Subaru Legacy 3.0R Executive Pack (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy 3.0R Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50.345 km |
KM-stand laatst | 50.345 km |
Subaru Legacy 3.0R automaat
- 50.345 km
review Subaru Legacy 3.0R automaat
Na ongeveer een jaar in een Subaru Legacy 2.0GL automaat gereden te hebben ging ik oriënteren op een andere auto. Enerzijds omdat ik de auto weer dagelijks ging gebruiken om op en neer naar het werk te rijden en anderzijds omdat ik de Subaru Legacy uit 2002 enigszins gedateerd er uit vond zien en omdat de automaat in die auto niet erg overtuigde. (zie ook mijn andere review hiervan) Wat betreft comfort en betrouwbaarheid was er geen enkel probleem.
Ik heb nog wat andere merken overwogen maar kwam eigenlijk al snel tot de conclusie dat het weer een Subaru moest worden, dit was namelijk de eerste auto die me echt overtuigde wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit. Misschien komt dit omdat de techniek van Subaru niet direct voorop loopt en daardoor dus wat meer uitontwikkeld en betrouwbaarder is maar ik vind dat wel belangrijk.
Wat me ook wel aanspreekt is dat er van de Legacy niet al teveel rondrijden en je dus niet in een eenheidsworst rijd. Goed, het werd dus een Legacy 3.0 automaat uit 2004.
Toen ik hem bij de dealer had opgehaald en naar huis reed moest ik wel even wennen aan het vermogen, ik ging er ineens 120pk op vooruit. Wat me opviel was dat andere weggebruikers me niet altijd even goed zagen aankomen maar dat kwam natuurlijk omdat ik het niet kon laten om het gaspedaal ook stevig in te trappen. Tja dat heb je met een nieuwe auto.
Later ben ik daar wat rustiger in geworden maar dat komt ook mede door het bijbehorende benzine verbruik van het planken.
Op papier zou deze 3.0 hetzelfde moeten verbruiken gemiddeld als de vorige 2.0 (1op10,4 tegen 1op10,5 gemiddeld volgen AW) maar in de praktijk zit ik ergens tussen 1op7 en 1op8.
December 2010
Auto opgehaald bij dealer met 50345km op de teller.
De auto heeft een hele tijd stil gestaan, wat me opvalt is dat men de remklauwen grijs heeft gespoten. Er liggen nog vrijwel nieuwe GoodYear eagle F1 banden op en geen enkel deukje of krasje te zien. Ook geen piepjes of kraakjes en alles (ja echt alles) werkt zoals het moet.
Bij thuiskomst wilde ik de 15 inch winterwielen van mijn vorig Subaru monteren maar ik was er snel achter dat dit niet paste, de remklauwen van deze auto zijn namelijk zo groot dat de velg er niet eens op paste. Meteen op marktplaats gekeken en een paar mooie 17 inch Subaru WRX velgen uitgezocht (wel zilverkleurig) en Dunlop wintersport 3d banden laten monteren.
De WRX velgen waren splinternieuw, schijnbaar worden die bij nieuwe Subaru’s meteen vervangen door andere exemplaren want ik zie ze wel meer te koop. Ik was in ieder geval snel en relatief goedkoop klaar, de oude niet passende wielen was ik ook zo kwijt via mp want het was tenslotte december en er lag een pak sneeuw.
Januari 2011
Een paar dagen naar Winterberg geweest, met de 4 wheeldrive met winterbanden parkeer je je auto zo langs de piste waar anderen niet meer kunnen komen. Tijdens de reis viel me op dat deze winterbanden veel stiller zijn als de Vredestein snowtracs (met droogloop profiel) die ik hiervoor had. Kan natuurlijk ook aan de combinatie met de auto liggen.
In de tussentijd nog even geïnformeerd naar een nieuwe DVD voor het navigatiesysteem want sinds 2004 is er toch wel het een en ander veranderd aan de wegen. Helaas durfden ze 275 eurie te vragen voor zo’n plaatje, daar kan ik bijna 3 tomtoms voor kopen.
Dan maar een DVD via Marktplaats, kosten 50euro en weer een heel eind nieuwer.
Tegenwoordig navigeer ik via mijn smartphone, dus dat dure updaten van die Pioneer navigatie laat ik tegenwoordig zitten.
Februari 2011
Op naar Oostenrijk, alhoewel het wel treintje rijden is in de voorjaarsvakantie kan je soms nog wel eens gas geven. Dat gaat dan ook prima, aan grip geen gebrek en de motor is sterk genoeg om hoge kruissnelheden moeiteloos te halen. Als je dan wat harder moet remmen dreunen wel de remschijven wat maar verder niets aan de hand.
Het gemiddeld verbruik op zo’n lange rit valt me dan wel weer een beetje tegen, dat ligt zo rond de 1 op 10. Waar je in Oostenrijk dan weer wel plezier van hebt is de voorruit verwarming, deze zit weliswaar alleen aan de onderkant van de ruit en dient om de ruitenwissers te ontdooien maar werkt perfect.
