AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Subaru Legacy Stationwagon 1.8 GL 4WD (1991)

autoreview

Subaru Legacy Stationwagon 1.8 GL 4WD (1991)

Signalement

UitvoeringLegacy Stationwagon 1.8 GL 4WD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Enter The Legacy ...

  • 150.500 km

De Leone enkele weken terug verkocht aan een liefhebber die al een Leone Coupe had en daar graag een sedan wou aan toevoegen. Geen export of cross-slachtoffer dus, de Leone begint aan zijn derde leven.

De Legacy heb ik enkele maanden geleden gekocht van een vriendelijke man uit Gent die hem eigenlijk had gekocht als overgangsauto tussen 2 New MINI´s in ... de eerste MINI had hem lelijk in de steek gelaten, de tweede MINI (dit keer een Clubman)doet het hopelijk beter dan zijn voorganger.

Na de Impreza Plus 2.0 (1997) en de Leone (1986) is dit nu mijn derde Subaru tot nog toe. Het zal niet verbazen dat de Legacy veel meer overeenkomsten heeft met de Impreza dan de Leone ... ook al was die laatste van 1986, het ontwerp gaat mooi terug tot de funky seventies en dat was bij elke rit goed merkbaar.

Verrassend aan de Legacy is de volwassenheid waarmee alles nog werkt en initieel in elkaar is geschroefd. Volgend jaar 20 jaar oud, maar hij rijdt perfect met het verkeer mee. Uiteraard zijn de Subaru-trademarks aanwezig ... frameloze deuren voor en achter, boxermotor en permanente 4x4 met korte overbrenging indien gewenst.

De bak schakelt net zoals de Impreza vroeger, redelijk klik-klak, maar soms ook wel eens rubberachtig. De achteruitversnelling leg je met beleid in, tenzij je de hoon van de buurt over je heen wil krijgen.

De motor is net krachtig genoeg om fijn mee te kunnen met het verkeer, een tweeliter ware welkom geweest. Het koetswerk vertoont redelijk wat kleine en grotere krassen die ik ten dele succesvol weggepoetst heb, hij is niet perfect maar dat ben ikzelf ook niet (en het past bij het no-nonsense karakter van de Legacy). Ik ben absoluut allergisch aan kleine 14 inch stalen velgen met wieldoppen, de eerste investering was dan ook een set origineel Subaru lichtmetaal in 16 inch. Voor 100 Eur was ik bediend en het staat hem goed.

Enige probleem tot nu toe (letterlijk 1 dag na de aankoop) ... lekke radiator die ik laten vervangen heb door een nieuwe, kan hij er weer voor een tijdje tegen.

Vandaag (13/5/2010) een retourtje Frankrijk gedaan om wat te border-shoppen en die grote koffer uitstekend kunnen gebruiken voor al die franse wijn en bijhorende kaas ... snuit ouderwets omhoog, kont stevig omlaag en aan 130km/u huiswaarts. Verbruik van die boxermotoren is nooit geweldig, ik schat bij gemengd verbruik toch een 1 op 10. Windgeruis op snelwegtempo mag ook niet onderschat worden, dat doen die frameloze deuren natuurlijk ook voor jou ... geven en nemen zeker ?

Later meer ...

Soldiering on ...

  • 158.500 km

Onze Legacy blijft de trouwe Lassie uit de autowereld ... wordt dagelijks ingezet voor woon / werkverkeer, bezoeken ah containerpark, volgeladen trips naar een Franse grens-supermarkt ... allemaal zonder tegenstribbelen ... het roest dat er al was (beperkt) aan de binnenzijde vd dorpels achteraan alsook aan het rechtervoorspatbord wordt langzamerhand prominenter ... nu is het de bedoeling om volgend jaar rond deze tijd te veranderen van auto ... een MX5 van de eerste generatie in eerlijke staat, zou best mooi staan naast mijn '97 Civic Coupé ... Back to the nineties ! ... :)

Legacy has left the building ...

  • 165.000 km

Na bijna 2 jaar trouwe dienst is de Legacy op kerstdag verkocht aan een liefhebber voor een klein prijsje ... als hij dan toch moest gaan, liever naar iemand die hem nog enkele jaren een verlengd leven geeft dan een einde ergens op een autocross-veld ... in de plaats van de Legacy is er een Honda Logo gekomen (compacter, zuiniger, lagere verzekering en wegenbelasting) .. binnenkort meer daarover.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren