Subaru Impreza 2.5T WRX STI (2009)

autoreview

Subaru Impreza 2.5T WRX STI (2009)

Signalement

UitvoeringImpreza 2.5T WRX STI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring

  • 5.000 km

Het was tijd voor een wagen die weer snel was, maar wel voor een leuke prijs en waar je met 4 man in kan zitten. Na lang zoeken en kijken naar een echt snelle auto kwam ik bij Ford en weer bij Subaru terecht en na een aantal proefritten met een RS en de STI was het duidelijk.. De bijzondere vierwielaandrijving/degelijkheid/(bekende)betrouwbaarheid/betere zithouding en prestaties hebben o.a. de doorslag gegeven. Hier in België dacht ik toch een flinke besparing te doen met de RS, maar wat men betaald, dat krijg je toch ook en het (koopje) was snel de wereld uit. Na een flinke korting, inruil en andere velgen eronder, was de koop rond en uiteindelijk zelfs niet veel duurder dan de RS, dus wat moet een mens nog meer.


De auto voeld als een dikke middenklasser aan en heeft genoeg comfort, ondanks zijn stugge ophanging. In alle opzichten is hij verbeterd vergeleken met het oude model en de look.. was wennen, maar eigenlijk heeft hij een veel sportievere uitstraling gekregen en zou zeker niet meer terug willen naar het oude model.

Momenteel 5.000km mee gereden en de resultaten zijn de volgende:

De handleiding had wel wat duidelijker gemogen en er had wel wat meer uitleg mogen staan, over de gesofistikeerde instelbare AWD. Daarbij moet je 2 seconden op de luchtcirculatie drukken en op de airco om automatische klimaatregeling in gang te stellen, wat ik wel eens beter heb gezien. De spiegels kan je ook alleen maar automatisch inklappen, als je sleutel op het contact zit en kan je dus niet van buitenaf bedienen en kan daar het voordeel nog steeds niet van inzien, want als je uit wil stappen terwijl er een fietspad naast je is, dan kan je maar beter eerst even achterom kijken, voordat je de deur open doet.

De Recaro's zitten perfect, maar die zitten niet standaard in de basisversie, maar deze lijken me toch stukken beter dan de (vlakke) stoelen die er normaal in zouden zitten.
Met de SI-Drive heb je controle over de prestaties van de wagen en heb je de keuze: Intelligent (zuinig), waardoor hij niet zijn volle turbodruk gebruikt.. de stand sport voor een lineaire acceleratie en de sport sharp stand voor een zeer sportieve rijstijl, die je maar beter niet kan gebruiken in de file bijvoorbeeld, omdat de motor direct reageert op het gaspedaal.

Het verbruik valt goed mee en 8liter op 100 km is geen probleem bij een kalme rijstijl. Wil je snel naar huis, dan moet je rekenen op een 11 liter op 100km.

Dan krijgen we het ingewikkelde van de wagen en waar ik nog niet veel mee heb getest en dat is de regelschakelaar voor het middendifferentieel. Met de sneeuw heb ik het vermogen zo veel mogelijk op de voorwielen gezet en met droog weer gaat het vermogen weer wat meer naar achter, om zo een nog betere sturing te hebben. Je kan dat zelf regelen of je zet het op automatisch, zodat je het aan de auto overlaat wat te doen in bepaalde omstandigheden en bij regenweer is dat het beste, net als de voertuigdynamicaregeling die je ook maar beter op Auto zet, als je niet op circuit zit.

Schakelen gaat soepel en dat was bij de vorige soms een probleem door de hakerige bak, maar daar is nu niks van te merken.
Verder is het een enorme fijne wagen om in te rijden en wie er ook aan het stoplicht staat "kinderachtig idd.;-)" je ziet ze allemaal in je achteruitkijkspiegel verdwijnen. De enige die gelijk op ging tot nu toe, was een BMW Z4M en dat is een glimlach waard:-).
Wat een machine!

Update

  • 10.000 km

Weinig gereden ondertussen en daarom maar eens naar de garage gegaan voor nieuwe olie. De auto is al meer dan één jaar oud en dan is het verstandig om toch maar wat olie te laten vervangen. Normaal zal dat gewoon om de 15.000km gebeuren.
Om nog terug te komen op het verhaal van de climaatregeling.. dat is dus niet zo ingewikkeld als in het boekje staat.

Zoals vrijwel altijd bij Subaru, is er eigenlijk niet veel nieuws te vermelden, zoals problemen etc. Tot op de dag van vandaag is deze auto het leukste om in te rijden en heb al in zeer veel auto's gereden. In het afdekscherm achteraan zit wel een klein kraakje, wat op slecht wegdek te horen is en door die rol wat strakker tegen de zijkanten te laten duwen, moet men er een klein stukje karton op plakken en weg kraakje. Tip van andere eigenaar!.

Lastig zijn wel de mensen die flink op het gas gaan staan als je ze aan het inhalen bent of mensen die plots naast je gaan rijden en blijven rijden, om ze telkens een poepie te moeten laten ruiken. Dat is soms wel nodig, vooral als een vrachtwagen steeds dichter komt op de rechterbaan. Je maakt wat mee elke dag;-).

Update

  • 20.000 km

Winter komt eraan en ondertussen weer weinig nieuws te melden. Winterbanden heb je niet nodig met deze auto, gezien de sublieme veiligheidssystemen en de AWD, die tot op de dag van vandaag het beste is in autoland.

Video gemaakt en het verbruik onder alle omstandigheden getest.
Bij sportieve rijstijl verbruik ik 12 liter.
Dat is ongeveer 1 op 8. Dat is altijd snel optrekken en 180 op de snelweg met pieken van 250, dus alleen als er haast is en dat alleen in Duitsland, maar daar is het tegenwoordig te druk.
Dat alles in de Sport sharp stand.

Gewoon met het verkeer mee gaan (130) maar toch zoals altijd vlotter door het verkeer gaan dan de rest, dan zit het verbruik op 9 liter. Dat is 1 op 11.

Zet je hem in de I-Mode en je gaat een tijdje rijden achter een gemiddelde Golf met 140 pk en je gaat zijn rijstijl aanhouden, dan zit je aan de ongelooflijke 6.6 liter. Dat is 1 op 15, waar zelfs de gemiddelde autorijder jaloers op zal zijn;-). Dit is met cruise control op de snelweg en rustig met het verkeer mee gaan.

We hebben het hier dan over een motor met 300 pk, die in die mode geknepen gaat worden, maar nog wel natuurlijk de meer dan 1500kg en de AWD en dat is zeer knap.
Kortom, we gaan zeer tevreden verder en 900 km rijden met een 60 liter tank is mooi meegenomen, als er tijd is om rustig te rijden.

Hier het nieuwe model en eerlijk is eerlijk.. weer een prachtige wagen en totaal gezien, de mooiste in zijn klasse naar mijn mening. http://www.youtube.com/watch?v=1daLViHsAbU&feature=related

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.