Subaru Outback 2.5i Premium (2019) #3

autoreview

Subaru Outback 2.5i Premium (2019)
Subaru Outback 2.5i Premium (2019)Subaru Outback 2.5i Premium (2019)Subaru Outback 2.5i Premium (2019)Subaru Outback 2.5i Premium (2019)Subaru Outback 2.5i Premium (2019)Subaru Outback 2.5i Premium (2019)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Premium
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf28.750 km
KM-stand laatst62.300 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 28.750 km

Ondanks de aanschaf van een mooie Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV in de GT-line, zie mijn eerder review hiervan, kroop het bloed waar het niet gaan kon.
Toch maar weer op zoek naar een AWD van Subaru.
Na wat speurwerk, en ja, deze Outback stond al bij de dealer toen wij de Blauwe Outback (ook eerder een review van gemaakt), nog hadden.
Uiteindelijk de stoute schoenen maar aangetrokken om bij de Apeldoornse Subaru dealer te gaan kijken.
Na een proefrit en wat gereken tot en deal gekomen.
Heden hebben we de witte Outback van 2019 in ontvangst mogen nemen.

Bij aankomst bij stond de Outback 2.5 Premium ons al tegemoet te glimmen. Na het papierwerk en de uitleg van zaken die toch best wel anders zijn ten opzichte van het 2017 model zijn we weer huiswaarts gegaan.
Na het uitstapje naar de Kia is het wel erg vertrouwd om weer in de Subaru te stappen/rijden.
Een paar knopjes/functies erbij een mooiere radio met Apple Carplay en nog een paar functies die in onze vorige Outback niet zaten door de after-market Pioneer radio.

De witte Outback is voorzien van een Brink afneembare trekhaak, inklapbare buitenspiegels bij het afsluiten van de auto, stoot strips aan de deuren en de Subaru spatlappen, zowel voor als achter.
En verder is deze afgeleverd met een groot onderhoud, dit omdat de Outback 4 jaar oud is. Hierbij moet de automaat- en dif- olie worden vervangen.
En op mijn verzoek zijn er Michelin CrossClimates gemonteerd

Wat is er anders ten opzichte van het 2017 model,
Outback?
De dagrijdverlichting zit nu in de koplampen en net meer in de mistlampen.
Het dim- en grootlicht hebben meedraaiende lenzen gekregen.
De CVT heeft 7 gevaceerde "versnellingen" gekregen.

Eerste indruk,
Even wennen, doch heel erg vertrouwd.

Update: 12-01-2024
Vandaag de navigatie geüpload, bijna 15 Gb en 4 uur tanken in de computer, 1 uur om dit op een stickie te zetten en bijna een uur om dit weer in de navigatie up to date te krijgen.
Ben benieuwd hoe het is om deze navigatie te gebruiken.
Best bijzonder, de nav. wordt door TomTom ondersteund, kan er alleen niet mij account mee koppelen.
Ach ja heb niet voor niks Apple CarPlay……

Meedraaiende koplampen,
Best wel bijzonder gezicht als je in het donker met verlichting aan de het stuurgedrag volgen. Het zicht is dan best wel heel ver als je de bocht om gaat.
Overigens werkt dit, zoals het er naar uit ziet, ook in combinatie met de grootlichtassistent.
In vergelijking tot de 2017 Outback werkt de grootlichtassistent beduidend beter. Wellicht komt het ook door het led-dim en grootlicht.

Dus wordt vervolgt.....

1250 km verder, wat een fijne auto

  • 30.000 km

Wat een fijne auto.

De Outback heeft een tijdje stil gestaan en dat is goed merkbaar. De boordcomputer doet bij tijd en wijle de parameters even bijstellen en de CVT doet steeds gemakkelijker/gevoellozer oppakken vanaf stilstand.

Reservewiel,
Er is geen reservewiel in welke vorm dan ook aanwezig.
Subaru heeft er wel voor gekozen om een krik en boordgereedschap mee te leveren.
Ik had nog een beschadigde 18" velg van de Kia met de zelfde gatmaat als de Outback. Deze naast de band/velg gehouden en de omloop gecontroleerd. dit scheelde meer dan 2%. Uitgezocht wat een band kost in de zelfde omloopmaat als de originele.
Dat wordt best kostbaar en de plastic bak welke nu achterin licht zal dan moeten wijken.
De oplossing is gevonden door even te googlen.
Ben uitgekomen bij http://www.reservewiel.com in Naarden.
Na enige uitleg besloten om een thuiskomer te kopen. Deze werd op mijn verzoek geleverd in een keurig foedraal/hoes en een bout om deze toch vast te zetten in de wielbak.

