Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R spec. B Executive Pack (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 3.0R spec. B Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 235.000 km |
ERVARINGEN + ONDERHOUD
- 180.000 km
Ik heb de auto nu ruim een jaar en ben nog steeds zeer tevreden met de prestaties, de stevige wegligging en de meescherpe besturing met veel gevoel. Pas als je in een andere auto rijdt (met name VW en Audi met hun doodse besturing), valt dat weer op. Ik vind het gevoel van de auto vergelijkbaar met de Alfa 155. De vering is stevig, maar heeft veel absorbtievermogen. Komplimenten aan Bilstein. Normaal wordt sportief als knetterhard gedefinieerd, hetgeen nadelig is zodra het asfalt niet op dat van een circuit lijkt. De wegligging is heel plezierig op de binnenwegen waar ik graag rij in binnen- en buitenland. Ook het schakelen gaat precies en met veel gevoel, dat toeneemt als alle oliën goed warm zijn. Ik vind de wat hogere pook prettig omdat de afstand naar de pook vanaf het stuur kort is.
De remmen zijn het zwakke punt van de auto, weinig ’bite’, wel goed te doseren maar dat kan veel beter (dan doen ze weer wel goed bij VW en Audi)
Op de normale beurten na geen onderhoud nodig gehad. Olie verbruik daalt nog steeds, nu 1 liter op 10.000 km, gezien gebruik niet raar voor een boxer.
Het benzineverbruik valt wat tegen, ik rij veel in de stad en weinig op de snelweg en kom zodoende bijna nooit onder de 13 liter per 100 km. Ik tankte lange tijd V-Power en ga nu eens een tijd Euro 95 proberen. Kijken of er veel verschil is.
Afgelopen winter ook in het buitenland geweest en in combinatie met goede winterbanden (Pirelli Sottozero) verbluft geweest over de grip in de sneeuw, berg op en af. De motor is dusdanig soepel dat rijden op gladde wegen kan met hele lage toerentallen (1.500 / 2.500 rpm) Trekt altijd weer op zonder stotteren.
Inmiddels kraakt her en der wel wat kunststof in de kofferbak en van het standaard schuifdak. Het went, maar is niet wat ik had verwacht.
De standaard DVD navigatie werkt snel en duidelijk. TMC is een optie ad € 500,- of zoiets. Die uitbreiding heb ik niet, maar als ik mijn route wijzig is binnen no-time de nieuwe route berekend, ook als je een afslag neemt of voorbij rijdt.
Overige uitrusting is top (leer en stoelverwarming standaard).
Kortom: heel veel waar voor je geld.
Up-date :
heb sinds 23 september ’06 een LPG-installatie in de auto, Prins VSI. Ringtank op de plaats van het reservewiel en vulopenening bij de benzinedop.
Met rijden merk ik geen verschil (en dat is ook de bedoeling), de motor lijkt bij lage toerentallen zelf iets soepeler, maar dat kan ook verbeelding zijn. Wel merk je als de tank vol is dat er wat extra gewicht achter de achteras ligt.
Auto bevalt nog steeds erg goed, alleen de afdekplaat onder het schuifdak rammelt en piept wat. Olieverbruik inmiddels nihil (ik rij de auto nog steeds rustig warm).
Nieuwe Potenza’s rondom gemonteerd, waren inmiddels versleten.
Ook de voorruit is na een barst vervangen. (levertijd viel mee, ondanks de voorruitverwarming die in de ruit gemonteerd is)
Als je af-en-toe in andere auto’s rijdt, valt het heerlijke stuurgedrag en wegligging weer op als je in je eigen auto stapt.
Voor de rest, geen problemen, kwalen of anderszins. Alles werkt zoals het moet werken. De afwerking (naden en kieren) is misschien niet top, maar het breekt niet af, verkleurt niet of wat dan ook.
Inmiddels op 73.000km aangeland. Nog steeds geen trillende remmende. De bestelnummers voor de schijven en blokken waren veranderd, maar volgens de garage en Subaru Nederland niet gemodificeerd. Ik heb zo m’n twijfels, want ik ga er niet anders mee om dan voorheen en heb nu geen problemen met de remmen. Op vakantie naar Zuid Italie en met een volle auto. De remmen zijn toch echt belast geweest van de zomer. LPG-rijden is nog steeds geen centje pijn. In Italie goed te verkrijgen. Als de tank leeg raakt, dan wil de auto inhouden vanaf zo’n 5000 toeren bij stevig gas geven. De aanvoer naar voren werkt niet met een pomp maar op de overdruk in de tank. Kan er weinig kapot gaan, met dit als nadeeel. De dagteller staat dan wle boven de 300 km. Op een tank gas haal ik 400 tot 450 km maximaal en dan gaat er zo’n 60 liter in. Filter voor de gasinstallatie is ook vervangen. Niets aan te zien.
Op naar de 100.000km.
Thans ruim 78.000 op de teller. Vorige maand de sporing opnieuw laten stellen, omdat de auto naar rechts trok.
De eerste keer werd de sporing gesteld met, bleek achteraf, de uitlijngegevens van een 3.0R Automaat. Ik was niet tevreden en ben de tweede keer er bij gebleven. Nu werden de gegevens van de Spec B ingeladen en inderdaad, de sporing moest opnieuw gesteld. De auto stuurt weer als vanouds, scherp, en nu met de zachtere winterbanden oop 17’ ipv 18’ heb je het idee dat je zelfs eerst de bandwang voelt vervormen voordat daadwerkelijk de band draait. Misschien inbeelding, maar ik ging terug omdat dat bijondere stuurgevoel, dat zo weinig auto’s hebben, er na het stellen van de sporing niet in zat.
Onzin? Ga eens met een spec B rijden en schrijf eens een reactie.