Na thuiskomen nog even olie gepeild maar geen merkbaar olieverbruik.
Opvallend is dat de radio vrij snel van de zender af gaat, rundum hause merk je dat niet zo maar op een lange reis wel, regelmatig wat geruis en gekraak. Ik weet niet of de radio automatisch zenders kan volgen. Gelukkig kan ie wel 6 cd’s inslikken (in dezelfde gleuf) dus aan muziek geen gebrek. Een cassettebandje kan er zelfs ook nog in maar wie heeft die tegenwoordig nog. Volgens mij waren die er in 2004 ook al niet meer maar ja.
Juli 2011
Op vakantie naar Hongarije via Tsjechie, hier en daar flink doorgereden, zo tegen de 200 maar de auto geeft geen krimp. Boven de 4500 toeren gebeurt er schijnbaar iets met de nokkenas waardoor je behoorlijk wat extra vermogen krijgt, de motor wil dan eigenlijk alleen nog maar nog meer toeren maken. Op zo’n lange reis gebruik ik vaak de tiptronic/ handschakeling van de automaat want als de motor wat toeren draait is hij veel gretiger.
Geen piepje kraakje of wat dan ook, na thuiskomst olie gepeild maar geen meetbaar verbruik.
Augustus 2011
Een vreemd geluid bij het rechtse voorwiel, ik dacht aan een wiellager of zo.
Al even gekeken wat zo’n lager kost, schijnt een geheel te zijn met de naaf of zo en zou wel eens een paar honderd euro kunnen gaan kosten. Naar de garage dan maar, de monteur rijdt even een rondje en kwam terug met de melding dat gewoon een remblok versleten is, er zit een of ander veertje wat dan tegen de remschijf krast om je te waarschuwen, niets aan de hand dus.
Nieuwe remblokken voor er op en rijden maar weer. De monteur vertelde er wel bij dat er op de remschijven wat ingeroeste puntjes zitten en dat dit het eerdere dreunen van de remmen veroorzaakte. Die roest komt waarschijnlijk van het lange stilstaan maar kan verder geen kwaad dus de schijven maar niet laten vervangen.
In de tussentijd zelf een afneembare trekhaak gemonteerd, een heel karwei want ook de 2 einddempers moest er onder uit voor de montage. Hij zit er wel mooi onder je ziet alleen een mooi zwart blokje zitten met een afdekklepje waar je de knuppel in klikt.
De standaard elektrische connectors pasten niet dus tegen mijn principes de boel toch maar aangesloten met van die knijpconnectors. Alles werkt zoals het hoort.
December 2011
APK met beurt: nieuwe olie, raamrubbers ingevet, wat filtertjes en toestanden.
Voor minder als 200 euro weer klaar. (zo goedkoop heb ik het nog nooit mee gemaakt.)
Februari 2012
Op naar Oostenrijk, bijna een cliché, geen centje pijn, niets te melden.
Ik dacht dat boxermotoren door de liggende cilinders de neiging hadden om olie te verbruiken maar ik merk er niets van.
Mei 2012
Oeps, een probleem.
Het begon met het slingeren van het stuur, ik dacht ik zal een keer de banden oppompen en daarmee leek het probleem een stuk minder maar kwam toch weer terug.
Dan maar even langs de garage, die hadden het zo gezien, de remzuiger rechtsvoor bleef hangen. Dat zou een revisie van de remklauw worden of een nieuwe remklauw.
Gekozen voor de nieuwe remklauw want dat was net zo duur en dan heb ik liever alles nieuw.
In de tussentijd had de garage de zuiger wat gelost zodat ik toch verder kon rijden.
Nadat de klauw een week later was gearriveerd, de auto weer bij de garage neergezet in de hoop dat het zo gemaakt zou zijn maar helaas, de klauw bleek van een 2.5l model te zijn en paste niet.
Nu moest er een nieuwe klauw uit Japan komen want dat spul is in Nederland niet leverbaar, 4 weken later was ie binnen, gemonteerd en voor een paar honderd euro weer klaar.
Ik verwacht dat ik hetzelfde geintje bij de linkse klauw ook nog ga krijgen.
Op mijn vraag waarom de remmen niet echt bijterig zijn antwoordde de garagehouder dat dit precisietechniek is van Subaru en veel beter te doseren maar dat meende hij niet.
Als ik dit zou willen oplossen zouden er redstuff blokken, nieuwe remschijven en eventueel gevlochten leidinkjes onder moeten. Als de schijven vervangen moeten worden zal ik eens vragen wat dat kost.
Juli 2012
Op vakantie, geen enkel probleem.
Nog steeds geen olieverbruik, airco zoals altijd ijskoud (het was 38C)
September 2012
71000KM
Klein lekje in de uitlaat, blijkt op de las van waar de centrale pijp weer in 2 pijpen wordt gesplitst voor de achterdempers, een gaatje te zitten. Ik heb er maar even een mopje gungum ingestopt en daarmee is het weer dicht, zal er eerdaags wel uitvallen en dan kijk ik wel eens wat ik ermee doe. Ik heb al bij Puma UK mooie RVS pijpen gezien voor niet al te veel geld.