Trekhaak
Dit is er eentje van het afneembare soort. Gelukkig een Brink, deze laat zich ondanks de verticale bevestiging gemakkelijk plaatsen.

Banden,
Heb wederom gekozen om de Michelin CrossClimates 2 te laten monteren.
Ik heb er afgelopen jaren hele goede ervaring mee opgedaan zowel op de verharde- en off-road.

Navigatie,
Wat bijzonder is aan de TomTom-ondersteunde navigatie dat deze is niet te koppelen aan de account welke ik aldaar heb.
Inmiddels de navigatie een paar keer gebruikt, werkt zoals het TomTom betaamt uitstekend.
Jammer dat de wegwijspraatmiepstem niet te veranderen is en dat de vertragingen/files niet vermeld worden.

Multichip,
Inmiddels de Multichip gemonteerd, een klusje van niks.
Wat ik meteen merkte is dat het motortoerental in “P” iets terugzakte.
Na een rondje rijden en resetten voet het motortoerental van net boven de 700 toeren naar net eronder.
Merkbaar is dat de update zijn werk heeft gedaan. De gasrespons is beter en het wegrijden gaat zonder een licht schokje.
Ook het tussentijds accelereren is nu al voelbaar beter.

De eerste kilometers,
Tijdens onze inrijdrit viel het op dat de 2.5 van erg rouw naar mooi rustig ging lopen.
Zoals eerder gezegd heeft de OB een aardige tijd in de showroom gestaan en dat was best te merken.
Ook het tanken van ARAL 102/E5 heeft daar aan bijgedragen.
Olieverbruik tot op heden niet waarneembaar.
Brandstofverbruik is met de 2 x dat we nu getankt hebben ongeveer 1 op 13.

Lineatronic / CVT:
Tja je vindt dit type automaat fijn of je vindt het niks.
Moet zeggen, ik heb het idee dat er geen betere is, zeker in combinatie met de Subaru.
Maar goed ieder zijn/haar idee, al schrijven de meeste autojournalisten dit type automaat stuk.....of zijn er erg negatief over …….of ze weten niet hoe ze ermee om moeten gaan.
De CVT heeft gefarceerde 7 versnellingen waarvan het overschakelen niet alleen te zien op de toerenteller, deze zijn soms ook voelbaar. Is dat hinderlijk, nee zeker niet.
Het lijkt in de verste verte niet op het "hakken" wat de Kia automaat af en toe deed.
(Lees bij "hakken": schakelen alsof je de koppeling niet gebruikt)
O ja, het "overschakelen" gebeurt elke keer tussen de 500 en 750 toeren bij lage belasting.

Wordt vervolgt...

Update 07-02-2024

  • 31.560 km

Update: 07-02-2024

Ruitenwisserbladen,
Tja zit je de foto's van de blauwe OB na te kijken en zie je dat er twee andere ruitenwissers op zitten dan bij de witte.
Na enig speurwerk op het web had ik de juiste wissers gevonden. Deze zijn van het merk Denso. Dit type/merk, of vergelijkbaar, zit (zat bij de blauwe) trouwens af fabriek ook gemonteerd, wellicht dan onder de Subaru-vlag.
Links:
De lengte van 65 cm is de standaard en ook door de meeste leveranciers geadviseerde lengte. (art.nr Dur-065L)
Rechts:
Standaard zit er, althans bij die van ons de 43 cm lange variant aan deze kant. (art.nr. Dur-043L)
Heb gekozen om een iets langere, de 45 cm, lange te plaatsen. (art.nr. Dur-045L)

Multichip:
Inmiddels de eerste (200+) kilometers met de Multichip gereden.
Het is duidelijk merkbaar dat de parameters behoorlijk zijn bijgesteld, dit zowel bij lage toeren en zeker ook in de hogere toeren gebieden.
Nu heb je doorgaans hoef je niet echt hoog in toeren te klimmen om de OB op snelheid te brengen.
De 2.5 doet goed en zeker sinds het plaatsen van de Multichip gemakkelijk wanneer je niet hoger wil in toeren wil dan ergens tussen de 2 en 2.5 duizend.
De merkbare voordelen heb ik al eerder benoemd.
Zoals eerder gezegd zat de Multichip ook in de blauwe OB en daar deed die niet zoveel meer.
Ook zoals eerder geschreven heb ik de Multichip laten updaten en dat is heel goed merkbaar.

O ja de eerste keer een stukje met een caravan (1800 kg) achter de OB gereden, je merkt niet dat iets achter hangt.
Maar ja dat wisten we al.

Brandstofverbruik licht nu rond de 1 op 12 en een beetje.
Afgelopen tijd vele korte stukjes en een paar keer flink in de file gereden tijdens het woon/werk verkeer.
Tja, de A28/A27/A12 rond Utrecht is ‘s morgens en ‘s avonds aardig aansluiten.

Garagebezoek:
Vandaag langs geweest bij Eickhof in Apeldoorn voor een rondje uitlijnen.
Dit was niet geheel onnodig omdat de OB behoorlijk naar rechts trok.
De rit naar huis was het uitlijnen een merkbare verbetering.
Nieuwe multiriem, de oude slipte/piepte bij vochtig weer en bij de koude start over de dynamo en de aircopomp.
En de deurvangers zijn gesmeerd omdat deze kraakte.

Update personaliseren,
Inmiddels ook bij Fullcartuning de Rally Armor Mudflaps besteld.
Het bestelnummer voor de BS (artikelnummer Rally Armor MF36-UR-(kleur letters)(modeljaar 2015-2019) en wordt als speciale bestelling door Fullcartuning afgehandeld en is hierdoor iets goedkoper dan rechtstreeks bestellen in de USA.
Meer info, zie link
https://www.rallyarmor.com/index.php/mud-flaps-c-60

Uitlijnen
Update: 12-02-2024
Zoals eerder gemeld had ik de OB laten uitlijnen bij de leverende dealer.
In eerste instantie leek het goed te zijn, helaas was dat niet het geval, de OB trok nog steeds naar rechts. Wel minder dan voorheen trouwens.
Toch maar neer de plaatselijke bandenfirma https://karelsenbanden.nl/ voor een second opinion.
Deze kwam na een 2e uitlijning erachter dat de sporing bijna goed stond, alleen bleef de OB trekken naar rechts.
Na het verwisselen van de rechter banden naar links en vice versa was het gewenste resultaat bereikt.
Nu is de draairichting van de banden onjuist.

Update: 19-02-2024,
De draairichting van de banden zijn inmiddels gecorrigeerd.
De hoeveelheid balanceerlood is een stuk minder en na een kleine correctie aan de sporing rijd de OB eindelijk rechtuit wanneer het stuur wordt losgelaten.
Eind goed al goed.

Update personaliseren
Heden de Rally Armor mudflaps gemonteerd.

Deze passen in grote lijnen, dit omdat ik deze over de Subaru voor en achter spatblokken heb gemonteerd.
Heb bij de zowel de voor- als de achterkant de mudflaps gemonteerd waarbij er gebruik gemaakt kon worden van de bestaande schroeven waarmee de blokken vastzitten.
Verder moest, om de mudflaps goed vast te zetten, er nog wat worden aangepast. Heb dit gedaan om gebruik te maken van Push-clips.

Inmiddels de 33.000 km gepasseerd.
Olieverbruik is niet waarneembaar.
Brandstofverbruik stabiel rond de 1 op 12.3

En hoe ging het verder?

  • 49.000 km

Schade aan de voorbumper,
Kom een paar weken geleden bij de OB heeft er eentje er tegenaan gezet.
Met als dank geen briefje of niet even aangebeld.
Dus best wel een kostbaar probleem. De plaatselijke auto schadebedrijf maakte voor mij een calculatie met als slotsom een kleine 800 euro in de btw. Voor de goede orde dit is dan zonder bijkomende kosten, voor als ze nog iets onder het plastic tegenkomen.
De vraag of dit met spotrepair, lees: goedkoper, gedaan kon worden was het antwoord: “neen, dit blijft zeker zichtbaar bij deze kleur wit metallic en deze kleur moet 3 laags gespoten worden. 1e laag = wit, 2e laag is metallic en de 3e laag is de blanke lak laag, zoals ik het heb begrepen. En daarbij konden ze niet garanderen dat er al dan niet kleurverschil zichtbaar blijft.

Dus in deze maar een kleurstift besteld, blijft ook zichtbaar, doch minder dan de zwarte vlek die nu zichtbaar is.

Verzekering gebeld, als ik de schade via hen wilde laten repareren is de terugval in de No-claim zo groot dat dit mij over 5 jaar en kleine 1200,- Euro gaat kosten aan extra premie. Kortom de remedie is zelf betalen.
Nogmaals er is, zoals eerder gemeld geen schuldige, dus geen verhaal mogelijk.

Navigatie update,
Heb de laatste gratis kaart update gedaan voor onze OB.
De update is nog wel eentje van 2023, maar is goed genoeg om ergens te komen.
Indien nodig zijn gebruik ik liever de TomTom Go app.
Maar goed, nog van de autonavigatie de schaal gewijzigd naar “50”, hiermee heb je een mooier overzicht over wat er komen gaat. Dit is handiger wanneer je de navigatie zonder “wegwijsopdracht” laat meelopen.
Blijft jammer dat de autonavigate niet te koppelen is met TomTomMyDrive account.

