Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

autoreview

Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

Signalement

UitvoeringAlto 1.1 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf120.120 km
KM-stand laatst121.984 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken.

  • 120.561 km

Van de week mijn 'nieuwe' auto opgehaald: een Alto uit 2004 met 1.1 motor. In de GLS uitvoering.
Komende uit een 1800 Almera (zie review), was de reden voor deze switch om maandelijkse en verbruikskosten flink te drukken. Dit ivm verandering financiële situatie.
Heb een heel mooi exemplaar kunnen vinden, bij een garage in de buurt voor een nette prijs.
Afgezien van enkele plekjes op de deuren, geen spatje roest te vinden. De onderkant is ook keihard, zo ook de dorpels, wat toch vaak een pijnpunt is bij deze autootjes.

Het interieur is heerlijk jaren 90, en loopt echt achter op andere merken uit 2004. Voor mij echte nostalgie, ik zie van alles terug wat ik herken uit mijn eerste auto; een swift uit 98.
Ik moest wel wat luxe inleveren, waar ik eerst airco, cv op afstandbediening, elektrische spiegels, verstelbaar stuur en stoelen en elektrische ramen had, heb ik nu alleen nog die laatste.

Mijn eerste indruk qua rijgedrag is goed. Beter dan verwacht.
Het is natuurlijk een klein bakkie, je trekt echt een blikje dicht als je instapt. De stoeeln zitten bovengemiddeld goed en ook na ritten van +2 uur stap je nog uitgerust uit.
Hij kan met de 1.1 motor prima meekomen. Hij is lekker wendbaar, en ligt ook op hogere snelheden nog heel goed op de weg. 120 is prima te doen, daarboven begint er van alles te trillen en rijd het echt niet meer zo fijn. Ook is de auto wel zeer zijwindgevoelig.
Komende uit een grote, vrij luxe auto moet ik nog wel wennen aan de kleine dingen die komen met zon kleine auto:
- Je kan de motor en alle typische bijgeluidjes goed horen in de auto, waardoor je dus ook van alles denkt te horen en je afvraagt of dit allemaal wel goed is. (Dit ligt ook wel aan mij, ik ben een pietlut met zulke dingen)
-De koppeling is natuurlijk erg mini, en vergt wat souplesse om hem te bedienen. voor je het weet laat je hem al te ver opkomen.

Kwestie van wennen.


Ik maak veel kilometers voor mijn werk, 500 kilometer in de week is meer regel dan uitzondering. De Alto mag dus flink aan de bak!

Verder niet zoveel te melden nog, zal in de toekomst zeker updaten. Mochten er nog mensen aandachtspunten hebben voor mij dan zou ik dit graag horen!


Kleine probleempjes

  • 120.875 km

De auto gaat dit weekend even terug naar de verkoper.
Klachten:
- Koelvloeistofniveau daalt (De koppakking zal het niet zijn aangezien deze recent is vervangen). Men heeft al eens gekeken en beweerde dat het fluctueren van het niveau bij deze auto normaal is doordat het vaatje bij deze auto alleen een overloopvaatje is, waardoor de auto bij warmte meer in het tankje zal gooien en bij afkoeling het meeste weer terugzakt in de radiateur.Helder verhaal, Echter bleef het niveau in de weken erna daarna dalen tot onder de min, en dat lijkt mij niet meer normaal. Wellicht toch ergens een lek.
- Licht fluitend/tjirpend geluid bij ontkoppelen, alleen bij koude motor (Geen idee, men gaat dit beoordelen)
- Piepend rempedaal (Even smeren me dunkt)
- Olieniveau te hoog na aflevering (Hoort gewoon niet, moet men maar even aftappen)

Niets wereldsschokkends, niets waar ik normaal voor naar de garage zal gaan maar een pas gekochte auto hoort gewoon 100% in orde te zijn.
Hij rijdt top en bevalt nog steeds prima. De eerste keer tanken was ook een lachtertje, gemiddeld verbuik 1 op 18! En dan rijd ik nog aardig sportief.

Men zal de auto grondig checken en eventuele mankementen onder garantie verhelpen.
Gedurende dit krijg ik een gratis leenauto. Top geregeld dus!

update koelsysteem

  • 120.968 km

Het koelsysteem is vandaag onder druk gezet. Er is geen lek geconstateerd ook geen drukverlies. Oftewel, niets dat duidt op een uitwendig of inwendig (koppakking) lek.
Ik moet het de komende week goed in de gaten houden, mocht het niveau blijven dalen dan gaat hij terug voor een aantal dagen en wordt hij helemaal nagekeken.

Storing EGR klep

  • 121.300 km

Nog niet van de problemen af. Het motorstoringslampje ging van de week branden. Na uitlezen kwam de code P0400 eruit: storing in de doorstroming van de EGR klep.
Storing gewist in de hoop dat het een eenmalig euvel zou zijn, aan het rijgedrag is niets te merken.
Jammer genoeg ging het lampje niet veel later weer aan. Komende week gaat de Alto naar de garage en gaan ze de EGR klep schoonmaken of vervangen, afhankelijk van de staat waarin men hem aantreft.
Hopelijk ben ik daarna van de problemen af en kan ik eindelijk gaan genieten van mijn nieuwe aanwinst.

3e garagebezoek

  • 121.984 km

Helaas, het schoonmaken van de EGR klep is niet voldoende geweest. Na zo'n 400 gereden kilometers ging het lampje opnieuw branden. Komende week gaat de auto naar de garage en komt er een nieuwe EGR in.

Hopelijk ben ik er dan eindelijk vanaf, de als zo betrouwbaar aangeschreven Alto maakt al met al geen beste indruk op mij.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.