Subaru XV 1.6i Comfort (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XV 1.6i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 157.200 km |
KM-stand laatst | 192.500 km |
Van een Forester MY2006 naar een XV 1,6 CVT 2018
Deze week mijn Forester 2.0 MY2006 met 320.000 km (100% dealer onderhouden) op de teller weggedaan, niet omdat die op was, want ik had met vol vertrouwen nog 100.000+ km kunnen rijden, nu een XV 1.6 CVT MY2018 met 157.000 op de teller aangeschaft. De verkoper is een 6-sterren Subaru dealer, waar de Forester ook in onderhoud was. Door het enorme vertrouwen in het merk Subaru nu, zonder bedenkingen, een XV met een flink aantal kilometers aangeschaft. Het was tijd voor verandering, brandstof besparing en een moderne auto. Na een proefrit van 3 uur met en zonder caravan, was de keuze snel gemaakt. Wat is de XV een fijn rijdende auto, niet te vergelijken met Forester van 2006. De XV is een moderne auto, het en het benzineverbruik ten opzichte van de Forester is zeer netjes, ook met een 700 kg wegende caravan er achter. Ik ga er van uit dat de komende 150.000 , met 100% dealeronderhoud, net zo probleemloos zijn als met de Forester. Hoe het verder gaat, kunnen jullie hier lezen ......
De heuvels in
- 162.000 km
Nu inmiddels 5.000 km verder en afgelopen week een flinke rondrit gemaakt met de caravan er achter de XV.
De rit ging vanuit Altena naar Bad Pyrmont, Fulda, Titisee in Duitskland en via Colmar naar Dijon. Dat de XV de kleine Rapido (750 kg vol beladen) kon trekken wist ik al uit de proefrit, maar hoe die zich zou houden in een echt heuvelig landschap en op de lange hellingen van de Autobahn was nog een vraag. Op de Nederlandse vlakke snelwegen merk je eigenlijk niet dat er iets achter de XV hangt. Met een gemiddelde snelheid van 90 km is het verbruik ook zeer netjes. Een verbruik van 1 op 13 is makkelijk haalbaar. Op de Autobahn met de vele lange heuvels is het verbruik iets hoger. Binnendoor, met veel steile heuvels op en af is het verbruik rond 1 op 9. In het begin veel met de CC gereden, maar dat is geen pretje, de CVT begint dan gauw te loeien, omdat de VX te snel de heuvel op wil en daarvoor veel toeren nodig heeft. Beter is dan om zonder CC te rijden en rustig omhoog te rijden, zodat het toerental laag blijft. Uiteindelijk scheelt dit ook in het benzine verbruik. Een verbruik van 1 op 10 in een heuvellandschap is dan makkelijk haalbaar. In Frankrijk op de autoroute waar de hellingen veel flauwer zijn, is een verbruik met een snelheid van 95 km p/u 1 op 11,5. In vergelijk met mij Forester (MY 2006) is het verbruik een verademing. Ik rij nu met de caravan achter de XV 5 km verder op één liter (super plus). In het vlakke Nederland haal ik, zonder caravan, met gemak 1 op 16,5. Verder is het rij/zitcomfort op een veel hoger niveau. Verder denk ik, dat je geen zwaardere caravan met de 1.6 moet trekken. Alles gaat even makkelijk en soepel, zelfs geen geschud bij het inhalen en gepasseerd worden. Kortom een bijzonder fijne auto voor een lichte caravan. Wennen is het 'keep in lane" systeem. Het is net of er iemand met klein rukje aan je stuur trekt. Verder is het adeptive CC systeem heerlijk, met een snelheid van 95 km, op de autoroute met de caravan achter de XV, als er veel vrachtwagens zijn. Kortom een hele fijne reiswagen.
rijden op super plus
- 162.000 km
Hoe zijn jullie de ervaringen met het rijden op super plus? Mijn eerste ervaring is dat de auto zuiniger en soepeler rijdt. Echte metingen heb ik nog niet gedaan.
We zijn op weg naar de 200.000 km
- 192.500 km
Nu dik 1 1/2 jaar verder en nog steeds heel tevreden met mijn XV 1.6 uit 2018. Nog zo'n 7.500 km te gaan en dan heeft die er 200.000 km op zitten. Nu zelf 45.000 km gereden en ik heb eigenlijk niets bijzonders te melden. Hij rijdt nog steeds zonder rammeltjes is nog net zo zuinig, 6.7 liter per 100 km. Alleen bij de laatste beurt zijn nieuwe banden gemonteerd en sindsdien een brandend TPMS lampje op het dashboard. Bij de volgende beurt mogen ze dit verhelpen. Dan laat ik ook meteen de CVT olie verversen. Het is eigenlijk een auto waar niets op aan te merken valt. Hij brengt ons nog steeds probleemloos in een rustig tempo van A naar B. In mei gaat onze kleine Rapido er weer achter en gaan we weer tuffend door Europa. Ook dat doet die 1.6 verdomd goed en is spaarzaam met benzine. Kortom nog steeds heel tevreden en de betrouwbaarheid richting 300.000 km is alleen maar gegroeid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru XV 2.0i Premium | SCHUIFDAK | NAVIGATIE | LEDER | TREKHAAK | STOELVERWARMING | ACHTERUITRIJCAMERA | PARKEERSENSOREN V+A | APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO |
- 2019
- 32.474 km

Subaru XV 2.0i Comfort AWD NL CAMERA|TREKHAAK
- 2017
- 62.319 km

Subaru XV 1.6i 114 PK Comfort AWD CVT AUTOMAAT RIJKLAAR. | Hoge zit | Camera | Clima | Led Verl | Navigatie | Stoel Verwarming |
- 2018
- 120.721 km