Subaru Outback 2.5i Executive (2007)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Executive (2007)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Executive
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne Subaru jaren

  • 190.000 km

Zag de Outback van deze generatie voorbij komen in een Autoweek artikel over de nieuwe youngtimers voor 2018, Aangezien ik deze week afscheid ga nemen van de Outback (met een snik) is het een mooie aanleiding voor een review.

in 2012 hebben we onze vorige Outback van het klassiekere 90's model ingeruild voor deze van 2007. Over de vorige hadden we wat mixed emotions, degelijke tank op de weg maar wel de nodige nukken, waarvan de grootste: de handbak.
Tip: kies bij grote voorkeur voor een (Legacy) Outback automaat. De handbak / koppeling zijn om het zacht uit te drukken niet het sterkste punt van dit model. Met automaat rijdt het vele malen beter, ondanks dat het een ouderwetse 4-bak is met een soort overdrive functie. Heb overigens ook ruime rij-ervaring met de Subaru Impreza, die is met handbak weer prima te rijden. Heb een tijdje als hobby een Impreza GT 555 gehad, dat schakelde gewoon soepel.

Verder was de overstap naar deze generatie Outback heel aangenaam: groot open dak, leren bekleding, eenvoudige navigatie, maar bovenaal zeer comfortabel en prima prestaties. En heel persoonlijk: ik vind deze generatie Outback een mooie, tijdloos gelijnde auto.
Verbruik viel alleszins mee: we rijden altijd rustig, en dan is 1 op 12 haalbaar. Ga je harder of meer in de stad rondrijden, ja dan wordt het duurder.
Grootste pluspunt is de AWD: klaverbladen, modderige paden en sneeuw worden ineens heel erg leuk. Maar hou je in bedwang: met remmen is het gewoon weer een grote auto, daar helpt AWD geen mallemoer aan. Je wordt snel overmoedig als je zonder enige wielspin op gladde ondergrond weg kunt rijden, maar ook met deze Outback ga je in een gladde bocht gewoon rechtdoor en de remweg is net zo lang als anders.
En functioneel: diverse malen met de sleepkabel in modder of sneeuw vastzittende auto's bevrijd. Onvoorstelbaar hoe mooi de AWD dan werkt: elke keer moest ik in de binnenspiegel kijken of de sleepkabel niet losgeschoten was, zo makkelijk trekt de Soeb een auto los uit de drek.

Alleen maar lof? Zeker niet, er zijn aandachtspunten:
- Wegligging icm banden: je merkt dat de Outback verhoogd is. Staat goed en is functioneel, maar de wegligging lijdt er onder. Stuurgedrag in lange bochten kan erg nerveus zijn. Maar het is op te lossen: heb banden met net iets grotere omtrek laten monteren en heel goed laten uitlijnen bij Dassen in Eindhoven. Wegligging daarna stukken beter.
- Onderhoud: je hebt zelden iets, de auto heeft ons nooit laten staan. Maar als er door slijtage/veroudering onderhoud nodig is, dan kunnen de kosten oplopen, ook al omdat Subaru voor de meeste garages te exclusief is. En de officiële dealers... Hmmm, laat maar. Gelukkig konden we altijd terecht bij Van Nunen in Steensel, die weten alles van Subaru en hanteren nette tarieven.
- Ruimte! Klinkt raar, het is toch een grote auto: maar de zitpositie rechtsvoor en op de achterbank is zeker niet overbemeten. Je zit te laag en daardoor kun je je benen niet goed kwijt. Geldt voor 1.80+ lengtes, maar laat inmiddels ons hele gezin dat zijn... Bagageruimte is wel weer prima, we hebben bijv. met vakanties nooit een aanhanger of dakkoffer nodig gehad.

De zitruimte was echter de trigger om met pijn in het hart afscheid te nemen van Subaru. We hebben met het gezin meer (zit)ruimte nodig. Daarnaast rijden we veel minder dan voorheen, dus iets budget-vriendelijkers was ook wel gewenst. Wellicht een rare overstap: maar het wordt een Prius Wagon. Voor ons niet heel onbekend, heb jaren zakelijk een Prius gereden en we hebben net als met Subaru heel goede ervaring met Toyota (zie mijn andere reviews).

Maar aan de Soeb houden we warme herinneringen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.