Mei 2008 met 88.000 km op de teller. Na een ritje Zwitserland is de topsnelheid nog niet bekend. In Duitsland op de Autobahn bij 240 km/h op de teller was de koek nog niet op, letterlijk nog gas (LPG) over. De remmen waren minder blij met snel rijden, maar trillen nog niet, de wegligging is top met dit soort snelheden, als een huis en op rails. De motor wordt er niet koud of warm van, de Duitser in z’n Audi A4 V6 ook niet, hij maakte netjes vrij baan toen ik op hem inliep en zo over en weer met als er geremd moest worden. Hard rijden blijft inspannend, maar toch leuk en apart, zeker als je rekening houdt met elkaar en een auto hebt die vertrouwen geeft. En dat laatste doet de Suabaru erg goed.
Sep 2008 met ruim 96.000 km op de teller. Na de zomervakantie de auto uitgemest van binnen. Precies midden onder de rechter voorstoel was wat drinken gelekt en besloot ik om de stoel te demonteren. Om knallende airbags naast mijn hoofd te voorkomen, weet ik veel waar al die sensoren zitten of draadjes die sluiting maken, veiligheidshalve de accupool los gemaakt. Onder de stoel 4 stekkers aangetroffen, allemaal verschillend, dus makkelijk terug te plaatsen. Stoel er uit, vloerbedekking gesopt en de zaak weer werkend gemonteerd. Vervolgens moest alle elektronica zich weer inleren, navigatie, motormanagement etc. En bij dat laatste zat een probleem: het stationair toerental was 500 rpm bij warme motor en schommelend bij koud. De lpg-inbouwer Rijnzicht geraadpleegd. Eerst maar eens een tijdje stationair draaien op benzine, kan de electronica zich herstellen, maar die bleef ziek. Anders kom je langs en kijken we het na. Autobedrijf Fijneman om raad gevraagd: kom morgen maar langs als hij op benzine ook niet wil, is vermoedelijk langzame vervuiling in het gasklephuis, da's normaal, en daar is de elektronica aan gewend. Nu terug in de basiswaarde kloppen de gegevens niet meer. De volgende dag heeft hij in een kwartiertje het luchtgebeuren gereinigd en sindsdien rijdt-ie weer als een zonnetje.
Het rijden met volle auto en aanhanger op vakantie heeft geen invloed op de remmen gehad, een half litertje olie tussen de beurten in en verder geen bijzonderheden. Het verbruik op LPG rond de 1 op 7.
Vervolgens op 7 september de Nurburgring bezocht en via een goede vriend een afspraak met een rij-instructeur. Met hem meegereden, hoe het wel moet op de ideale lijn, gevraagd of ik achter hem aan mocht rijden en hij zich een beetje (veel) wilde inhouden met z'n aangepaste BMW. Nog nooit zo snel op de Nordschleife gereden, vol vertrouwen achter Dick aan, ik hoefde slechts zijn rem- en stuurpunten over te nemen, dat wist hij. De Legacy is volgens hem een erg ondergewaardeerde auto, juist vanwege de balans die er in zit. Alleen jammer van de remmen. Hij heeft Movit onder z'n BMW, ja, da's geen vergelijk. Ik heb in dat ene rondje geen last van mijn remmen gehad. Dit zijn overigens wel de gemodificeerde, blijkbaar is er toch wezenlijk iets veranderd.
Het was deels vochtig en we gingen nog niet voluit op een voor mij onbekend, nat circuit. Trekkracht en wegligging bleken weer puik, vdc heb ik niet in zien grijpen. Wel last van onderstuur op nat, daar ga je dan toch je lijnen op aanpassen, terwijl voor je een BMW weer eens driftend de bocht door gaat. Op cde droge gedeeltes is de auto echt neutraal, trekkracht op de wielen houden en sturen is voldoende. De versnellingsbak geeft geen krimp. Op 1 gedeelte komt de auto uit de veren en moet je hard remmen voor een bocht naar rechts, dat trok het abs niet helemaal, volgende keer iets later remmen. Ook op het circuit blijkt maar weer eens dat de stuuroverbrenging en het -gevoel uitstekend is voor een straatauto. Misschien moet ik over een paar jaar ook maar een jaarkaart kopen en de Sub strippen voor circuitgebruik?
Op 16 oktober 2008 dan "klokje rond" volgens de oude maatstaven, nu staat er een 1-tje voor, waarvan inmiddels 58.000 km's zorgeloos op LPG.
Half november de winterbanden gemonteerd, geen bijzonderheden, gewoon veel grip in de sneeuw die we al gehad hebben. Ik geniet in de stad van het soepele blok, dat eigenlijk alleen maar mooier is gaan lopen al die tijd dat ik hem heb. Vanaf stapvoets in z'n 2 pakt het probleemloos op, 60 in z'n 5 idem. Alleen dat went zo erg dat ik een Passat Blue T Diesel af liet slaan met 4 man er in, omdat ik in z'n 1 dacht dat hij wel op zou pakken na afremmen tot stapvoets. Later bij een Audi A4 TDI 140 pk iet soortegelijks opnieuw, in z'n 2 naar een rotonde, af remmen om aan te sluiten als de andere gepasseerd was en ... de motor sloeg af, te weinig toeren. En dat doet mijn auto dus niet, de 6 cylinder op LPG pakt dat soepel in z'n 2 en trekt dan heerlijk door. Nee, ook hierin mis ik de moderne diesels niet.
Laatst een 50 km abusievelijk op benzine gereden, kinderen hadden op het knopje geduwd van de installatie om om te schakelen. De auto loopt lekkerder op LPG dan op Euro loodvij, op benzine loopt hij anders door in toeren, alsof er iets verstopt zit, een gevoel van het zit er wel in maar komt er net niet uit. Daardoor kwam ik er achter. De motorsoftware lijkt volledig "ingeleerd" op LPG. Met de huidige brandstof prijs kost het mij 6,5 ct per km aan brandstof. ( 1 op 7)
Up-date: omdat de startmotor wat langzamer rond begon te gaan toen de koude intrad en omdat, na meer dan 48 uur niet te hebben gereden de motor maar langzaam aansloeg, de accu vervangen. Wat een verschil, ook toen het echt begon te vriezen. Ik beschouw het als onderhoud, niet als een probleem.
Verder APK laten uitvoeren, de achterremblokken naderen hun eind, maar kunnen nog even mee tot de volgende beurt. Verder niets bijzonders eigenlijk. Starten, rijden en genieten.
