Subaru Impreza 2.0R AWD Luxury (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0R AWD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 127.000 km |
Perfecte auto
- 121.000 km
Nadat ik mijn Toyota Landcruiser (zie andere review) heb moeten verkopen i.v.m. de veel te hoge jaarlijkse kosten ten opzichte van het aantal km dat ik ermee rijd (10.000 km) , heb ik een jaar of twee een Corolla gereden. Niks mis mee, betrouwbaar tot en met, maar verder ook niks meer.
Heel graag wilde ik weer iets 'speciaals' hebben, maar de jaarlijkse vaste kosten mochten niet te hoog zijn. Verder was 4x4 bijna een must. Lage gearing zou ook geweldig zijn, omdat ik regelmatig met een aanhanger of caravan rijd. Lage gearing maakt het (achteruit) manoeuvreren vele malen makkelijker.
Daarnaast wilde ik er op de snelweg ook comfortabel mee kunnen cruisen. Opnieuw een Feroza (zie andere review) of anders een Suzuki Jimny waren daarmee uitgesloten.
Lang verhaal kort, ik kwam bij de Subaru Impreza uit. Dit hatchback model is maar een beperkt aantal jaar in Nederland geleverd geweest. De handbak heeft lage gearing, de automaat niet. Deze auto heeft voor mij het beste van beide werelden. Geen extreem dure terreinwagen voor de deur, maar wel de techniek van deze auto's onder de kap. Plus keuze uit een benzinemotor en op de snelweg is het prima in alle rust rijden, wat in de terreinwagen lang niet altijd het geval is.
Om te zien vind ik het een mooi model. Ik heb er een paar kleine dingen aan gewijzigd om hem voor mij nog wat mooier te maken. Zo vond ik de standaard maat banden net te klein. Ze vulden de wielkasten niet helemaal. Ik heb er nu een maat groter onder laten leggen (205/60R16 ipv 205/55R16). Daardoor staat hij veel mooier op zijn wielen. Bijkomend voordeel is dat hij er comfortabeler van is geworden. Verder heb ik folie op de achterruit laten aanbrengen. Dit geeft hem een chiquere uitstraling. Ten slotte heb ik 4x spatkappen gemonteerd. Ik schrijf bewust geen spatlappen, want ze volgen de vorm van de carrosserie.
Onderhoud 78.000 - 101.000 km
Naast het standaard onderhoud heb ik er nog helemaal niks aan gehad. Let wel op dat Subaru bij 100.000 km alles, maar dan ook alles vervangt (distributieriem, waterpomp, alle olie (versnellingsbak), filters, bougies, etc, etc) Dit is een prijzige beurt (1000 - 1500 euro), maar hij kan er daarna ook weer een aantal jaar tegen, zonder extra grote beurten met hoge rekeningen. Als je er eentje wilt aanschaffen en de km-stand zit rond die 100.000 (of 200.000) houd er dan rekening mee dat deze beurt waarschijnlijk nog niet gedaan is.
Rijden / ervaringen:
Afgelopen winter ben ik ermee op wintersport geweest. Rijden op de snelwegen gaat perfect. Ik hoef niet hard te rijden, maar 130km/u gaat zeer comfortabel. In de bergen issie meer dan in zijn element. Zet hem in zijn lage gearing en hij "vliegt' omhoog! De 4x4 is in de sneeuw ook echt geweldig. Terug naar huis was het eerste stuk in de sneeuw. De 4x4 in combinatie met 4-season banden (Vredestein Quatrac 5) zorgden ervoor dat we met vertrouwen zonder sneeuwkettingen naar beneden konden rijden.
Ook het rijden met een caravan of flinke aanhanger is geen probleem. De auto heeft meer dan voldoende vermogen om de baas te blijven over dat wat er achter hem aanhangt. De vering van de auto is stevig, zodat hij niet zo snel op zijn kont hangt als er eens wat meer druk op de kogel zit. Het trekvermogen van 1600 kilo voor een benzineauto uit het C-segment is ver boven gemiddeld en voor mij meer dan voldoende.
Achterpassagiers hebben genoeg ruimte om comfortabel mee te reizen. Ook voor drie personen is voldoende ruimte voor kortere ritten. De middelste passagier komt de tunnel tegen voor de aandrijving van de achterwielen. Door de extra techniek om de achterwielen te kunnen aandrijven, is de kofferbak niet de grootste, maar zeker ook niet klein. Voor mij gewoon voldoende. Je hebt wel een reservewiel (thuiskomer).
