Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2007)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2007)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0R Comfort
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru Legacy 2.0r automaat Comfort 2007

  • 164.000 km

Met veel plezier lees ik de autoreviews van collega liefhebbers. Met deze review over mijn Subaru Legacy hoop ik wat ‘terug te doen’.

Aankoop:
In de zomer van 2012 maakte ik de overstap naar mijn huidige werkgever en dit betekende dat ik mijn fijne leaseauto, Renault Mégane Estate GT-line EDC, moest inleveren. Tijd dus voor een opvolger. Mijn criteria waren (destijds):
• Automaat
• Betrouwbaar
• Ruimte
• Fijn rijden (uiteraard)
Subaru is een merk dat me al tijden aanspreekt en de reviews over dit merk zijn zonder uitzondering positief op de punten betrouwbaarheid en rijden. De viertrapsautomaat laat volgens veel commentaren te wensen over en hoewel deze automaat in verhouding tot de EDC automaat van Renault inderdaad een stap terug is, zorgde het fijne rijden en wegligging van de auto ervoor dat ik tot aankoop van een tweedehands Subaru Legacy overging.

Ervaringen:
Al direct na aankoop viel me op de snelweg op dat de auto bij 120 kilometer per uur een zoemend geluid maakt. Het kwam duidelijk van achteruit de auto vandaan en het vreemde is dat het alleen optreedt bij gas geven. Bij gas los is het geluid direct weg. Diverse fora – vooral Amerikaanse – gaven de suggestie dat dit weleens zou kunnen liggen aan het achter differentieel. Meer specifiek, afstemming aan de ‘ring and pinion’. Dit probleem zou duur om te repareren zijn, irritant zijn vanwege het geluid maar niet van invloed zijn op de levensduur van differentieel of aandrijflijn. Dat laatste klopt en ik heb inmiddels 30.000 kilometers gereden zonder enig probleem. Toch vormt dit geluid een smet op mijn plezier dat ik met de auto heb. Het vervangen van de differentieelolie heeft het probleem niet kunnen wegnemen of zelfs verminderen.

Rijden met de auto is evengoed een plezier. Zelden heb ik in een auto gereden waarvan het onderstel een zodanig goed compromis vormt tussen comfort en sportiviteit. In mijn ogen is comfortabel het wegfilteren van bobbels en kuilen in het wegdek, niet hard en stuiterig en sportief is in mijn beleving weinig overhang in bochten, edoch hard en zonder enige filtering. Dit laatste heb ik ervaren in een BMW 120d uit 2006.

Ruimte:
Een ander aspect waarop ik deze auto heb gekocht is ruimte. De auto is ontzettend praktisch. Op papier is de kofferbak naar huidige maatstaven niet eens erg ruim, iets van 470 liter meen ik, maar de breedte en diepte maken het een erg bruikbare kofferbak waarin ik met gemak de vakantiespullen vervoer voor mijn gezin.

Uitrusting en luxe:
Tja, ten opzichte van mijn vorige auto, is dit toch echt een grote stap terug qua uitrusting. Aanvankelijk dacht ik dat dit me niet zou irriteren, immers een auto moet in eerste plaats goed rijden. Dit kan wel zijn maar ik mis toch wel de keyless entry, live navigatie, de audio aansluitmogelijkheden, xenon, achteruitrijsensoren en nog een aantal zaken waar ik nu niet op kom.

Kosten:
De auto is niet zuinig door de vierwielaandrijving. Ik heb een rustige rijstijl en ik rijd veel snelwegkilometers. Dit zorgt voor een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Dit is voor deze auto een zuinig verbruik maar huidige V6 motoren lopen al snel zuiniger. Onderhoud valt reuze mee. De auto krijgt om de 15.000 kilometer haar beurt. Dit is één maal per jaar in mijn geval. Bandenslijtage is door mijn rijstijl en vierwielaandrijving gering. Ik heb het geprobeerd, een stoplichtsprintje op nat wegdek om wielspin te genereren, maar het geringe vermogen (165 PK), goede banden en vierwielaandrijving laten dit niet toe. Geen punt natuurlijk en dit vind ik alleen een bevestiging van een goed onderstel. Afschrijving is hoog: gekocht in 2012 voor 14.500 en uitbetaling bij inkoop 6.250 (hierover verderop meer).

Conclusie:
Subaru maakt de reputatie op gebied van betrouwbaarheid helemaal waar en de auto geeft me het gevoel nog zeker 100.000 kilometers mee te kunnen. Echter na twee jaar gaat het toch kriebelen en uiteindelijk wil ik een auto die minder verbruikt, luxueuzer is uitgerust. De auto gaat er over 3 maanden dan ook uit en in de plaats komt een Peugeot 308 sw première 1.2 thp 130 pk.

Volgende auto:
Zoals ik al zei het gaat kriebelen. Hoewel de auto er helemaal geen aanleiding toe geeft wil ik toch een andere, lees: nieuwe auto. Ik wil meer luxe en zuinigheid en bovendien heb ik een beetje heimwee naar het gemak van leasen. Wat wil nu, Peugeot komt met de nieuwe 308 sw en biedt de mogelijkheid om deze auto privé te leasen. Ik wil geen verrassingen in autokosten en in juni / juli kan ik voor 500 euro (excl. brandstof) rijden in de nieuwe Peugeot 308 sw première 1.2 thp 130 pk. Voor de Subaru krijg ik 6.250 euro terug. Zodra ik een aanzienlijk aantal kilometers heb gemaakt met de Peugeot zal ik hiervan verslag doen.

Ik hoop dat jullie dit verslag met veel plezier lezen en er wat aan hebben bij de zoektocht naar een Subaru Legacy.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.