Subaru Impreza 2.0R AWD XV (2010)
Koning van de camping
Er is iets wonderlijks aan de hand met Subaru. Het hele jaar lang leiden de auto's van het Japanse merk een onzichtbaar bestaan, maar wanneer je 's zomers op vakantie bent in het Zuiden, lijkt het er ineens van te wemelen. Om de haverklap kom je er een tegen met een caravan op de trekhaak. Ineens lijken de Subaru's uit hun anonimiteit te komen. Op elke camping staat wel een echtpaar, vaak al wat grijzend aan de slapen, met een Impreza als trekker voor de caravan. Dat zal er vast mee te maken hebben dat deze auto door de ANWB vaak is gelauwerd als trekauto.
De vierwielaandrijving met hoge en lage gearing is natuurlijk zeer welkom als er met een caravan moet worden gereden. Die mag bij deze Impreza trouwens maximaal 1.600 kilo wegen. Niet slecht voor een middenklassertje toch? Zeker in XV-uitmonstering, waarmeede Impreza een SUV-achtige uitstraling krijgt, maak je op de camping op veldje C natuurlijk helemaal de blits wanneer je de caravan op zijn plek manoeuvreert. Dat is namelijk de reden dat de Impreza hier nog eens voor het voetlicht komt.
De XV-versie is naast de standaarduitvoering en de Sport een derde variant. Hij is herkenbaar aan de kunststof zijstukken en zijn dakrails. Daarmee sluit hij aan bij bijvoorbeeld de Crossmodellen van Volkswagen, de Scouts van Skoda en Outdoors van Peugeot, maar deze heeft wél 4x4. Hij ziet eruit alsof-ie de hele wereld aankan.
Uiterlijke schijn
Toch zou dat wel eens kunnen tegenvallen. De Impreza XV staat namelijk niet hoger op zijn poten dan de reguliere modellen en heeft dus geen extra kwaliteiten op onverhard terrein. Ook een extra beschermingsplaat onder de auto is er niet. Wat je ziet, is dus uiterlijke schijn en daar moet je maar net van houden. Zelf zien we de Impreza veel liever in de Sport-trim. Dan kost-ie precies hetzelfde. Wel is de vering van de XV iets stijver dan van zijn broeders, maar daar houdt het op het technische vlak mee op. Kom je binnenin, dan stap je in de Impreza zoals we die kennen sinds 2008. Alleen de bekleding in de XV is bruin met zwart. De sportstoelen zitten trouwens heerlijk. Verder zijn er wat leren accenten op het stuurwiel en de versnellingspook. Tussen de voorstoelen zit een extra ruimte om kleine spullen aan boord op te bergen.
Verder verschilt de XV, behalve de ietwat stuggere vering aan de achterzijde,
in niets van de normale Impreza 2.0. En dat is goed nieuws. De auto stuurt lekker direct, je zit tamelijk diep achter het stuur en de boxer roffelt vrolijk mee op de achtergrond; hij hangt fraai aan het gas. Verder geeft de transmissie je een typisch Subaru-gevoel. Hij schakelt hakerig en heeft maar vijf verzetten. Da's niet meer voldoende.
De vakantiegangers die zo massaal in hun Impreza's afdalen naar hun vakantiebestemming moeten wel een oplossing vinden voor de bagage. De kofferbak is namelijk slechts 301 liter groot. Wie een Impreza XV koopt, moet dus ook rekening houden met een dakkoffer. Die zal deze avonturiersversie niet misstaan. Misschien een idee voor Subaru om een bijpassend exemplaar te ontwikkelen?
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Impreza 2.0R AWD XV |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 29.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.415 mm / 1.740 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 5,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,1 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.