Ik lees de laatste tijd veel over auto's met langere bakoverbrengingen ivm zuinigheid. 40 in z'n 4 en zestig in zijn 5 zijn goed te doen, de motor pakt probleemloos op bij gasgeven maar zuiniger rijden doe ik er niet mee. Het LPG-verbruik in de winter ligt, met veel korte stukken tussen de 1 op 6 en 1 op 7.
Verder kan het nog zo hard vriezen, ik rij probleemoos op LPG. Omschakelen na een steenkoude start duur logischerwijs iets langer, maar alles functioneert zonder storing, zonder bevroren verdampers of andere ellende. We tuffen lekker verder.
Juni 2009, 116.500km. Met de Flash Lube toevoeging ben ik maar gestopt, stond of te rijk, of te arm. Dat laatste was geen probleem, te rijk wel. Zwarte walmen bij het starten en ook slecht starten, alsof de bougies vet sloegen. Ook stationair lopen was geen feest, dan maar zonder. Wat het spul eigenlijk doet, weet ik nu nog niet, maar het veroorzaakt geen afzetting zoals lood. Het verbrand mee, dus hoe het de uitlaatkleppen moet beschermen snap ik ook niet. Het enige wat ik met de garage samen kan bedenken is dat de verbrandingstemperatuur door dit spul wordt verlaagd. De motor loopt verder als een zonnetje en het verbruik gaat nu weer naar de 1 op 8. Teveel korte stukken en het nieuwe rijden zijn voor deze motor geen feest. Als alles goed wordt doorgewarmd met een lange rit (dus niet 125 in z'n 6 in colonne op de snelweg met amper 3000 rpm) dan gaat het veel soepeler. Die 6-e versnelling is ook de reden dat je toch gauw te hard rijdt. Rond de 160, iets meer, draait-ie met het maximum koppel en dat voelt moeiteloos. Bij een iets lager toerental werkt de nokkenasverstelling en dat heeft effect, dat voel je. Dus even niet goed opletten en je rijdt te hard, maar gevoelsmatig "bolt" het dan zo lekker door.
up-date: 29-12-2009, 132.322 km
Eind oktober een grote beurt laten uitvoeren (128.536 km), inclusief vervangen van differentieel (achter) en transmissie-olie. Dat moet om de 60.000 km en is de vorige keer gebeurd bij 75.000 (vervangen koppeling). Het heeft geen invloed gehad op de differentieel geluiden (zie problemen), de huidige temperaturen wel, met de kou hoor je minder geluid uit de aandrijving.
Voor de rest: geen bijzonderheden, de remblokken zijn nog OK, de schijven ook, gewoon olie en wat filters en rijden maar.
up-date: 26 januari 2010, 133.817 km
APK goedgekeurd, geen bijzonderheden. Ruim 27.000 km gereden van APK naar APK. Ik zal eens een km-prijs uitrekenen.
De remschijven zijn wat meer gegroefd en slijten iets, door de Red Stuf remblokken, iets wat je niet ziet met de standaard remblokken, maar zijn niet "blauwig" of krom (trillen). Misschien dat ze met 2 ton vervangen moeten worden vanwege slijtage ipv problemen, dus niets te klagen lijkt mij.
Ook met de strenge vorst probleemloos op LPG gereden. Motor komt vlot en goed op temperatuur, verdamper en kachel trekken niet alles weg. Sub's zijn niet superzuinig, ik ben benieuwd wanneer ze komen met directe brandstofinjectie etc., maar toch, op de motor valt wat mij betreft niets aan te merken.
Winterbanden en 4WD, er is al genoeg over geschreven, i.c.m. een niet te hoog zwaartepunt (het is geen SUV) en niet te veel doorzettende massa weer prima beheersbaar in winterse omstandigheden.
Het VDC laat enig spelen toe en grijpt straf in als het te dwars gaat in een bocht (met merkbaar ABS op het achterwiel). Als de auto dwars gaat en je laat je gas plots los (schrikreactie van veel bestuurders) dan grijpt het systeem onmiddelijk in heb ik het idee, terwijl als je gas zou blijven geven er nog ruimte gegeven zou worden. Ik heb het een paar keer geprobeert, alsof het rekening houdt met de reactie van de chauffeur.
Bij acceleren zorgt een stapje opzij met tegenstuur niet direkt voor ingrijpen. Wordt de dwarshoek ondanks gasgeven toch groter, een beetje provoceren, en de 4wd trekt de auto niet recht, dan treedt ook het VDC in werking en wordt de auto subtiel recht getrokken. Bij "VDC uit" gaat alles uit en blijft het uit, op ABS na, en is 360 in de sneeuw goed te doen, de auto reageert als een goed beheersbare achterwielaandrijver.
Het VDC is voor mij een prettig systeem. Je moet eerst over de ver weg liggende grens heen gaan alvorens het in werking treedt. De marge die er dan nog is, is niet groot meer, maar het systeem kan met name bij uitbreken in een bocht net het verschil uitmaken. Op droog wegdek heb ik het nog nooit in werking gehad, op nat wil het wel eens in een bocht knipperen als ik lomp gas geef en vertrouw op het systeem, maar het werkt eigenlijk heel mooi met veel verschillende parameters. Ik heb het nu uitgebreid kunnen bestuderen/proberen, zonder mijn auto extreem te belasten.
up date: 19 augustus 2010, 145.300 km
Auto voor kleine beurt weggebracht. Omdat in de voorterrein wat rammelde op verkeersdrempels zijn de stangetjes die de stabilisatorstang verbinden met de draagarmen opnieuw vervangen. De rubbers slijten uit. Verder olie, nieuwe filters en gewoon niets. Remschrijven, -blokken etc allemaal nog prima in orde, en ik heb ook niets bijzonders pgemerkt. Gasinstallatie vergt ook geen onderhoud en geeft geen problemen, ik word nog steeds blij aan de pomp en van de expertise van garage Rijnzicht hoef ik ook geen gebruik te maken.
