Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (2000)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (2000)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0 GL AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru Legacy als gebruiksinstrument

  • 175.000 km

Na een poosje een auto voor de leuk en het mooie te hebben gereden (en daar de nadelen van ben gaan ondervinden )weer eens een praktische auto aangeschaft.

Mijn vorige auto had achterwielaandrijving en dat was een drama in de winters die volgden met een hoop sneeuw.

In die periode eens de Subaru van een kennis mee gekregen om op het werk te geraken door de sneeuw en gladheid.
Dit beviel erg goed..

Zo goed dat ik in 2010 een praktische tweedehands en niet al te dure Subaru Legacy heb gekocht.
Ik heb hem van de 1e eigenaar gekocht met net een ton op de teller.

De Legacy is een ruime auto met een sober/ functioneel interieur met als enige gadget een uitklapbare bekerhouder..zo lijkt het.
Ondertussen zitten er toch 4 elektrisch bediende ramen in, in mijn exemplaar achteraf ingebouwde cruisecontrol en standaard airco.
Minpuntjes zijn dat de airco automatisch aangaat als je de blower op de voorruit laat blazen en de elektrisch verstelbare spiegels niet verwarmd zijn.
De stoelen zitten goed en de langere ritten op vakantie al dan niet met een kleine caravan gaan prima en ik stap uitgerust uit.
De banken kunnen plat en de laadvloer is geheel vlak zodat er een zee van ruimte ontstaat.
De tweeliter verbruikt 1:11 en bij wat intensiever gebruik 1:10

De auto is soepel geveerd en dat bevalt in combinatie met de awd uitstekend.
Je hoeft een wat hogere bochten snelheid niet te schuwen en als je eens een parkeerdrempel moet nemen dan neemt hij die met grote souplesse.
Door de awd heb je in de regen veel vertrouwen en weinig last van het water op de weg.
Hij heeft 125pk waarmee het geen sprinter is, ook al niet om dat de koppeling en de soms wat hakerige versnellingsbak snel schakelen soms wat hinderen.
Eenmaal op de cruisecontrol met (in Duitsland) 150 op de klok is het heerlijk rustig rijden.
En in de file is het weer wat minder door de wat agrarisch aanvoelende zware koppeling. (Er zit zelfs een hendel in de auto om lage gearing in te schakelen...)

Ik heb nu 40.000km met deze auto gereden en ik heb geen technische problemen gehad.
Dat is wel een groot pluspunt, en als ik dan zie dat er regelmatig km standen van 3 ton worden beschreven met dit type auto dan kan ik nog even.
Ik heb hem nu twee keer APK laten keuren en ook hier heb ik geen extra kosten hoeven maken behoudens de 40,- voor de keuring zelf.

Voor de wintersport heb ik een set winterbanden op lichtmetalen Subaru velgen gekocht.
In Oostenrijk weer veel plezier van de awd zonder de noodzaak van sneeuwkettingen door awd icm de winterbanden.

Soms spookt het zinnetje van Clarkson door mijn hoofd wanneer hij het heeft over de betrouwbaarheid van Toyota:
" you have to suffer for a million Miles in it"

De Legacy is ook wat saai doet wat ie doen moet en gaat niet stuk.

Vervangen tot nu toe:
-remblokken
-bougies
-2x olie en oliefilter

UPDATE:

Er zijn inmiddels weer 6000km's bijgeschreven op de teller.
Net terug ook van wintersport.
Voor vertrek een nieuw luchtfilter geplaatst, de andere was wat vuil en er lagen dooie vliegen in het luchfilterhuis.
Onderweg naar Oostenrijk een raar zwaar geluid bij accelereren..
Kon maar een ding zijn natuurlijk..iets met het luchtfilter want daar had ik zelf aangezeten.
Gestopt..en ja hoor, luchtfilter bak voor vastgeklikt maar achter niet..
Met het boordgereedschap de boel wat "gelost" en deze keer goed inelkaar geklikt en weg was het geluid.
Voorts geen problemen gehad en een voorspoedige reis gehad.
Het blijft een fijn apparaat, in Duitsland op de autobahn lekker zoefen met 150kmpu op de cuisecontrol.
Het blijft een solide auto voor mijn gevoel.

Update en afscheid:

na de vorige update nog 35.000 km gereden met de Sub
Enkele vakanties en woon/werk verkeer zorgde in ongeveer anderhalf jaar voor deze extra probleemloze kilometers.
behoudens het vervangen van de lampjes in de koplampen geen storingen gehad. (en allebei tegelijk vervangen is dus echt aan te bevelen, ik was eigenwijs en kon de volgende dag opnieuw aan de slag met het andere lampje)
Voor de APK waren geen ingrepen noodzakelijk, en het onderhoud bestond wederom uit Olie/oliefilter, bougies en een drupje vloeistof bijvullen voor de stuurbekrachtiging.
Goedkoop en redelijk comfortabel gereden met deze auto, het model wekt geen jaloersheid op en de keurmeester was altijd blij dat het geen Renault was.

inmiddels is de Legacy verkocht

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.