Suzuki Alto E (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto E |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is zaterdag en je verveelt je. Je zit wat op marktplaats te neuzen bij auto’s en treft een Suzuki Alto aan voor 235 euro met apk tot april 2008. Gezien het bouwjaar 1985 weet je dat deze auto verzekerbaar is als klassieker. Je gaat erheen en raakt toch een beetje gecharmeerd van dit schoenendoosje. Hij is (nog) korter door een aanrijding van achteren, maar de kofferbak gaat nog open en blijkbaar is er niets “technisch” beschadigd geraakt Zelfs als de stoel maximaal naar achter staat, blijft het behelpen met de bediening van de pedalen. De dakbekleding is weg, van de achterruitverwarming doet maar 1 draad het, de verwarming wordt alleen warm in de stand Ruit en Voeten, maar het start goed, rijdt en remt zelfs weer ook. De pook knarst en de koppeling grijpt heel hoog aan. Als je optrekt rammelt alles. Waarom ik hem gekocht heb? Eigenlijk alleen voor de lol en ook omdat ik wel eens wilde ervaren wat basic autorijden is.En wat is basic?
796 cc motor met ca 40 pk
606 kg
4 versnellingen
topsnelheid van 115 kph
choke
starre achteras met bladveren
Daarentegen wel een interval op de ruitenwisser, rechterbuitenspiegel, zij knipperlichtjes en 2 achteruitrijlichten. Als kind vond ik auto’s met 2 achteruitrijdlichten altijd interessanter/beter dan maar met 1.
Wat bevalt wel:
-Parkeerbaarheid
-Reacties anderen: Wat een snoepie, wat een grap is deze auto. Een collega heeft een 1989 Suzuki Alto, ik zat haar altijd een beetje ermee te plagen maar ik heb voorgesteld om een Suzuki Alto club nu op te richten.
Wat bevalt niet:
-Lawaaiig
-Traag
-Blikkerigheid
-Schaamtegevoel door afwezigheid katalysator.
-Linkerbaan snelweg kan je vergeten
-Stuitert over de weg
-(On)zuinigheid, na 3 metingen rond de 1 op 14. Modernere altootjes doen dat beter denk ik, maar dit is wel een carburateur
PROBLEMEN
Geen, maar ja wat kun je daar over zeggen na ca 1000 km. Starten met de choke gaat veel beter dan met die Opel Kadett. De bekende Japanse kwaliteit zit er in, ik denk dan maar hij is niet voor niets al bijna 23. Als er iets ernstig mis mee is, gaat hij natuurlijk weg. Volgens de verkoper had hij nog reacties van handelaren en sloperijen gehad van 125 euro, dus dan heb ik erin gereden voor ong. 100 euro als hij weer weg zou moeten.
De foto was een mooie kans, meestal lukt dat niet op het parkeerterrein.
******** update maart 2007 *****
Ook deze heb ik niet meer. De apk bracht de volgende afkeurpunten met zich mee:
Schade achterlichtunit, slecht lichtbeeld voorkoplampen (te laag op de weg), gescheurde fuseekogelhoezen links en rechts, lekkende
retourslang benzine, lekkende achterdemper, te hoog CO, lek
uitlaatspruitstuk en roest bij linkerachterremleiding. verder twijfelde
de apk keurmeester over roest bij de remschijven voor, dat kon hij niet
goed beoordelen. De goede man had ook nog even opgezocht wat het eventueel zou zijn gaan kosten, ruim 1000 euro en dan was nog niet eens alles gedaan, dat hoge CO bv nog niet. Uiteraard was repareren geen optie. Ik heb hem op marktplaats gezet en iemand die zo’n model hard nodig had voor onderdelen voor zijn 83 exemplaar, heeft er nog 150 euro voor gegeven. Dit model wordt steeds zeldzamer, volgens hem. De grap was wel, dat ik de dag eerder een zelfde exemplaar had gezien. Ik strandde namelijk ermee in een parkeergarage. Volgens goed Hollands gebruik, had ik hem niet meer getankt zo vlak voor verkoop. Verder ben ik gewend dat als het lampje brandt of de wijzer helemaal naar Empty staat, je nog 2 retourjtes werk kan rijden. Maar alles is klein bij die Suus, dus ook zijn reserve (maar zijn verbruik dus niet). Met de Ford hebben mijn broer en ik hem naar de dichtstbijzijnde pomp gesleept. (Overigens hebben we dat ook onlangs andersom gedaan, puur voor de lol. Het ging nog ook! met 40 pk in 620 kg auto een auto van 1120 kg slepen).
Kortom : voor E235 gekocht, voor 150 verkocht, ’verlies’ 85 euro. Niet echt om wakker van te liggen, vind ik zelf. Ik heb er een hoop lol aan beleefd in ieder geval.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.