Ik heb het idee dat het olieverbruik is afgenomen na wisseling naar Elf-olie 5W40 half-synthetisch. (Excellium) Tussen de beurten nog geen liter bijgevuld, dat was wel eens anders, maar er hebben ook geen zware vakantieritten tussen gezeten. Op naar de 160.000 km-beurt.
Up-date, 14 september 2010.
Een paar weken geleden even gestopt bij garage Rijnzicht voor een aanpassing aan de LPG-software. De koelwatertemperatuur waarbij overgeschakeld wordt is aangepast. Dat resulteert er in dat als de auto even gereden heeft, het systeem nu ook eerder omschakelt naar LPG. Na de software up-date was die tijdspanne langer geworden. Ook bij koude motor gebeurt dat eerder, zodra de kachel warmte gaat geven, en dat is bij een Sub. best snel. Verder geen bijzonderheden en ik merk ook geen nadelen. De motor heeft er geen problemen mee en ik heb weer minder benzine verbruik.
1 dec 2010, inmiddels tussentijds toch een liter olie bijgevuld.
Ik heb in november de auto laten poetsen door een professioneel bedrijf (Ende's Car Cleaning uit Breda). Showroom klaar noemen zij dat, wel inderdaad, als nieuw, voor zover dat mogelijk is met de gebruikssporen die inmiddels op mijn auto zitten (krasje hier, deukje van een ander portier daar, etc.) Mijn auto is nu weer diep zwart, het interieur is echt schoon en het leer wordt alleen maar mooier met het gebruik. Ik denk dat ik nu wel foto's kan maken. In ieder geval was het precies op tijd voordat de eerste pekel werd gestrooid. Ik kwam er zelf niet toe, maar de behandeling en de lakverzegeling die zij hebben gebruikt, geen Waxoil maar Daimondbrite, daar kan je niet tegenaan poetsen als je dat een paar jaartjes hebt verzaakt. (Waxoil heb ik mindere ervaringen mee).
Ik heb dit ook gedaan omdat ik nog "even" met deze auto verder wil. De ontwikkelingen op motorengebied gaan nu zo snel,dat ik liever even afwacht en op LPG blijf doorrijden, de installatie is immers toch al lang betaald. O ja, geen storingen in het systeem, ook niet met deze koude, start op benzine en na een minuutje op gas en verder rustig warm rijden, het wordt saai.
En buiten dat, deze auto rijdt gewoon lekker!
9 feb 2012. Auto pas weggebracht voor kleine beurt (boekje is nu vol). Geen bijzonderheden, ik laat wel het inlaatfilter meteen meenemen ipv alleen met de grote beurt. Motor wil wel eens afslaan bij gasloslaten tijdens parkeren als dit filter vol zit is inmiddels de ervaring.
Remblokken (red stuf) ook vervangen, schijven zijn nog goed.
Verder gewoon rijden, alle pk's zijn voorhanden als het nodig is. Auto krijgt wel wat gebruikssporen inmiddels, maar da's niet vreemd.
PROBLEMEN
- 160.000 km
Trillende remmen, schijnt kwaal te zijn van dit model met zwaardere belasting (geen circuit gebruik, want dan zijn de remmen denk ik meteen rijp voor de schroothoop). Schijven zijn al een keer afgedraaid tijdens de beurt, maar trilling komt weer terug. Ik probeer nu de remmen zo veel mogelijk te ontzien.
Movit heeft een vervangingsset, maar dan zijn spoorverbreders nodig. Dat zie ik niet zitten, omdat de auto nu al heel scherp stuurt en wel eens wil reageren op spoorvorming ondanks de relatief smalle 215-band. Ik vrees dat de auto dan te onrustig wordt in zijn stuur.
Up-date: op 4 oktober meegedaan aan de cicuitdag van Subaru Nederland, georganiseerd door Rensportschool Zandvoort. Tussen heel veel Impreza’s mij uitgeleefd in de gevorderden cursus. Na veel snelle ronden op het circuit zijn de trillende remmen verdwenen !! Onbegrijpelijk. We reden in een treintje van 8 waarbij de instructeur telkens na 2 ronden overstapte in een andere auto en voorop de ideale lijnen reed (in tegengestelde richting). Bij de gewone cursus gaat dat vlot, nu ging het snel. De + 300 pk Impreza STI met race-rubber is niet bij te houden en hij gaat dan niet voluit. Geweldig genoten. Rubber werd goed warm en plakkerig, de remmen bleven heel (zelfs geen fading!!).
Wegligging van de Legacy is super, op de grens wil de auto over 4 wielen weg. De acherkant komt niet om in de bocht, ook niet bij vol de bocht in remmen op nat wegdek vanaf zo’n 100 km/u. (dat was een aparte oefening). Hoe AutoVisie er in zijn supertest van 2005 bij komt dat de achterkant los wordt bij hard aanremmmen, ik heb het geprobeerd te forceren, maar het lukt niet. Misschien omdat dit een station is, met ook nog een gastank achter de as, zodat er meer gewicht op de achteras leunt. Zelfs driften is moeilijk (ook voor de instructeurs :-) die het probeerden), de vierwielaaandrijving geeft bij forceren eerder onderstuur, en bij precies rijden voel je perfect de balans tussen grip en geen grip op alle 4 de wielen. Je kan wel met de koppeling en de handrem gaan forceren, maar driften op vermogen (245 pk’s) lukt niet op nat wegdek.
De auto wil wat ’schommelen’in de bocht, vermoedelijk doordat de rebound van de achterdempers wat zacht is voor circuitgebruik, volgens de instructeur. (de uitgaande slag is zacht gedempt, maar geeft wel meer comfort en meer grip op slechte binnenwegen) Kortom: de Bilsteins geven de auto een heerlijke wegligging in combinatie met het onderstel.
Voor de rest: Sub-jes blijven heel, ook bij grof gebruik op het circuit.
En de remmen: blijkbaar moet je die zo’n beetje mishandelen in plaats van te ontzien.
Up-date: nu bij 55.000 km pas grote beurt laten uitvoeren (garage Dijkzicht Cosisdealer) houdt de intervallen wat korter, 12.500 km ipv 15.000 vandaar de afwijking ten opzichte van het boekje. Zij hebben geen bijzonderheden geconstateerd. Gewoon olie, filters en rijden maar. Ook de differentieel olie zou zijn vervangen volgens voorschrift. (met het gratis onderhoud scheelt dat een hoop centjes voor mij)
De sporing is opnieuw gesteld, de auto stuurt nu wat zwaarder vanuit de middenstand , rechtuit stabiliteit is ongewijzigd goed, maar ik heb er nog niet hard of met stevige wind mee gereden.
Op klinkerplaveisel klinkt het bij uitveren van het wiel alsof er wat los zit in de ophanging, maar wegligging en bochtgedrag zijn niet anders geworden. Het zouden de remblokken in de klauwen kunnen zijn (die zijn nog niet vervangen). De stabilisatorstang heeft geen ruimte.
De kunstof afdekplaat tegen lichtinval via het glazen schuifdak kraakt vrolijk op hobbels, klemzetten helpt, maar is niet handig.
Pas met een nieuwe Audi A4 V6 2.7 TDI op reis geweest. De Subaru is lichter in de neus, stuurt met meer gevoel en geeft meer info door in het stuur. In de Audi voel je echt dat je een blok ijzer de andere richting op stuurt. Dat mega-koppel in de bergen is mooi, maar eenmaal op toeren is de Subaru sneller.
De navigatie in de Audi kun je volledig bedienen onder het rijden, die in de Subaru beperkt, maar de Japanse versie is sneller (beide DVD overigens) en het Subaru scherm zit prettig hoog in het dashboard (da’s heel veel veiliger in de verkeersdrukte). Het sportonderstel van de Audi is te hard, Subaru laat zien dat het niet nodig is.
Maar de remmen, daar kan Subaru nog veel van leren. Die van mij trillen nog steeds, de Audi geeft het bekende ’anker uitgooien’ gevoel. Met de CVT-bak zijn deze remmen ruim bemeten en geven geen problemen in de bergen. De Subaru remmen trillen weer als de beste na enkele forse stops.
Mijn stoelen zitten nog steeds als nieuw en zijn volledig elektrisch verstelbaar, ook zonder storingen. De lendesteun is handmatig en bij de Audi is dat het enige dat elektrisch gaat, daar is de rest met veel hendels te verstellen. In beide stoelen geen rugklachten of anderszins, ook beide leer. De Subaru stoel heeft een prettige kuipvorm, niet te diep en kan voor mij voldoende omlaag en naar achteren.
Op naar de 70.000 km beurt, dan moet ook het LPG-filter worden vervangen. Benieuwd of daar veel vuil in zit. Behalve aan de pomp vergeet ik gewoon dat ik op LPG rijd, daarover valt echt niets te melden.
Al met al, ik wil niet ruilen met de A4, ondanks diens sublieme afwerking. De Suabru blijft voor mij de rijdersauto en dan neem ik het rammelende schuifdak maar voor lief.
De remschijven en blokken voor vervangen en voorzichtig ingeremd, nu zo’n 500 km meegereden. Wel fijn, trillingsvrij rijden. Hoe lang vraag ik mij af.
Veder geen bijzonderheden, geen olieverbruik momenteel.
Verbruik op LPG is zo 1 op 7, soms zuiniger, soms minder. De motor loopt er soepel op, geen vermogensverlies en pakt probleemloos op bij lage toeren, 1.500 rpm bij 60 in z’n 5 bij warme motor gaat vlekkeloos. Trekt nog op ook zonder morren.
Verbruik is inderdaad zo’n 5% hoger op LPG, maar dat mag de pret niet drukken.
In het interieur zit alles nog op z’n plek, rammelvrij, op dat eerder genoemde schuifdak na.
april 2008: helaas, een stinkende koppeling aan het eind van de winter, ook met gewoon rijden en niet alleen met manouevreren in de sneeuw of met aanhanger. Om de motor niet af te laten slaan, moet je bij wat zwaarder werk vanuit stilstand gas bijgeven, tot zo’n 1.500 rpm of 2.000 rpm en dan ruik je de koppeling. Nu echter ook ’s ochtends met wegrijden. Ook een trilling in de aandrijflijn, wat klopgeluiden bij stationair draaien in z’n vrij. Dat valt tegen, want aan stoplicht sprintjes met een ’clutch drop’, zoals het journaille vaak doet, maak ik mij niet schuldig. Van alles nieuw besteld door garage Fijneman en daarna de zaak losgemaakt, bak er onder vandaan. Veel stof in het koppelingshuis en even later, als het vliegwiel los is, blijkt de koppeling totaal versleten. IJzer-op-ijzer, blauwe plekken op het vliegwiel terwijl de koppeling toch echt niet onderbemeten is, juist tegenovergesteld. Druklager is ok, maar vervangen zij ook meteen.
De km-stand bij dit alles: 85.000 km. Een gevolg van de vierwielaandrijving, ik denk het wel, want wielspin komt nooit voor en zo moet de koppeling alles opvangen. Kosten: € 1.100,- inclusief arbeidsloon en differentieelolie.
Dat laatste is nog een verhaal apart: bij 60.000 km moet dat vervangen worden, maar de aftapplug is bij de Cosisgarage ooit losgedraaid. De olie stonk en had geen frisse kleur meer, maar is nu weer vers, ook van het achterdif. Gezien de staat van de olie niet iets om op te bezuinigen in onderhoud of om over het hoofd te zien.
Inmiddels nu in mei op ruim 88.000km na een reis door de Zwitserse alpen zonder koppelingsproblemen.
Bij 98.000 km zijn 2 ophangrubbers van de stabilisatorstang en 2 ophangrubbers van de wielophanging door garage Fijneman vervangen, er zat ruimte op. Op mijn verzoek hadden zij dat nagekeken, ik had zo mijn twijfels over de eerdere diagnose (zie hierboven) En ja, eindelijk, het gerammel waar ik al eerder melding van maakte is weg, en er is meer rust in het stuur. Uitlijning is opnieuw gedaan, het stuurt nog steeds als een scheermes.
