Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)

autoreview

Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)
Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)

Signalement

UitvoeringXV 2.0i Luxury Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru XV - 2014 - automaat

  • 70.000 km

In december 2019 heb ik een Subaru XV 2.0 met CVT automaat gekocht. Het is de opvolger van de Subaru Impreza 2.0 (zie andere review). Mijn garage (autobedrijf van Nunen in Steensel) heeft de auto voor me gevonden in Duitsland en hem daar ook opgehaald. Ze hebben er meteen originele spatkappen en originele zijstrips op de deuren op gezet. Er bestaan ook strips voor op de hoeken van de bumpers voor en achter, maar dat vind ik niet zo fraai. Maar goed dat is natuurlijk helemaal persoonlijk! Verder heb ik er nog een sticker (band) aan de onderkant van de deuren op laten zetten. Hier bestaat ook een originele sticker voor, maar die vond ik niet mooi. Het is nu een matzwarte band met op de achterdeuren de letters AWD geworden. Deze sticker is speciaal 'ontworpen' voor deze auto (zie laatste foto voor deze sticker).

Toen ik de eerste meters met de XV reed, wist ik meteen dat dit de perfecte opvolger voor mijn Impreza zou zijn. Hij voelt aan als een auto uit een klasse hoger. Hij is stiller, luxer, mooier afgewerkt en je zit ook letterlijk een stuk hoger dan in de Impreza. Zeker de bijrijder komt een stuk hoger (lees: voor ons comfortabeler) te zitten, in de Impreza zit je namelijk sportief laag. Daarnaast heeft de auto o.a. stoelverwarming, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, cruise control, stuurbediening van diverse functies en een schuif/kanteldak. Alleen de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, de bijrijdersstoel helaas niet, maar dit zie je bij meerdere auto's uit Japan. Net zoals dat de rugleuning van de stoelen (in de XV alleen de bijrijdersstoel) niet traploos te verstellen is.

De CVT automaat bevalt heel erg goed. Hij heeft 6 virtuele versnellingen, waar je eventueel met flippers aan het stuur naartoe kunt schakelen. Vooral in de bergen is dit fijn, daarover verderop meer. Hier in Nederland gebruik ik de flippers zo nu en dan om na een afslag op de snelweg of bij het naderen van een rotonde een of twee versnellingen terug te schakelen om zo op de motor te kunnen afremmen. Anders "zeilt" de auto nog lang uit en moet je veel vaker flink remmen. Op de motor afremmen deed ik met een handgeschakelde auto ook altijd en kan nu dus nog steeds.

Het toerental is echt een heel stuk lager dan bij de Impreza met 5- handbak. 100 km/u is rond de 1800 toeren. Dit maakt de XV ook een stuk zuiniger dan de Impreza. Bij 100 km/u is 1 op 15 geen probleem. Als je sneller rijdt, dan gaat het verbruik wel (flink) omhoog. Bij 130 km/u is het verbruik ongeveer 1 op 12,5. Tijdens de wintersport-rit waar je toch snel wilt opschieten, kwam het verbruik uit op ongeveer 1 op 11. Dit is inclusief de bergwegen.

Daarnaast is de CVT erg fijn bij het achteruit manoeuvreren met een aanhanger. Ik was er bang voor dat de snelheid lastig te doseren zou zijn, waardoor de auto schokkerig zou rijden, maar dit valt gelukkig heel erg mee. Doordat je het koppelingspedaal niet hebt, hoef je alleen maar te remmen en soms licht gas te geven. Het lijkt wel alsof de lage gearing is 'ingebouwd' in de CVT. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het maximale trekgewicht van de automaat 1200kg is, in plaats van de 1600 kg voor dezelfde auto met handbak.

Tijdens de wintersport is de XV een heel fijne reisauto. Goede stoelen, weinig rijgeluid, sterke motor. Ook in de bergen rijdt de auto erg fijn. Bergop zoekt de automaat zelf de juiste versnelling (hogere toeren dan normaal) en bergaf kun je in de manuele stand zelf de juiste versnelling kiezen en gewoon op de motor afremmen. Helaas waren er op het moment dat wij op wintersport gingen, geen besneeuwde wegen. Zodra ik die ervaring wel gehad heb, zal ik me hier weer melden.

De auto is alleen voor het reguliere onderhoud (jaarbeurt) bij de garage geweest. Dit was in december 2020 voor een kleine beurt met nieuwe olie, voor € 200,-. Verder geen bijzonderheden. In december 2021 voor een grote beurt met nieuwe olie, APK, filters etc, voor € 390,-. Verder ook weer geen bijzonderheden. Heel reële prijzen vind ik.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.