Verbruik
Het verbruik van deze 2.0 benzine is wat mij betreft schappelijk en goed te overzien. Gemiddeld rijd ik er 1 op 11,5 mee. Tijdens rustige snelwegritten daalt het naar 1 op 13. Als er veel kleine stukken mee gereden wordt, dan komt ie op 1 op 10. Met de caravan (1400 kg) in Nederland haal ik 1 op 8. Er zijn natuurlijk zuinigere auto's, maar omdat ik rond de 10.000 km per jaar zit, vallen de extra brandstofkosten goed te overzien.
Totaaloordeel
Kortom, ik ben zeer tevreden met deze auto. Ik hoop er nog jaren met veel plezier mee te kunnen rijden. Hij is iets duurder om te rijden dan een 'gewone' auto uit het C-segment (vrij grote motor, 4x4, hoger gewicht --> waardoor hoger verbruik en hogere mrb), maar deze extra kosten wegen makkelijk op tegen het plezier wat ik ervan terug krijg.
Vraagteken?
Met het rijden in de bergen ben er ook in zijn lage gearing mee naar beneden gereden. Onderaan de berg, stonk de auto. Iets was er warm geworden, maar ik kan niet bedenken wat het zou kunnen zijn geweest. Ook de garagehouder kon het niet bedacht krijgen. Daarna op de snelweg geen problemen meer gehad. Zou het kunnen dat ik niet in de lage gearing naar beneden had moeten rijden?
Het leek me makkelijk, omdat hij dan eerder in hogere toeren zit en de auto dan beter op de motor afremt.
Update 01-03-2019 - 121.000 km
Om maar eens te beginnen met het vraagteken hierboven. Het 'stinken' is nooit meer voorgekomen, enkel en alleen de laatste keer toen we met de wintersport de berg af zijn gereden, leek de geur in lichte mate aanwezig te zijn onderaan de berg. Niks om je zorgen over te maken dus.
De afgelopen 20.000 km is er helemaal niks aan de hand geweest. Hij is twee keer in de garage geweest voor de jaarlijkse beurt + apk. Naast de standaard beurt zijn er alleen twee remblokjes vervangen. Tot nu is deze auto echt heel erg betrouwbaar gebleken.
Afgelopen winter zijn we weer met de Impreza op wintersport vakantie geweest. Door de week heen was er anderhalve meter sneeuw gevallen, wat betekende dat we de auto 3x uitgegraven hebben. De dag voor vertrek was bijna iedereen kettingen aan het onder leggen. Ik had besloten het niet te doen. Mocht de auto onderweg in de sneeuw ook maar iets gaan glijden, dan zou ik ze er alsnog meteen onder leggen. Je wordt door andere mensen bang gemaakt dat het onverantwoord is om zonder kettingen te gaan rijden; toch bij mijn besluit gebleven. Toen we vertrokken zaten er overal op de parkeerplaats 2wd auto's met kettingen vast in de sneeuw... Wij waren er meteen uit... Ook op de weg naar beneden ging het perfect. Op een rustig tempo in Low gear zijn we veilig in het dal gekomen. Echt hulde voor de techniek van deze auto. Dit heeft ons anderhalf uur slippen, graven, kettingen omleggen en vuile kleren gescheeld..!
Stilletjes aan begint de zoektocht naar de opvolger zich aan te kondigen. Ik verwacht nog tussen de 1 a 2 jaar met deze auto door te rijden. Daarna wordt het denk ik een Subaru XV. De hogere zit en de 6-bak of CVT zijn de grootste pluspunten ten opzichte van deze Impreza. Het enige wat ik dan toch wel een aantal keer zal missen is zijn Low-gear. Maar het aantal keer per jaar dat het echt gebruikt wordt, is op één hand te tellen. Motorisch ben ik er wel over uit dat het de 2.0 benzine moet gaan worden. De 1.6 is te licht (rijden in de bergen + trekken van caravan). De keuze voor de 6-bak of CVT moet nog gemaakt worden. Maar daarvoor heb ik nog wel even de tijd ;). Als iemand tips voor me heeft, dan hoor ik het graag hieronder in de reacties.
Verder heb ik een aantal keer gelezen dat de motor niet sterk genoeg is om 90 km per uur met een caravan te rijden in zijn 5e versnelling. Het klopt dat dit maar net aan lukt (1350 kg). Maar zet hem in zijn 4 en je hebt meer dan voldoende kracht terwijl het verbruik gelijk blijft (neemt eerder iets af).
Ten slotte heb ik nog een paar nieuwe foto's toegevoegd van onder andere de laatste sneeuw-rit in de bergen.
Impreza ingeruild voor een XV
- 127.000 km
Ik heb de Impreza ingeruild voor een Subaru XV 2.0 met CVT automaat. Ook hiervan heb ik inmiddels een review geschreven.
De Impreza is een fijne, betrouwbare auto geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.