03-03-09 / 107.581 km. De remblokken achter waren aan vervanging toe. Door garage Fijneman i.o.m. Cio R'dam nu blokken rondom gemonteerd van EBC, Red Stuff. Eerste ervaring na een week, hele verbetering, de remmen spreken sneller aan en behoeven minder kracht. Echt hard heb ik nog niet geremd, EBC geeft aan om de blokken rustig in te rijden, daarvoor zit af-fabriek ook een pasta op de blokken, om de schijven en blokken op elkaar in te laten lopen. De schijven zijn trouwens vooraf afgedraaid tegen slingering, binnen en buitenzijde tegelijk. Achteraf merk je dat wel, meer rust met remmen in het stuur. Als je het mij vooraf had gevraagd, had ik gezegd niet nodig, het is logisch dat je iets in je stuur voelt als je remt.Eens kijken als we bij 110 dkm zijn.
Op vakantie een storing gehad in het motormanagement, tijdens bergop rijden, 4e versnelling, op de snelweg met volle. Uitlezen bij de garage gaf geen melding. Vreemd, want alles ging branden, motor hield in, liep op minder cylinders. Omgeschakeld naar benzine en na een paar honderd meter was het probleem weg. Vermoedelijk een grenswaarde overschreden, die het management niet kon bijregelen. Het is daarna ook niet meer teruggekomen.
Andere ervaring is dat het differentieel wat wil wringen als het goed heet is. Vermoedelijk ook met ongelijke banden gereden (spanningsverschil tussen links en rechts) waardoor extra zwaar belast. Dat voelde met lage snelheid en scherpere bochten alsof ik met kromme aandrijfassen en te strakke tandwielen rond reed. Ondertussen de banden ook voor/achter gewisseld. Ik zal met de aankomende onderhoudsbeurt in ieder geval bak en differentieel olie laten verversen (moet om de 60.000km maar is pas later bij de vervanging van de koppeling gedaan). Hier in Nederland naderhand geen last meer van gehad.
Up-date LPG installatie: uitlezen van de software gaf aan dat er een overdruk kan hebben bestaan in het systeem.
Tegelijk met dit bezoek heeft garage Rijnzicht het filter gecontroleerd (was nog goed) en nieuwe software geïnstalleerd (gewoon service). Van dat laatste merk ik niets qua verbruik of trekkracht of wat dan ook.
Handmatig hebben zij in het programma de tijd aangepast waarna omgeschakeld wordt naar LPG na het starten, in het geval dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Het vreemde is nu dat de motor na een koude start eerder omschakeld naar LPG, dan bij een beetje warm. Op bedrijfstemperatuur of iets daaronder, gebeurt het wel direkt na het starten. Moet ik nog eens navragen. Kortom, geen klagen over de nazorg, terwijl ik echt niet jaarlijks een nieuwe installatie kom kopen, super.
17 mei 2010. 140.000 km
Ik schreef het al eerder, ik vertrouwde het middendiff. niet. En het werd alleen maar erger. Nieuwe banden maakten geen verschil. Uiteindelijk mijn garagist achter het stuur geduwd. Die kwam na 2 minuten al terug: "Ja, dat is inderdaad niet normaal". Kleinwier in Zwijndrecht maar eens gecontacteerd ipv Cito. Kom maar langs was het verzoek. De chef reed even wat heen-en-weer op de parkeerplaats, conclusie: middendiff is kapot. Nog nooit gezien bij een Legacy, dit is de eerste. We zullen een nieuwe bestellen. Na 2 weken was dat binnen en na EUR 963,- (dat is inclusief montage) rijd ik weer tevreden rond. De auto stuurt veel, veel beter, zelfs amper warm.
Wat ik dus vreemd vind, is dat ik snel een koppeling moest vervangen en nu het diff. zonder ooit deelnemer te zijn geweest van straatraces, driftclubs of maandelijks de Ring op te zoeken. Soms heb ik het gevoel dat de auto al uitvoerig was gbruikt voordat ik hem kreeg. De motorkap was immers overgespoten, digitale tellers zullen ook wel terug te stellen zijn en een set nieuwe bandjes en velgen zijn zo omgelegd. Het is mijn eerste auto waar na 75.000 km een koppeling in moest en ik race niet constant door de stad of platteland.
Van andere Sub rijders, zelfs zij die veel met caravan rijden, heb ik dit soort berichten niet gezien. 245 pk lijkt mij ook niet teveel, een STi etc. hebben wel meer vermogen.
Maar goed, het rijdt weer als vanouds.`
nov 2010, 152.025. Nu was ik dan toch aan de beurt voor afwijkend onderhoud. Het gonzende geluid ging spontaan over in een meer ijzer-op-ijzer geluid en wel vrij plots van achter uit. Aangezien wielen wisselen op de planning stond, gevraagd om de wielen op de brug eens te draaien en te luisteren. Was niet nodig, hij (monteur) pakte het wiel vast en vanaf afstand was de diagnose zichtbaar. Lager overleden. Twee dagen later is de nieuwe set gemonteerd (lager met behuizing, niet los verkrijgbaar, prijs viel mee). Mooi om te zien is ook zoals de ABS sensoren werken, met een magneetring die in het huis zit. Tegelijk is het gasklephuis schoongemaakt ivm schuddend stationair lopen (te laag toerental en je weet weer dat het een boxer is, je schut dan echt heen-en-weer, van links naar rechts) en mijn auto rijdt weer als nieuw. Het schijnt dat de uitlaat er aan zit te komen?
jan 2011, ivm een lichte gaslucht in de auto bezoek gebracht aan Rijnzicht op afspraak. Het membraan in de verdamper blijkt lek te zijn, komt vaker voor, revisieset is op voorraad. Krijg wel compliment over onderhoud, want de rest ziet er uit als nieuw, inherrent aan gebruik van goede kwaliteit koelvloeistof. Ze laten mij ook een verdamper zien die helemaal is aangekoekt van binnen, door troep in de koelvloeistof. Dan kost je dus een nieuwe verdamper.
april 2011 ik had verwacht dat het slecht stationair lopen weg zou zijn na revisie van de verdamper, maar het wordt alleen maar erger. De klepspeling moest gesteld worden, gaat niet hydraulisch zoals ik dacht. Probleem, je kan er niet bij! De motor moet uitgebouwd worden. (dan vervangen we meteen de koppeling, gezien de km's die er op zitten)
Na 1 dag uitbouwen en meten blijkt dat de vervangende klephoedjes aan de uiterste waarde zitten, ofwel de kleppen zijn ingeslagen na 100.000 km op lpg. De inlaatkleppen gaan nog, maar de uitlaatkleppen, die het heetst worden, zijn het probleem. Wat wel mooi zichtbaar is, is de verstelling van de inlaatkleppen. Zowel klephoogte verandert als de timing, beide oliedruk gestuurd, mooi stuk techniek.