Achterbumperbeschermer los,
Vanmorgen wilde de achterklep niet open.
Best bijzonder, ontgrendelen deed die wel, maar werd ergens tegengehouden.
Na wat onderzoek bleek dat de bumperbeschermer een heel stuk los zat en niet helemaal vlak is/was.
De losse en niet vlakke stukken naar beneden gedrukt en de klep ging open.
Na het weghalen van de bumberbeschermer bleef een grote vieze boel over. Na het schoonmaken en de bumperbeschermer te hebben voorzien van nieuwe 2 zijdig kleefband deze weer terug geplakt. Alles ziet er weer uit als vanouds.

45.000 km onderhoud,
Vandaag naar de Apeldoornse Subaru dealer Eickhof geweest voor het broodnodige onderhoud.
Buiten de motorische levenssappen en filters zijn ook de remblokken voor en achter vervangen.
Tevens de banden van voor naar achter vise/versa omgezet.
Ook is de remolie vervangen.

Zinds het begin had ik problemen met de claxon, deze deed het soms wel soms niet of een heel klein beetje.
Dit bleken de contacten in het stuur te zijn, dus ook weer opgelost.
De deur vanger van de linker achterdeur kraakte bij het openen en sluiten van de deur, de deur vanger is gesmeerd.
O ja, als laatste de bestelde lakstift ontvangen.

En een kleine € 825,- was de rekening, deze samen met de pechservicekaart ontvangen.
Deurvanger en claxon is onder garantie gerepareerd.

Op naar de volgende, 60.000 km onderhoud.

Last but not least een stukje in de Solterra mogen rijden omdat alles langer duurde dan verwacht.
Best wel een bijzondere ervaring, niks horen en toch rijden.

Brandstofverbruik in vergelijk,
Verschillen tussen onze vorige, de Blauwe (2017), (elders ook een review) en de Witte (2019) Outback.
Buiten de kleur aan de buitenkant is er qua techniek, verlichting voorzijde is vooral in het verbruik een groot verschil. 1 op 12.3 voor de blauwe en 1 op 12.8 voor de witte OB scheelt best wel een beetje.
Of dit komt omdat de Multichip in de blauwe niet helemaal goed werkte of omdat deze slechts 6 gefaseerde versnellingen heeft, geen idee.

Nog een paar verschillen, in de blauwe merkte je nauwelijks dat er werd overgeschakeld tussen de gefaseerde versnellingen, dit zowel bij lage toeren als bij hogere toerentallen.
De witte laat het overschakelen veel duidelijker voelen. Is het hinderlijk, nee echt niet, eigenlijk best wel leuk.

En verder, de blauwe lustte wel een (klein) beetje olie, ongeveer een halve liter op de 7500 km, dus te verwaarlozen. Bij de witte is het nog niet waarneembaar.

Verder nog iets te klagen, nee natuurlijk niet…

62,000 km

  • 62.300 km

Inmiddels een aantal maanden geleden dat ik voor het laatst iets gemeld heb over de Outback.
Eigenlijk valt er weinig te melden.

In de december heeft de heeft de OB onderhoud gehad. Buiten het vervangen van de levenssappen en het wisselen van de banden van voor naar achter vice versa is er niet zo veel te melden.

Update navigatie,
Via mijn Subaru kreeg ik de melding dat er een update voor de navigatie beschikbaar is.
Laptop opgestart, software binnengetankt, op een stickie gezet, de auto in en intanken maar. Tot zover ging het goed.
De volgende dag wilde ik wegrijden, blijft het scherm wit en start de radio wel op en de navigatie niet. Opnieuw starten maar..... 5 minuten wachten, jammer dan....alleen de radio, geen apple carplay, geen navigatie, dat is weinig.
Toch maar rijden, telefoon als navigatie zo komen we er ook.
Na een dag staan was alles/leek weer in orde....

Een paar dagen later, na het opstarten wel een verlicht dashboard, geen werkende toerenteller en snelheidsmeter, wel een werkende dagteller..... Dan maar weer de telefoon ter hand nemen weten we in ieder geval hoe snel we rijden.....
Na een half uurtje thuis de motor weer gestart en alles leek normaal.

Tijdens het onderhoud een melding hierover gemaakt bij de garage, zij hebben een reset gedaan en alles leek/was normaal.

Jammer dan, toch niet.......in februari komt er weer een update, de afspraak is gemaakt.......dus in deze wordt vervolgt.....

Stukje off-road gereden
Ook dit is voor een soft-roader geen probleem, het blijft bijzonder wat de Outback allemaal kan....

Brandstof verbruik gemiddeld is 1 op 12.5
Laagste verbruik tot op heden 1 op 14.20
Olieverbruik niet waarneembaar

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.