Subaru Outback 2.5i Comfort (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 4, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 32 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
ERVARINGEN
- 4.000 km
Mijn eerste Jap sinds 1984 werd deze Subaru. Vanwege problemen met mijn vorige gezinsauto, besloot ik voor betrouwbaar en degelijk te gaan. Met succes. Nu heeft de auto op LPG probleemloos dik een ton gedraaid. Een fijne soepele auto met als enig minpuntje het gebrek aan ruimte (zeker vergeleken met de Chrysler Voyager). Aangezien ik 95% van de tijd alleen in de auto zit is het echter genieten van het rijgedrag, de stilte, de kracht en souplesse van de motor en de automatische versnellingsbak van deze 2,5 ltr 4-wheel-drive sportieve bak op LPG! Tevens een beer van een trekauto, maar dat was van Subaru al bekend...
Update: eind maart 2008 de eerste Outback 2.5i Comfort Aut LPG ingeruild voor een nieuwe, ook op LPG uiteraard, maar dit maal zonder zonnedak. In de praktijk heb ik het dak misschien 1x per maand (gedeeltelijk) open gehad. De airco blijkt een veel comfortabeler middel te zijn om de temperatuur naar je zin te maken. Tevens win je wat hoofdruimte en je bent een handig opruimkastje voor de zonnebril in het plafond rijker. Ook de opvolger van de 2006-versie kan niet stuk, rijdt wederom heerlijk en schoon. Aangezien de auto technisch niet is gewijzigd valt hierover niets meer te melden.
PROBLEMEN
- 4.000 km
Een schoonheidsfoutje in het ontwerp: deurrubber achter is er een keer afgekomen. De instap achter is nogal krap (vooral als je grote kinderen hebt ca. 1,95m), waardoor je bij het in/uitstappen langs de deurrubbers schuurt en deze dus los kunnen raken. De dealer heeft dit echter direct en zonder rekening opgelost.
Update 5 dec 07: deurrubber ligt er weer uit, dit is toch een nadrukkelijk nadeel en veroorzaakt een hinderlijk windgeruis op deze fluisterstille auto...jammer.
Update 24 feb 08: inmiddels (125000 km) aan het orienteren naar volgende auto, maar na diverse proefritten moet (mag) ik concluderen dat mijn Subaru toch echt een klasse appart is! De wegligging, souplesse, kracht, stuurgedrag, geruisloosheid, redelijk verbruik (1 op 9,5 op LPG) geeft mijn huidige auto nog steeds het gevoel dat ik in een spikslinter nieuwe auto rijd. Het nadeel van de beperkte been/hoofd-ruimte achterin (met mijn lange kids als passagiers) is het enige wat mij over de streep zou kunnen trekken om een andere (grotere) auto te kopen. Aangezien ik 98% van de tijd alleen in de auto zit, denk ik toch dat ze dat nadeel maar voor lief moeten nemen (sorry kds!) en stuur ik nog lekeer door in deze koets.
Update 8 maart 08: het kan snel gaan! Door een onverwachte offerte (op initiatief)van mijn Subaru dealer heb ik inmiddels een nieuwe Subaru 2.5i comfort aut LPG aangeschaft. Mijn auto is jong en heeft veel kilometers (125k) gedraaid, maar voor de gebruikte markt is de auto blijkbaar erg aantrekkelijk voor particulieren (ik rijd zakelijk). Ik stond te kijken van de restwaarde en heb dan ook toegehapt: over enkele weken rijd ik weer voor de komende 2 a 3 jaar Subaru Outback op LPG! Afschrijving per km was zelfs lager dan de voorspelling van de dealer bij aanschaf (ik snap echt niet waarom er niet meer van deze auto’s zakelijk gekocht worden, want het lijkt me toch zakelijk verstandig voor anderen ook een Subaru aan te schaffen). Ik denk dat de dealer er al een klant voor heeft, want het was in 1 dag beklonken. Kortom: afscheid van deze koets en op naar de volgende Jap met veel plezier....
Update 19 april 08: Ja hoor, sinds 3 weken in de nieuwe Subaru 2.5i aut LPG, net voordat de nieuwe boxer diesel kwam: ik blijf autogas trouw en geniet van de voordelen (volle tank voor Eur 23,50, schone lucht en heerlijk soepel rijden). Na zo’n 128000 km in mijn vorige Subaru, ga ik er ook nu weer met frisse moed tegenaan. Hij rijdt heerlijk, maakt overigens iets meer rumoer in het vooronder, ruikt en rijdt weer als nieuw! Nu maar een zwarte genomen, zonder zonnedak (bij de vorige Subaru is het dak denk ik 20x open geweest, de airco is toch betrouwbaarder en minder rumoerig dan een open dak), CD wisselaar (6), incl MP3 CD afspeelmogelijkheid (dus zo’n 20 uur muziek). Het navigatiesysteem wordt later ingebouwd, was nog niet op voorraad, maar dat gaat ook goed komen!