Goede raad is duur, letterlijk, want we besluiten om de cylinderkoppen te reviseren. De rest van de auto zal daarna ook nog weer 2 ton meemoeten, anders heeft de revisie geen zin.
Nokkenassen zijn gelukkig nog ok, net als de inlaatkleppen, maar de zittingen en uitlaatkleppen moeten gedaan worden ( 24 respectievelijk 12 stuks )
Dat betekent ook dat de distributie volledig los moet, en als we toch bezig zijn bijvoorbeeld meteen de waterpomp vervangen uit voorzorg. De cylinders en zuigers laten geen bijzonderheden zien.
De koppen gaan naar Westec Motorenrevisie in Goes ( op aanbeveling van een vriend )Hij vervangt de zittingen voor hardere en zorgt voor een optimale afstelling van de klepspeling. Ik mag blij zijn dat alleen de uitlaatkleppen vervangen moeten worden, want de oliedrukgestuurde toestanden op nokkenas en inlaat zouden wel eens erg duur kunnen zijn.
De man levert wederom vakwerk, blijkt na montage en inbouwen van de motor ( ook de klepgeleiders zijn trouwens vervangen). Als de draadjes allemaal op hun plek zitten, is het alsof ik een nieuwe motor heb gekregen. Geruisloos, geen schudden of schommellen in toerental, je hoort alleen de injectoren bij stationair draaien. Met rijden is er geen verschil tussen gas en benzine,de motor hangt letterlijk aan het gas en gaat weer als de spreekwoordelijke brandweer, verbazend hoe de gewenning er in is geslopen als je er dagelijks meer rijdt.
Intussen zo'n 10.000 km nu gereden en het olieverbruik blijkt ook minder te zijn, het brandstofverbruik ongewijzigd. De koprevisie was kostbaar, maar gezien het resultaat verwacht ik dat deze motor mij niet meer in de steek laat.
Per saldo heeft het rijden op LPG nog steeds bespaart, maar veel is het niet meer. De werkelijke besparing moet nu de komende jaren gaan komen en gezien de brandstofprijzen en technische ontwikkelingen is dat voor mij een reden geweest om nog even door te rijden met deze auto op LPG. Over een paar jaar kijk ik wel eens verder.
verbeteringen en veranderingen
- 153.000 km
De EBC Red Stuff remblokken inmiddels goed ingeremd. Wat een verbetering, spreken sneller aan, goed te doseren en ik kan er ook harder mee remmen. De schijven blijven recht. Vermoedelijk slijten ze wat harder, want mijn velgen worden sneller smerig, maar dat heb ik er graag voor over.
116.500 km inmiddels, 12 juni 2009. De wielen worden nog steeds sneller zwart dan voorheen, maar de remschijven blijven helder. Voorheen werden die wat blauw. Dit duidt er volgens mij op dat de temperatuur huishouding door zachtere blokken beter onder controle is. Inderdaad, geen trillende remmen tot op heden, en dat is vroeger wel eens anders geweest. Ik denk dat de schijven minder snel slijten dan bij gebruik van de standaard remblokken, de blokken zelf zullen wel wat harder gaan dan vooheen.
Voor die slijtage is denk ik nog een reden. Deze blokken zijn veel beter te doseren en bij remmen vanaf hoge snelheid voel je de blokken harder happen als de temperatuur stijgt. Met koude remmen gaat het al prima, met warme nog beter. De standaard blokken komen er bij mij vooralsnog niet meer onder, want ik heb nog steeds geen trillende remmen.
12 april 2010. 139.000 km
De banden zijn vervangen door Michelin Pilot Sport 3 in een andere maat, 225/40 R 18. De originele maat 215/45 R 18 is zo incourant, van de bijbehorende prijzen wordt je niet vrolijk.
Eerste indruk: veel stiller, zachter loopvlak, wel stugge bandwang, loopt mooi rechtuit en mooi rond, ook bij snelheden van + 200 km/h geen trillingen.
Het zachtere loopvlak (in vergelijking met de Potenza's) geeft marginaal tragere stuurreactie, maar dat kan ook inbeelding zijn. Ook heel veel gevoel in het stuur, zelfs ruw of glad asfalt merk je als je er op let in je stuur terug.
Slijtvastheid merken we vanzelf, evenals de natweer eigenschappen, ik heb nog niet in de regen gereden.
km 152025, nov 2010. Continental TS 890 winterbanden gemonteerd (nieuw type), inmiddels ondervonden dat deze in sneeuw en ijs beduidend meer grip hebben dan de Pirelli's van voorheen, maar daar zit dan ook 4 jaar ontwikkelingstijd tussen. Conti's sturen goed, zijnwat "ronder", bij de Michelin voel je duidelijker dat je uit de middenstand stuurt. Benieuwd of deze banden ook 4 winters meegaan, voorlopig alweer profijt van gehad.
parrot car kit
- 132.322 km
Een handsfree Parrot Carkit is ingebouwd. De display zit tegen de dakhemel, naast de binnenverlichting, niet op het dashboard. De werking is boven alle kritiek verheven. Met de juiste adapter (dat duurde even) worden radio en navigatie nu onderbroken zodra de telefoon wordt bediend en pas weer ingeschakeld bij einde verbinding. Absoluut geen klagen over dit systeem.
