Subaru Vivio GLi (1993)

autoreview

Subaru Vivio

Signalement

UitvoeringVivio GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru Vivio 3-deurs (1993)

De Vivio is een tijd van mijn zus geweest, waarna hij naar mijn ouders is gegaan. Ik ben toen vrijwel de enige geweest die erin heeft gereden. Uiteindelijk heb ik hem daarom zelf maar overgenomen.

Het is een prima auto, naast het reguliere onderhoud heb ik er geen extra kosten aan gehad.

Laat ik met de twee mindere punten van deze auto beginnen, waarna ik verder ga met de positieve punten.

Qua comfort heeft deze auto weinig te bieden. Hij is zo basic als het maar kan. De stoelen zitten prima voor korte ritten, maar een rit naar Luxemburg had ik achteraf toch liever in een wat grotere auto gedaan, met wat lekkerdere stoelen.

De prestaties zijn ook ver te zoeken. De 0.6 4 cilinder strijdt hard, maar vraagt toch om een hoop geduld. Snelheid maken is niet zijn sterkste punt. Hij maakt er ook geen geheim van dat hij hard aan het strijden is, want je hoort de motor hard gieren. Hij heeft erg korte versnellingen: 30 in z'n 1e versnelling, 50 in de 2e en 80 in z'n 3e versnelling. Topsnelheid is ongeveer 130, maar dan giert de motor het uit. Liever rustig met 110 voortkachelen, dat rijdt een stuk lekkerder.

Tot zover de minder sterke punten van de Vivio, want hij heeft een aantal hele sterke punten. Het is een erg betrouwbare auto die eigenlijk nooit wat lijkt te mankeren. Er kan ook weinig mankeren want alles is lekker basic, maar dat scheelt wel een hoop storingen. Gebruiksgemak is goed, door de neerklapbare achterbank ontstaat er toch ineens een hoop ruimte.

Qua gebruikskosten is het een van de goedkoopste auto's die ik ooit heb meegemaakt, afgezien van de (wegenbelastingvrije) oldtimers. Voor onder de 1000euro koop je een goede subaru vivio. Wegenbelasting is zeer laag door het lage gewicht. Ook de verzekering kost erg weinig, veel is de auto niet meer waard na 18 jaar. Zoals eerder genoemd zijn de onderhoudskosten niets dan het gebruikelijke.

Het verbruik van de Vivio wisselt. Gemiddeld rij ik tussen 1:16 en 1:17, op de snelweg haal ik tot 1:24. Dit is wel met een snelheid van 100, het verbruik zal daarboven toch oplopen.

Kortom, een prima auto om van A naar B te komen. Precies waar hij naar mijn idee voor is gemaakt.

Update: vivio verkocht

  • 205.000 km

Een wat late update.

Inmiddels is de Vivio verkocht aan een goede vriend van mij. Hij had een goedkope auto nodig en een andere vriend had een auto voor mij in de aanbieding, die ik toch niet kon weerstaan.

Maar als ik ooit weer een goedkope van-A-naar-B auto nodig heb, hou ik de Vivio zeker in gedachten.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    1
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens