe je met dit minimalistische bakkie over een dijkweg kon scheuren... Mocht u er nog eentje bezitten: ik tip hem als toekomstige klassieker vanwege zijn karakter, het feit dat zoveel mensen er eentje gehad hebben, en het feit dat er niet veel meer van over zijn - dus wees er maar zuinig op!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.