LPG-problemen
- 205.000 km
In mei 2012 had ik plotsklaps een stotterende motor, rijdend over een verkeersdrempel in de 2e versnelling, op gas. Het probleem deed en doet zich voor tussen de 2000 en 3000 rpm.
Op benzine was er geen probleem. Daarom eerst het LPG-inbouw station bezocht. Die kon niets ontdekken aan de installatie en adviseerde de ontsteking te controleren. Inmiddels ging ook het motormanagementlampje branden. Dat bleek uiteindelijk na een aantal keren een misfire in cilinder 5. Toen zijn de bougies vervangen. Melding kwam terug, het stotteren was niet weg, bobine van deze cilinder vervangen.
Het lampje ging uit, maar het stotteren bleef. Na enkele weken ging het lampje weer aan. Ondertussen op vakantie naar Spanje met de auto en daar op benzine rondgereden. Voor 99% waren de problemen weg, soms leek de auto wat te schommelen op constante snelheid. Weer terug op LPG met de bekende problemen. Uitlezen gaf dat de EGR-klep niet goed functioneerde. Ook die vervangen. Dat leek de oplossing te zijn, maar, alsof het motormanagement zich inleerde, het stotteren was in een uur weer op het oude niveau van mei en is dat nu nog steeds.
De auto is 3 weken bij de LPG inbouwer geweest, zij hebben van alles uit-en ingebouwd, zijn bij Prins geweest met de auto, maar kunnen niets vinden. Wie heeft suggesties?
Het euvel begint als de motor op bedrijfstemp is. Bij stationair gasgeven slaat de motor even over en pakt dan op. Bij het vragen van koppel tussen de 2 en 3.000 rpm in elke versnelling stottert de motor alsof de brandstoftoevoer even wordt dichtgeknepen. Verder in toeren loopt de motor tot het rood goed door.
Op benzine is het blok vertrouwd soepel en is er geen probleeem, koud noch warm.
LPG is leuk aan de pomp, maar de bijkomende kosten maken inmiddels het voordeel in prijs weer aardig ongedaan. De EGR etc. waren op benzine ook kapot gegaan neem ik aan, maar de coulance halve lage rekening van het LPG station en alle onderzoeken bij de Subaru en mijn eigen garage tikken toch door.
Dus nogmaals, iemand suggesties?
LPG-prolbmemen opgelost
- 213.000 km
Uiteindelijk in overleg met Prins terecht gekomen bij Auto Speciaal in Uden, een klein , zeer gespecialiseerd bedrijf dat ook gasinstallaties inbouwt, met zelfs een eigen rollenbank.
Met een proefrit eerst het euvel laten ervaren aan de monteur. Die beoordeelde de bougies, kon niet iets heel bijzonders ontdekken, nogmaals proefgereden en toen kwam het probleem ook op benzine om de hoek kijken. Laptop mee in de auto en toen bleek dat de elektronica in het uiterste regelbereik zat, zowel op benzine als LPG. Het motormanagement gaf echter geen oplossing. In overleg de auto op de rollenbank en allerlei apparatuur aangesloten, waarmee alles kan worden doorgemeten en na een uurtje was het lek boven, 2 bobines functioneerden niet 100%. De fout was te kort om te worden gedetecteerd door de boordelektronica, maar wel door de meetapparatuur. De LPG installatie is daar opnieuw geprogrammeerd, de mengselverhoudingen bleken ook niet goed. Te rijk in lage toeren en te schraal in hoge toeren.
Wat een verschil toen ik daar weg reed, alsof ik een nieuwe auto had. En wat ook mooi is: na afstellen heeft mijn auto 239 pk op LPG, terwijl af fabriek 245 pk op benzine wordt opgegeven! En dat na 2 ton!
Ik ben oprecht verbaasd over de rollenbank en het resultaat na het opnieuw afstellen. Dit is een aanrader en ik rij weer tevreden rond.
prijzen onderdelen
- 230.000 km
Afgelopen zomer is de schokbreker links voor afgebroken bij de moer, spontaan, maar wel weer zo'n vreemde reparatie. Aangezien het speciale Bilstein dempers zijn, kun je die niet op elke hoek van de straat kopen.
De automaterialenleverancier van mijn garage kon niets met zekerheid stellen, niet op voorraad, niet bekend wanneer in produktie etc. Prijs zo rond de € 240,- per stuk.
Bij de dealer aangeklopt en die kwam met een prijs van ruim € 500,-. Ik dacht, dat valt niet tegen voor een set, maar dat bleek per stuk, voor dezelfde demper !!
Uiteindelijk in België terecht gekomen bij Mayer. Wat een verademing, correcte behandeling, zij wisten exact wanneer de produktie zou worden gedraaid en wanneer zij konden leveren.
Wat merk ik er van: dat dempers echt wel slijten, wegligging is weer strak, maar nu wil ik de achterdempers ook vervangen.
Wat ging er nog meer kapot: de startmotor, die ging niet meer rond, en ook pas een ruilexemplaar weer te krijgen na intensief speurwerk door de garage.
Verder is het slot van het linker voorportier onwillig aan het worden, het lijkt alsof er iets versleten is, waardoor de handel het slot niet altijd meetrekt. Gaan wel zien wat dat weer oplevert.
O ja, de versnellingspook, daar waren wat ringetjes van het mechaniek versleten en een asje uitgelopen. Moet je die hele mechaniek laten vervangen, niets los van te krijgen.
Tja, Subaru kwaliteit, ik weet het niet, maar na 200.000 km zijn er toch wat vreemde gebreken naar boven gekomen. De auto rijdt verder als een trein, dat wel.
Auto ingeruild
- 235.000 km
Na verschillende overwegingen toch de auto ingeruild in plaats van nog meer geld aan onderhoud uit te geven. Ik kreeg het gevoel dat van deze bijzondere auto ook bijzondere dingen kapot gingen / moesten worden vervangen. De geroemde kwaliteit van Subaru is mij helaas wat tegen gevallen, maar wellicht dat de nieuwe eigenaar probleemloos verder kan.
De auto staat te koop bij Kien in Arnhem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.