Update 24 sept 08: Inmiddels al weer 33.000 km achter me gelaten in deze stoere bak. Het rumoer in het voorronder bleek een resonantie onder de motorkap te zijn, direct door dealer gevonden en dus verholpen. Hij rijdt dus wederom nagenoeg geruisloos over \'s lands wegen. De eerste grote beurt achter de rug: geen problemen, alleen kleppen stellen bleek nodig (zou volgens fabriek niet nodig zijn). Auto rijdt heerlijk, ik rijd veel en lange stukken dus met een gemiddeld verbruik op LPG 1 op 9,5 is zeer netjes. Het Alpine navigatiesysteem is zeer uitgebreid, gebruiksvriendelijk en accuraat, bevalt dus ook goed. Nog geen probleem gehad met deurrubbers e.d. Alles echt perfect.
update 16 sept 2009
- 90.000 km
Inmiddels 90.000 km voorbij zien komen. Nog steeds geen problemen in mijn 2e Subaru Outback 2.5 i comfort aut LPG. Deze vakantie wederom met sleurhut de alpen over geweest, probleemloos werkpaard met enige elegantie en pit. Verbruik op LPG blijft in NL gewoon tussen 1 op 9,5 / 10.
De auto rijdt nog steeds als een nieuwe auto, gezien de krediet crisis geen enkele reden dus om al aan inruil te denken. Echt nog geen enkel probleem gehad. Eigenlijk dus geen reden om deze update te schrijven....loopt nog geruisloos als een naaimachientje.
Klokje rond geweest
- 110.000 km
Eind december 2009 distributieriem vervangen in combinatie met grote beurt en we kunnen er weer even tegenaan. Nog steeds betrouwbaar werkpaard.
Inmiddels is er een nieuw Outback model uit, maar inruil is voorlopig nog niet aan de orde. De Outback rijdt nog als nieuw en inruilwaarde zal ongetwijfeld lager zijn dan bij de vorige inruil in 2008, aldus de dealer. Deze Outback zal dus zeker de 2 ton aanraken alvorens inruil ter sprake zal komen. Gezien de rij eigenschappen en prestaties zal dit geen straf zijn. Ik ben niet zo "nieuw-model-is-uit-dus-die-moet-ik-hebben"-geil, dus doorrijden maar!
Met dit winterweer weet ik weer heel goed waarom een allwheel- drive mijn keuze was in 2007 toen ik mijn eerste Outback aanschafte. Bij sneeuw en gladheid kom ik nog steeds beter uit de startblokken en ook het rijgedrag en stuurgedrag is beter. Sinds enkele jaren jaar ook winterbanden er onder laten zetten na een slipcursus samen met mijn zoon(voor een ieder aan te bevelen om ook het verschil zomer/winterbanden te ervaren tijdens glad weer). De combinatie winterbanden en allwheel-drive is dus de meest veilige in de winter (ook bij regen!).
Kortom de Subaru Outback voldoet meer dan verwacht aan alle verkooppraatjes bij eerste aanschaf!
Eerste reparatie
- 120.000 km
Bij 120.000 km eerste storing ondervonden aan de Subaru. Het "motormanagement" lampje knipperde eerst en bleef daarna constant branden en auto reed schokkerig bij inhaalactie tussen 80 - 100 km/u. Bleek combinatie van eenmalig weigerende LPG injector op 4e cil en te strakke klepstelling. Kleppen gesteld en injector vervangen en auto rijdt weer als een zonnetje. Nadeel bij storing motormanagement is dat je cruisecontrol niet meer werkt, hetgeen je snel richting werkplaats beweegt want dat is voor een veelrijder toch een bijna onmisbaar instrument (wat zijn we toch snel verwend....).
Probleemloos sturen op LPG
- 150.000 km
Inmiddels na ca 2,5 jaar de 150k gepasseerd en nog steeds super tevreden. geen problemen ondervonden. Ben wel tot de conclusie gekomen dat eventuele inruil veel geld gaat kosten omdat het nieuwe model zijn intrede heeft gedaan. Waar ik 2,5 jr geleden nog zo'n 0,13 ct/km afschreef, schrijf ik nu bijna 0,20 ct/km af. Teleurstellend.... Ook begrijp ik dat de nieuwe Outback in NL niet meer met LPG wordt ondersteund, waar bij onze oosterburen wel met LPG en garantie wordt geleverd. ???? Waar is Subaru NL mee bezig !? Jammer, maar de veelrijder die niet wil dieselen wordt gedwongen een alternatief anders dan Subaru te zoeken....
Nog als nieuw!
- 172.000 km
Inmiddels weer een paar maanden verder, nadat ik besloten heb de auto nog niet in te ruilen. Subaru NL stopt inderdaad met ondersteunen LPG bij de nieuwe Outback onder fabrieksgarantie. In Duitsland kan via de Duitse importeur nog wel onder garantie LPG geleverd worden.
De Outback blijft presteren als een nieuwe auto: nog geen enkele teken van verval. Voelt en rijdt nog als nieuw! Bij vorige auto's (Volkswagen, Chrysler, Ford) kwamen na 120k toch wel rammeltjes, piepjes etc boven, maar de Outback geeft geen krimp! Ook in de kosten geen bijzonderheden, normale beurtjes elke 15 a 20k en geen centje pijn! Blijkt maar weer dat de statistieken van ANWB/ADAC etc kloppen: je staat nooit stil met een Subaru....
Laatste loodjes
- 190.000 km
Met pijn in mn hart bezig met de laatste 5000 km, bij 195.000 lever ik mn Subaru in en rijd ik vnaf dan het nieuwe model met LPG en CVT. Deze auto heeft mij zn diensten meer dan bewezen en de volgende eigenaar zal er probleemloos nog jarenlang plezier van beleven. Aangezien ik een veelrijder ben, lange afstanden afleg, heeft de motor er niet veel onder geleden. Gebruikt geen spatje olie, rijdt nog als nieuw en zal er na een opknapbeurt (wassen en watergolven) weer fris als een hoentje tegenaan kunnen voor zn nieuwe eigenaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.