Olie gepeild, een kwart litertje erbij.
November 2012
72200KM
De gungum hielp zoals verwacht niet erg lang, er zaten 2 gaatjes in de uitlaat op de t-splitsing. Ik heb een RVS center-pipe met small silencer besteld bij Hayward and Scott. Wel relatief prijzig maar snel geleverd, top kwaliteit en perfect passend. De smaller silencer geeft een iets sportiever geluid als standaard echter alleen als wat meer gas gegeven wordt. Bij normaal gebruik en cruisen hoor je er vrijwel niets van.
Verder ook nog APK en een klein beurtje laten uitvoeren bij de lokale garage, vervangen zijn: ruitenwissers, interieurfilter, remblokken achter, olie en nog wat kleine dingen. Niets dramatisch dus.
December 2012
Winterbanden erop, originele zomerbanden (GoodYear Eagle F1) slijten allemaal mooi gelijk af en staan nu allemaal rond 5,5mm.
Januari 2013
Tijdens vakantie in Willingen geparkeerd schuin naast de piste, de buurman had schijnbaar zijn deur laten openvallen want ik zag bij thuiskomst een lelijke deuk in mijn deur, gelezen dat deuken ter grootte van een rijksdaalder via uitdeuken zonder spuiten gerepareerd kunnen worden, dus naar de lokale Carres vestiging waar ze de deuk zo goed als onzichtbaar hebben gerepareerd. Hulde voor deze specialisten, ik was bang dat dit veel geld zou gaan kosten maar dat viel echt reuze mee. Tevens maar een showroomstaat poetsbeurt laten uitvoeren, heb je weer het gevoel dat je in een nieuwe auto rijdt.
April 2013
76439KM
Net terug uit Oostenrijk, winterbanden eraf zomerbanden erop. Winterbanden allemaal op 8mm profiel. Half litertje (fulsynthetic) olie bijgevuld. Het valt me op dat de remmen weer wat denderen op zo'n lange snelwegrit, voornamelijk bij wat harder afremmen vanaf hogere snelheid. Echter geen verlies aan remkracht maar wel wat gedreun.
Linksvoor dimlicht stuk, bij vervangen lamp brak het houdertje af, wel weer opgelost maar de accu moest er even uit om er goed bij te kunnen.
Na monteren accu geeft de CD-wisselaar (type GX201LE) een error 99, na wat googelen lijkt dit een meer voorkomend probleem echter niet zomaar op te lossen. De CD cassette is op de een of andere manier vastgelopen en wil niet meer los. CD's zijn er niet uit of in te krijgen. Eerdaags maar eens de hele audio bak er uit halen om van dichtbij te bekijken.
Als het niet op te lossen is zeg ik de cd's vaarwel en schaf ik een GROM-IPD3-SUB aan met specifiek Subaru kabeltje waarmee ik een Iphone kan aansluiten en ook kan bedienen met de stuur bediening.
Verder nog reuze tevreden met de auto, ik kijk soms wel eens rond maar zou zo nog niet weten waarmee ik er op vooruit zou gaan.
April 2013
De CD speler is helaas overleden, ik heb hem opengemaakt en de as was gebroken, CD's er uit gehaald en weer dichtgeschroefd.
De GROM-IPD3-SUB besteld met bluetooth dongle, deze wordt aangesloten met een splitkabel op de externe cd-wisselaar ingang van de radio. Met keuze CHR kan ik nu muziek afspelen van de iPhone via bluetooth, tevens werkt de stuurbediening voor het volume en volgend/vorig nummer. Ook zit er een microfoontje bij voor handsfree bellen, het geluid gaat over de boxen waarbij de muziek dan automatisch gedimd wordt.
Het gemis van de CD speler is nu ruimschoots gecompenseerd.
Juni 2013
77833KM
Geen bijzonderheden.
Foto's toegevoegd!
September 2013
80200KM
Een terugroep actie gehad van Subaru. In landen waar met pekel gestrooid wordt moeten de remleidingen gecontroleerd worden op corrosie. Dit laten doen bij de garage maar er was niets aan de hand.
December 2013
83500KM
Jaarlijkse APK en onderhoud, geen bijzonderheden.
Januari 2014
85000KM
Het sympathieke merk met de sterren verlaten voor een BMW.
Conclusie is dat dit een zeer fijne auto was zonder problemen. Zouden de nieuwe Subaru modellen minder lelijk zijn (en leuker gemotoriseerd zijn) had ik mogelijk weer hiervoor gekozen.
Nu is het een BMW geworden, wat ik zeker zal missen is de vierwiel aandrijving.
Ik weet zeker dat de volgende eigenaar nog heel veel jaren veel plezier zal hebben aan deze speciale Subaru!
Email: e39@chello.nl
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.